Komerční provoz odpočívek na D a R?

Vše týkající se dálničních odpočívek.
Trucker
Příspěvky: 134
Registrován: 4.5.2016 22:05:47

Re: Komerční provoz odpočívek na D a R?

Příspěvek od Trucker »

Je mi líto Arame96, ale já také souhlasím s názorem "že je NA nezajímají". Investoři těchto zařízení (Shell, McDonalds, KFC atp.) cílí především na OA, na rodinky s dětmi. Ty parkovací místa pro NA/BUS (10 stání) jsou tam jenom okrajově. Kdyby je NA zajímala tak postaví parkoviště pro těch 50/100 NA, bude tam klasická restaurace - málokdo z kamioňáků by vydržel se každý den stravovat ve fastfoodech. Samozřejmostí by byla i sprcha. Jelikož toto vše je velice nákladná záležitost s nejasnou dobou návratnosti, tak do toho zatím nejdou. Musíte si uvědomit, že na klasických německých Autohofech se platí parkovné (většinou přes noc).
Částku za parkování si pak může řidič NA odečíst z ceny jídla v restauraci po nějakou dobu např. při příští zastávce. Jelikož se v ČR z 98% pohybují "východoevropští" řidiči NA, kteří nejsou zrovna dobře zaplacení (myslím tím základní plat) tak není moc jisté, že budou chodit do klasické restaurace. Takoví Bulhaři, Rumuni, Ukrajinci, Srbové vám do klasické restaurace nepůjdou a jídlo budou vařit u kamionu. Pohledem touto optikou pak jistě musíte uznat, že zainvestování takovéhoto Autohofu (u nás Truckparku) je značně rizikovou investicí a málo kdo do toho rizika dnes půjde. Nezapomeňte, že i v tom Německu se investice do Autohofů vracejí desítky let a tam je větší možnost a ochota je využívat tzn. platit za tuto službu než v ČR.
mapman
Autor
Příspěvky: 5764
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Komerční provoz odpočívek na D a R?

Příspěvek od mapman »

Služby, které popisují Aram a zesp se prostě z principu značit na dálnici nemají a má to několik důvodů.
1) Jak určit spravedlivě vzdálenost, kdy se ještě tenhle objekt značit může a tenhle ne? Např. ČSPH 200 m od větve ještě ano, ale ta v obci 2 km vedle už ne? Proč se má na dálnici značit Shell a KFC na exitu 50 ale pumpa v Pískové Lhotě 1 km od dálnice už ne?
2) Co všechno se má na dálnici značit a jak spravedlivě určit hranici? Jen ČSPH s krámem? Nebo tam musí být i parkoviště s lavičkami? Nebo i občerstvení/ restaurace? Co kvalita služeb? Jsou na to kritéria?

Na bývalých R existovala (a někde ještě dodnes existuje) celá řada různých případů, kdy si někdo značku pro soukromý objekt prosadil a někdo ne, byl v tom totální bordel a na dálnici značky zůstávaly, i když se objekt už třeba ani neprovozoval.

Dnes je princip jednoduchý a spravedlivý:
1) Značí se služby přímo připojené na dálnici nebo její větev (tzn. služby s povolením připojení na dálnici, ať už z odpočívky nebo z větve)
2) Značí se truckparky splňující požadavky normy, protože pomáhají řešit nedostatek parkovacích kapacit u dálnic. Zářný příklad je truckpark v Ostrovačících.

Zesp si tu vždycky jen vyleje vztek, ale aby přišel s jasnými pravidly co a jak, tak to ne. Jen bude říkat, že za hranicemi je tráva vždycky zelenější, že... Já teda takové zkušenosti z cest po Evropě nemám, a to ani z Německa, hlavně toho západního (Bavorsko je jiná liga)...
Trucker
Příspěvky: 134
Registrován: 4.5.2016 22:05:47

Re: Komerční provoz odpočívek na D a R?

Příspěvek od Trucker »

Zespe, nevím jaký je postoj státu vůči zmiňovaným zařízení (větší ČSPH+fastfood) u výjezdů, -nejsem zaměstnanec žádné z jeho zainteresovaných organizací (MD,ŘSD). Vidím to realisticky.
Stát (MD,ŘSD) má v současnosti zájem zřizovat parkovací kapacitu pro NA, ale má to těžké:
Nové odpočívky nebo rozšiřování stávajících většinou narážejí na neochotu a součinnost zastupitelstev vytvořit vhodné podmínky pro jejich vznik, dále narážejí na vlastnictví pozemků soukromými subjekty. Do truckparků (Autohofů) podle podmínek MD se nikomu moc nechce - je tam velké podnikatelské riziko.

Jednu pozitivní zprávu bych však měl, v důsledku implementace "Balíčku mobility" to zatím vypadá, že by se mohly od 02/2022 radikálně zvýšit základní platy Polských řidičů NA. Tím by došlo ke zvýšením nákladů PL dopravců na 1 řidiče cca o 40% což by vyvolalo dominový efekt: zdražila by se nákladní doprava ve východních zemích EU. Tímto by došlo k oslabení jejich dominance (snížení cenové konkurenceschopnosti) i v ČR a na východ by ve větší míře začali pronikat západoevropští dopravci, kteří by začali vytvářet poptávku po službách truckparků.

Co se týče údržby našich dálničních odpočívek, ta je opravdu tristní v tom s Vámi souhlasím.
Neposečená tráva, nedopalky a odpadky rozházené po parkovacích plochách, rozjezděné obrubníky, lebeda jsou často k vidění i na D5. Obávám se, že jde o systémovou příčinu.
To by byla otázka na Martina: Připravuje se také jednotná koncepce údržby odpočívek?
Tím myslím především pravidelné sečení trávy, čistění zarůstající zámkové dlažby, zametání samosběrnými vozy nebo tlakové čištění cementobetonových odstavných ploch od ropných látek. Připravuje se do budoucna něco jednotného, nebo to bude záležet na ochotě příslušného SSÚD?
zesp
Příspěvky: 1115
Registrován: 19.5.2015 20:58:53

Re: Komerční provoz odpočívek na D a R?

Příspěvek od zesp »

Trucker: S tím já souhasím, jde ale o to, že se stále bavíme o tom, že odpočívka jako taková musí být jak pro OA, tak pro NA. Přitom tyto dvě skupiny mají mnohdy odlišné požadavky. Řidišč osobáku uvítá nějaké klidnější parkoviště s dětským hřištěm, lavičkami, wc a nějakým fastfoodem, kde může vypustit děti, něco rychlého si dát, protáhnout se a za chvíli pokračovat dál. Kamioňák uvítá velký kapacitní plac, kde může udělat velkou pauzu, dojít se osprchovat a na to wc. Restauračku nepotřebuje a obávám se, že ani po tom, co píšete o Polácích, moc potřebovat ani potom nebude. Znám těch kluků hodně, všichni si radši vše sami připraví a ušetří tak diety (i tuzemáci). Ale pokud je to zařízení určeno jen pro OA, tak jako by z hlediska značení nebylo... I já při jízdě z dětmi takové zařízení uvítám spíše, než gigantické odpočívadlo, kde se motají kamiony... A proto mě vadí, že není nijak značeno, ať značeno je, byť s upozorněním, že zde nemohou parkovat NA... Vždyť na tom přeci nic není.
Mapman: Přesně jak píšete v bodě 1 a 2, hledají se v tom zbytečné složitosti a zdůvodnění, proč to nejde. Což je ten klasický "český" přístup. A je to přitom tak jednoduché: Co je přímo u sjezdu z dálnice a lze předpokládat, že je přímo určeno pro motoristy z dálnice, označit příslušným symbolem služby, která tam je (pumpa? restaurace? parkoviště? wc? - symboly k tomu připravené jsou). Označení umístit přímo na návěst před křižovatkou pod cíle, kterým je určen sjezd (oddělit např. čárou atp.). U symbolu parkoviště uvést přeškrtnutý symbol nákladního autíčka - jasné, výstižné... O tom, že by tam mohly být loga provozovatelů, to chápu, že je v ČR zcela nadčasové a nepředstavitelné... No a jelikož je i tak u nás těch míst stále jako šafránu, může to být za půl dne navrženo pro celou dálniční síť... Ale chápu, nejde to... A to si opravdu nevylévám nějakou svoji zlost, jak bylo výše uvedeno, jen popisuju reálný stav a navrhuji změnu... Nebo kam a komu to tedy napsat? Odpoví pak vůbec někdo?
mapman
Autor
Příspěvky: 5764
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Komerční provoz odpočívek na D a R?

Příspěvek od mapman »

V tomhle se prostě neshodneme, služby mimo dálnici se na dálnici podle mě značit nemají a krom Poláků to nikdo v našem regionu na dálnicích ani systémově neznačí. A opět jsi nenapsal žádné konkrétní pravidlo, koho značit a koho ne, ta obecná formulace "určeno pro provoz na dálnici" je k ničemu při posuzování toho, jestli se to značit může nebo ne. A psát někam ohledně tohoto nemá smysl, protože na tomhle panuje napříč odbornou veřejností včetně úřadů celkem vzácná shoda.

Loga provozovatelů se snad už brzy podaří zavést, viděl bych to na první vlaštovky v příštím roce.
Trucker
Příspěvky: 134
Registrován: 4.5.2016 22:05:47

Re: Komerční provoz odpočívek na D a R?

Příspěvek od Trucker »

zesp: Malá odpočívka přímo na dálnici jen pro OA dnes už asi navrhnout ani nejde, normy to nedovolí.
Obdobná odpočívka mimo dálnici (přes výjezd) jde, ale nebude se na ni upozorňovat na dálnici žádným DZ.

To o Polácích je sice OT, ale co jsem vyrozuměl, s žádnými dietami ani paušálem se už nepočítá, bude pravděpodobně jen vyšší základní mzda (při kabotáži a kontrole na západě se tato část příjmu už nebude uznávat do tamější minimální mzdy, kterou řidič i dopravní firma budou muset prokázat). Koho to zajímá zde je odkaz:
https://40ton.net/projekt-z-nowymi-zasa ... -bez-diet/
Poptávku po službách Truckparků a Autohofů odvozuji od situace v ČSFR(ČR) v 90-tých letech, kdy byly naše silnice relativně plné západoevropských (D, NL, GB...) kamiónů, motoresty byly obležené jejich řidiči a vzkvétaly.
Po té co je začali nahrazovat ty levnější z východu pak začali motoresty jeden po druhém krachovat.
Aram96
Příspěvky: 7894
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Komerční provoz odpočívek na D a R?

Příspěvek od Aram96 »

Trucker píše:Je mi líto Arame96, ale já také souhlasím s názorem "že je NA nezajímají". Investoři těchto zařízení (Shell, McDonalds, KFC atp.) cílí především na OA, na rodinky s dětmi. Ty parkovací místa pro NA/BUS (10 stání) jsou tam jenom okrajově. Kdyby je NA zajímala tak postaví parkoviště pro těch 50/100 NA, bude tam klasická restaurace - málokdo z kamioňáků by vydržel se každý den stravovat ve fastfoodech. Samozřejmostí by byla i sprcha. Jelikož toto vše je velice nákladná záležitost s nejasnou dobou návratnosti, tak do toho zatím nejdou. Musíte si uvědomit, že na klasických německých Autohofech se platí parkovné (většinou přes noc).
Částku za parkování si pak může řidič NA odečíst z ceny jídla v restauraci po nějakou dobu např. při příští zastávce. Jelikož se v ČR z 98% pohybují "východoevropští" řidiči NA, kteří nejsou zrovna dobře zaplacení (myslím tím základní plat) tak není moc jisté, že budou chodit do klasické restaurace. Takoví Bulhaři, Rumuni, Ukrajinci, Srbové vám do klasické restaurace nepůjdou a jídlo budou vařit u kamionu. Pohledem touto optikou pak jistě musíte uznat, že zainvestování takovéhoto Autohofu (u nás Truckparku) je značně rizikovou investicí a málo kdo do toho rizika dnes půjde. Nezapomeňte, že i v tom Německu se investice do Autohofů vracejí desítky let a tam je větší možnost a ochota je využívat tzn. platit za tuto službu než v ČR.
S tímhle já vesměs do písmene souhlasím, tohle jsem vůbec nerozporoval. Ono je totiž také rozdíl, zda se bavíme o pumpě nebo fastfoodu. Já jsem názoru (na rozdíl třeba právě od MzO), že fastfoody jsou především právě pro OA. A tudíž lze chápat, že tam není právě těch 50/100 míst pro NA. A pokud někdo cílí na NA, tak postaví právě spíše truckpark. Tam ale nebude mířit většina OA. Mě by prostě jen přišlo krok k lepšímu, kdyby se tyhle zařízení pro OA značily na dálnici. Nemusí to být celá značka jako pro odpočívku, ale nějaké malé dodatkové u značek sjezdu. Byla by to další třešnička na dortu k našemu poměrně dobrému a hlavně přehlednému dálničnímu značení. Ono těchto míst není zdaleka tolik a většinou jsou právě tam, kde je nějaký výpadek na odpočívkách, takže by to smysl mělo.
Je jasné, že soukromník si toho je vědom a záměrně to staví tady, protože se tam dostane kdokoli i na kole a po vedlejších komunikacích. Komfortu uživatelů dálnic by to ale prospělo, podobně jako úplně stejné dodatkové značky s logy firem i pod samotnými IJ 18c. :jidlo: Na vedlejších je to většinou řešeno soukromými značkami samotných provozovatelů zařízení, na dálnici tohle ale nesmí být, tak by mohlo být řešením právě ta dodatková pod sjezdem.

to mapman: omezil bych to právě striktně tak, že tak může být značeno pouze zařízení napojené přímo do křižovatek/kruháčů dané MÚK.

Edit:
mapman píše:Loga provozovatelů se snad už brzy podaří zavést, viděl bych to na první vlaštovky v příštím roce.
No tak to je ale ku**a dobrá zpráva. Konečně se o tom alespoň uvažuje, snad se dočkáme. :ok: :o
zesp
Příspěvky: 1115
Registrován: 19.5.2015 20:58:53

Re: Komerční provoz odpočívek na D a R?

Příspěvek od zesp »

Mapman: Díky za reakci a tu dobrou zprávu alespoň v podobě loga provozovatelů. Pokud je taková vzácná shoda na tom to neznačit, tak pak s tím tedy nikdo nic asi nezmůže... Ale plně souhlasím s Aramem, vysvětlil ten náhled na věc docela přesně... A ještě dotaz - ten Shell v exitu Ivanovice taky na dálnici nijak značen nebude, že? A je známo, zda tam bude i nějaký ten fastfood, nebo jen pumpa?

Debata o údržbě pokračuje zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=211&t=7179
Aram96
Příspěvky: 7894
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Komerční provoz odpočívek na D a R?

Příspěvek od Aram96 »

Jdu jen s dotazem, jak to zatím vypadá se značením log provozovatelů na odpočívce ?

A nadhodím nápad, je blbost, aby se truckparky v budoucnu na dálnici označovaly slovem "AUTOPARK" ? Vše by jinak na značce zůstalo tak, jak je nyní.
Myslím, že by to pak přitáhlo více zákazníků a tudíž sloužilo více lidem. Pokud to teď totiž řidič OA přímo neví, tak ho absolutně nenapadne zajet si odpočinout/najíst se/odskočit si do truckparku... Tím spíš, když my nemůžeme na dálnici značit ani soukromé odpočívadlo, které je připojeno do MÚK. Dalo by se to pak použít i pro tato místa ..
Odpovědět

Zpět na „Dálniční odpočívky“