Zrušené dálniční odpočívky

Vše týkající se dálničních odpočívek.
Odpovědět
zesp
Příspěvky: 1114
Registrován: 19.5.2015 20:58:53

Zrušené dálniční odpočívky

Příspěvek od zesp »

Nedávno jsem zcela náhodou měl možnost zdokumentovat zrušenou odpočívku Žerůvky v km 39 dálnice D46 Vyškov - Olomouc, která je umístěna ve směru do Vyškova:

https://silnicnizesp.rajce.idnes.cz/Zru ... evo_na_D46

Když se projíždí plnou rychlostí kolem, vůbec si člověk neuvědomí, že se jednalo o tak velkou plochu, která ji tvořila. Odpočívka jako taková byla sice v kategorii menší než malá, ale nad samotným parkovištěm se nachází poměrně velká "odpočinková" plocha, ke které se šlo po dvojitém kamenném schodišti a na které byly stoly a lavičky na kamenných podpěrách. K tomu přiléhala rozlehlá travnatá část... Je až neuvěřitelné, jaká pozornost se tenkrát vzhledu prvních odpočívek věnovala... Ještě na leteckých snímcích z roku 2006 je tato odpočívka v provozu, pak byla z neznámého důvodu zrušena. Přitom naproti byla na viditelně menším prostoru vystavěna nová odpočívka, spíše jen pumpa bez rozsáhlejšího parkoviště. Nikdy jsem se tam bohužel za provozu nezastavil, možná i proto, že ke konci provozu se při absenci jakéhokoliv zázemí v kombinaci s bídnou údržbou ze strany správy silnic měla odpočívka nelichotivou pověst a byla spíše odpudivým místem... Ale kdyby se to tam dalo do pořádku, doplnilo zázemí a osvětlení, bylo by to skvělé místo na zastavení. Výhled široko daleko a hafol prostoru. Neuvažuje se o tom??? Vždyť první možnost zastavení je až za Prostějovem na OMV, kde je stále plno...
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Zrušené dálniční odpočívky

Příspěvek od Lenny »

Jsou tam viditelné původní kamenné patniky natřene na bílo.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Zrušené dálniční odpočívky

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Co vím, tak se o jejím obnovení neuvažuje. Zrušena byla pravděpodobně z důvodu nedodoržení vzdálenosti MÚK a nedostatečného vybavení. Vzdálenost od MÚK by byla překážka i dnes, stejně jako nutnost při její obnově splnit poždavky vyhl.č. 104/1997 Sb. na minimální počty stání a vybavení. Není dodržena ani minimální vzdálenost mezi odpočívkami.
Ale třeba se toho někdo někdy chopí a i tyto místa obnoví, přestaví, změní vyhlášku atd.
Navíc v této době mají malé odpočívky spíše útrum...
R48 -> D48 se podařilo!
zesp
Příspěvky: 1114
Registrován: 19.5.2015 20:58:53

Re: Zrušené dálniční odpočívky

Příspěvek od zesp »

Lenny: Ano, odpočívka tam nevznikla je tak, že by ji tam fakt cíleně chtěli. V tomto místě se totiž stará císařská silnice po dlouhém přímém úseku od Olomouce "ostřeji" stočila více k jihu, aby následovala další přímka do Olšan. Nová čtyřpruhová silnice (nyní dokonce dálnice) byla od Olomouce až po křížení se silnicí Žerůvky - Hněvotín budována nadneseně "rozšiřováním" původní silnice, která tak zcela zanikla. Až dále na jih vede dálnice obchvatem Olšan v nové trase (a stará císařská silnice tvoří až odtud souběžku). Úsek D46 mezi Olomoucí a Olšany je tak raritou tím, že nemá přirozenou souběžnou (původní) silnici a musí se objíždět delší trasou po původních trojkách. No a v místě oné "zatáčky na Babě" museli při stavbě čtyřpruhu přeci trochu jen nakrátko uhnout do nové trasy, aby nebyl směrový oblouk tak ostrý. Kousíček původního prostoru staré silnice tak naráz "vykouknul". A jelikož to bylo zrovna místo s dalekým výhledem, tak zde zcela správně udělali (poněkud neplánovaně) odpočívku místo toho, aby ten prostor zasypali. Byla to pionýrská doba výstavby dálnic a rychlostnic, kdy ještě byla snaha to dělat se vším všudy a poctivě, byl to první úsek současné D46 vůbec (okraje jízdních pásů byly v celém úseku dokonce vyloženy pásy dlažebních žulových kostek - ty jsou již bohužel zřetelné jen mezi oním křížením u Žerůvek a novým křížením s D35, dále k OC díky této přestavbě zanikly). Pak už to šlo jen z kopce a žádná další odpočívka na celé trase nevznikla... Tolik alespoň to, co jsem si zapamatoval z vyprávění ing. Horáka, který byl můj šéf, když jsem působil na ŘSD...
Naposledy upravil(a) zesp dne 1.4.2022 20:49:05, celkem upraveno 2 x.
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Zrušené dálniční odpočívky

Příspěvek od kot »

zespe díky za zajímavé fotky... A škoda, že je tak zubožená. Jinak Lenny a Martin mě potěšili informacemi rovněž.
zesp
Příspěvky: 1114
Registrován: 19.5.2015 20:58:53

Re: Zrušené dálniční odpočívky

Příspěvek od zesp »

Kote, on možná nyní ten prostor právěže vypadá mnohem lépe, než tomu bylo v těch posledních letech provozu, kdy byl ten bordel a zchátralost vidět již při pouhém průjezdu. Teď při mé návštěvě to tam na mě právě dýchlo takovým čistým a klidným místem, úplně jsem viděl ty schody krásně opravené, na opěrách čerstvě natřené desky a za nimi korporátní wc s venkovní posilovnou. Pak jsem se zasněn totálně vpletl do šípkového keře, který na tom bývalém chodníku mezitím narostl a bylo rázem po romantice :D
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Zrušené dálniční odpočívky

Příspěvek od kot »

Jsi fakt romantik... Klobouk dolů !
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Zrušené dálniční odpočívky

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Jednu chvíli to vypadlo, že malé odpočívky zažijí renesanci, ale už tomu odzvonilo. Je to škoda, protože skrze ně šlo udělat zajímavá místa, tak jak to bylo kdysi.
R48 -> D48 se podařilo!
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Zrušené dálniční odpočívky

Příspěvek od Aram96 »

A důvod, proč se to nepovedlo ?
Není všem dnům konec. Třeba se za pár let vymění na MD ti, co jim to vadí kvůli (některým) potroublým normám.
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Zrušené dálniční odpočívky

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Ty důvody tady píšu pořád dokola. Striktní požadavky na vybavení, k tomu složité přivedení inženýrských síti a v konečném důsledku pak vysoké náklady na samotný provoz.
R48 -> D48 se podařilo!
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Zrušené dálniční odpočívky

Příspěvek od Aram96 »

U nás se celkově řeší každá pitomá koruna. Místo toho, aby se stavělo i trochu s citem, např. dálnice vedla v zářezu pro lepší odhlučnění, nebo občas vystoupila nad terén, aby bylo dobře vidět některá pěkná místa/panoramata, to ne, vše jen tak, jak je to nezbytné. Odpočívky jedině tak, aby tam bylo vlastně co nejvíc betonu (ještě že je velký společenský tlak ohledně zadržování vody a na zeleň) a míst pro NA. Dálniční uzly místo toho, aby to byly pořádné rozplety, kde máte po x hodinách jízdy alespoň půl minuty na změnu pruhu a hezky 2 pruhy na odbočení pro pomalou a pro rychlou dopravu, tak se dělají prakticky stejné odbočováky jako pro obyč sjezd do horní dolní, akorát je předtím dvakrát více a dvakrát větší značení. :roll: Nejhorší je, že v tomto jsme docela evropskou výjimkou, jsme fakt na tohle hlupáci a držgrešle. A když už se objeví nějaký stavitel, co chce postavit něco zajímavého (myslím třeba ve městech), tak je to většinou úřady smeteno ze stolu, protože se to prostě jen vymyká zaběhlým, trapným a nudným (někdy až vzhledově odporným) zvykům. :( Čest výjimkám.
zesp
Příspěvky: 1114
Registrován: 19.5.2015 20:58:53

Re: Zrušené dálniční odpočívky

Příspěvek od zesp »

Martin: Zrovna v tomto místě ty argumenty, které jsi v příspěvcích výše uvedl (a které jsou samozřejmě obecně v jiných případech pravdivé) moc alespoň z prvního pohledu nesedí. Inženýrské sítě jsou hned vedle, kde pumpa a vybavená odpočívka je (byť nicotná). To samé je i protiargument o nedodržení mezikřižovatkové vzdálenosti. Vždyť za touto funkční "odpočívkou" se nachází odbočovací pruh ke křížení dálnic D46/D35, v protisměru by to bylo úplně stejné, byť možná asi lepší. Při jízdě do Olomouce se mi totiž ještě nestalo (a to tu jezdím poměrně často), že bych úsek od této pumpy po rozplet v uzlu OC centrum jel plynule. Kombinace na dálnici poměrně velkého stoupání od Olšan na Babu (bez stoupacího pruhu), připojování vozidel od pumpy a blízkost rozpletu uzlu dělá z tohoto úseku totální špunt. Tiráci výrazně zpomalení stoupáním pouštějí vozidla z poměrně frekventované odpočívky (předchozí je až u Pustiměře) a do toho neznalí řidiči začínají studovat cedule před rozpletem a přejíždět z pruhu do pruhu, aby mohli odbočit směr Olomouc. Tiráci za koncem stoupání jen pomalu zvyšují rychlost, takže jsou výraznou brzdou provozu. Všichni je tedy předjíždějí, ale pak se ti, co odbočují, musí mezi ně vmáčknout, což znamená při přejezdu z poměrně rychlého levého pruhu do pravého výrazně a rychle zpomalit. Do toho je tento úsek "nejužším" z celé D46, která už tak má úzké odstavné pruhy, pokud to tak lze nazvat. V té první etapě výstavby I/46 Olomouc - nadjezd silnice Hněvotín-Žerůvky nejsou vůbec žádné. Za bílou krajní čárou jsou jen dva pásy z žulových kostek a nezpevněná krajnice. Je to na první pohled patrné, takže to psychologicky celkově dělá dojem užší silnice, i když jízdní pruhy jsou stejně široké. V opačném směru by tento problém nebyl, v místě odpočívky dálnice klesá, takže tam se jede plynule. Při doplnění odb. a připoj. pruhů by to bylo dle mého bez problému. Samozřejmě současné řešení bez odb. a připoj. pruhů by problém při současné intenzitě provozu byl naopak velký, muselo by se řadit mezi "z kopce rozjetá" vozidla.... Ale když už odpočívka v tomto místě, tak z těchto důvodů rozhodně směr Brno...
Odpovědět

Zpět na „Dálniční odpočívky“