(Ilustrační snímek)Další 3 fotografie v galerii
(Ilustrační snímek) | foto: Reuters
Státní organizace porovnala loňská data s těmi z roku 2010, kdy byla ekonomická krize a provoz menší. Nárůst dopravy navíc potvrdily další údaje, například z provozu mýtných bran nebo spotřeby pohonných hmot.
ŘSD zatím zveřejnilo údaje pouze za dálnice. Na stejných úsecích provoz osobních aut stoupl v průměru o 29 procent, v případě nákladních vozidel o více než 36 procent.
Vytíženost dálnic a silnic 1. tříd v roce 2016. Čím širší je čára reprezentující dopravní tepnu, tím vytíženější byla,
Vytíženost dálnic a silnic 1. tříd v roce 2016. Čím širší je čára reprezentující dopravní tepnu, tím vytíženější byla,
Stejná mapa ukazuje vytíženost hlavních tahů v roce 2010.
Stejná mapa ukazuje vytíženost hlavních tahů v roce 2010.
„Jsou to důležitá data pro dopravní plánování. Nejen pro samotnou stavbu dálnic, ale i pro četnost oprav,“ vysvětluje dopravní expert Petr Moos z Fakulty informačních technologií ČVUT v Praze. Podobná měření by podle něj měla být častější, aby reagovala například na rozdílný hospodářský vývoj regionů.
Nejzatíženějším dálničním úsekem v Česku je stále začátek dálnice D1 ze Spořilova do Chodova, kde denně v obou směrech projede téměř sto tisíc aut. Provoz na tomto místě během šesti let narostl o 12 procent, přestože po tomto úseku nejezdí kvůli odklonu nákladní dopravy na Pražský okruh tolik nákladních vozů jako v minulosti.
Jižní část Pražského okruhu, označovaná jako D0, také výrazně zhoustla. Na některých úsecích už dosahuje intenzita provozu 75 tisíc aut denně.
Pražský okruh je jedním z mála úseků dálnic otevřených za posledních deset let, které se řadí do kategorie s provozem nad 40 tisíc vozů denně. Ostatní zdaleka tak vytížené nejsou. Po dálnici D3 z Tábora do Veselí nad Lužnicí jezdí denně kolem 13 tisíc aut.
Nejméně aut je na D7
Největší nárůsty provozu vykazuje v dálniční síti dálnice D10 z Prahy do Turnova, která obsluhuje největší tuzemskou firmu Škoda Auto. „Vyplývá z toho i potřeba přistupovat systémově k celému úseku z Prahy do Mladé Boleslavi, a to jak z hlediska údržby a oprav, tak z hlediska jeho modernizace,“ tvrdí mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Provoz na D10 v této části je srovnatelný s D1 nebo s D11 u Prahy.
Zatímco na D11 chystá ŘSD v příštích letech rozšíření na třípruhové uspořádání, na D10 si musí ještě řidiči počkat. Podle Moose záleží i na tom, jak je možné silnici rozšířit do krajiny, nejen na dopravních intenzitách.
Fotogalerie
(Ilustrační snímek)Vytíženost dálnic a silnic 1. tříd v roce 2016. Čím širší je čára reprezentující dopravní tepnu, tím vytíženější byla,
Stejná mapa ukazuje vytíženost hlavních tahů v roce 2010.Porovnání obou map: zelenou je vyznačena intenzita dopravy v roce 2016, vínovou v roce 2010
Zobrazit fotogalerii
Naopak na řadě úseků dálnic je slabší provoz než na některých silnicích první třídy. Nejméně aut jezdí po dálnici D7 mezi Droužkovicemi a Spořicemi, kde za den ŘSD napočítalo v průměru necelých šest tisíc vozidel. Relativně malé vytížení je i na D6 mezi Chebem a Karlovými Vary nebo úseku D1 u Kroměříže, který čeká na dostavbu dálnice u Přerova.
Na Moravě se nachází rovněž jedna z mála dálnic, kde provoz oproti situaci před šesti lety oslabil. Jde o silnici D48 od Bělotína do Frýdku-Místku. ŘSD to vysvětluje tím, že z této silnice se nákladní auta přesunula na D1, protože byla v mezidobí protažena do Polska. Na většině úseků této části D1 stoupl provoz nákladních aut dvojnásobně.
V Čechách výrazně klesl provoz na D7, což ŘSD zdůvodňuje skutečností, že značnou část provozu převzala na inkriminované trase dálnice D6.
ŘSD chystá zveřejnění kompletních výsledků v druhém čtvrtletí. Sčítání prováděla společnost Ipsor, která poprvé v historii použila speciální mobilní aplikaci v chytrých telefonech pro sběr dat ručním způsobem. Stát za sčítání zaplatil 57 milionů korun. Původně chtěl počítat auta v roce 2015 po pěti letech, ale nestihl včas dodavatele vysoutěžit.
Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/doprava-dalni ... nomika_ekl
Provoz na tuzemských dálnicích roste, nejvytíženější je Praž
Články z novin a internetu - domácí
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion