Dubá je nově bez kamionů. O peníze nepřijdeme, věří město
V Dubé na hranicích Libereckého, Ústeckého a Středočeského kraje začala motoristům sloužit nová silnice. Jde o nový tříkilometrový úsek, který nahrazuje starou silnici I/9 vedenou skrze Dubou.
Obchvat už během prvních dnů ulevil životu ve městě, donedávna trápeném stovkami kamionů.
„Jsem příjemně překvapena, doprava ve městě se neuvěřitelně zklidnila,“ konstatovala starostka Dubé Zdeňka Šepsová.
Obchvat zcela míjí město a umožňuje motoristům jedoucím mezi Mělníkem a Českou Lípou ušetřit pár minut jízdy a něco málo pohonných hmot. Tím, že odvádí z města tranzitní dopravu, zlepšuje život lidem v Dubé.
„Zprovoznění obchvatu znamená zásadní zvýšení bezpečnosti silničního provozu v daném úseku. Přeložka odvádí dopravu ze zastavěné části obce, čímž dochází ke snížení hlukové a exhalační zátěže. Výrazně se uleví nejen místním obyvatelům, ale také řidičům, kteří při průjezdu obcí museli překonávat nevhodné směrové a výškové vedení trasy,“ okomentoval zprovoznění obchvatu generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.
Trasa obchvatu prochází členitým terénem s údolími a překonává výškový rozdíl mezi nejnižším a nejvyšším bodem 24 metrů. Násypy dosahují výšky až devět metrů, zářezy do krajiny místy až šest metrů. Stavba zahrnuje kromě hlavní trasy výstavbu přeložek a úpravy místních komunikací, výstavbu tří mostů, přeložky inženýrských sítí a vegetační úpravy.
Obchvat zatím slouží v takzvaném zkušební provozu, ještě totiž není dokončena stavba sjezdu z obchvatu na Dubou ve směru od Mělníka. Zároveň se dokončuje nový sjezd z průtahu na Doksy. K dokončení stavby má dojít během letních prázdnin.
Podle místostarosty Dubé Tomáše Nováka ubyla v Dubé asi polovina aut. Ta všechna doposud projížděla městem, aniž by jejich řidiči měli důvod zde zastavit. Otevřela se tím ale otázka, zdali úbytek dopravy nebude znamenat také úbytek potenciálních návštěvníků města, kteří se v Dubé například najedli nebo utratili peníze ve zdejších krámcích.
„To budeme moci zhodnotit nejdříve v říjnu, jestli to bude mít vliv na místní podnikatele a živnostníky, ještě je brzy. Osobně si to ale nemyslím,“ říká místostarosta. Sám je majitelem Restaurace U Nováků a zatím si úbytku klientely nevšiml.
„Je ale pravda, že my nejsme závodní jídelna, kde se třeba zastaví řidiči, ale spíše podnik se stálou místní klientelou. Mnohem větší problém budou mít spíš podniky, které žily ze stavebních dělníků, kteří tu teď dva roky byli,“ dodává Novák.
Starostka Zdeňka Šepsová si myslí, že většina lidí projíždějících Dubou tu nezastavovala. Kdo měl důvod sem zajet, najde si ho i nyní, i za cenu drobné zajížďky.
„Jsme přirozeným centrem pro chataře a chalupáře z okolních obcí, kteří tvoří největší klientelu místním živnostníkům. A o ty určitě nepřijdeme,“ dodává starostka.
Obchvat Dubé postavilo sdružení firem Strabag, Viamont a Integra stavby za cenu 440 milionů korun. Od technické studie, která byla vypracována v roce 2005, uplynulo k zprovoznění silnice 12 let. Jde o jedinou silnici I. třídy, která se letos na území Libereckého kraje otevřela, a nejspíše jí v roce 2017 i zůstane.
Nejblíže zahájení je obchvat Kravař, silnice podobného charakteru jako v Dubé. Stavět se má v roce 2018, již je vydané územní rozhodnutí. Připomeňme však, že slib postavit obchvat dal lidem v Kravařích už první polistopadový ministr dopravy.
Průtah o délce 2,6 kilometru bude Kravaře míjet z jihu. Na své délce přemostí Bobří potok i místní komunikaci. Plánuje se také stavba protihlukových stěn. Kravaře budou na novou silnici napojeny dvěma kruhovými objezdy.
„Je to dost, že se konečně dočkáme, když uvážím, že obchvat nám slibují už od doby, kdy jsem starostou, tedy od roku 1991,“ řekl nedávno MF DNES starosta Kravař Vít Vomáčka.
Na opravy a údržbu dálnic a státních silnic I. třídy putuje letos stejně jako v předchozích dvou letech 10 miliard korun, z toho je 7,1 miliardy na silnice I. třídy a 2,9 miliardy na dálnice. Ve výstavbě je aktuálně 230 kilometrů dálnic a silnic I. třídy, z čehož jenom letos bude ke konci roku dokončeno včetně úseků modernizace D1 takřka 80 kilometrů nových komunikací. Dalších více než 150 kilometrů silnic se začne nově stavět.
Zdroj: http://liberec.idnes.cz/duba-obchvat-be ... pravy_jape
(L) I9: Dubá je nově bez kamionů. O peníze nepřijdeme, ...
Články z novin a internetu - domácí
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion