Ministerstvo dopravy chce urychlit přípravu dopravních staveb ve třech krocích. Prvním je návrh novely zákona, která by měla obsahovat předběžnou držbu pozemků, zjednodušení výplaty náhrad za věcná břemena a zpřístupnění pozemků pro měření a přípravy staveb. Novelu chce úřad předložit k projednání na přelomu ledna a února. Na dnešním setkání s novináři to řekl ministr dopravy Dan Ťok (ANO), který má funkci zastávat i v nové vládě.
Nová podoba zákona má odblokovat současnou situaci, kdy příprava staveb trvá přes deset let. Ministerstvo je tak často kritizováno za pomalý postup při dokončování páteřní sítě dálnic, nebo za pomalou přípravu sítě vysokorychlostních železnic.
Za poslední čtyři roky bylo dokončeno 96 kilometrů dálnic, z toho 33 kilometrů připadá na nové úseky, zbytek na opravy dálnice D1 mezi Prahou a Brnem, uvedl ministr. Pro budoucí výstavbu je přichystáno na 150 kilometrů dálnic a silnic 1. třídy, které mají vydané stavební povolení, nebo se pro ně ve veřejných soutěžích hledají zhotovitelé.
Dnes se Ťok sešel se zástupci většiny politických stran, které chtějí na přípravě jednodušší legislativy spolupracovat. Jednání se podle ministra nezúčastnili zástupci SPD, lidovců a Starostů. Ministerstvo dopravy chce pro svoje návrhy získat podporu napříč Poslaneckou sněmovnou, aby novela stavebního zákona mohla vzniknout co nejdříve.
Už dnešní jednání nicméně přineslo první rozpory. Ministerstvo dopravy navrhovalo zavedení předběžné držby, která umožní pokračovat v přípravě staveb a stavět na pozemcích dříve, než je úřady od původních majitelů vykoupí, nebo vyvlastní. Bylo by to možné u všech evropsky významných staveb nacházejících se v hlavní a globální síti TEN - T. Zástupci pravicových stran ale chtěli mít vymezení těchto staveb užší, dodal Ťok.
Druhým krokem, který ministerstvo chystá, je vznik specializovaných stavebních úřadů v každém kraji, které by se soustředily na velké dopravní stavby. V současnosti podle Ťoka nemají úředníci, kteří agendu dopravních staveb v krajích řeší, dostatečné zkušenosti. S velkými dopravními stavbami se zpravidla setkávají jednou během celé kariéry.
Na rozdíl od první novely, kterou by měli kvůli urychlení procesu předkládat poslanci, vznik specializovaných úřadů bude nejprve projednávat vláda. Do Sněmovny by se podle Ťoka mohla druhá novela dostat v polovině příštího roku. Třetím krokem má být změna stavebního práva, o níž chce úřad s partnery jednat souběžně s přípravou legislativy pro vznik zmíněných stavebních úřadů.
Novinkou mají být podle Ťoka pevně stanovené termíny, během kterých se mohou k podnětům vyjadřovat úřady. Pokud úřad nezareaguje do 30, nebo do 60 dnů, mělo by se za to, že k vydanému stanovisku nemá žádné připomínky.
Podobně chce ministerstvo omezit možnost zasahovat do stavební přípravy i veřejnosti a aktivistům. Ti by nově nemohli napadat stavební projekty v rámci všech dílčích kroků, ale úřady by jejich připomínky zpracovávaly jen během jedné fáze, například během posuzování vlivu stavby na životní prostředí EIA, nebo během územního řízení.
Autor: ČTK
http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-live- ... edium=copy
Ministerstvo dopravy chce zrychlit stavby ve třech krocích
Články z novin a internetu - domácí
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion