Právě je 20.5.2018 19:57:45





Fórum je zamknuté Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvek: 1 ] 
 (SK) V roce 2018 nepřibude ani 1 nový kilometr dálnice 
Autor Zpráva
VIP

Příspěvky: 10846
Bydliště: EU
Příspěvek (SK) V roce 2018 nepřibude ani 1 nový kilometr dálnice
V roku 2018 nepribudne na Slovensku ani jeden nový kilometer diaľnice

Dennik N, DANIELA KRAJANOVÁ, STREDA 27. DECEMBRA 2017 17:14

Politici väčšinou odovzdávajú cesty, ktoré im pripravili predchodcovia. Či ich je viac alebo menej, závisí od kvality prípravy, technickej náročnosti, meškania diaľnic, ale aj od organizácie tendrov.

Na budúci rok nepribudne na Slovensku ani jeden nový kilometer diaľnice alebo rýchlostnej cesty.

Blízko k nule bol v otváraní nových úsekov diaľnic a rýchlociest za posledných 12 rokov vtedajší minister dopravy Ján Počiatek (Smer), keď v roku 2014 odovzdal vodičom šesťkilometrový obchvat Žiaru nad Hronom. Išlo o cestu v polovičnom profile, teda s jedným pruhom pre každý smer.

Rok nato však už odovzdával 56 kilometrov nových autostrád.

Z historických údajov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) vyplýva, že nulové odovzdávanie od svojho vzniku v roku 2005 nezaznamenala. Údaje NDS však nie sú celkom presné a jednotné - niekde chápu rozšírenie cesty o druhý profil ako nové kilometre, inde zasa nie. Do štatistiky nerátajú napríklad súkromné PPP diaľnice.

Tempo odovzdávok úsekov závisí od toho, ako rýchlo sa stavia, čo všetko do výstavby nachystali manažéri za predošlých vlád, ako šikovne diaľnice pripravovali, od technickej náročnosti diaľnic aj meškania vo výstavbe.

„Príprava a výstavba diaľnic je dlhodobý proces, ktorý v priemere trvá 12 až 14 rokov. Výnimkou nie je ani viac ako 20 rokov. Toto spôsobuje, že počet kilometrov uvádzaných do užívania je v jednotlivých rokoch veľmi rôzny. NDS napríklad v jednom roku odovzdala 56,6 kilometra, ale v inom roku 5,21 kilometra,“ poznamenala hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Odpoveď na otázku, či a kedy naposledy sa nulová bilancia vyskytla, sme od NDS nedostali.

Diaľničiari však vysvetľujú, že majú rozostavané úseky D1 v Žilinskom kraji. „Patria k technicky najzložitejším a ich výstavba je oproti iným úsekom časovo náročnejšia. Aj to spôsobilo, že práve v roku 2018 nebude dokončený ani jeden diaľničný úsek,“ konštatuje NDS.

Bilancia toho, čo je vo výstavbe, ukazuje na prvý pohľad na vysoké tempo. Dnes je na Slovensku rozostavaných 8 diaľničných projektov, no tri z nich stoja a na dvoch práce meškajú. Väčšinu z nich podpisovali za druhej vlády Roberta Fica.

Na ilustráciu uvádzame niekoľko príkladov autostrád, ktoré sú práve rozostavané, ale podľa zmlúv už mali byť hotové alebo aspoň výrazne bližšie k odovzdávke:

- Kľúčovú časť D1 pri Ružomberku (Hubová – Ivachnová) s tunelom Čebrať prestali začiatkom roka 2015 stavať, pretože sa ukázalo, že je zle trasovaná – práve cez ťažko stabilizovateľný zosuv. Podľa zmluvy mali po nej šoféri jazdiť už v júni 2017, teraz má termín v roku 2022.

- Zmluvu na stavbu úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka podpisovali koncom roka 2013. Diaľnica mohla zachrániť bilanciu za rok 2018, podľa zmluvy sa s ňou rátalo v januári 2018. Nový termín je druhý štvrťrok 2019. Kompetentní roky nespustili tender o stavbu diaľničného privádzača, bez ktorého sa na cestu nedostanú šoféri. Manažéri prišli aj s myšlienkou vynechať tender, aby sa šetril čas, no iba tým stratili ďalší čas. Minister Árpád Érsek osem mesiacov po nástupe do funkcie prikázal urobiť súťaž.

- Tunel Višňové, ktorý stavajú pri Žiline, bude jednou z posledných hotových stavieb na D1. Platí to napriek tomu, že mu už trikrát poklopali základný kameň, prvýkrát v roku 1998. Vylučovaním najnižšej ponuky v rokoch 2013 a 2014 sa začiatok výstavby oddialil o poldruha roka.

Jedna vláda predurčí, čo postaví ďalšia

Keďže odovzdávanie diaľnic je politicky citlivou záležitosťou, budúcoročná nulová bilancia nevyznieva pre NDS dobre. Každý minister však odovzdáva väčšinou úseky, ktoré mu nachystali alebo rozostavali jeho predchodcovia, sám ovplyvňuje hlavne strihanie pások pre svojho nástupcu.

Keďže dokončenie niektorých stavieb sa oneskorí, niektoré roky pribúda diaľnic minimum a inokedy viac naraz. Do toho prichádzajú výmeny na politických a manažérskych pozíciách, ale aj na odborných úsekoch NDS. Noví manažéri z rôznych oblastí sa tak majú rýchlo zorientovať a prispôsobiť plán výstavby novým povolebným politickým predstavám.

„Je to systémová chyba pri plánovaní výstavby. Neustále sa menia priority, čo znamená meškanie prípravy stavieb, respektíve nekvalitu prípravy. Máme niekoľko rôznych metodík výstavby (...) a nedostatok odborníkov na strane investorov,“ vraví šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo a bývalý poradca expremiérky Ivety Radičovej Ondrej Matej.

Budúcoročná nula je tak výsledkom práce niekoľkých garnitúr.

„Vzhľadom na to, aká je náročnosť prípravy aj všetkých procesov, tak to, čo sa uvádza do prevádzky v aktuálnom období, závisí od prípravy stavieb v ostatných 10 rokoch. A najviac to vypovedá o aktivite vedenia rezortu dopravy v uplynulých štyroch rokoch – pri výbere zhotoviteľov, začínaní a najmä riadení stavieb,“ hovorí analytik INEKO a bývalý šéf stratégie na ministerstve dopravy Ján Kovalčík.

V druhej Ficovej vláde viedol ministerstvo dopravy Počiatek. Diaľnice mal na ministerstve na starosti štátny tajomník Viktor Stromček, ktorý je štátnym tajomníkom aj dnes.

Náročné stavby sa stavajú dlhšie

Kovalčík upozorňuje, že tempo odovzdávania diaľnic si netreba zamieňať s meradlom kvality štátnej prípravy diaľnic. Aj keby boli manažéri zodpovední a dôkladní, môže sa stať, že jeden rok sa neodovzdá nič a ďalší rok, naopak, veľa kilometrov.

Dôležité podľa neho je, či štát odovzdáva do užívania najskôr tie cesty, ktoré chýbajú najviac. A tiež to, či nie je málo nových úsekov viac rokov po sebe.

„Určite by nebolo fér porovnávať len kilometre. V súčasnosti sa stavajú najťažšie úseky diaľnice D1, preto je sčasti prirodzené, že kilometre pribúdajú pomalšie. Žiaľ, sú tu aj iné ako objektívne dôvody. Pod slabšie výsledky sa podpísalo aj zbytočné vylučovanie najnižších ponúk – aj spoľahlivých firiem, ako aj výrazné predražovanie zákaziek početnými pokynmi na zmenu počas výstavby. A tiež chyby a zbytočné prestoje v projektovej príprave kľúčových chýbajúcich úsekov diaľnic D1 a D3,“ hovorí Kovalčík.

V meradle správneho plánovania sa historicky zvykli vyskytnúť vážne chyby. „Nekompetentné rozhodnutia v tom, že ten, kto rozhodoval, nevidel súvislosti,“ komentoval odovzdávanie nových úsekov diaľnic bývalý investičný riaditeľ NDS Juraj Čermák.

Spomína, ako musel kedysi konzervovať rozostavanú diaľnicu pri poľských hraniciach, pretože sa 20 rokov nemala na slovenskej strane na čo pripojiť.

Súvisí s tým aj problém masívneho vypisovania tendrov. Keď sa naraz vypisuje zákaziek veľa, tlačí to ceny nahor a motivuje to stavebné firmy, aby sa ľahšie vopred dohodli na rozdelení zákaziek.

Lepšia bilancia až v roku 2019

Matej si však myslí, že nulová bilancia za rok 2018 sa napokon nemusí naplniť. „To, že nič nie je v rozpočte, je pravda. To, aká bude realita, je druhá vec,“ hovorí Matej s tým, že na politikov budú tlačiť blížiace sa komunálne voľby.

Preto očakáva, že meškajúci diaľničný privádzač a s ním aj úsek Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka (11,3 kilometra) by mohol byť hotový koncom roka 2018, aj keď NDS avizuje, že to bude v máji 2019.

Za krajne nepravdepodobný považuje takýto scenár Kovalčík. „Premrhaný čas už nedobehnú. A vládne strany aj tak najviac zaujíma dokončovanie úsekov pred parlamentnými voľbami, takže posun na rok 2019 sa im vlastne hodí,“ myslí si.

Úsekov, ktoré sa ešte dajú dokončiť do volieb na jar 2020, je totiž mimoriadne málo.

Ak bude D1 na úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka (11,3 kilometra) hotová v roku 2019 a Skanska postaví načas úsek Budimír – Bidovce (14,4 kilometra), v roku 2019 sa odovzdá 25,7 kilometra.

„Očakával by som, že o to viac sa vláda bude snažiť ukázať výsledky aspoň pri obnove zanedbaných ciest I. triedy, čo sa ešte dá stihnúť. Žiaľ, schválený rozpočet na rok 2018 ukazuje, že túto prioritu a zároveň príležitosť vláda ignoruje,“ konštatuje Kovalčík.

„Za eurofondy, na ktoré sa spolieha, sa dá riešiť len malý fragment chátrajúcich štátnych ciest. Pre stovky mostov v zlom technickom stave a vyše tisíc kilometrov vozoviek v nevyhovujúcom stave vláda doteraz žiadny plán obnovy neponúka,“ uzatvára.

https://dennikn.sk/979392/v-roku-2018-n ... e/?ref=tit

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


29.12.2017 14:59:10
Profil Zobrazit autorovy stránky
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Fórum je zamknuté Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvek: 1 ] 




Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Český překlad – phpBB.cz