Érsek pustil drahú diaľnicu, Prešov dostane obchvat
Kilometer osemkilometrového úseku diaľnice D1 Prešov, západ - Prešov, juh vyjde vyše 40 miliónov eur.
6. apr 2017 o 10:54 MAREK PORACKÝ
PREŠOV, BRATISLAVA. Jedna z najdrahších diaľnic na kilometer v histórii Slovenska sa môže začať stavať. Minister dopravy Arpád Érsek (Most-Híd) vo štvrtok doobeda podpísal zmluvu na výstavbu osemkilometrového diaľničného úseku obchvatu Prešova.
Úsek diaľnice Prešov, západ - Prešov, juh štát postaví za približne 340 miliónov eur konzorcium firiem okolo Eurovie. Kilometer diaľnice podľa prepočtov vyjde na viac ako 42 miliónov eur.
Okrem Eurovie je súčasťou konzorcia aj Doprastav, ktorý formálne vlastní Dušan Mráz a stavebná spoločnosť Metrostav.
„Tak ako som sľúbil, po splnení všetkých dôležitých podmienok začíname s výstavbou diaľničného obchvatu Prešova, ktorý výrazne pomôže mestu a zlepší život ľudí v celom okolí,“ povedal v Prešove Érsek.
Predražená diaľnica?
Suma, za ktorú Érsek podpísal zmluvu s víťazným konzorciom je pritom nižšia približne o štyri percentá, ktorú stavbári pôvodne vysúťažili. Do súťaže pôvodne ponúkli sumu 356 miliónov eur, v prepočte na jeden kilometer teda 45 miliónov eur.
Tender na výstavbu obchvatu Prešova spustil ešte minister dopravy Ján Počiatek (Smer). Okrem neho začal vtedy súťažiť aj diaľničný obchvat Čadce a severo-východný obchvat Košíc.
Tesne po otvorení obálok s výnimkou diaľničného obchvatu Košíc mimovládna organizácia INEKO upozornila na výrazný nárast cien v porovnaní s minulosťou. Na porovnanie cena na jeden kilometer stavby tunela Višňové a priľahlých úsekov stojí približne 30 miliónov eur.
V porovnaní s pôvodnou sa pritom cena mierne znížila. Stavbári štátu ponúkli zľavu 15,2 milióna eur. Pôvodný posudok však hovoril až o zľave šesť percent, teda 21 miliónov eur.
Do debaty o obchvat Prešova sa pred niekoľkými týždňami pritom zapojil aj prezident Andrej Kiska, ktorý sa na to opýtal ministra financií Petra Kažimíra (Smer).
V liste mu odpovedal, že v Prešove by sa dalo celkovo ušetriť až 400 miliónov eur. Érsek sa napokon s Kažimírom dohodol, že prekreslí len časť obchvatu Prešova - rýchlostnú cestu R4, ktorá vedie na Poľsko.
Skráti čas a cestu
Rezort Arpáda Érseka by chcel, aby sa diaľnica začala stavať už začiatkom júna napriek tomu, že ešte stále nemá posudzovanie vplyvov diaľnice na životné prostredie. Diaľničný obchvat Prešova by sa mal dokončiť do štyroch rokov, teda v roku 2021.
Posudzovanie ekologických vplyvov na diaľnicu je pritom veľmi dôležité. Ak to štát nemá, Európska únie nemusí na stavbu poskytnúť eurofondy. V praxi by to znamenalo, že štát diaľnicu by zaplatil zo svojich peňazí.
Posudzovanie vplyvov na životné prostredie diaľnice by malo byť dokončené podľa informácií denníka SME do konca leta.
Nová diaľnica podľa prepočtov Národnej diaľničnej spoločnosti osobným autám skráti jazdu o takmer 19 minút, nákladným automobilom o takmer 18 minút.
Osobné autá tak po vybudovaní diaľnice ušetria 20 percent času proti jazde po pôvodnej ceste, nákladné vozidlá 27 percent.
„Som rád, že vyhral zdravý rozum. Diaľnica pomôže nielen Prešovčanom, ale aj Košickému kraju, ktorí používajú diaľnicu z Košíc do Bratislavy. Zatraktívni sa tým severná trasa,“ konštatoval šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.
https://ekonomika.sme.sk/c/20502145/ers ... z4dSXN1Pw2
(SK) Smlouva na D1 Prešov je podepsaná
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion