Vláda našla spôsob, ako pripravovať diaľnice na cudzom, volá sa predbežná držba
Vláda schválila nový inštitút pre stavbu diaľnic, umožní robiť odstrániteľné zásahy do pôdy, ktorú štát vyvlastňuje pre diaľnice.
Vláda Roberta Fica si želá, aby sa mohli začať práce na budúcich diaľniciach aj na pozemkoch, ktoré štát nevlastní. Odobrila, že už bude stačiť, ak štát zdokladuje, že sa pôdu pod autostrádu snaží vyvlastniť, a že ide o významný verejný záujem.
Novelu v stredu schválila vláda, minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) ju má v rekordnom čase nechať potvrdiť v Národnej rade. Keď sa to podarí, od pondelka môže Národná diaľničná spoločnosť žiadať stavebné úrady o ,predbežnú držbu' pôdy s vyvlastňovacími spormi.
Potom bude môcť na pôde pod budúcou diaľnicou začať pracovať, ale iba do tej miery, aby úpravy boli "odstrániteľné". Aké to sú zatiaľ nie je jasné.
Rýchla akcia vládneho kabinetu sa týka všetkých vymedzených diaľnic a rýchlostných ciest, no zrejme súvisí najmä s problémami okolo projektu obchvatu Bratislavy. Zmluvu na projekt za takmer 2 miliardy eur podpisoval Fico pred rokom, no pre chýbajúce pozemky sa stále nestavajú kľúčové časti diaľnice. Chýbajú im stavebné povolenia.
Pôdu majú v rukách poslední vlastníci, zrejme vyjednávajú, koľko by za ňu mohli dostať a koľko jej štát bude musieť od nich kúpiť. Érsek v debate o nevykúpených pozemkoch spomína aj partiu predvídavých podnikateľov, ktorá sa zviditeľnila lacným skupovaním pozemkov pri Nitre a neskôr sa ukázalo, že na nich bude stáť automobilka Jaugar.
Čo schválila vláda
*Ak štát nevlastní pozemok, na ktorom chystá stavbu diaľnice, môže požiadať o predbežnú držbu.
*Na jej vydanie môže stačiť, že štát sa snaží predmetný pozemok vyvlastniť a že verejný záujem je v tomto prípade významnejší ako zachovanie doterajších práv vyvlastňovaného.
*V konaní sa stanoví, čo všetko sa počas držby môže na pozemku robiť.
*Práce musí štát začať najneskôr do 60 dní od rozhodnutia o predbežnej držbe, inak držba prepadá.
*Práce majú byť takého charakteru, aby sa mohla pôda dostať do pôvodného stavu.
Biznis s pôdou pod obchvatom je niekoľkonásobne výnosnejší a všetko nasvedčuje tomu, že prezieraví podnikatelia majú v debate o výkupe náskok.
Štát čakaním na dohodu s podnikateľmi prichádza o čas. Keby platili zmluvné sľuby, ktoré dali štátni manažéri stavebnému konzorciu okolo španielskej firmy Cintra, všetky úseky 59-kilometrovej autostrády už mohli mať stavebné povolenia.
Ak stavba nebude pre chýbajúce povolenia hotová v roku 2020, ako sa to očakáva v zmluve, španielska firma môže štát pokutovať alebo žiadať iné ústupky výmenou za trpezlivosť. V zmluve sme im sľúbili aj stavebné povolenia.
Obdobne rýchlu akciu vládneho kabinetu, akú vyvinula teraz, často nevídať. O tom, že s výkupom je problém, sa pritom vie už dávno.
Priekupníkov do biznisu zlákal štát sám, keď nezmenil pravidlá oceňovania pôdy pod autostrády. Ceny sa určujú znaleckými posudkami, tie robia z ornej pôdy stavebnú, keď sa na nej nakreslí diaľnica.
Stavebné parcely sú najdrahšie pri Bratislave.
Správu budeme aktualizovať
DANIELA KRAJANOVÁ STREDA 10. MÁJA 2017 11:26
https://dennikn.sk/759403/vlada-nasla-n ... zna-drzba/
(SK) Vláda našla způsob jak připravovat dálnice na cizím
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22552
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion