Šéf stavebnej firmy: Diaľnice staviame lacnejšie ako Rakúšania
Bratislava, 25.5.2017 ( WBN/PR ) – Diskusia o cenách diaľnic je na Slovensku spolitizovaná, hoci v skutočnosti z prirodzených dôvodov staviame u nás lacnejšie ako v Nemecku či Rakúsku. Poukázal na to v rozhovore Branislav Lukáč, riaditeľ a konateľ stavebnej firmy STRABAG s.r.o., slovenskej dcérskej spoločnosti rakúskeho stavebno-technologického koncernu STRABAG SE.
B. Lukáč zdôrazňuje, že pri tvorbe ceny za realizáciu diaľničných stavieb vychádzajú z vlastných kalkulácií a využívajú aj skúsenosti sesterských koncernových spoločností v zahraničí.
Ako sa počíta cena za výstavbu novej diaľnice, prípadne rýchlostnej cesty?
„Pri spracovaní cenovej ponuky vychádzame vždy z vlastných vzorových kalkulácií. V prvom rade si podrobne naštudujeme súťažné podklady a podmienky. Musíme zmapovať situáciu priamo na stavbe – miestne pomery, príjazdové komunikácie, materiálovú dostupnosť a ďalšie faktory.“
Štát určuje svoj cenový odhad prostredníctvom štátnej expertízy. Do akej miery je pre vás smerodajný?
„V žiadnom prípade nevychádzame z predpokladanej hodnoty zákazky, teda zo štátnej expertízy, ktorá je uvedená v súťažných podkladoch. Podľa našich skúseností sa spracované cenové ponuky od tejto hodnoty výrazne líšia a tento údaj je pre nás čisto informatívny.“
Veľa sa dnes hovorí o cenách diaľnic. Vy pôsobíte ako riaditeľ vo firme so zahraničným vlastníkom. Ako sme na tom na Slovensku v porovnaní so zahraničím?
„Dnes sa hlavne porovnáva cena za kilometer diaľnice, aj keď nikto nedefinuje, čo všetko táto cena obsahuje a to je nesprávne. Súhlasím s tým, aby sa porovnávalo, ale relevantným spôsobom. Na túto otázku sa musíme pozerať komplexnejšie. Jedným z hlavných rozdielov v cene stavebného diela na Slovensku a v zahraničí je to, že vyvolané investície (teda stavebné objekty, ktoré priamo nesúvisia so stavebným dielom), nie sú v zahraničí súčasťou ceny stavebného diela, teda ceny za kilometer diaľnice.“
Ktoré náklady sa teda líšia a ktoré nie?
„Pri nákladoch na materiály neexistuje veľký rozdiel medzi okolitými štátmi. Pri tvorbe ceny dopytujeme aj dodávateľov zo susedných krajín, pokiaľ to má logiku z hľadiska dopravy a konkrétnych vzdialeností. Pri cenách za materiály sme tak zhruba na jednej úrovni so zahraničím. Čo sa týka nákladov na stroje a mechanizáciu, máme lacnejšie sadzby ako v Rakúsku či Nemecku. Aj keď treba dodať, že rozdiel nie je veľký a náklady sú v princípe porovnateľné.“
Zostávajú nám potom ešte náklady na mzdy. Ako sme na tom v porovnaní s ďalšími krajinami?
„Áno, dôležitú časť ceny stavby tvoria náklady na mzdy a tu je veľký rozdiel. Mzdy v Rakúsku či Nemecku sú všeobecne vyššie ako u nás. Pri identických podmienkach stavebného diela tak kalkulovaná cena stavby pre slovenský trh vyjde určite lacnejšie ako v Rakúsku a Nemecku.“
Ako prebieha diskusia o cenách novej dopravnej infraštruktúry v zahraničí?
„Paralelné porovnanie tu nevidím. U nás ide hlavne o politickú záležitosť. Keď cestujete do Rakúska či Nemecka, máte možnosť vidieť, že dopravné stavby tam realizujú etablované firmy s dlhoročnými skúsenosťami a potrebným kapitálom. Sú to „zdravé“ firmy, ktoré zamestnávajú miestnych ľudí, platia tam dane a v neposlednom rade investujú do nových technológií či strojného vybavenia. Často sa totiž zabúda na to, že stavebné podniky potrebujú zabezpečiť nielen pokrytie všetkých nákladov, ale aj technický a personálny rozvoj. Technologický rozvoj nezastaviteľne napreduje a my si v žiadnom prípade nemôžeme dovoliť zostať pozadu.“
https://www.webnoviny.sk/sef-stavebnej- ... rakusania/
(SK) Šéf Strabagu: dálnice stavíme levněji než Rakousko
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion