(SK) Potvrzeno: D1 u Žiliny skončí načas v poli

Články z novin a internetu - zahraniční
Zamčeno
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22543
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

(SK) Potvrzeno: D1 u Žiliny skončí načas v poli

Příspěvek od Diaľničiar »

Potvrdené! Diaľnica určite skončí pri Žiline v poli

Mesto Žilina sa spojí s novobudovaným diaľničným úsekom najskôr v júni 2019 a nie už na budúci rok v októbri.

6. júl 2017 o 9:01 BRANISLAV KOSCELNÍK

LIETAVSKÁ LÚČKA. Žilinčania si na diaľnicu D1 budú musieť počkať dlhšie, ako sa plánovalo.Oneskorenie spustenia privádzača i úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka už Národná diaľničná spoločnosť (NDS) otvorene priznáva. Dôvodom je, že sa vedenie diaľničiarov po dlhom hľadaní riešenia rozhodlo vyhlásiť verejnú súťaž na zhotoviteľa.

Ešte donedávna si chcela Národná diaľničná spoločnosť objednať práce priamo od konzorcia, ktoré stavia úsek Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. „NDS vyhlásila súťaž na zhotoviteľa privádzača Lietavská Lúčka začiatkom mája. Začiatok prác na privádzači predpokladáme v októbri. Doba výstavby privádzača je 18 mesiacov. Cieľom NDS je, aby sa privádzač odovzdal do užívania spolu s úsekom Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka,“ informovala hovorkyňa diaľničiarov Michaela Michalová.

Po novom by tak motoristi mali prechádzať po diaľničnom privádzači do Žiliny, ktorý bude ústiť pri Metre na Solinkách, až v júni 2019. Aj to len za predpokladu, že všetko pôjde ako po masle.

Pre korčuliarov a cyklistov

Analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík už pred časom predpovedal, že diaľničná spoločnosť skráti lehotu výstavby privádzača z 24 na 18 mesiacov. Kratší termín podľa neho napokon buď nedodrží, alebo to negatívne ovplyvní kvalitu stavby. „Prípadne sa stane jedno i druhé. Technologické časy nepustia a ich umelé skracovanie sa väčšinou nevypláca.“

Diaľničný úsek Hričovské Podhradie tak naozaj niekoľko mesiacov bude slúžiť iba pre korčuliarov. Bez sedemkilometrového privádzača skončí nový úsek diaľnice v poli.

„Myslím, že Hričov by tak či tak skončil v poli, pretože trištvrte roka sa špekulovalo zbytočne, komu tuto stavbu dať,“ pozastavil sa poslanec Národnej rady SR Ján Marosz.

Mešká aj diaľnica pri Lietavskej Lúčke

Aby diaľničiari nezostali za svoj pomalý prístup v prípade žilinského prívádzača v hanbe, snažia sa podľa poslanca umelo predĺžiť výstavbu úseku z Hričovského Podhradia. Dnes priznávajú, že aj tento úsek dokončia o niekoľko mesiacov neskôr.

„Úsek Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka by sa mal stavebne ukončiť začiatkom roka 2019, keďže zhotoviteľ úseku avizoval predĺženie výstavby oproti termínu (10/2018) o dva až tri mesiace z dôvodu nepredvídaných geologických udalostí počas razenia tunelov,“ argumentuje hovorkyňa Michalová.

Ján Kovalčík pripisuje zúfalú situáciu chybám v rezorte dopravy za uplynulé roky. Podľa jeho slov Národná diaľničná spoločnosť už od začiatku roka 2014 vedela, že musí zabezpečiť napojenie jedenásťkilometrového úseku diaľnice na jestvujúce cesty do roku 2018. Všetky povolenia na privádzač Lietavská Lúčka – Žilina sú pritom dávno právoplatné.

„Ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka a Viktora Stromčeka a ich nominanti v NDS mali celé roky na včasné vypísanie súťaže a zabezpečenie zhotoviteľa. Napriek tomu to nestihli,“ upozorňuje analytik.

Hroziacu blamáž podľa neho neodvrátil ani minister Roman Brecely, ani minister Árpád Érsek. „Nikto z nich nenariadil bezodkladné vypísanie hrozivo meškajúceho tendra. Ich nominanti vo vedení NDS namiesto toho ďalej riešili, ako sa súťaži vyhnúť a stavbu prilepiť dodatkom k jednej z dvoch susedných stavieb diaľnice D1.“

Marosz je napriek oneskoreniu spokojný, že Národná diaľničná spoločnosť bude privádzač tendrovať. Transparentná súťaž podľa neho zníži náklady na výstavbu privádzača do Žiliny. Upozorňuje, že ruch mal byť dávno aj na stavbe z Lietavskej Lúčky smerom na tunel Višňové.

„Križovatka mala byť už postavená podľa harmonogramov, ktoré zhotoviteľ predložil, no, bohužiaľ, nestojí. Na spojazdnenie Hričova by podľa dostupných informácií mohlo postačiť realizovanie len časti vetvy križovatky,“ tvrdí Ján Marosz.

https://nasazilina.sme.sk/c/20575915/po ... z4m2B8Dl1q
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Zamčeno

Zpět na „2017 Svět“