(SK) Rozhovor s ministrem dopravy, 1. část

Články z novin a internetu - zahraniční
Zamčeno
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22543
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

(SK) Rozhovor s ministrem dopravy, 1. část

Příspěvek od Diaľničiar »

Nie je dobré, keď sa Danko dostane k mikrofónu a hovorí, že nechce žlté vlaky, vysvetľuje minister Érsek

Dennik N, DANIELA KRAJANOVÁ PIATOK 11. AUGUSTA 2017 15:41

Minister dopravy priznal, že v riadení NDS boli problémy a preto teraz už jej riaditeľovi dáva pravidelne príkazy aj s termínmi splnenia.

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) sa o koaličnej kríze dozvedel v pondelok ani nie hodinu pred začiatkom plánovaného interview. Bolo zjavné, že ani on nemal viac informácií ako médiá, ktoré sa o kríze dozvedeli z listu predsedu SNS Andreja Danka. V rozhovore napokon vysvetľuje aj vzťahy predsedom parlamentu, ktorý sa sám pasoval za človeka zodpovedného za železnice.

Minister opisuje aj svoje vzťahy so Smerom - na jednej strane je v spore s Kažimírovými ľuďmi z Útvaru Hodnota za peniaze a zároveň Érsek rieši aj problémy, ktoré v minulosti pri stavbe diaľnic vyrobil štátny tajomník za Smer Viktor Stromček. V rozhovore nájdete aj ministrovo vysvetlenie, prečo bude D1 hotová najskôr v roku 2025 a ako to bolo s ľuďmi blízkymi Mostu a Smeru pri výkupe pozemkov pod bratislavský obchvat.


Aj vy ste zostali prekvapení informáciou, že SNS vypovedala koaličnú zmluvu. Ako ste pochopili čo sa vlastne stalo?

Pravdupovediac, aj mňa sa pýtali niektorí poslanci, ktorí nie sú z Bratislavy, čo sa vlastne stalo. Tak som zapol rýchlo televízor a pozeral som, že pán Danko chce revíziu koaličnej zmluvy. Preto som vás privítal s tým, aby ste mi povedali, čo sa vlastne deje.

Toto ministerstvo by ste vymenili? Napríklad že by pán Ďurček, ktorý tu je štátny za SNS, bol ministrom?

Kto vie, či sa bude niečo meniť… A tu už bolo toľko ministrov za krátky čas. Ja osobne nevidím dôvod, aby ma vymieňali, ale politika sa robí hore na kopci. Ja potom len musím akceptovať politické rozhodnutie.

Spätne - zobrali by ste ponuku robiť ministra dopravy znova?

Syn mi povedal: otec, dobre si zváž, do čoho ideš. Nie som najmladší, len Jano Richter je spomedzi ministrov starší ako ja. Pre mňa ako pre športovca, to však bola výzva. Robil som navyše štátneho tajomníka na ministerstve dopravy už za Radičovej vlády a teraz znova. Tak som sa nezľakol a šiel som do toho.

Tipujeme, že v najhoršom stave ste našli Národnú diaľničnú spoločnosť.

Hneď, ako som nastúpil, som v NDS vymenil generálneho riaditeľa (z funkcie odišiel Róbert Auxt v tom čase za Sieť, pozn. redakcie). V NDS potrebujete mať riaditeľa, ktorému veríte. No on dva dni pred odchodom, keď už bolo jasné, že odchádza, podpísal tender na výstavbu úseku D1 Budimír - Bidovce.

Z éry Jána Počiatka vám zostali aj ďalšie neuzavreté vytendrované diaľnice. Obchvat Čadce v prepočte za 42 miliónov eur za kilometer a juhozápadný obchvat Prešova - cenový rekord celej D1 v cene 45 miliónov za kilometer.

Pri Čadci ma tlačil termín. Keby som to nepodpísal, 80 miliónov eur z európskych fondov by prepadlo. Nemal som preto čas skúmať, či tam bol dobrý tender. Na druhej strane som vedel, že Čadca potrebuje tú cestu, pretože kamiónová doprava tam ľuďom dlhodobo znepríjemňuje život. Druhý vytendrovaný úsek, D1 pri Prešove, každý napádal. Ešte Auxt však poslal akceptačný list víťazovi tendra, tak čo som mohol ja spraviť? Dal som aspoň výsledok preskúmať Ústavu súdneho inžinierstva v Žiline. Mali prezrieť jednotkové náklady z víťaznej ponuky a zistiť, či nie je predražená a určiť tak možnú úsporu.

Čo ste urobili potom?

Keď som od Žilinčanov dostal dokumenty, objednal som sa u pána premiéra. Zobral som so sebou zapečatené obálky a premiér sa ma pýtal, koľko je tam vypočítané možné šetrenie. Povedal som, že neviem, veď len teraz to otvorím. Tak som to otvoril, a bolo tam mínus 6 percent z ceny.

Čo na to premiér?

Premiér povedal: pán minister konajte, ako uznáte za vhodné. Tak som konal. Sadol som si s dodávateľmi a povedal som: Tu je môj návrh. Mohol som znížiť cenu priamo o 5 miliónov, čo povoľuje zákon o verejnom obstarávaní, ale ja som povedal, že je to málo, že musím získať 15 miliónov. Tak sme sa dohodli: 5,2 milióna eur spustili hneď dodatkom a ďalších 10 miliónov sme našli na opatreniach, ktoré spravia v rámci stavby.

Na stole vám zostal aj Atlas pasívnej infraštruktúry - IT systém za približne 40 miliónov eur.

Zavolal som si Telekom ako dodávateľa s najnižšou ponukou v tendri. Povedal som, odprezentujte, čo to dá občanovi - mne, Érsekovi zo Šamorína, keď sa na to pozriem. Nechcem hodnotiť, či bol projekt predražený alebo nie, ale jednoduchému občanovi nedal to, čo som očakával.

Skôr sme to chápali tak, že vám podpredseda vlády Pellegrini povedal, že sú tam také prúsery, že by nám to Európska komisia nepreplatila.

Toto som nekomunikoval s Pellegrinim. Konal som podľa najlepšieho svedomia a vedomia. V konečnom dôsledku potom sme sa aj s Pellegrinim zhodli, že tento tender nespĺňa to, čo od toho očakávajú občania. Pravda, Telekom sa odvolal, lebo cena bola akceptovaná a ja sa som to zrušil. Podobne som postupoval pri súťaži na zabezpečenie organizácie a propagácie podujatí v zahraničí, kde sa prihlásila len jedna firma. Povedal som, že to tiež nepasuje a škrtol som to. Teraz je vonku opakovaná súťaž, ale nie na jeden rok, teraz som ju vypísal na 28 mesiacov a uvidíme, ako sa uchádzači prihlásia. Mali sme nadväzne na to problémy zabezpečovať výstavy v Londýne, Zámorí, robili sme všetko vo vlastnej réžii, ale jednoducho som nebol s tou súťažou stotožnený. Tretia podobná vec, ktorú som zrušil, bola 17-miliónová zákazka na poradenské služby k eurofondom. Toľko peňazí by sme nevvyčerpali, aj keď to bola rámcová zmluva. Navyše, tendrovali sa aj položky, ktoré už nepotrebujeme. Vypíšeme novú súťaž, cenu za poradenstvo na všetky eurofondové projekty sme odhadli na 5 až 5,5 milióna eur.

Boli však aj veci, ktoré ste kritizovali ale nezrušili - napríklad betónový povrch, ktorý sa odporúča na najfrekventovanejších diaľniciach bude aj na obchvate Prešova, kde sa predpokladá oproti iným častiam D1 len nízka intenzita dopravy.

Každý dával v tendri ponuku na betón, nemohol som zmeniť betón na asfalt, lebo by som zmenil podmienky verejného obstarávania a musel by som zrušiť celú súťaž.

Paralelný tender, kým sa čakalo na posudky zo Žiliny, sa nemohol predpripraviť? Šlo o vyše 300 miliónov eur a veľké podozrenie z kartelu.

Keby sme to začali znovu tendrovať, tak možno ďalších 5 rokov nebude obchvat Prešova. Poznáte to: Vypíšeme novú súťaž, kto nevyhrá, ten ju napadne a budú sa dookola odvolávať.

Akú úlohu vám dal Béla Bugár, keď vás vybral za ministra?

Plnenie programového vyhlásenia vlády. Je tam dotiahnuť do konca obchvat Bratislavy, čiže R7 a D4. Je tam R2 od Zvolena na Košice, okolo ktorej teraz bolo veľké haló. Bola tam R4 - severný obchvat Prešova.

Programové vyhlásenie vlády je koncipované široko. Pán Bugár vám nič konkrétne pre toto volebné obdobie nezadal?

Áno, je koncipované široko, ale ja neviem postaviť celú R2. Viem tam stavať 4 úseky.

Začať stavať.

Áno, začať, nie postaviť, to je dôležité. Treba sprocesovať to, čo je najlepšie pripravené. Musíme sa pozerať, čo je na R2 tak dobre pripravené, že v roku 2019 môžeme začať pracovať. To znamená, že ja v roku 2018 musím vypísať súťaž a musím mať finančné krytie. Napríklad úseky Mýtna - Lovinobaňa, Bátka - Figa. To sú dva jednoduché úseky, musíme na ne nájsť peniaze. Nebudeme ich však platiť v roku 2019, takže nepotrebujeme naraz na jeden úsek 200 miliónov eur. Peniaze potrebujeme postupne, vždy platíme vtedy, keď je nejaký míľnik dokončený.

Stále dostávate tú istú otázku vy aj vaši kolegovia, že kedy by pri tom, čo je dnes možné naprojektovať a skúsiť tendrovať, podľa vás došli peniaze, ktoré v rozpočte sú.

Ja mám rozpočet a harmonogram o tom, že v ktorom roku potrebujem koľko peňazí, na ktorú stavbu. Nielen pre toto volebné obdobie, ale aj pre mojich nástupcov, aby mala výstavba koncepciu. Tento rok by mohol ísť do tendra úsek Mýtna - Lovinobaňa - Tomášovce, potom R4 čiže severný obchvat Prešova prvá etapa. Druhá etapa je ešte na posudzovaní útvaru Hodnota za peniaze. Ďalšie by mohli ísť do tendra v budúcom roku. A presne viem napočítať, že v ktorom roku na ktorú stavbu koľko potrebujem peňazí.

Čo vlastne nahnevalo Bélu Bugára keď sa vybral na Sorošku podporiť protestujúcich?

Napríklad, keď analytici z útvaru Hodnota za peniaze povedali, že na Soroške stačí rozšíriť cestu namiesto plánovanej rýchlostnej cesty s tunelom. Smerom na Sorošku dole už je od Košíc rozširovaná cesta, ale hore, kde to stojí celé, sa cesta nedá rozšíriť. Neviem, z čoho tí chlapci vychádzali. Pozrite sa aj na tieto dokumenty. V roku 2007 úrad životného prostredia Rožňava píše, že horský priechod Soroška je nutné zásadne riešiť s vybudovaním tunela. Predpokladáme najmenšie škody na životnom prostredí, píše sa tam. Štátna ochrana prírody v roku 2007 teda jednoznačne píše, že úsek Soroška je potrebné realizovať v tunelovom variante a akékoľvek iné riešenie je neprípustné z dôvodu veľkých zásahov do krajinného rázu, jednotlivých biotopov. Toto už bolo napísané v roku 2007 a my to teraz ideme znovu skúmať?

Prečo tá emócia, ak ide iba o pokus o debatu? Navyše v minulosti sa viackrát ukázalo, že ani kľúčové podklady k diaľniciam nesedeli.

Napríklad povedali aj to, že na úseku R2 Bátka - Figa stačí pridať vedľa ďalší pruh. Tak som povedal nie, Bátka - Figa môže ísť polovičným profilom (namiesto štyroch pruhov rýchlostná cesta s jedným pruhom pre každý smer), ale v inom variante – musí obísť dedinu.

Od Zvolena na Košice máme 150 kilometrov cesty v chudobnom regióne, často sú tam terajšie cesty vo veľmi zlom stave a s nízkou intenzitou dopravy. A diskusia je o tom, či sa tam bude R2 stavať ďalších 15 až 20 rokov, alebo sa skúsi druhá možnosť urobiť rýchlo tie miesta, kde je najväčší problém a tak s tým celým za 3 - 4 roky aspoň pohnúť.

Chvalabohu teraz už sme ten problém odbúrali, minulý týždeň o tom padli vyjadrenia po koaličnej rade. Potrebovali sme túto podporu. Keď mi povie niekto, že na juhu nepotrebujeme cesty, lebo to nebude mať vplyv na zamestnanosť, tak to mi vadí. Všade kde máte na Slovensku cesty alebo rýchlostné komunikácie, vždy máte zamestnanosť pod 10 percent, oni tam majú 20 percent. V poriadku, hľadajme technické riešenia, ale neflekujme.

Neflekujme?

Že tu spravíme kúsok, tam nespravíme kúsok. Chcem presadiť, že poďme postupne, vieme kde treba plný a kde polovičný profil.

Oprava a rozširovanie ciest prvej triedy o obchvaty obcí je z vášho pohľadu pre juh Slovenska málo, ale polovičný profil je v poriadku?

Poviem inú vec. Chcem zlúčiť NDS a Slovenskú správu ciest (SSC). Viete prečo? Pretože investície v SSC sú podhodnotené. Každý nám vyčíta, že neopravujeme cesty prvej triedy, kde je najväčšia premávka, ale poviem vám riešenie. Spočítal som si, že na mýte vyberáme z ciest prvej triedy približne 60 miliónov eur. Tie patria SSC, nie NDS, lebo ona zabezpečuje cesty prvej triedy, preto ich chcem zlúčiť. Keď viem, že mám 60 miliónov, tak sa dostaneme postupne tam, kde sú Rakúšania. Nebudeme teda čakať, kým je cesta v havarijnom stave, ale budeme to opravovať priebežne. SSC navyše nemá ani jeden stroj, zazmluvňuje iných a tí robia opravy ciest prvej triedy. A NDS-ka má stroje, ktoré by mohli pomôcť SSC na cestách prvej triedy. Viete, koľko máme havarijných stavov na mostoch prvej triedy?

Veď práve o tom je debata. Vy už ste sa mali teraz hádať s ministrom financií Kažimírom, nech vám dá peniaze navyše pre SSC na opravy ciest prvej triedy a dať trebárs o tých 60 miliónov menej NDS.

Dobre, ale keď ich zlúčim, bude to automatické.

https://dennikn.sk/848899/nie-je-dobre- ... k/?ref=tit
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Zamčeno

Zpět na „2017 Svět“