(SK) Rozhovor s ministrem dopravy, 2. část

Články z novin a internetu - zahraniční
Zamčeno
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

(SK) Rozhovor s ministrem dopravy, 2. část

Příspěvek od Diaľničiar »

Dennik N, DANIELA KRAJANOVÁ PIATOK 11. AUGUSTA 2017 15:41

Dosť kriticky sa vyjadrujete o stave, v akom je príprava diaľnic. Štyri roky mal diaľnice na starosti terajší štátny tajomník Viktor Stromček (Smer). Ako s ním vychádzate? Ste spokojný s jeho prácou? Má ešte nejaké kompetencie pri diaľniciach?

Stromček je štátny tajomník, rozhoduje minister, to sme si povedali na začiatku. Tým, že tu bol štyri roky, má najviac informácií. Je to politická funkcia, nebudem hovoriť, že je najlepší odborník na svete. Je to nominant Smeru, aj to viete. Spoznal som ho, keď som bol štátny tajomník za vlády Radičovej a rokovali sme o rozširovaní Rovinky. Stromček bol vtedy na bratislavskom magistráte. Teraz každý naňho veľa hovorí. Ja na to reagujem, že ak má naňho niekto z občanov podozrenie, že konal protizákonne, tak nech to rieši s príslušnými orgánmi. Teraz mám povedať Stromčekovi, že choď preč z projektu obchvatu Bratislavy D4, R7?

Takže mu dôverujete alebo nie?

To nie je o dôvere, v žiadnom takomto podniku to nie je postavené na dôvere. Ja mu dávam otázky, on musí na moje otázky odpovedať, a ja rozhodujem. Aby som ale poznal do detailov koncesnú zmluvu na obchvat, ktorú oni pripravili, to odo mňa nechcite. On vie, ako to bolo. Ja mu len zavolám: Viktor, prečo je to tak? Prečo to nemohlo byť inak? Tieto otázky mu dávam.

Do akého veľkého problému sme sa dostali vďaka tomu, že štát neplní termíny, ktoré má v koncesnej zmluve o bratislavskom obchvate?

Ako štátny tajomník som bol pri tom, keď poklepali základný kameň. Myslel som si, že všetko je v najlepšom poriadku. No postupne, keď som už ako minister preberal agendu spoločne so Stromčekom, dopracovali sme sa k tomu, že nie je všetko v najväčšom poriadku. Na NDS-ke sa medzitým ľudia kompletne dvakrát vystriedali. Riešim to na dennodennej báze, dnes som tu mal generálneho riaditeľa NDS (Ján Ďurišin, pozn. red.). Spravili 11-tisíc zmlúv na výkup pozemkov pod obchvat, ktoré boli v poriadku vrátane tej Bugárovej a pri zopár pozemkoch sa to zaseklo. Poznám celú tú situáciu okolo pozemkov.

Poznáte tú situáciu okolo Bugárovho pozemku?

Poznám, poznám. Aj viem presne, kde je tá parcela.

Mal tam nakúpené aj František Hideghéty - bývalý šéf Slovenského pozemkového fondu- On predal NDS-ke tiež veľkú rozlohu pod obchvat Bratislavy.

Viete ako sa Hideghéty dostal k tomu pozemku? Kúpil od toho, kto to mal na dražbe a vy mu teraz takmer idete odrezať ruku. Pamätám si presne na tú parcelu ohradenú na Kvetoslavovskej ceste. Aj ja som videl ten inzerát v Hospodárskych novinách, keď sa to predávalo. Aj ja som to chcel kúpiť, lebo som rozmýšľal, že to je pekný pozemok, a to som ešte nebol ani náhodou ani prvú sezónu v Radičovej vláde. Potom som na to nemal peniaze a niekto to kúpil v dražbe. Trikrát bola tá dražba vypísaná.

Hideghéty zjavne kupoval v čase, kedy bolo jasné, že tadiaľ povedie diaľnica.

Ja som to vtedy neskúmal, mal som od toho tak ďaleko ako odtiaľto Jeruzalem. Len som vedel, že to je vedľa Kvetoslavovskej cesty a je to dobrý pozemok.

Ani pán Hideghéty to nevedel?

To neviem, to sa musíte spýtať jeho.

Pán Bugár vám povedal, od koho on kupoval svoj pozemok?

Od rodiny, myslím, že to bol bratranec. Ten na to mal úver, nevedel to splácať a Bugárovi ponúkol: Zober si pozemok, lebo ja ho neviem splácať.

Bratranec?

Neviem, ja sa ho spýtam a poviem vám.

Most dal záväzok cez vašu kolegyňu Luciu Žitnanskú, že zmení zákon tak, aby sme videli všetky tie kúpno-predajné zmluvy.

Po zmene zákona zverejním všetky zmluvy, ani deň nebudú stáť u mňa.

A teraz kde stoja?

Opozícia chce, aby som vydal zmluvy s menom, rodným číslom, bydliskom toho, kto je kupujúci a kto je predávajúci. Lucia Žitňanská sa ma pýtala, že či s tým súhlasím. Súhlasím, keď zmení zákon a bude to v ňom napísané, zmluvy zverejním. Lebo NDS má na zverejňovanie zmlúv výnimku.

Áno má.

Béla Bugár bol jediný, ktorý povedal, že zverejnite to, lebo on s tým problém nemá. Ja som sa pýtal Žitňanskej, či to môžeme zverejniť - právnu analýzu. Ona mi povedala, že v tomto momente môžeš zmluvy zverejniť vtedy, ak ti dá súhlas ten, kto je predávajúci. Vtedy môžeš zverejniť jeho meno, rodné číslo a kde býva. Lebo bez toho, aby ste napísali, kde býva, môže mať Árpád Érsek kúpených 20 hektárov a nie som to ja, môže to byť môj menovec. Bugárovcov je koľko?

Kedy zmluvy zverejníte?

Keď vyjde zákon. Nech potom lustrujú koľko chcú.

Kedy to má byť?

To sa nepýtajte mňa, Lucia povedala, že teraz to je v Národnej rade. Pýtala sa ma, či s tým súhlasím. Hovorím samozrejme, ja s tým problém nemám, nech dajú von klauzulu, že NDS nemusí zverejňovať zmluvy.

Čo to bola za partia, ktorá držala tie posledné pozemky pod D4, pre ktoré sa napokon menil zákon?

Nechcem hovoriť mená, ale vieme o nich, však to sa dá vyčítať z katastrálnej mapy.

Boli to známi ľudí zo Smeru. Čo ste im na to povedali?

Ja som bol za premiérom, bol tam aj pán Bugár. Povedal som, že taký je, pán premier, problém. On sa spýtal, kto sú tí desiati – pätnásti a povedal: Spravte do utorka zákon, nezaplatíme im nič, lebo nás vydierajú. To bolo uňho v stredu pred rokovaním vlády. V piatok, sobotu, nedeľu na tom robili právnici, naši aj z úradu vlády.

Nie je trochu škoda, že to prišlo až v momente, kedy už tá istá partia niekoľko desiatok miliónov eur na pozemkoch zarobila?

Viete, ja som musel v tom čase rýchlo konať. Ja som bol zúfalý. Nevedeli sme sa pohnúť z miesta.

V akom veľkom probléme sme kvôli tomu meškaniu?

Španieli - firma Cintra prišli s tým, že budú od nás žiadať pokuty za meškanie, pretože sme neodovzdali včas povolenia, čo bola pravda. To sa však našťastie utriaslo, už dostali odo mňa list, že môžu vstúpiť na všetky pozemky.

Môžu naplno stavať všetko?

Môžu robiť všetko naplno. Súdne procesy o cenách za výkupy pozemkov môžu medzitým dobehnúť.

Španieli povedali, že nám odpúšťajú pokuty za omeškanie?

Nie, ale teraz je lopta na ich strane. Napokon, mohli stavať od roku 2016 38 kilometrov od Holíc až po Ketelec, tá cesta mohla byť hotová. Boli vydané stavebné povolenia, ale už rok tam stoja.

Prečo stoja?

Na to sa musíte spýtať Španielov, hovorí sa aj o tom, že nemajú zazmluvnených veľkých dodávateľov.

Čo sa zmenilo odkedy prebehol tender? Španieli predsa vedeli, koľko stoja slovenskí stavbári.

Keď sme otvárali tunel v Čadci, boli tam aj Váhostav, Eurovia aj Doprastav. Tak hovorím, poďte sem chlapi, aký je problém? Oni že: Takú cenu, ktorú nám navrhli Španieli, za takú cenu to nevieme spraviť.

A kedy teda bude jasné, či budeme platiť pokuty za meškanie stavebných povolení?

Zúčtovanie celého projektu príde pri kolaudácii. Až vtedy začneme platiť koncesionárovi. V roku 2020 by mala byť odovzdaná D4.

To asi nebude.

Určité meškanie tam je, ale o tom sa potom budeme baviť, ak sa to naozaj stane.

Stále sa to opakuje: NDS robí veľa chýb a nakoniec má viac peňazí ako potrebuje, pretože má málo pripravených projektov. Nakoniec každý minister hovorí to čo vy, že poďme stavať aspoň to, čo je pripravené. Ste spokojní s NDS-kou?

Ja už to teraz robím tak, že im vydávam príkazy ministra.

Že takto to bude?

Dávam im termíny - do tohto termínu chcem tu mať riešenie. Už sa trochu rozprúdila krv, lebo každé dva týždne sedím s generálnym riaditeľom NDS a pýtam sa ho na termíny - ako stojíme. Iba takto ich viem prinútiť k tomu, aby som mal kontrolovanú prácu. Máme tam ďalšie veci - Čebrať, Višňové. To sú rozostavané stavby, na Čebrati (rozostavaný tunel pri Ružomberku) je zosuv, každý sa na to pýta. Na Višňovom (najdlhší tunel na Slovensku), sme boli na kontrole asi už trikrát a teraz sa idem pozrieť, čo sa stalo odkedy som tam bol naposledy. Na stavbe sa pýtam hlavného dodávateľa aj NDS-ky na problémy a ako ich vyriešiť. Nemal by som to robiť, ale preto nejdem ani na dovolenku.

Súhlasíte s názorom, že väčší problém na slovenských diaľniciach ako peniaze, je bordel a zmätok?

Bordel je silné slovo, ale súhlasím s vami, že to nefungovalo tak, ako som si to predstavoval. Ako štátny tajomník som do toho moc nevidel.

Mapa plánovaných cestných ťahov vyzerá byť tak komfortne nakreslená, že potrebujeme ešte 20 miliárd eur na ďalších 1 200 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest.

Nepotrebujeme 20 miliárd, ja by som vám tam vedel poškrtať cesty, ale vedel by som tam aj nakresliť, ktoré by sme potrebovali. Okolie Nitry, Sládkovičova alebo Sereďe, to je katastrofa. Máte tam Amazon, ide tam Land Rover, a ako sa tam tí ľudia dopravia? Ideme stavať komárňanský most, gestorujú to Maďari, potrebujeme sa niekde napojiť, aby sa dostali na D1.

Momentálne ani D1 nemáme dokončenú. Vy ste dokonca prvý minister, ktorý môže hneď povedať, že toto volebné obdobie ani D1 určite nebude.

Nebude, však tam je úsek Turany - Hubová (ešte nie je ani v tendri, pozn. red.), máte tam Čebrať, tak čo budem klamať? Ja som povedal, že to bude do roku 2025, keď sa všetko dobre vydarí a keď budem mať 800 miliónov na úsek Turany - Hubová. A vidíte, už sú tam problémy, už sa odvolali, že tunel Korbeľka nie je dobré riešenie (po rokoch sa rozhodlo, že diaľnica povedie dlhším tunelom Korbeľka) a neviete sa pohnúť. Odborné veci by mali byť postavené trochu vyššie. Asi sa pamätáte, keď som povedal, že za mojej éry sa kolektory stavať nebudú, pretože rozšírim D1 na osempruh (pôvodné projekty rozšírenia D1 rátali so súvislými cestami - kolektormi, ktoré umožňujú pohodlnejšie napojenie na D1 z priľahlého regiónu). Ale vytvorím na to podmienky, keď niekto bude chcieť kolektory stavať, tak nechám tam - ľudovo povedané - otvorenú dieru, kde môžu dostavať kolektory, ak budú potrebné.

Nemáte spätne strach z toho že ste povolili Železničnej spoločnosti Slovensko, že si tam SNS môže robiť, čo chce?

Nikdy som nemal peniaze a strach. Pánovi Dankovi som povedal už trikrát: Nechaj ten RegioJet na pokoji, to my riešime. Nie je dobré, keď sa dostane k mikrofónu a povie, že tu nechce vidieť žlté vlaky. To nie je riešenie, lebo ja plánujem trh liberalizovať. To som sľúbil. Trh nemôže byť uzavretý len pre ZSSK.

Ale deje sa opak. Tender o prevádzkovateľa trate Bystrica - Bratislava ste zrušili.

Bystricu som zrušil, ale iné tendre idú.

Kedy pôjde nový tender?

Myslím, že do konca roka pôjde von prvý. Už sme ohlásili na Európsku komisiu, že plánujeme liberalizovať, vopred to musíte nahlásiť. Mám vybrané tri trate, nechcem ich teraz konkretizovať. Nejde len o hlavnú trasu, ale celý región, kde treba zabezpečiť, aby ľudia mali prístup k hlavnej trase.

Ale RegioJet reálne odišiel z trasy Bratislava - Košice.

To zle vysvetľujete. RegioJet povedal, že ak tam pustíme IC-čka, tak on končí. Tak nech sa páči, nech končí, ale ZSSK by toto v opačnom prípade nemohlo povedať, musí zabezpečiť obslužnosť krajiny. Keby RegioJet povedal, že odchádza z trasy Komárno - Bratislava, koľko rúk by bolo hore, že ja tam chcem ísť ťahať lebo to je dotovaná trasa a má tam obrovské množstvo cestujúcich? Ako plus pre RegioJet treba povedať, že tento ich model mohla ZSSK spraviť tiež. Nič iné nebolo treba robiť, len prenajať si vagóny na lízing, zobrať sem modernejšie súpravy a mohlo to fungovať v rukách ZSSK.

Železničiari, keď hovoria off record, tak hovoria, že Figeľ a Érsek s nimi vybabrali. Érsek vybavil, že trať do Komárno sa opraví a že keď navýšia počet cestujúcich, tak sa RegioJetu ešte zdvihnú a peniaze.

To nie je tak. Nech hovoria, čo chcú, Érsek žiadnu zmluvu nepodpísal, podpisoval minister Figeľ. Bez tendra, ako vieme. Štátny tajomník môže radiť, ale rozhoduje minister. Ja som tlačil na to, aby ak už tam ide nový vlak, opravili železné búdky na staniciach. Došla nová vláda a v Dunajskej Strede to zasekla, do Komárna môžete čakať na vlak naďalej v zelených búdkach, opravili sa aspoň peróny. Čo sa odohralo v tejto kancelárii za Figeľa, ja neviem, nebol som tam.

Ako minister sa nebojíte tých tendrov, čo teraz začala vypisovať Železničná spoločnosť Slovensko a každý v tej brandži vie, že to riadi Danko?

Aké tendre?

Napríklad na nové spacie vagóny.

Mal som tu Hlubockého (Filip Hlubocký, riaditeľ ZSSK). Pýtam som sa ho, koľko nočných vagónov idete robiť? Vysvetlil mi to, mám tu k tomu analýzu, že je to potrebné. Niektoré tie vozne už máme od roku 1970, čo som ešte ja chodil s nimi za 69 korún do Prahy, na nočný vlak sme priplácali - 103 korún stál spací vlak cez Piešťany. S tým sme chodili na šermiarske turnaje, tak to veľmi dobre poznám. Tieto vagóny tam dodnes ešte sú. Už dajme trošku dôveru ZSSK, nechcite, aby som hodnotil, že či to je drahé alebo lacné. To musia vedieť železničiari, koľko spacích vagónov potrebujú opraviť. Mňa sa pýtate?

My sme sa pýtali preto, že nemôžete vedieť všetko, ale ste minister, a prišlo nám zvláštne, že predseda Národnej rady hovorí, čo budú železnice nakupovať.

To nie je dobré, to som vám povedal tiež. Ale ja neviem ovplyvniť, čo povie pán Danko. Neviem, a ani nechcem, pretože je predseda Národnej rady. Ale keď sa dopočujem, že ide taká a taká vec, tak mi musia dať železničiari podklady, aby som to vedel vysvetliť. Nie je dobre, keď iný komentuje, čo sa deje na ministerstve dopravy.

Odhadujete, že s jednou tunelovou rúrou vyjde cesta cez Sorošku na približne 300 miliónov eur. To nie je podcenené?

Ešte ani nie sú hotové výkresy a vy hovoríte o cene, cenu vždy ukáže súťaž. Analytici hovoria, že jedna rúra stačí na 20 rokov a potom tam možno bude vyššia premávka. Ale povedzme si, kadiaľ chodia Košičania do Bratislavy? No cez Budapešť. Keď bude hotová Soroška, tak budú chodiť tadiaľto, narastie tu intenzita dopravy aj výber z mýta.

Ale predpoklady vývoja dopravy sú predsa zahrnuté v analýzach Hodnota za peniaze. Tie vychádzajú z čísiel ministerstva.

Keď kopete napríklad pod Soroškou jednu rúru, kopete aj únikovú štôlňu. Teraz ušetríme, ale potom to bude stáť ešte raz toľko, navyše keď treba novú rúru, túto musíte odstaviť a nie je to také jednoduché.

Kedy predpokladáte, že budú hotové tunel Višňové a Čebrať?

Na Višňovom teraz kopú tunel v dobrom tepne. Dodávatelia hovorili, že budú meškať 6 mesiacov oproti plánu. Na tej stavbe je konzorcium - Dúha Miroslava Remetu a Taliani - Sallini Impregilo. Podľa môjho názoru medzi nimi nie je najlepšia súhra, no pravidelne s nimi komunikujem a riešim problémy.

Takže problém nie je v spôsobe razenia?

Nie je. Inak to bude krásne dielo, chcel by som sa toho dožiť. Je tam tunel, kaskády.

A tá Čebrať?

Robí sa nové trasovanie, čaká sa na EIA (posudok novej trasy diaľnice na prírodu, pozn. red.). Jedna časť tunela sa dá použiť, ale je tam obrovský zosuv. Robí sa geológia a EIA, aby sme vedeli ten tunel odkloniť.

Takže bude neskôr ako tunel Višňové?

To neviem posúdiť.

https://dennikn.sk/848899/nie-je-dobre- ... k/?ref=tit
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Zamčeno

Zpět na „2017 Svět“