Právě je 30.11.2020 12:01:38





Fórum je zamknuté Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvek: 1 ] 
 (SK) Průběh rekonstrukce Mostu SNP v Bratislave se nelíbí 
Autor Zpráva
VIP

Příspěvky: 14392
Bydliště: EU
Příspěvek (SK) Průběh rekonstrukce Mostu SNP v Bratislave se nelíbí
Jazdíte cez Most SNP a zdá sa vám, že opravené pruhy sú ako tankodróm? Máte pravdu. Sčasti

Hlavné mesto tvrdí, že na most dali špeciálny asfalt, ktorý sa časom usadí. Dopravní odborníci však upozorňujú, že rekonštrukcia mosta má viac nedostatkov.

14. aug 2017 o 11:12 MARTINA JUHÁSZ

BRATISLAVA. Keď v roku 1972 položili na Most SNP asfaltový koberec, jeho životnosť odhadli maximálne na štrnásť rokov. Napriek tomu bol na moste bez akejkoľvek opravy až doteraz. Autá a autobusy teda po ňom jazdili trikrát dlhšie, presne 45 rokov.

To sa výrazne podpísalo pod stav cesty. Konečne sa však dočkala a hlavné mesto ju v júli začalo opravovať.

V septembri má byť cesta hotová

Rekonštrukcia je rozdelená na dve etapy. Počas prvej - v júli - mesto odstránilo z vonkajších jazdných pruhov starý asfalt, obrúsilo vozovku až na základné platne a nalialo na ne nové asfaltové vrstvy.

Zatiaľ čo pracovníci z firmy Swietelsky Slovakia opravovali vonkajšie jazdné pruhy v oboch smeroch, vodiči mohli do Petržalky a z nej prejsť po vnútorných pruhoch mosta.

Mesto ho totiž úplne neuzavrelo. Dopravu obmedzilo len čiastočne, aby v Bratislave nenastal dopravný kolaps.

V auguste sa zas na výmenu začalo s rekonštrukciou vnútorných pruhov mosta. Opravené by mali byť približne o mesiac.

„Oprava vozovky ide podľa plánu a pevne verím, že začiatkom septembra už budeme mať novú a kvalitnú vozovku,“ povedal primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal.

Kým opravia na moste aj druhú polovicu cesty, vodičov presmerovali do vynovených vonkajších jazdných pruhov. Viacerí si však všimli, že nový povrch je hrboľatý, autá na ceste hádže a v pruhoch je množstvo kamienkov.

Stavebné práce na moste sa síce ešte neskončili a nové pruhy nie sú ani skolaudované, no magistrát tvrdí, že polovica cesty je už opravená a hotová. Ako to teda je? Zostanú vonkajšie pruhy v takejto podobe a nebude sa na nich už nič robiť?

Kamienky, hrbole a drsný asfalt

Na nový povrch cesty použilo mesto liaty asfalt. Ide o špeciálny druh, ktorý na moste zabezpečuje ochranu oceľovej konštrukcie.

„Keďže je vodotesný, treba ho po umiestnení na komunikáciu zdrsniť kamenivom,“ vysvetlil Marek Papajčík z kancelárie bratislavského primátora.

Na novoopravených pruhoch sa tak nachádzajú kamienky, ktoré pri prejazde mostom odskakujú spod kolies áut. Môže to síce pôsobiť ako prejazd staveniskom, v skutočnosti však ide o technologický druh opravy.

Tým, že autá a autobusy jazdia po pruhoch, kde sú kamienky, zdrsňujú ich a utláčajú vzduchové bubliny. „Časť kamienkov sa usadí v asfalte a slúžia ako izolácia. V asfalte totiž nemôžu byť špáry, kam by sa dostala voda, pretože by sa usadila v železných základoch mosta a ničila by konštrukciu,“ ozrejmil dopravný analytik Ján Bazovský.

Vysúťažená firma, ktorá most opravuje za 1,5 milióna eur, najprv utláčala kamienky a povrch cesty valcami. Od augusta na opravené vonkajšie jazdné pruhy pustila aj autá a autobusy, ktoré majú v utláčaní pokračovať. Na konci opravy, respektíve keď bude mať asfalt menej ako 40 °C, odstránia prebytočné a nedostatočne priľnuté kamenivo.

„V prípade, že sa vyskytnú nedorobky či nedostatky, hlavné mesto si bude uplatňovať nárok na ich odstránenie,“ tvrdí Papajčík.

Typ asfaltu a technologický postup prác je podľa Bazovského správny. „Asfalt stále pracuje. Kamienky sa usadia, čím sa povrch vozovky časom uhladí a vodiči nebudú mať pocit, že idú po hrboľatej ceste," tvrdí Bazovský.

Ich dojem z fušerskej práce si vysvetľuje aj tým, že na moste je použitý drsný asfalt, aký sa používa napríklad aj v zákrutách. Ten je totiž svojou väčšou odstredivou silou bezpečnejší na brzdenie. Drsný asfalt je aj hlučnejší a tak vodiči môžu mať okrem kamienkov a hrboľov podľa Bazovského pri prechode z Panónskej cesty alebo Staromestskej ulice, na ktorých je hladký asfalt, pocit, že zrazu ide o nekvalitnejšiu cestu.

„Na mostovke sa však používa iný typ asfaltu, pretože musí spĺňať kritériá bezpečnosti a ochrany celého mosta,“ dodal.

Hrubší asfalt škodí mostu

Napriek tomu, že drsný asfalt a kamienky k oprave mosta patria, inžinier Alexander Tesár, ktorý roky posudzuje stavy mostov v Bratislave a jeho otec bol spoluautorom Mosta SNP, poukazuje na vážny problém, ktorý môže ohroziť existenciu mosta.

Počas opravy nanášajú totiž pracovníci firmy Swietelsky Slovakia na most dve štvorcentimetrové vrstvy asfaltového koberca. Pôvodne sa však cesta na Moste SNP skladala z jednej jednocentimetrovej hydroizolačnej vrstvy takzvaného albánskeho asfaltu a hornej štvorcentimetrovej vrstvy asfaltového koberca.

„Nová hrubšia vrstva asfaltu spôsobuje po prvé zvýšenie stáleho zaťaženia mosta približne o 120 ton a po druhé preladenie fyzikálnych parametrov mosta,“ povedal Tesár.

Na ilustráciu, prvá rezonančná frekvencia, a teda kmitanie mosta po jeho záťaži, bola po jeho dobudovaní 0,303 Hz. V mostnom inžinierstve platí, že s pribúdajúcim vekom a opotrebovaním mosta jeho prvá rezonančná frekvencia klesá. A to až na hodnotu, keď most prestáva byť bezpečným a mal by sa prestať používať.

S postupom času prvá rezonančná frekvencia Mosta SNP klesala a pri poslednej dynamickej zaťažkávacej skúške dosiahla hodnotu 0,2912 Hz. Jej limitná kritická hodnota je pritom 0,2790 Hz.

„Nanesením osemcentimetrového asfaltového koberca dochádza k ďalšiemu poklesu frekvencie a jej priblíženiu sa ku kritickej hodnote,“ povedal Tesár. Bezpečnosť mosta sa tým podľa neho značne oslabuje. Odporúča preto jeho ‚životnosť‛ nanovo zmonitorovať a preveriť.

Cesta nie je v rovine

Okrem hrubšej vrstvy asfaltu, ktorá môže prispieť k skoršiemu zániku mostu, upozorňuje dopravný analytik Jozef Drahovský aj na ďalšie nedostatky rekonštrukcie Mosta SNP.

„Dilatačné spoje nie sú v rovine,“ hovorí. To znamená, že na miestach, kde sa spájajú platne, z ktorých sa most skladá, sú odskoky a autá a autobusy na ich prejazdoch nadskakujú.

„Na prechodoch cez tieto spoje by nemal byť až taký výškový rozdiel. Vozidlá totiž na nich vyletia a ich pády späť na vozovku zaťažujú most,“ povedal Drahovský.

Most SNP je totiž zavesený ponad Dunaj na lane a dopady áut na cestu vyvolávajú nielen otrasy na vodičoch, ale aj kmitanie mosta, ktoré cítiť až v reštaurácii Ufo. „Takto sa most zbytočne opotrebúva,“ dodal Drahovský.

Keďže most je ešte stále vo výstavbe, neberie to ako konečnú verziu a verí, že pri odovzdaní stavby odskoky na dilatačných spojoch také veľké nebudú. „Na odovzdávku to však v takejto podobe rozhodne nie je,“ povedal Drahovský.

Zlé dopravné značenie

Hlavné mesto síce na leto neodstavilo premávku cez Most SNP, no dopravné značenie na obmedzenie dopravy osadiť správne nedokázalo. Drahovský totiž upozornil, že pri jazde smerom na most zo Staromestskej ulice navigujú vodiča tabule, aby sa zaradil do pravého jazdného pruhu.

Ak sa však chce niekto dostať do Petržalky a drží sa značenia, dostane sa akurát na Dvořákovo nábrežie.

„Vodiči, ktorí tento úsek nepoznajú, potom bezdôvodne blokujú tých, ktorí sa chcú dostať na nábrežie, pretože keď si uvedomia, kam ich značky nasmerovali, snažia sa preradiť doľava, aby sa udržali na moste,“ spresnil Drahovský.

Ide podľa neho o fušerstvo, ktorému sa mohlo mesto jednoducho vyhnúť.

Cestu mali opraviť už vlani

Bratislavský magistrát plánoval vozovku na Moste SNP opraviť ešte vlani. Malo ísť o finále rozsiahlych opráv ciest v súvislosti so skrášlením mesta pre predsedníctvo v Rade Európskej únie.

Radnica však nestihla vysúťažiť firmu, ktorá by cestu opravila. Hovorilo sa preto, že vozovku zrekonštruuje na jeseň. Ani k tomu však nedošlo.

Peniaze, ktoré vlani hlavné mesto od štátu na opravu cesty na moste dostalo, využilo na rekonštrukciu vozovky na Panónskej ceste v Petržalke.

Okrem zlého stavu cesty má pritom Most SNP viac problémov, ktoré by bolo podľa Tesára potrebné riešiť. Nutné by bolo opraviť aj prechodové konštrukcie mosta, bočné chodníky, priestor plošiny nástupu do výťahu do reštaurácie Ufo či skorodované schodiská. Posledné dve sú v sedemstupňovej stupnici porúch klasifikované piatym stupňom.

Hlavné mesto však podľa riaditeľa bratislavského magistrátu Martina Marušku na to zatiaľ nemá financie.

https://bratislava.sme.sk/c/20623292/ja ... casti.html

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


25.8.2017 20:11:51
Profil Zobrazit autorovy stránky
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Fórum je zamknuté Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvek: 1 ] 




Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Český překlad – phpBB.cz