Z Tel Avivu do Jeruzaléma vlakem za 28 minut
25. 8. 2017 | Zdroj: Zastupitelský úřad České republiky
Dlouho očekávané moderní železniční spojení mezi hlavním městem a komerční metropolí u Středozemního moře se stává realitou. V neděli 13. srpna 2017 proběhla první zkušební jízda nákladní soupravy vážící 1 200 tun na celé 57 kilometrů dlouhé trase, která se musela vypořádat s vysokým stoupáním a překlenutím několika hlubokých údolí.
Projekční a stavební práce na největším dopravně-infrastrukturním projektu v Izraeli trvaly 13 let. Celkové náklady, vč. vztyčení devíti mostů, proražení čtyř tunelů a výstavby nového nádraží v Jeruzalémě (poblíž Centrální autobusové stanice) dosáhly 7 mld. šekelů (ekvivalent 44 mld. Kč), tj. dvojnásobku prvotních odhadů.
Doposud byli cestující odkázaní na staré železniční spojení z roku 1892, které se vine z historické Jaffy kopcovitým terénem do Jeruzaléma již od dob Osmanské říše. Cesta na stávající trati trvá necelou hodinu a půl, a i proto většina cestujících upřednostňuje dopravu vozidly či autobusy. Nová rychlostní trať dle ministra dopravy Jisraele Katze zcela změní vztah mezi Jeruzalémem a zbytkem země. Do hlavního města (a naopak) budou moci denně dojíždět zaměstnanci a studenti z mnohem většího rádiusu, který bude nyní zahrnovat prakticky celou aglomeraci centrálního Izraele, kde žije více než polovina obyvatel země.
Na proražení celkem 19 kilometrů tunelů byly použity německé razicí roboty TBM, které postupovaly rychlostí 22 metrů za den a současně s ražením zpevňovaly stěny vždy dvou souběžných železničních tunelů. Kvůli maximálně povolenému tříprocentnímu stoupání se stanice v Jeruzalémě nachází 80 metrů pod zemí, což ji řadí mezi pět nejhlouběji položených nádraží na světě. V případě nouze má sloužit jako protiletecký kryt pro dva tisíce obyvatel okolních čtvrtí. Nová trať se napojí na existující železniční koridor z Ben Gurionova letiště do Tel Avivu, vč. všech čtyř stanic ve městě.
Na první plně elektrifikovanou železniční trať budou po zahájení provozu v dubnu 2018 nasazeny lokomotivy TRAXX AC od Bombardieru, které ve špičce potáhnou v každém směru co čtvrthodinu soupravu s až tisícovkou pasažérů. Tyto lokomotivy Izraelské železnice předloni vysoutěžily v tendru za cenu 5 milionů eur/kus.
O předmětný tendr se zajímal i český výrobce železničních vozidel, a byť nabídku nakonec nepodal, naše želízko v ohni zůstává v aktuální veřejné zakázce na šest desítek elektrických jednotek – rovněž pro Izraelské železnice. Jeruzalémská radnice v současnosti dále připravuje veřejnou soutěž na výstavbu nové 20 km dlouhé tramvajové linky, která má zlepšit propojení některých nových urbanistických celků (zejména Ramot a Gilo) s centrem města.
Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Tel Avivu (Izrael). Autor: Branislav Gál, ekonomický diplomat.
http://www.businessinfo.cz/cs/clanky/z- ... 94051.html
(IL) Z Tel Avivu do Jeruzaléma vlakem za 28 minut
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion