(SK) 60 km obchvat Bratislavy se stále naplno nestaví

Články z novin a internetu - zahraniční
Zamčeno
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

(SK) 60 km obchvat Bratislavy se stále naplno nestaví

Příspěvek od Diaľničiar »

Bratislavu dusia autá, obchvat mešká

Martin Majerníček, Pravda 22.09.2017 12:00

Preťažené cesty v hlavnom meste sa tak skoro neodľahčia. Výstavba nultého obchvatu sa ani viac ako rok od podpisu koncesnej zmluvy naplno nezačala. Autá z ciest nestiahol ani Európsky týždeň mobility. Naopak, rozkopávky a nehody spôsobujú najmä v špičkách veľké zdržania.

Bratislavský nultý obchvat má vzniknúť v rámci projektu D4/R7. V rámci neho dôjde k výstavbe diaľnice D4 od križovatky Jarovce až po bratislavskú mestskú časť Rača. Na diaľnicu sa napojí rýchlostná cesta R7 v smere od Holíc a Dunajskej Stredy. Podľa pôvodných plánov malo byť do roku 2020 odovzdaných 59,1 kilometra diaľnic.

Koncesná zmluva na výstavbu a 30-ročnú prevádzku bola podpísaná v máji 2016. Doteraz sa výstavba naplno nerozbehla. "Koncesionár má vydané a platné všetky stavebné povolenia a podľa vlastných slov začal s výstavbou objektov projektu D4R7 v auguste tohto roku,“ informuje ministerstvo dopravy. Šéf rezortu Árpád Érsek (Most-Híd) v utorok na stretnutí s novinármi priznal, že projekt bude mať minimálne 8-mesačné meškanie.

Koncesionár tvrdí, že výstavbu zdržujú administratívne prekážky. "Začiatok stavby priamo nadväzuje na získanie platných stavebných povolení, ktoré prešli príslušným konaním o zmene stavby pred dokončením a reflektujú projekčné riešenia a ponuku víťazného konzorcia. Je potrebné zdôrazniť, že dosiaľ vydané platné stavebné povolenia sú povoleniami, ktoré sú vydané na základe dostupných technických riešení z predchádzajúcich stupňov projektovej dokumentácie, no ešte nereflektujú projekčno-technické riešenia predložené koncesionárom. Predkladané zmeny na príslušné úrady sú pre zhotoviteľa stavby kľúčové, priamo nadväzujú na platnú koncesnú zmluvu a sú podmienené platným stavebným povolením,“ informuje konzorcium Zero Bypass Limited.

Obrázek

Podľa informácií denníka Pravda koncesionár, ktorého vedúcou spoločnosťou je španielska stavebná spoločnosť Cintra, má problémy so získaním subdodávateľov na stavebné práce. Informáciu odmietli potvrdiť všetky zúčastnené strany.

"V súčasnosti sa zameriavame na kľúčové oblasti subdodávok, ktoré sú priamo spojené s prvými stavebnými prácami, v súvislosti s aktuálnou fázou projektu. Z tohto dôvodu negociácie o ponukách a výberový proces stále prebiehajú a obstarávanie subdodávateľov bude naďalej pokračovať postupne, na základe rozpracovaných projekčných riešení konkrétnych úsekov stavby,“ dodáva koncesionár. Podľa jeho slov konzorcium má už zazmluvnených vybraných subdodávateľov. Výberový proces bude prebiehať aj v najbližších mesiacoch.

Napriek tomu sa už začalo s prípravnými prácami, ktoré si vyžiadali aj obmedzenia v doprave. Informuje o nich koncesionár na internetovej stránke projektu. Pri Šamoríne, okolo ktorého má viesť rýchlostná cesta R7, sa začali práce na výstavbe obchádzkovej cesty. Obmedzenia sa dotknú cesty tretej triedy III/1377 medzi Kráľoviankami a Čukárskou Pakou. Prístupová komunikácia na stavbu sa buduje na ceste III/1030 medzi Podunajskými Biskupicami a Mostom pri Bratislave.

Od 23. septembra bude realizovaný výrub stromov, čo si vyžiada čiastočnú uzáveru cesty druhej triedy II/502 medzi Bratislavou a Svätým Jurom. Výjazd vozidiel stavby je nahlásený na ulici Pri Mlyne v bratislavských Vajnoroch. Počas druhého septembrového víkendu došlo k úplnej uzávere Bajkalskej ulice medzi nájazdom a zjazdom na mimoúrovňovú križovatku Prievoz spolu s čiastočnými uzáverami ostatných častí križovatky.

Štát za výstavbu, financovanie a 30-ročnú prevádzku časti diaľnice D4 spolu s časťou rýchlostnej cesty R7 zaplatí 1,7 miliardy. Ide o verejno-súkromný PPP projekt. Pôvodný odhad PPP projektu presahoval sumu 4 miliardy eur. Rýchlostná cesta R7 má uľahčiť vstup do mesta z juhovýchodnej strany, pričom diaľnica D4 má odľahčiť vnútornú diaľnicu D1 spolu s Prístavným mostom od tranzitnej dopravy. Denne cezeň prejde vyše 100-tisíc automobilov.

Bratislava pre zlepšenie dopravy vnútri mesta musí pokračovať vo výstavbe električkovej trate v Petržalke. Nevyhnutné je aj celkové zlepšenie verejnej dopravy. Súčasný stav MHD nepriláka nových cestujúcich ani v prípade bezplatnej prevádzky. Počas Európskeho týždňa mobility, keď na cestovanie autobusmi, trolejbusmi a električkami stačí vodičský preukaz, sa v hlavnom meste vytvárajú rozsiahle kolóny. V nepriaznivom počasí volí jazdu autom viac ľudí aj napriek bezplatnej MHD. Kolóny sú napríklad aj pre opravu dôležitej Brnianskej ulice.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

https://spravy.pravda.sk/ekonomika/clan ... vat-meska/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Zamčeno

Zpět na „2017 Svět“