PRI PLÁNOVANÍ CIEST TREBA MYSLIEŤ AJ NA MIGRUJÚCE ŽIVOČÍCHY
NDS sa spojila so Svetovým fondom na ochranu prírody (WWF) a odborníkmi z oblasti dopravy, priestorového plánovania a ochrany prírody z krajín karpatského regiónu, aby spoločne postupovali pri plánovaní dopravných koridorov rešpektujúc potreby voľne žijúcich živočíchov.
Veľké líniové stavby, ktoré sa postupne budujú naprieč krajinou sa často dotýkajú cenných území a pretínajú migračné trasy živočíchov. Rozbieha sa ambiciózny projekt TRANSGREEN, ktorého cieľom je zaviesť environmentálne šetrné plánovanie dopravných koridorov v rámci karpatských krajín.
„V európskom kontexte sú Karpaty pohorím s nádhernou prírodou a unikátnou biodiverzitou. Napriek tomu, že Karpaty pretína viacero dopravných tepien, stále tu žijú významné populácie veľkých šeliem. Karpaty predstavujú posledné zvyšky skutočnej divočiny v strednej Európe. Pre živočíchy, ako sú medveď, vlk a rys je však migrácia potrebnou súčasťou života najmä z pohľadu zachovania zdravých populácií, hovorí Mgr. Miroslava Plassmann, PhD. riaditeľka WWF DCP Slovensko.
Záchrana migračných trás
Výstavbou diaľkových dopravných koridorov sa však v krajine vytvárajú výrazné bariéry, ktoré život veľkých šeliem ohrozujú. Diaľnice a železnice rozdeľujú krajinu, čo negatívne ovplyvňuje prírodu a populácie živočíchov. Tento proces je často nezvratný. Problémom je aj umiestnenie ciest v horských údoliach. Zástavba neustále pribúdajúca pozdĺž ciest vytvára nepreniknuteľnú bariéru. V kritických miestach sa s narastajúcou intenzitou dopravy zvyšuje pravdepodobnosť úhynu živočíchov na cestách.
Množstvo pôvodných migračných trás živočíchov už bolo prerušených doterajšou výstavbou ciest. Na záchranu populácií veľkých šeliem v Karpatoch je nevyhnutné zabezpečiť prísnu ochranu a obnovu existujúcich migračných koridorov. Ak sa v krátkom čase nepodniknú v tomto smere žiadne kroky, populácie veľkých šeliem budú v mnohých častiach Karpát odsúdené na zánik.
V nasledujúcich rokoch sa v karpatských krajinách očakáva masívny rozvoj dopravných sietí. V Európe existuje množstvo príkladov ako možno negatívne dopady dopravy na životné prostredie minimalizovať. “Máme jedinečnú príležitosť využiť skúsenosti z iných európskych krajín, vyhnúť sa chybám a vytvoriť v rámci Karpát dopravnú infraštruktúru, ktorá bude brať ohľad na migrujúce živočíchy” zdôrazňuje Ing. Ladislav Dudáš, PhD., MBA investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.
Zelené opatrenia
V rámci projektu sa vypracuje súbor všeobecných opatrení a pravidiel napr. v oblasti priestorového plánovania, manažmentu územia, ako i monitoringu živočíchov, ktorý sa bude dať aplikovať v celom karpatskom regióne. Projekt má však ambíciu navrhnúť aj konkrétne „zelené” opatrenia, ktoré pomôžu minimalizovať vplyv dopravných stavieb na prírodu s osobitným dôrazom na ekologické koridory. “Naším cieľom je zaistiť bezpečnú migráciu a pohyb druhov živočíchov, ktoré sú najzraniteľnejšie voči vplyvu dopravnej infraštruktúry, najmä medveďa, vlka a rysa. Je však nevyhnutné, aby bola ochrana migračných koridorov zabezpečená ich premietnutím do územných plánov, ako i vhodným systémom manažmentu okolitého územia”, konštatuje RNDr. Ján Kadlečík, vedúci odboru medzinárodnej spolupráce, Štátna ochrana prírody SR.
https://www.ndsas.sk/press/spravy/pri-p ... -zivocichy
(SK) NDS je členem projektu TRANSGREEN v Karpatech
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion