Strečno nestačí len sanovať. Hrozieb je viac
jal, Pravda 04.10.2017 20:00
Sanácia Strečna, pre ktorú bolo za posledný rok na jednej z najfrekventovanejších ciest viacero obmedzení, sa blíži ku koncu. Nejde však o komplexné riešenie, ale týka sa len tých najkritickejších skalných blokov.
Nepreskúmaná a bez patričných opatrení zostáva zvyšná časť masívu. Jazda popod bralo tak stále nie je bezpečná. Podľa odborníkov by pomohla ochranná galéria. Už raz ju však zodpovední zamietli ako príliš nákladnú.
Práce, ktoré sa mali pôvodne skončiť už v septembri, sa predĺžia asi o dva týždne. Zmluvu má zhotoviteľ do konca októbra. Stavbári dokončujú stabilizáciu previsu v spodnej časti brala. „Finišujeme s posledným dielom múru, ktorý je v miernom sklone, čiže je trošku problematické ho zadebniť a vybetónovať,“ hovorí Branislav Prelovský zo sanačnej firmy.
Zmizne zúženie pruhov aj „tridsiatka“
Tento týždeň by už vodiči, ktorí jazdia popod Strečno, mali konečne vidieť, ako pracovníci napínajú lanové kotvy. „Tým sa blížime k ukončeniu stavby. Ešte by sme mali robiť nejaké zjednocovacie nátery a v podstate vyčistiť stavenisko,“ dopĺňa s tým, že obmedzenia na úseku pod hradom, kde sa jazdí v zúžených pruhoch a 30-kilometrovou rýchlosťou, budú minulosťou.
Sanácia sa týka len časti skalného brala. Zostáva ešte asi 40 percent z celkovej plochy masívu, ktorá nie je vôbec preskúmaná. Vecí, ktoré by boli potrebné urobiť, aby bol prejazd týmto frekventovaným miestom bezpečný, je ešte veľa. Čoraz viac sa preto začína skloňovať prestrešenie cesty ochrannou galériou.
O tom, že by v Strečne bolo vhodné čím skôr vybudovať železobetónovú galériu, sa opäť začalo hovoriť v lete počas mimoriadnej udalosti. Z masívu sa vtedy uvoľnil 100-tonový skalný blok a problematický úsek bolo treba na dva týždne úplne uzavrieť.
Výdavky na vyriešenie tohto neočakávaného stavu boli vyčíslené na vyše 328-tisíc eur. Po jeho skončení posielal krízový štáb na Úrad vlády hodnotiacu správu, v ktorej okrem iného vyslovil plnú podporu vybudovaniu galérie. Toto riešenie komisia asi navrhne aj po vyvrcholení sanačných prác.
Strečno riešila aj vláda
„Budeme sa snažiť, aby závery a výstupy z našich zasadnutí smerovali jednoznačne k tomu, že galéria je, pokiaľ sa rozprávame o bezpečnosti, tým najvhodnejším riešením. Možností je tam však, samozrejme, aj viac,“ naznačuje prednosta Okresného úradu v Žiline Michal Lavrík.
Práce na brale sa začali vlani v novembri. Situáciou v Strečne sa zaoberala aj vláda, pretože v roku 2014 bol na monitorovanom hradnom masíve zaznamenaný väčší posun trhliny. Komplexná sanácia navrhnutá nebola, pristúpilo sa len k riešeniu najkritickejších skalných blokov, na čo bol vyčlenený milión eur. Výstavba ochranného železobetónového prekrytia vozovky v dĺžke 180 metrov by výdavky zvýšila približne o 6,7 milióna eur.
Projekt sanácie kritických bodov v Strečne zastrešoval rezort životného prostredia, ktorý si počká na záverečnú analýzu stavu. „Napovie nám veľa o ďalšej situácii i o konkrétnych krokoch, ktoré treba vykonať. Jednou z alternatív, ako zabezpečiť frekventovanú cestu, je výstavba železobetónovej galérie,“ tvrdí envirohovorca Tomáš Ferenčák.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ
https://spravy.pravda.sk/domace/clanok/ ... b-je-viac/
(SK) Strečno sanovat nestačí. Prozatím ale zmizí omezení.
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22562
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion