(SK) Proč mešká výstavba obchvatu Bratislavy?

Články z novin a internetu - zahraniční
Zamčeno
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

(SK) Proč mešká výstavba obchvatu Bratislavy?

Příspěvek od Diaľničiar »

Diaľnica okolo Bratislavy mešká, slovenskí subdodávatelia odmietli nízke ceny

Martin Majerníček, Pravda 06.10.2017 07:00

Diaľničný obchvat Bratislavy zrazu nemá kto stavať. Zákazku dostalo ešte začiatkom minulého roka konzorcium Obchvat Nula okolo španielskej Cintry takmer za tretinovú cenu oproti očakávaniam.

Španieli to zjavne preniesli aj do nižších cien pre dodávateľov na Slovensku. Niektorí z nich však do lacných zákaziek nešli, a aj to je jeden z dôvodov, prečo výstavba obchvatu mešká.

"Signály zo stavebných firiem skutočne naznačujú, že ich cenové ponuky na jednotlivé čiastkové stavebné práce sú vyššie než tie, ktoré očakáva objednávateľ,“ povedal k situácii okolo obchvatu Bratislavy pre Pravdu Peter Steigauf, hovorca Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska.

Nespokojní Bratislavčania, ale aj ľudia prichádzajúci do hlavného mesta, sa dennodenne sťažujú na dopravné zápchy a ministerstvo dopravy sa všetko snaží urýchliť. Na výkup pozemkov sa v štátnej kase urgentne našlo vyše 300 miliónov eur. Aby sa urýchlili povolenia a zabránilo sa špekulatívnym predajom pôdy, zmenil sa aj zákon o vyvlastňovaní. Ani to však stále nestačí. Výstavba viazne na subdodávateľoch.

„Cieľom prebiehajúceho výberového konania na subdodávateľov pre projekt D4/R7 je nájsť takých subdodávateľov, ktorí nám poskytnú potrebnú kvalitu a splnia bezpečnostné požiadavky projektu, v kombinácii s konkurencies­chopnou cenovou ponukou. Všetky tri zložky sú neoddeliteľnou súčasťou nášho výberového procesu a samotná cena nie je jediným parametrom pre výber subdodávateľov,“ reagovalo konzorcium Obchvat Nula.

Zoznam kritérií subdodávatelia podľa konzorcia poznajú už dlhšie. „Táto informácia bola tlmočená už na úvodnom podujatí pre subdodávateľský reťazec v decembri minulého roku, spolu s informáciou, že hlavný zhotoviteľ projektu, spoločnosť D4R7 Construction, s. r. o., je otvorený spolupráci so širokým spektrom subdodávateľov,“ dodalo konzorcium Obchvat Nula.

Informácie o problémoch so získaním dostatočného množstva subdodávateľov na stavebné práce kvôli nízko položenej ponúkanej cene denníku Pravda potvrdilo viacero zdrojov z oblasti stavebníctva. Koncesnú zmluvu na výstavbu a 30-ročnú prevádzku 59,1 kilometra štvorprúdoviek podpísali zástupcovia konzorcia vedeného španielskou spoločnosťou Cintra a bývalý minister Roman Brecely (Sieť) ešte v máji 2016. Štát má za 30 rokov zaplatiť za výstavbu a prevádzku časti diaľnice D4 spolu s časťou rýchlostnej cesty R7 medzi Bratislavou a Holicami 1,7 miliardy eur. Štát pôvodne odhadoval náklady na 4,5 miliardy eur. Projekt vzniká zo súkromného kapitálu formou PPP projektu.

Celý projekt mal byť vodičom odovzdaný do užívania v roku 2020. Osemmesačné meškanie potvrdil na septembrovom stretnutí s novinármi aj minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd). S čiastočnou výstavbou sa začalo až v auguste tohto roka, ale stavebné práce zatiaľ neprebiehajú v plnom prúde. Konzorcium ešte v septembri potvrdilo, že v súčasnosti prebieha administratívny proces získania stavebných povolení, ktoré zohľadňujú projekčné riešenia a ponuku víťazného konzorcia.

Rokovania so stavebnými firmami potvrdil aj samotný Zväz stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS). "Koncesionár projektu D4/R7 oslovil členov združenia, pretože ZSPS ako organizácia zamestnávateľov združuje odborníkov a podniky všetkých veľkostí, ktoré aktívne pôsobia aj v inžinierskom stavebníctve,“ dodáva Steigauf.

Niektoré firmy už časť prác vykonali. "Váhostav doteraz realizoval pre konzorcium D4/R7 výstavbu prístupových komunikácií na vybranú časť stavby,“ informoval v júli hovorca Váhostavu Tomáš Halán, ktorý zároveň potvrdil, že rokovania o ďalších prácach prebiehajú.

Nultý obchvat Bratislavy na diaľnici D4 má odľahčiť vnútornú diaľnicu D1 najmä od tranzitnej dopravy. Najvyťaženejším úsekom na Slovensku je Prístavný most, cez ktorý v súčasnosti denne prejde viac ako 100-tisíc automobilov. V rámci PPP projektu má vzniknúť diaľnica D4 od križovatky Jarovce až po mestskú časť Rača. Tunel Karpaty, ktorý by priniesol maximálny efekt diaľnice, v projekte chýba. Rýchlostná cesta R7 uľahčí vstup do mesta z juhovýchodu. Spolu s diaľnicou D4 umožní lepšiu distribúciu áut v rámci mesta.

Lacná výstavba diaľnic spôsobila problémy už v roku 2012, keď došlo k pádu mosta pri Kurimanoch v Levočskom okrese. Pri nešťastí zahynuli štyria robotníci. Diaľničný most je súčasťou úseku D1 Jánovce – Jablonov I. etapa. Bývalý minister dopravy Ján Počiatek (Smer) krátko po nehode označil za spoluvinníka pádu mosta aj Jána Figeľa. Počas jeho šéfovania v rezorte dopravy sa vysúťažila cena úseku 60 miliónov eur. Diaľničný úsek je pritom dlhý deväť kilometrov. Figeľ kritiku odmietol a, naopak, vinil Počiatka.

Slovenský vyšetrovateľ koncom roka 2015 obvinil z pádu mosta nemeckú statičku, ktorá vypracovala statický posudok mostnej podpornej konštrukcie, ktorá sa pri liatí betónu zrútila. Denník Pravda upozornil na možné pochybenie statičky ako prvý už týždeň po nehode. Statička podľa všetkého urobila chybu vo výpočte nosností podpornej konštrukcie.

Konečná suma daného úseku bola vyššia o desať miliónov eur. Výstavbu úseku realizovala firma Váhostav spolu s českou spoločnosťou Bögl a Krýsl. Pred dokončením daného úseku sa Váhostav v roku 2015 dostal do reštrukturalizácie, v rámci ktorej časť pohľadávok od veriteľov odkúpil štát.

Cenovo problematický je aj úsek D1 Hubová – Ivachnová. V roku 2013 sa ho zaviazalo postaviť konzorcium Združenie Čebrať za 227,26 milióna eur. Súčasťou diaľnice mal byť 1,6-kilometrový tunel Čebrať. Zosuv pri západnom portáli však razenie tunela zastavil. V súčasnosti prebieha posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA), ktorého záverečná správa má odporučiť novú trasu tunela. Podľa všetkého dôjde k jeho výraznému predĺženiu a aj navýšeniu ceny.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) nemôže zvýšiť cenu diela o viac ako 50 percent v porovnaní s cenou, ktorú vygenerovala súťaž. V opačnom prípade by diaľničiari museli vyhlásiť na obchvat Ružomberka novú súťaž, ktorá by oddialila dostavbu územia o ďalšie mesiace. NDS však tvrdí, že pri príprave zmien v projekte komunikuje so zástupcami EÚ. V súčasnosti je však potrebné počkať na záverečné stanovisko EIA.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

https://spravy.pravda.sk/ekonomika/clan ... izke-ceny/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Zamčeno

Zpět na „2017 Svět“