Na opravu všetkých ciest 1. triedy pôjde za rok toľko, čo na stavbu kilometra drahšej diaľnice
Dennik N, DANIELA KRAJANOVÁ, STREDA 13. DECEMBRA 2017 17:34
Poslanci nezmenili vládny plán. Schválili rozpočet, ktorý ráta s tým, že na opravy a údržbu 3-tisíc kilometrov ciest prvej triedy pôjde 40 miliónov eur.
Hoci polovica cestnej premávky prebieha u nás na cestách prvej triedy a ich kvalita vinou slabej obnovy klesá, z pohľadu slovenského štátneho rozpočtu nie sú tieto štátne cesty priorita.
Rozpočet, ktorý v stredu odobrili poslanci Národnej rady, počíta pre rok 2018 na opravy a údržbu ciest 1. triedy so sumou 40,5 milióna eur. To je asi toľko, koľko stojí stavba kilometra diaľnice v tuneli, alebo 4 kilometre diaľnice v menej náročnom teréne.
„Prostriedky na údržbu ciest sú na rovnako nedostatočnej úrovni 40 miliónov eur ročne naplánované až do roku 2020, vládna koalícia vôbec neplánuje riešiť havarijnú situáciu mnohých úsekov, osobitne mostov,“ vyčítala poslancom Veronika Remišová z OĽaNO.
Rýchla cesta, ako zlepšiť život v regiónoch
Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček tvrdí, že cesty prvej triedy sú pre ministerstvo priorita. Netreba to podľa neho hodnotiť iba podľa peňazí na opravy a údržbu.
"Rovnako investujeme ešte do samotnej obnovy, a potom aj do samotnej výstavby nových ciest prvej triedy," povedal Stromček.
Riadna údržba a opravy sú kľúčové. Takouto investíciou sa dá pomôcť väčšiemu počtu ľudí rýchlejšie než dlhoročnou prípravou siete diaľnic.
Opravy a údržba sú mimoriadne dôležité aj preto, že ak sa zanedbajú, pýta si havarovaný úsek ešte viac peňazí. Príkladom je most v Podbieli na Orave. Keď ho museli zatvoriť, a na rok skomplikovali život v celom regióne, vyšlo to na 6 miliónov eur.
Stačila by aj menšia oprava za 500-tisíc eur, keby kompetentní zasiahli skôr, upozornil v rozhovore vládny splnomocnenec pre rýchlostné cesty Igor Janckulík.
Analytik inštitútu INEKO a bývalý šéf stratégie na ministerstve dopravy Ján Kovalčík upozorňoval, že výdavky na údržbu a opravy treba aspoň zdvojnásobiť. To bolo v čase, kedy už 40-miliónovú sumu na opravy a údržbu v rozpočte schválila vláda. Teraz ju potvrdil v pláne aj parlament.
"Analytici z Útvaru Hodnota za peniaze urobili vlani porovnanie s Českou republikou. Vyšlo im, že Slovensko dáva na údržbu a opravy ciest prvej triedy v prepočte na meter štvorcový vozoviek iba 41 percent z toho, čo dávajú Česi," povedal Kovalčík.
Na riziká upozornil aj Najvyšší kontrolný úrad
Rozpočet okomentoval v parlamentných dokumentoch aj Najvyšší kontrolný úrad a spomenul aj riziká okolo jednotiek.
"Veľká časť ciest je dlhodobo v nevyhovujúcom (1 220 km v roku 2016) až havarijnom stave (239 km v roku 2016). Navrhovaným rozpočtom nie je možné zabezpečiť štandard údržby a opráv ciest I. triedy, čo bude mať negatívny dopad na udržanie prevádzkyschopnosti ciest a bezpečnosť na cestách. Dlhodobo poddimenzovanou údržbou zhoršený stavebno-technický stav vozoviek bude nutné následne riešiť rekonštrukciami z kapitálových výdavkov," píše kontrolný úrad v správe poslancom.
https://dennikn.sk/972044/na-opravu-vse ... -dialnice/
(SK) Na údržbu státních silnic jde tolik co stojí km dálnice
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion