R4 (SK) všeobecně

Vše o výstavbě, provozu a údržbě této slovenské rychlostní silnice.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

R4 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Rychlostní silnice R4 vede od polských hranic směrem na Svidník, Prešov a jižní část po peáži s D1 končí na maďarských hranicích při Milhosti. Její orientační délka je cca. 100 km (bude záležet na některých variantech výstavby). Zbývá dostavět severní část. V provozu je 21 km, z toho 16 km na plný profil.
r4_mapa.png
r4_mapa.png (21.31 KiB) Zobrazeno 12555 x
V provozu:
Ladomirová - Svidník, juh (Svidník, obchvat) - 1/2 profil
Košice - Milhosť, státni hranice s Maďarskem

Ve výstavbě:
Kapušany - križovatka D1 (Prešov, severní obchvat) - I. úsek se staví, II. úsek se tendruje

V přípravě:
st. hr. PL/SK - Hunkovce
Ladomirová (Svidník, sever) - Hunkovce
Svidník - Rakovčík
Rakovčík - Radoma
Radoma - Giraltovce
Giraltovce - Kuková
Kuková - Lipníky
Lipníky - Kapušany
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 19.12.2022 17:34:56, celkem upraveno 15 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: R4

Příspěvek od martini »

Chápu-li tedy dobře, tak mezi Prešovem a Košicami vede R4 v definitivním stavu v peáži s D1, která zde bohužel má parametry z 80. let...?
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R4

Příspěvek od Diaľničiar »

Přesně tak.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Lenny
Autor
Příspěvky: 10774
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: R4

Příspěvek od Lenny »

martini píše:Chápu-li tedy dobře, tak mezi Prešovem a Košicami vede R4 v definitivním stavu v peáži s D1, která zde bohužel má parametry z 80. let...?
Proč bohužel? Na ty intenzity dopravy čtyřpruh postačí.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R4

Příspěvek od Diaľničiar »

Je to chyba, lebo po dostavbe D1 po Košice intenzity narastú. V 11/2009 jde tendr na KE-Maďarsko a je veliká chyba, že R4 2+2 jde s D1 2+2 pouze silnicí s 2+2. Je to chyba, veliká chyba, protože obchvaty a přivaděče se pak budou muset předělávat a obávám se, že ani nebude moc kam. Dálnice se staví na 100 let vpřed - ale min. 40 let by měla vydržet z dopravního hlediska.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Lenny
Autor
Příspěvky: 10774
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: R4

Příspěvek od Lenny »

A kolik je tam ted intenzita a kolik tam bude po dostavbě R4 Košice - Milhosť?
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R4

Příspěvek od Diaľničiar »

Zatiaľ sú známe iba intenzity z r. 2005 (ďalšie celoročné sčítanie dopravy bude až v r. 2010 s výsledkami v r. 2011) a tie boli na tomto úseku 12-13 tis. áut za 24h. V roku 2007 sa uskutočnil celoštátny jednodňový prieskum smerovej dopravy, ktorý bol vo štvrtok a už tu boli intenzity 16-17 tis. áut za 24h. Takže dnes tam kľudne môže byť 20 tis. áut za 24/h, t.j. 50% kapacita D1. A to ešte nie je D1 BA-KE dostavaná. Rovnako tak od až sa dorieši PO, tak tu tých áut pribudne. A keď sa dostavia KE-H, tak mnoho obyvateľov PO kraja (hlavne jeho východná časť) bude cestovať cez Maďarsko smerom na Bratislavu a Rakúsko. Neviem, aké sa plánujú intenzity po dostavaní R4 KE-H, ale ak budú v r. 2010 kapacity na D1 prekročené po 50%, tak sa ukáže v plnej kráse aký nezmysel bolo dať sem peáž.

Totiž tento úsek bude slúžiť pre západ-východ aj pre sever-juh a veľmi blízko seba sú 2 veľké mestá: dokonca 2. a 3. najväčšie (Košice, Prešov). :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Lenny
Autor
Příspěvky: 10774
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: R4

Příspěvek od Lenny »

To je sice pěkné, že dálnice spojuje 2. a 3. největší město Slovenska. Ale neospravedlňuje to další rozšiřování.

Pokud je tam dnes 17-20 tisíc vozidel/den, tak asi těžko lze očekávat, že by se v nejbližších letech doprava z dvoj až trojnásobila. Podle mého skromného úsudku, ještě dlouho bude stačit současná úprava. Situace by se mohla změnit, kdyby byl v provozu souvislý čtyřpruhový úsek Polsko - Slovensko - Maďarsko s napojením na dálniční síť v uvedených státech, pokud bude na Slovensku jen lepší jednička, tak nelze čekat žádné velké zvýšení.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R4

Příspěvek od Diaľničiar »

Je potrebné ale rátať stav odkedy sa reálne postaví R4 KE-H a to bude od budúceho roku a dostane sa tam na D1 PO-KE, kde dnes 50% kapacity je vyčerpanej a nie je to správne z hľadiska dopravného plánovania. A to netvrdím len ja, ale aj mnohé inštitúcie a organizácie na Slovensku, že to je obrovská chyba. Dnes ani o 5 rokov problém nebude. Ale už o 10 rokov tam problém bude a jediným riešením zostane rozširovanie na 3+3, pritom stačilo vyčleniť priestor pre R4 inak - hlavne pre stavby v KE a PO tak, aby sa v budúcnosti dala ľahko dobudovať R4 inak.

Diaľnice a rýchlostné cesty sa nestavajú na 20 rokov dopredu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R4

Příspěvek od Diaľničiar »

Na výstavbu úseků R4 stát nemá peníze

Projektové dokumentace se ale i nadále dělají, ale stavět není jednoduše za co, takže severní část R4 tak skoro v provozu nebude. Další vláda i kdyby se změnila, tak EU fondy nepostačují na kompletní D1 po Košice a zároveň je nutností hledat peníze na D4 (což opozice formou PPP odmítá), R2, R3, R7.

Jediná lepší zpráva pro celý tento region je, že se zde masivněji modernizují státní silnice I. třídy a dělá se několik obchvatů a přeložek.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: R4

Příspěvek od ML90 »

Tak to je špatná zpráva, doprava v koridoru přes Dukelský průsmyk je velmi hustá a obce jak v Polsku tak na Slovensku by si zasloužily ulehčení. Rozhodně je to jedno z míst, kde je rychlostní komunikace potřeba jako sůl. Třeba jenom samotná Dukla na polské straně tím nesmírně trpí, tam kamiony projíždějí přímo středem města. A to nemluvím o tom, co se děje, když se tam stane nějaká dopravní nehoda.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R4

Příspěvek od Diaľničiar »

Aktualizoval jsem úvodní příspěvek včetně dalšího a to ohledně severního obchvatu Prešova, který jediný bude reálně možná alespoň rozestavět do roku 2020. Ostatní úseky nejsou urgentní a nejsou na ně ani peníze. To, zda se tento úsek rozestaví bude záviset od finančních prostředků určených na výstavbu, protože nyní mají preference dálnice D1 a D3 a na R-ky musí vláda nalézt další zdroje. Zde je pouze šance na výstavbu dříve pokud by se třeba nemohl včas rozestavět obchvat Prašova v rámci dálnice D1, kde nastává problém s nedostatkem v procesu EIA.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: R4 (SK) všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Pro informaci jak to vypadá na druhé straně hranice. Dnes byla v Dukle podepsána smlouva na vypracování tzv. Koncepcji programowej na poslední úsek rychlostní silnice S19 Dukla-Barwinek (PL-SK hranice), jejíž součástí je mimo jiné i kompletní geologický průzkum. Po EIA se jedná o poslední mezikrok, po kterém už je možné vyhlašovat tendry na stavbu. Konkrétně u S19 se tedy tato koncepcja programowa nyní zpracovává pro celou trasu z Řešova až ke slovenské hranici. S19 je součástí probíhající finanční perspektivy a počítá se s tím, že by měla být postavená nejpozději v letech 2024-2025 (pokud to vláda nebude zdržovat a nedojde k nějakým neočekávaným průtahům). Celkem budou na celé trase 4 tunely, z nichž nejdelší bude mít délku 1,75 km.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10774
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: R4 (SK) všeobecně

Příspěvek od Lenny »

Kde má R4 km 0? Na polské nebo maďarské hranici?
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Martin96
Příspěvky: 550
Registrován: 3.11.2016 10:11:25
Bydliště: Pardubice - S37, I/36, I/2
Kontaktovat uživatele:

Re: R4 (SK) všeobecně

Příspěvek od Martin96 »

Na maďarské hranici. Posílám i odkaz na video ze zmíněného úseku R4 mezi Košicemi a hranicí SK/H - https://youtu.be/VaZwmUOQTLI
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R4 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Doplním i zde, že se rozestavěl I. úsek v rámci severního obchvatu města Prešov. II. úsek tohoto projektu se připravuje do tendrování. Více k dohledání na příslušných odkazech.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: R4 (SK) všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Řeší se nějak výhledově i další stavba R4 směrem do Polska? Je mi jasné, že je to hlavně problém financování, ale zajímá mě to spíš v souvislosti s tím, že Poláci vážně plánují již poměrně brzo rozjet stavbu až na hranici (v nejbližší době by měl jít do tendru první úsek na jih od Řešova a celá trasa je zapsaná v programu výstavby do roku 2023/25). Pokud vím, tak se představitelé Polska a Slovenska už několikrát minimálně na úrovni ministrů dopravy kvůli tomuhle projektu scházeli.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10774
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: R4 (SK) všeobecně

Příspěvek od Lenny »

Připravuje se v plném profilu po Lipníky a dále v 1/2 profilu. Trasa má vydané závěrečné stanovisko EIA. Nejblíže k realizaci má úsek Ladomírova - Hunkovce. Byly zadány DÚR na úseky Lipníky - Kapušany, Giraltovce - Kuková a Šarišský Štiavnik, přeložka silnice
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: R4 (SK) všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Jak daleko jsou v přípravě jednotlivé úseky vím, web NDS občas sleduju. To ale neznamená, že se reálně začne stavět, co tu čtu slovenskou sekci, tak peníze jsou evidentně až na prvním místě. Pokud to skutečně Poláci postaví, tak to může být pro některé slovenské obce docela problém, jenom po cestě od hranice do Svidníku jsou tři vesnice, prostředkem kterých jezdí kamiony.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R4 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Vždycky je prostor pro zařazení 1-2 úseků do výstavby, co znamená, že procesem za 2-3 roky se dá připravit do VO a tendr pak vyhlásit a tedy do 4 let ho rozestavět pokud to jde jak má. Tolik politická realita protlačení úseku do výstavby. Bude záležet od voleb v roce 2019 v tomto bodě.

Reálně z hlediska stavu Slovenska a financování výstavby dálniční sítě: reálně většinu obyvatelstva a regionů nezajímají nějaké obce na východě SR, které leží mimo hlavní dálniční tah D1 a v Košickém se tlačí na dostavbu R2. I samotný Prešovský kraj: dominanta je Prešov a ten má již nyní ve výstavbě stavby za bezmála 0,5 mld. €. Prešov může tlačit na R4, ale narazí to na financování. Státní rozpočet již financuje samotnou R4 u Prešova, bude tedy záležet od nových EU fondů. Bohužel, ale D1 je tam kde se nestaví (Turany - Hubová) v enormních nákladech a to odčerpá mnoho peněz v tom ohledu, že "zbytek" se bude prát. Protože ten státní rozpočet se nenafoukne na požadovaný objem. Via Baltica by mohla být vykrývaná přes CEF, ale tento nástroj již se používá pro financování jiného PL-SK spojení a to na D3. Lobbing jej tam tlačí a Brusel proto zamítl dávat další EU peníze na paralelní přechod ve formě R3. R4 je více východně, ale jakkoliv to zní, tak ty intenzity tam z hlediska celoslovenského nejsou takové, aby se tam musel budovat úsek rychlostní silnice.

Co se týče střetnutí na úrovni diplomacie a politiků, to je všechno hezké. Tato střetnutí se realizují po celém světě a v rámci Slovenska i s ČR, kde se plánuje mnoho let 2. dálniční přechod, ale ve výstavbě ani v provozu doposud není. Od rozdělení je to jen D2 (z obou stran tak očíslovaná). Slovensko postavilo dálniční napojení na Rakousko a 2x Maďarsko. Na Polsko se buduje, na Ukrajinu ještě dlouho nic nepovede.

Severní část R4 dostala jeden politický úsek a to obchvat Svidníka. Hodně politický a na dlouhé období poslední v této části. Na R4 se musí nejdříve postavit souvislý obchvat pro město Prešov a dle mého názoru neprojde jakýkoliv další úsek severním směrem nejbližších 5-6 let do procesu příprav k výstavbě.

Samotná příprava po Lipníky v plném profilu, to je starý údaj. Již na příkladě největšího města na trase (Prešov) do toho vstupuje hodnocení min. financí, tedy Útvar hodnota za peníze a ten přehodnocuje tyto velkolepé plány s ohledem na státní finance.

Jakkoliv se to líbí/nelíbí, tak když jde na výstavbu za 7 let 2 mld. € a tady chybí na dostavbu kolem 20 mld. €, tak by ta dostavba trvala 70 let, tedy opravdu jsme na téměř roce 2100. :D Taková je realita. A s každým růstem pro výstavbu se musejí navýšit i zdroje na přípravu. Nebo vypustit ten rozsah, aby ta dostavbová položka klesla a budovat 3. pruhy nebo dualizované silnice, což na tak malém území s takovým ekonomickým zázemím (k HDP je nízky příjem rozpočtů) je reálnější kontura, aby ta přestavba silniční sítě netrvala 70 ale 40 let. :D

Mimo Prešova se nic do tendrování neposouvá. A jdou volby. Bez ohledu na to co se postaví v sousedních státech, se na Slovensku nedostaví nejbližší dekádu od Prešova na sever nic. Můj pohled, že pro Slovensko to bude ještě na delší dobu snem. (S-J koridor, který Slovensko nepotřebuje (na vnitřní provoz slouží D1 BA-ZA, a západní D2 řeší tranzit ze západu na Balkán co je opravdu tranzit) a samotná města Prešov a Košice dostávají obchvaty, aby to pro ně nebyl dopravní problém. Obce na sever od Prešova budou muset počkat stejně jak další stovky jiných obcí. Ještě i v samotném kraji se budou stavět DP na D1 a řešit tah PP-SL atd.

Musel by se vytvořit fond pro Via Baltica. Nebo extra důraz třeba z EBRD/EIB, jak je tomu třeba na koridoru Vc, kde se pumpují peníze na tento taky dnes prázdní tah, ale formuje se ním hlavní dálnice přes Bosnu. Má jen odlehčit ty západnější S-J koridory. Tak v takovém případě by to snad šlo. Další nástroj financování nebo úvěrové možnosti, jinak ale rozhodně tak brzo ne. Přípravy se zopakují; tak jak na mnoha úsecích. Tady se řešil před dekádou variant trasování a (stará) EIA.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: R4 (SK) všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Tak nějak jsem si to představoval. Intenzity tam samozřejmě zatím nejsou tak velké, ale je to tranzitní tah, který využívá docela dost kamionové dopravy (co mám vypozorované, tak tam jezdí nejvíc celý Balkán včetně Turecka, Rusko, Bělorusko, Pobaltí plus samozřejmě Poláci) a asi se dá jenom předpokládat, že když to skutečně na polské straně postaví, tak se tam provoz ještě zvýší. Ze slovenské strany je to skutečně málo osídlené území a dělat to jenom pro tamní obyvatele samozřejmě nemá smysl, ale v Polsku už to neplatí (pro srovnání okres Svidník má 32,5 tisíce obyvatel, zatímco přeshraniční Krosno má skoro 160 tisíc a víc jak dvojnásobnou hustotu zalidnění, a to si část regionu po válce prošla vysídlením místních rusínů a je dost prázdná). Jinak Poláci ještě tlačí na to, aby se tahle trasa zapsala do TEN-T (žádost poslali letos na jaře: https://conadrogach.pl/informacje/wnios ... ten-t.html) a už mají přiklepnuté, že se na to budou dát čerpat fondy CEF (https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiad ... 65289.html), to by taky mohlo trochu změnit situaci.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R4 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

tady je k tomu i článek, pokračování R4 od Prešova po Polsko, původní termín 2027 nahrazují realisticky termíny po 2030 ...

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=220&t=6652
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: R4 (SK) všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Podrobné informace jsou v polském vlákně, ale zaslouží si to zmínku i tady. Včera se začal tendrovat příhraniční úsek polské S19 Dukla-Barwinek (poslední úseky od Řešova na Slovensko půjdou do tendru na začátku příštího roku). Předpokládám, že slovenská vláda bude muset na tuto situaci nějak reagovat.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R4 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

SK vláda na tuto informaci reagovat bude (slovně tak jako doposud), ale výstavba se nezačne vyjma etapy v Prešove. Není připravená, takže se nezačne. Za další, nejsou peníze ani v souhrnu všech priorit nejsou peníze na R4 od Prešova po hranice s PL. I když se podíváme na chybějící stavby zde v tomto regionu, tak ta R4 se tady prosazuje jen těžko. Již nyní nejsou peníze z balíků fondů ... a koridory nejsou ucelené navzdory datum. Musel by vzniknout podpůrný mechanismum pro Via Baltica, ale ani to nevykryje 100% projektu (úseku).

Proto se uvažuje o přípravách + zapojení PPP, ale to je stejně otázka na roky příprav a schvalování. Rozhodně bych před rokem 2030 neviděl větší posun a to jsem optimista. Bez ohledu na to, že pro Pobaltí s Balkánem je to potřebná infrastruktura, tak hold na Slovensku bude z části vedená po silnicích I. třídy.

Lepší situace, že by snad byl nějaký úsek v provozu, který nahradí nevyhovující intenzity, které tady jsou stejně již dnes ... a větší výstavba tahu se odehraje po roce 2030.

Bude velkým úspěchem, když se zrealizuje R4 alespoň v rámci Prešova do roku 2025. Vidíte jaký je to problém již dnes. A sám státní rozpočet již dnes musí "ufinancovat" projekty v řádech sta mil. € a není jednoduše prostor pro rento kout země; SV státu. Navzdory fakta, že na sever i jih tam bude dálniční koridor. Na Slovensku bude, ale ne v celé délce. Ten základ, tedy odlehčit Košice a Prešov, ten ale bude. Donedávna by nebylo ani to. :idea:

Řekněme, že to je ryze pragmaticé rozhodnutí státu: neřešit převážně tranzitní osi vyjma dosavadní koridory (kde je mj. i D3), ale se zaměřit především na vnitrostátní dopravní osi. Proto se ani neřeší ve větším rozsahu další S-J tah a sice uprostřed země v rámci R3 a tam je taky ta situace velice podobná, že severní i jižní soused staví to napojení.

Bohužel, výsledek SK reality. Složitá legislativa, zanedbaná příprava a nedostatek peněz. Vidíte, že se klidně tendruje i celé roky ( :!: ), Slovensko není Polsko, kde se umí vytendrovat do 1 roku.

Aneb pohled k "zrychlení" s PPP: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 27#p247227 .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R4 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Výstavba R4 na východe má byť prioritou, časti úsekov Via Carpatia sú v niektorých krajinách vystavané
https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/vy ... vystavane/

jsou to bohužel pouze slova, nic víc, od Prešova souvisle ani v 1/2 profilu to nebude v provozu ani v 2033, protože stav přípravy a nevyhnutní finanční prostředky s tím související zaberou min. 5 let, když by se ihned začalo + tendry a doba výstavby (i to by se to muselo rozestavět všechno najednou a když se ale podíváme na reální maximální priority, tak to jednoduše není realizovatelné)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „R4 (SK)“