R4 (SK) všeobecně
Re: R4 (SK) všeobecně
Další rokování bude v máji... Ale konkrétní výsledky z toho nejspíše nebudou - je tu Putler a jeho zvětšování Ruska.
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: R4 (SK) všeobecně
Tak možná předse jenom od slov k činům a alespoň o pár let se to zrychlí. Protože základem všeho bude zrychlit přípravní procesy a pak zahrnout do výstavby a tedy zajistit financování. R4 bude priorita: vládní materiál bude tah priorizovat
Minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) plánuje na rokovanie vlády predložiť materiál, ktorý bude úsek rýchlostnej cesty R4 na severe priorizovať politicky, procesne aj finančne.
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=232&t=7430
Minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) plánuje na rokovanie vlády predložiť materiál, ktorý bude úsek rýchlostnej cesty R4 na severe priorizovať politicky, procesne aj finančne.
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=232&t=7430
Re: R4 (SK) všeobecně
To se upřímně dalo docela čekat, protože pro polskou vládu je to dlouhodobě (přinejmenším rétoricky) prioritní stavba a v relativně dohledné době bude hotový celý tah od Varšavy přes Lublin a Řešov až ke slovenské hranici. Od hranice do Prešova to bude jediná chybějící část přes Maďarsko až do Rumunska. Mezi Řešovem a Slovenskem už je vše kromě jednoho krátkého úseku aspoň v tendru (včetně hraničního úseku), jeden úsek se staví a další tři projektují - minimálně dva z nich od Krosna do Dukly na 100 % půjdou do výstavby v příštím roce. Tím určitě na Slovensku bude na stavbu růst tlak.
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: R4 (SK) všeobecně
Pripravovaná novela by mala urýchliť výstavbu rýchlostnej cesty R4, informuje Doležal
https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/pr ... e-dolezal/
Zrychlit přípravu a výstavbu rychlostní silnice R4 mezi Prešovem a státní hranicí s Polskem by mohla novela zákona o urychlení plánování výstavby vybraných dálnic a rychlostních silnic. Ministr dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Jsme rodina) informoval, že chce tento návrh předložit na vládu ještě v září. O jeho přípravě informoval polského ministra infrastruktury Andrzeje Adamczyka na jejich setkání ve Staré Ľubovni, kde jednali i se zástupci regionu o dopravních projektech v polsko-slovenském pohraničí.
další informace k materiálu: https://transport.sk/spravy/cestna-dopr ... zrychleni/ , zrychlení výstavby o 18 měsíců, nevím jestli to tak řekl ministr nebo média, ale bylo by to doopravdy hezké urychlit stavební postupy. Zrychlení přípravy je tedy otázka legislativy. Ušito pro Polsko; D3/R4, resp. koridory EU/NATO.
________________________________________________
Zrychlení ... realita dnes je, že před rokem 2030 není možno tento tah mít v provozu. I kdyby se hned zítra nastartovalo VO na všechny úseky do výstavby, tak jejich vyhodnocení po podpis smlouvy zabere 2-3 roky. Výstavba jsou další 3 roky. Jedno jestli státním/PPP modelem. Mezi tím je ale část, o které se moc nemluví a to je historie.
Zrychlení příprav, to se bavíme jen o takových studiích atp. Pak budou pozemky, arch. průzkumy a především průzkumy s municí, protože tohle území je tím známé.
To nemluvme o tom, že kde na to vzít zdroje? Ale to by se tedy neřešilo. Faktem je, že čištění a pohled do minulosti i s tendrama a výstavbou zaberou 10 let. Pokud se nezrychlí příprava, kterou dozajista napadne několik úřadů, které hledí na to jak kde ušetřit (protože peníze), tak pokud bude ten tah v provozu po roce 2035, tedy před 2040 (kdysi), tak to bude úspěch. Na Slovensku se snad ještě nestalo, aby se proti základní linii časové osi cokoliv odevzdalo do provozu ještě před ní. Bez ohledu na "zrychlení, aktualizaci plánů a jiná hezká slova a vládní materiály".
Pokud je tohle myšleno jako zrychlení, tak může být. Ale rozhodně se nic nezrychlí proti roku 2030. (nemluvě o tom, že vláda nemá většinu atd. - procesy politické přináší výměnu klíčových lidí, což již tak zpomalí procesy tendrů, podpisů)
https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/pr ... e-dolezal/
Zrychlit přípravu a výstavbu rychlostní silnice R4 mezi Prešovem a státní hranicí s Polskem by mohla novela zákona o urychlení plánování výstavby vybraných dálnic a rychlostních silnic. Ministr dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Jsme rodina) informoval, že chce tento návrh předložit na vládu ještě v září. O jeho přípravě informoval polského ministra infrastruktury Andrzeje Adamczyka na jejich setkání ve Staré Ľubovni, kde jednali i se zástupci regionu o dopravních projektech v polsko-slovenském pohraničí.
další informace k materiálu: https://transport.sk/spravy/cestna-dopr ... zrychleni/ , zrychlení výstavby o 18 měsíců, nevím jestli to tak řekl ministr nebo média, ale bylo by to doopravdy hezké urychlit stavební postupy. Zrychlení přípravy je tedy otázka legislativy. Ušito pro Polsko; D3/R4, resp. koridory EU/NATO.
________________________________________________
Zrychlení ... realita dnes je, že před rokem 2030 není možno tento tah mít v provozu. I kdyby se hned zítra nastartovalo VO na všechny úseky do výstavby, tak jejich vyhodnocení po podpis smlouvy zabere 2-3 roky. Výstavba jsou další 3 roky. Jedno jestli státním/PPP modelem. Mezi tím je ale část, o které se moc nemluví a to je historie.
Zrychlení příprav, to se bavíme jen o takových studiích atp. Pak budou pozemky, arch. průzkumy a především průzkumy s municí, protože tohle území je tím známé.
To nemluvme o tom, že kde na to vzít zdroje? Ale to by se tedy neřešilo. Faktem je, že čištění a pohled do minulosti i s tendrama a výstavbou zaberou 10 let. Pokud se nezrychlí příprava, kterou dozajista napadne několik úřadů, které hledí na to jak kde ušetřit (protože peníze), tak pokud bude ten tah v provozu po roce 2035, tedy před 2040 (kdysi), tak to bude úspěch. Na Slovensku se snad ještě nestalo, aby se proti základní linii časové osi cokoliv odevzdalo do provozu ještě před ní. Bez ohledu na "zrychlení, aktualizaci plánů a jiná hezká slova a vládní materiály".
Pokud je tohle myšleno jako zrychlení, tak může být. Ale rozhodně se nic nezrychlí proti roku 2030. (nemluvě o tom, že vláda nemá většinu atd. - procesy politické přináší výměnu klíčových lidí, což již tak zpomalí procesy tendrů, podpisů)
Re: R4 (SK) všeobecně
K tomu jenom dodám, že současná polská vláda má minimálně rétoricky na výstavbě trasy Via Carpatia enormní zájem a určitě bude v tomhle směru na Slovensko hodně tlačit i výstavbou S19, která se na jih od Řešova už postupně celá realizuje. Pro shrnutí to nyní vypadá takto:
- 1 úsek je ve výstavbě (Rzeszów Południe-Babica - jedná se o dokončení obchvatu Řešova a sousedního města Boguchwała) s termínem dokončení 2026
- 3 úseky mají podepsanou smlouvu (Iskrzynia-Miejsce Piastowe a Miejsce Piastowe-Dukla už mají podanou žádost o vydání SP a příští rok by se měly začít stavět, Babica-Jawornik se projektuje)
- zbylé 4 úseky se tendrují, z čehož 2 (hraniční úsek Dukla-Barwinek(SK) a Domaradz-Iskrzynia) už mají vybraného zhotovitele a čeká se na podepsání smlouvy
Část trasy může být relativně brzy, ale celá nebude úplně hned, protože jsou tam složité tunelové úseky, takže Slovensko ještě má trochu času na to, aby s tím pohlo. Ale už teď je jasné, že se tu bude opakovat stejný scénář jako s S3/D11 na česko-polské hranici.
- 1 úsek je ve výstavbě (Rzeszów Południe-Babica - jedná se o dokončení obchvatu Řešova a sousedního města Boguchwała) s termínem dokončení 2026
- 3 úseky mají podepsanou smlouvu (Iskrzynia-Miejsce Piastowe a Miejsce Piastowe-Dukla už mají podanou žádost o vydání SP a příští rok by se měly začít stavět, Babica-Jawornik se projektuje)
- zbylé 4 úseky se tendrují, z čehož 2 (hraniční úsek Dukla-Barwinek(SK) a Domaradz-Iskrzynia) už mají vybraného zhotovitele a čeká se na podepsání smlouvy
Část trasy může být relativně brzy, ale celá nebude úplně hned, protože jsou tam složité tunelové úseky, takže Slovensko ještě má trochu času na to, aby s tím pohlo. Ale už teď je jasné, že se tu bude opakovat stejný scénář jako s S3/D11 na česko-polské hranici.
Re: R4 (SK) všeobecně
Člověk musí trochu smutně konstatovat : Poláci fakt jedou. Smutně proto, že v CZ a SK jsme podstatně pomalejší... A bojím se, že kvůli penězům bude spíše hůře než lépe...
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: R4 (SK) všeobecně
Dle ÚHP má MDV využít interní kapacity a hotovou dokumentaci, k plánovanému cíli urychlení výstavby R4 od Prešova po Polsko: https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/do ... -kapacity/
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: R4 (SK) všeobecně
Náklady na realizaci 9 úseků R4 od hranic s Polskem po Kapušany mohou být 1,7 miliardy eur. To je cena za projekty, pozemky a výstavbu do plného profilu:
https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/na ... iardy-eur/
*Kapušany až D1, tak se formálně jmenuje obchvat Prešova, na kterém se I. úsek staví a II. tendruje (prozatím)
*na R4 je jináč v provozu obchvat Svidníku v 1/2 profilu, ten by se dobudoval do plného profilu
*příprava PPP projektu by se začala nejdříve v roce 2024, výstavba v roce 2026
- tyto termíny je vzhledem ke zkušenostem na Slovensku nutno brát s odstupem
https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/na ... iardy-eur/
*Kapušany až D1, tak se formálně jmenuje obchvat Prešova, na kterém se I. úsek staví a II. tendruje (prozatím)
*na R4 je jináč v provozu obchvat Svidníku v 1/2 profilu, ten by se dobudoval do plného profilu
*příprava PPP projektu by se začala nejdříve v roce 2024, výstavba v roce 2026
- tyto termíny je vzhledem ke zkušenostem na Slovensku nutno brát s odstupem
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: R4 (SK) všeobecně
Aktualizoval jsem úvodní příspěvek o připravované úseky. Je jich více, jsou kratší. Ale odpovídá to stavu. Zakládat další se ale prozatím nechystám. Učiním tak, až se přiblíží doba výstavby, resp. bude ucelenější připravenost některého z nich. Vláda se pokusila urychlit přípravu, ale vlastně skoro nic neudělala. Načrtla i model PPP, ale není ani taková příprava, aby ať model PPP nebo státní cestou se dalo postavit a odevzdat před rokem 2027. A to by opravdu všechno muselo jináč klapat.
Jináč se situace vyvíjí: časem bude stávající 1/2 obchvat Svidníka potřebovat rekonstrukci mostní části. V rámci obchvatu Prešova je část ve výstavbě, tato část hezky pokračuje asi jako jeden z mála úseků ve výstavbě. Pokud to vydrží, tak dalším rokem se odevzdá do provozu. Jeho druhá část se tendruje, prozatím do prvního kvartálu 2023. Možná se dalším rokem rozestaví - bylo by to vhodné. Dál se na jihu postavila odpočívka Milhosť.
Jináč se situace vyvíjí: časem bude stávající 1/2 obchvat Svidníka potřebovat rekonstrukci mostní části. V rámci obchvatu Prešova je část ve výstavbě, tato část hezky pokračuje asi jako jeden z mála úseků ve výstavbě. Pokud to vydrží, tak dalším rokem se odevzdá do provozu. Jeho druhá část se tendruje, prozatím do prvního kvartálu 2023. Možná se dalším rokem rozestaví - bylo by to vhodné. Dál se na jihu postavila odpočívka Milhosť.
Re: R4 (SK) všeobecně
Národná diaľničná spoločnosť, a.s. získa po podpísaní dohody o spolupráci s jej poľským partnerom Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) 476.000 eur z európskeho programu CEF. Táto dohoda sa podpisuje na základe dohody o grante, ktorá nadobudla účinnosť po úspešnom schválení žiadosti o nenávratný finančný príspevok predloženej v spolupráci s Poľskom. Prostriedky poslúžia v rámci Slovenska na aktualizáciu štúdie realizovateľnosti úseku R4 od Kapušian až po poľskú hranicu.
https://ww-w.ndsas.sk/press/press-narod ... -s-polskom
Informace z webu GDDKiA je zde: https://www.gov.pl/web/gddkia/porozumie ... a-carpatia
Jak už jsem nicméně psal v polské sekci. S19 až po slovenskou hranici už se narozdíl od R4 pomalu celá začíná stavět.
https://ww-w.ndsas.sk/press/press-narod ... -s-polskom
Informace z webu GDDKiA je zde: https://www.gov.pl/web/gddkia/porozumie ... a-carpatia
Jak už jsem nicméně psal v polské sekci. S19 až po slovenskou hranici už se narozdíl od R4 pomalu celá začíná stavět.
Re: R4 (SK) všeobecně
Poláci fakt "jedou". Češi a Slováci mohou jen závidět...
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: R4 (SK) všeobecně
Ministr dopravy (dočasně pověřený) Lančarič informoval, že dostavba R4 bude mít zpoždění.
Slovensko bude zpožděno s výstavbou úseku mezinárodního silničního koridoru Via Carpatia dva až čtyři roky.
Současné vedení ministerstva dopravy však podle ministra Pavla Lančariče bude usilovat co nejvíce toto zpoždění zkrátit. Řekl to během brífinku po jednání představitelů resortů dopravy Visegrádské čtyřky (V4) v podtatranské Staré Lesné.
Zároveň poznamenal, že právě schvaloval první tranši druhé části prešovského obchvatu, která je součástí rychlostní silnice R4 a tedy silničního propojení Via Carpatia.
Státní tajemník ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť připomněl, že podle mezinárodní smlouvy, kterou Slovensko podepsalo, by měl být slovenský úsek dokončen do roku 2028.
„Pokud bychom neudělali legislativní změnu zákona o výstavbě rychlostních silnic a dálnic, zpožděli bychom čtyři až šest let. Umožnila nám tak urychlit stavbu za dva roky," vysvětlil.
Zároveň dodal, že resort momentálně připravuje zadání a analýzu pro PPP projekt. Cesta R4 či Via Carpatia od Prešova až po polskou obec Barwinek má podle jeho slov nárok na financování.
"Předpokládáme, že od roku 2024 nebo 2025 začneme soutěžit koncesionáře na výstavbu této cesty, a měli bychom ji dokončit nejpozději v roce 2032," dodal.
Mezinárodní koridor propojí Baltské, Černé a Egejské moře podél východní hranice Evropské unie. Na Slovensku bude mít více než 70 kilometrů. Náklady na výstavbu jsou podle Kmeťa odhadovány na více než jednu miliardu eur.
"Díky situaci na Ukrajině, i když je to velké neštěstí, co se tam děje, máme možnost čerpat na tuto cestu i evropské zdroje," informoval.
V současnosti už podle jeho slov připravují žádosti na financování projektové dokumentace k zářijové výzvě. Součástí R4 je také severní obchvat Prešova, kde první část s tunelem Bikoše předají podle státního tajemníka v září.
Od Prešova po maďarskou hranici je úsek ukončen.
Poláci pracují, Maďaři mají hotovo
Poláci by mohli mít práce ukončené v letech 2026 či 2027.
Naznačil to státní tajemník Ministerstva infrastruktury Polska Andrzej Bittel, podle kterého už v Polsku mají jeden úsek zrealizovaný, ostatní jsou v různých stupních přípravy.
Co se týče Maďarů, ti už jsou podle Kmeťa s výstavbou Via Carpatia hotovi.
https://spis.korzar.sme.sk/c/23185506/v ... kanie.html
Slovensko bude zpožděno s výstavbou úseku mezinárodního silničního koridoru Via Carpatia dva až čtyři roky.
Současné vedení ministerstva dopravy však podle ministra Pavla Lančariče bude usilovat co nejvíce toto zpoždění zkrátit. Řekl to během brífinku po jednání představitelů resortů dopravy Visegrádské čtyřky (V4) v podtatranské Staré Lesné.
Zároveň poznamenal, že právě schvaloval první tranši druhé části prešovského obchvatu, která je součástí rychlostní silnice R4 a tedy silničního propojení Via Carpatia.
Státní tajemník ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť připomněl, že podle mezinárodní smlouvy, kterou Slovensko podepsalo, by měl být slovenský úsek dokončen do roku 2028.
„Pokud bychom neudělali legislativní změnu zákona o výstavbě rychlostních silnic a dálnic, zpožděli bychom čtyři až šest let. Umožnila nám tak urychlit stavbu za dva roky," vysvětlil.
Zároveň dodal, že resort momentálně připravuje zadání a analýzu pro PPP projekt. Cesta R4 či Via Carpatia od Prešova až po polskou obec Barwinek má podle jeho slov nárok na financování.
"Předpokládáme, že od roku 2024 nebo 2025 začneme soutěžit koncesionáře na výstavbu této cesty, a měli bychom ji dokončit nejpozději v roce 2032," dodal.
Mezinárodní koridor propojí Baltské, Černé a Egejské moře podél východní hranice Evropské unie. Na Slovensku bude mít více než 70 kilometrů. Náklady na výstavbu jsou podle Kmeťa odhadovány na více než jednu miliardu eur.
"Díky situaci na Ukrajině, i když je to velké neštěstí, co se tam děje, máme možnost čerpat na tuto cestu i evropské zdroje," informoval.
V současnosti už podle jeho slov připravují žádosti na financování projektové dokumentace k zářijové výzvě. Součástí R4 je také severní obchvat Prešova, kde první část s tunelem Bikoše předají podle státního tajemníka v září.
Od Prešova po maďarskou hranici je úsek ukončen.
Poláci pracují, Maďaři mají hotovo
Poláci by mohli mít práce ukončené v letech 2026 či 2027.
Naznačil to státní tajemník Ministerstva infrastruktury Polska Andrzej Bittel, podle kterého už v Polsku mají jeden úsek zrealizovaný, ostatní jsou v různých stupních přípravy.
Co se týče Maďarů, ti už jsou podle Kmeťa s výstavbou Via Carpatia hotovi.
https://spis.korzar.sme.sk/c/23185506/v ... kanie.html
Re: R4 (SK) všeobecně
Jen pro doplnění, na polské straně je ten jeden hotový úsek obchvat Řešova u napojení na dálnici A4. Jinak se dva úseky nyní staví, další dva by měly jít do výstavby během léta a dva se projektují. Na dokončení v roce 2027 to ale nevidím (2026 je úplně nereálné). Pořád totiž budou chybět dva úseky, které jsou zatím stále ještě v tendru. I když by se měly v brzké době podepisovat smlouvy, tak se vzhledem k době projektování a čekání na stavební povolení začnou stavět tak někdy v roce 2025 a na obou budou tunely.
Každopádně bude zajímavé sledovat, jak se bude výstavba R4 na Slovensku posouvat, Poláci na tuhle trasu skutečně hodně tlačí. Vzhledem k tomu, že Svidník už má dlouho obchvat, je tam v tenhle moment mimo obchvatu Prešova nejproblematičtější úsek od Giraltovec po Svidník se serpentinami u Šarišského Štiavniku, přes které jezdí kamionová doprava. K hranici už je silnice vcelku dobrá, i když prochází přes několik vesnic.
Každopádně bude zajímavé sledovat, jak se bude výstavba R4 na Slovensku posouvat, Poláci na tuhle trasu skutečně hodně tlačí. Vzhledem k tomu, že Svidník už má dlouho obchvat, je tam v tenhle moment mimo obchvatu Prešova nejproblematičtější úsek od Giraltovec po Svidník se serpentinami u Šarišského Štiavniku, přes které jezdí kamionová doprava. K hranici už je silnice vcelku dobrá, i když prochází přes několik vesnic.
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: R4 (SK) všeobecně
Slovensko má zájem získat dotaci přes 178 milionů eur z Propojovacího fondu CEF na výstavbu druhé části obchvatu Prešova a zbývajících úseků R4 v koridoru Via Carpatia.
Re: R4 (SK) všeobecně
Tak budeme držet palce, ať se zadaří.
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: R4 (SK) všeobecně
Příprava výstavby R4 k hranicím s Polskem je o krok vpřed, dálničáři vybrali dodavatele studie
https://sita.sk/nasadoprava/priprava-vy ... la-studie/
https://sita.sk/nasadoprava/priprava-vy ... la-studie/
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: R4 (SK) všeobecně
NDS pokračuje v přípravě na výstavbu R4 k polským hranicím, vyhlásila soutěže pro další tři úseky
Jde o vypracování dokumentací stavebního záměru a pro územní rozhodnutí, jakož i oznámení o změně navrhované činnosti po vypracování dokumentace pro územní rozhodnutí pro R4 Rakovčík - Radoma, Vyšný Komárnik - Hunkovce a Kuková - Lipníky. Dálničáři chtějí dokumentace financovat z prostředků Evropské unie v rámci Nástroje pro propojení Evropy (CEF), informovali o tom ve sděleních o zahájení nabídkových řízení ve Věstníku veřejných zakázek.
Více na: https://sita.sk/nasadoprava/nds-pokracu ... tri-useky/ , https://ndsas.sk/press/spravy/r4-v-pres ... -s-polskom
Jde o vypracování dokumentací stavebního záměru a pro územní rozhodnutí, jakož i oznámení o změně navrhované činnosti po vypracování dokumentace pro územní rozhodnutí pro R4 Rakovčík - Radoma, Vyšný Komárnik - Hunkovce a Kuková - Lipníky. Dálničáři chtějí dokumentace financovat z prostředků Evropské unie v rámci Nástroje pro propojení Evropy (CEF), informovali o tom ve sděleních o zahájení nabídkových řízení ve Věstníku veřejných zakázek.
Více na: https://sita.sk/nasadoprava/nds-pokracu ... tri-useky/ , https://ndsas.sk/press/spravy/r4-v-pres ... -s-polskom
Re: R4 (SK) všeobecně
Děkuji za opravdu dobrou zprávu. I když je mi jasné, že od dokumentace k zahájení stavební činnosti je sakra dlouhá cesta...
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: R4 (SK) všeobecně
R4, PREŠOV - SEVERNÝ OBCHVAT
podrobná mapa vedení úseku: https://www.cdb.sk/sk/cestna-siet-SR/vy ... chvat.alej
i s popisem: https://www.cdb.sk/sk/cestna-siet-SR/vy ... chvat.alej
podrobná mapa vedení úseku: https://www.cdb.sk/sk/cestna-siet-SR/vy ... chvat.alej
i s popisem: https://www.cdb.sk/sk/cestna-siet-SR/vy ... chvat.alej