Špatný projekt ohrožuje vodní zdroje i rekreační zázemí Pražanů
(komerční prezentace - reklama, autor Pavel Šidák)
https://www.ceskenoviny.cz/pr/zpravy/sp ... nu/1670693
Míra ohrožení ČR suchem je kritická. Podle slov ministra Brabce to znamená i nutnost omezování výstavby v obcích. Bude stát stejně přistupovat i obřím dopravním projektům, které prokazatelně ohrožení suchem zvyšují a ničí vodní zdroje?
Vláda schválila strategii, jak by se Česká republika měla přizpůsobit klimatické změně či koncepci ochrany před následky sucha pro území České republiky. Opačnou strategii však zastává Ministerstvo dopravy, které prosazuje projekty, které důsledky sucha v budoucnu výrazně zhorší.
Skvělým příkladem je plánovaná středočeská dálnice D3, která ohrožuje vlastní vodní zdroje mnoha obcí. Šedesátikilometrový úsek dálnice je naplánován složitým terénem, stavba si proto vyžádá obrovské zásahy do krajiny a náročná stavební řešení, zejména mosty a tunely, a v důsledku pak i vysoké finanční náklady. Trasa dálnice prochází poddolovaným územím Jílovska, revizí projektu přitom bylo zjištěno, že průzkumné vrty byly provedeny mimo trasu dálnice a nedosahovaly ani ke stropu tunelu, pro nějž byly dělány. Kdyby ke stavbě skutečně došlo (zatím není schválena v žádném správním řízení), velké škody by utrpělo celé široké okolí. Jak ale víme ze zkušenosti např. s D8, zodpovědnost za škody způsobené v souvislosti se stavbou Ředitelství silnic a dálnic přiznává nerado.
Trasa dálnice je vedena nevhodně velmi cennou krajinou – např. Posázavím, tradičním rekreačním zázemím Prahy. Ne náhodou se Posázaví stalo historickým centrem českého trampingu. Je druhým domovem pro tisíce chatařů a chalupářů, využívají jej turisté, vodáci, cyklisté. Odborníci se při tom shodují, že jde o oblast národního významu. Mnohaletá výstavba i následný provoz dálnice citelně ovlivní vodní a tepelný režim okolní krajiny. Její obyvatelé to tvrdě pocítí: postihla by je ztráta vody ze studní, vysychání a znečištění krajiny a vodních toků v okolí dálnice a s tím spojený pokles zemědělského i rekreačního potenciálu celého území. Stavba je tak v rozporu s plány Ministerstva životního prostředí, schválených vládou, s vodní legislativou České republiky, aktuálním Programovým prohlášením Rady Středočeského kraje v několika bodech týkajících se ochrany přírody a vodních zdrojů, a dokonce i se Směrnicí Evropského parlamentu a Rady o ochraně podzemních vod.
Místním lidem se to nelíbí, neboť právě je by postihla ztráta vody, hluk a prach, jedovaté zplodiny, stres a zátěž obcí při objížďkách v době uzávěr dálnice. Tuto daň by bylo trpké zaplatit i za dálnici smysluplnou a dobře připravenou, zde však stojíme před dálnicí, jejíž kvalita i smysl je diskutabilní. Místní dopravu totiž bohužel neřeší, přeplněným silnicím v posázavských obcích nepomůže. Do regionu, zatím relativně čistého a klidného, by dálnice naopak zavlekla tranzitní kamionovou dopravu ze zahraničí.
Projekt dálnice je protežován ve chvíli, kdy existuje vhodnější alternativa. Jde zejména o zvýšení průjezdnosti a bezpečnosti na silnici I/3 (tzv. Benešovská) včetně vybudování obchvatů Benešova, Olbramovic a Miličína, mimoúrovňových křižovatek a navýšení počtu jízdních pruhů. Dále pak jde o podporu moderní příměstské dopravy. To vše je možné udělat na rozdíl od dálnice relativně brzy a levněji. Souběžně lze modernizovat cestní síť uvnitř regionu a pomoci dalším sídlům, které trpí tranzitní dopravou.
Špatný projekt ohrožuje rekreační zázemí Pražanů
Články z novin a internetu - domácí
-
- Příspěvky: 171
- Registrován: 14.3.2009 11:14:37
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion