Silnice nám vezme vodu, bojí se lidé nového spojení Liberce s Frýdlantem
Obyvatelé Nové Vsi mají výhrady k silnici, která je naplánována přes jejich obec. Podle nich by bylo lepší rozšířit stávající silnici. Největší protesty vyvolal plánovaný téměř osm set metrů dlouhý most.
Při výstavbě nové silnice z Liberce na Frýdlant mohou někteří obyvatelé Nové Vsi a Albrechtic přijít o vodu ve studnách. Vyplývá to z přepracované dokumentace EIA, tedy vlivu stavby na životní prostředí.
„Dojde k přerušení dotace podzemní vody do studní, což může vést ke snížení vydatnosti, případně úplnému vyschnutí studní. V průběhu výstavby hrozí i riziko kontaminace vodních zdrojů podél trasy. Vlivy na domovní studny jsou hodnoceny jako lokální a nevratné,“ stojí v hydrogeologickém posudku, který vypracoval Radan Šmít z firmy G-Consult. Než by se začala silnice stavět, muselo by tak Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zařídit lidem nové zdroje vody.
Právě znehodnocení či přímo ztráta vody je jednou z výhrad Nové Vsi. Přes obec má vést 780 metrů dlouhý a 34 metrů vysoký most s 12 pilíři, které zasáhnou negativně vrt M-1.
„Tento vrt je zdrojem pitné vody pro asi dva tisíce obyvatel Mníšku, Nové Vsi a Oldřichova v Hájích. Odmítáme, aby se tu takhle hazardovalo s vodou, navíc za situace, kdy Frýdlantsku a Chrastavsku hrozí ohrožení ztráty vody kvůli těžbě v dole Turów,“ uvedl zastupitel Nové Vsi Vratislav Nečina.
Most, který se výškou blíží Nuselskému v Praze, ale přitom je téměř dvakrát tak delší, je navíc situovaný do těsné blízkosti přehrady Mlýnice, která je dominantou obce.
„Jde o devastaci krajiny. Kvůli výstavbě mostu rybáři přijdou o chovný potok. Neproběhlo pořádné šetření migrace zvěře, které jsme požadovali, vyřešen není ani problém se zimním solením, kdy by všechna slaná voda měla téct k nám. Nejsme proti lepšímu spojení na Frýdlant, je nutné, ale nemůže to být na úkor toho, že si necháme zdevastovat Novou Ves. Je logické, že se bráníme, ale nikdo se o tom s námi nebaví,“ říká starostka Renata Hajnová.
Obec proto chce, aby se posoudila i možnost rozšíření stávající silnice z Mníšku na Frýdlant. Podle zpracovatelky dokumentace Věry Tížkové ale nejde o vhodné řešení.
„Úpravy na stávající trase nelze provést bez podstatných zásahů do zástavby, se kterými příslušné územní plány obcí nepočítají. Byly by nutné zábory půdy, došlo by ke kácení dřevin. Navíc není možné stávající silnici převést do požadovaných parametrů,“ stojí ve vyjádření.
Nová silnice se napojí na starou
Hnutí Děti Země, které k dokumentaci zaslalo několik desítek připomínek, to ale vidí jinak.
„Připadá nám, že stát nebo politici se opět snaží spíš utratit velké množství veřejných peněz, než aby tu byla snaha o levnější a dopravně efektivnější řešení, které se dá udělat bez závažného střetu s přírodou a zájmy místních občanů,“ sdělil předseda sdružení Miroslav Patrik.
Zajímá vás dění v krajích?
Nové spojení na Frýdlant přes Novou Ves má stát 1,27 miliardy korun. Na délku má mít 8,5 kilometru. Nedovede ale auta až do Frýdlantu. Skončí u Dětřichova, kde se napojí na současnou silnici. Na Albrechtickém sedle navíc počítá s kruhovou křižovatkou. Kvůli tomu se má vykácet podstatná část tamní javorové aleje v délce přes půl kilometru.
„S doplněním EIA nesouhlasíme, některé údaje mají účelově zavádějící charakter, nebo jde o spekulace. Proto nedáme souhlasné stanovisko. Požadujeme veřejné projednání,“ uvedl starosta Honebního společenstva Nová Ves–Mlýnice Václav Valenta.
Podle ŘSD bude další příprava stavby záviset na schválení záměru projektu a hlavně na přidělení peněz. Teoreticky by tak mohla výstavba začít v roce 2022 a skončit o čtyři roky později
https://liberec.idnes.cz/most-mlynice-s ... pravy_jape
(I13) Silnice nám vezme vodu, bojí se lidé nového spojení...
Články z novin a internetu - domácí
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion