Diaľnica na Kysuciach sa vraj urýchliť nedá
mm, Pravda 03.01.2018 06:00
Chýbajúce diaľnice trápia čoraz väčší počet vodičov. Pozornosť zaberá neexistujúce súvislé diaľničné spojenie medzi Bratislavou a Košicami, rovnako ako chýbajúci obchvat Prešova. Obyvatelia Kysúc roky čakajú na dostavbu diaľnice D3. Výstavbu jej posledných dvoch úsekov brzdia chýbajúce peniaze a meškajúca príprava.
Diaľnica D3 má spojiť Žilinu a severnú diaľnicu D1 s poľskými a českými hranicami. Jej celková dĺžka je naplánovaná na 60,8 kilometra. S jej výstavbou sa začalo pritom ešte v apríli 1996. Začiatkom decembra štát motoristom odovzdal do užívania úsek D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno, ktorý vytvoril západnú časť obchvatu Žiliny.
Obyvatelia Kysuckého Nového Mesta očakávajú začiatok výstavby obchvatu mesta, ktorý pozostáva z chýbajúcich dvoch úsekov. V súčasnosti chýbajúcu diaľnicu zastupuje cesta prvej triedy I/11. Podľa celoštátneho sčítania dopravy z roku 2015, priamo cez Kysucké Nové Mesto denne prejde až 19 308 automobilov.
Práce na príprave obchvatu mesta potvrdil v rozhovore pre denník Pravda aj minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd). „Projekčne robíme ďalej,“ povedal. Problémom však zostávajú podľa ministra práve financie. Podľa schváleného rozpočtu bude mať totiž rezort dopravy v tomto roku o jednu miliardu eur menej ako vlani. Výstavbu diaľnic spomalia aj chýbajúce nové projekty a s tým spojené nižšie využívanie eurfondov.
Dlhším z chýbajúcich úsekov je D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto. Štvorprúdovka s celkovou dĺžkou 11,2 kilometra sa podľa informácií zverejnených na internetovej stránke Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) nachádzal v novembri 2017 vo fáze procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA). Aktuálne prebieha aj výkup pozemkov. Diaľničiari však v príprave museli niekoľko krokov zopakovať.
Súčasťou úseku, ktorý spojí Kysucké Nové Mesto so Žilinou, mal byť tunel Kysuca s dĺžkou 584 metrov. Štúdia realizovateľnosti z roku 2015 však s tunelom už nepočíta. Daný úsek rezort dopravy zaradil do projektu prioritných projektov diaľnic a rýchlostných ciest. Do konca volebného obdobia však s vyhlásením tendra na jeho výstavbu nepočíta. V minulosti bola odhadovaná cena výstavby daného úseku na úrovni 381 miliónov eur. Diaľnica sa napojí na druhý chýbajúci úsek, ktorý je plánovaný v dĺžke 10,79 kilometra. D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica dokončí obchvat Kysuckého Nového Mesta a napojí sa na existujúci úsek v polovičnom profile D3 Oščadnica – Čadca, Bukov.
Druhá časť obchvatu Kysuckého Nového Mesta je aktuálne, podľa informácií zverejnených na internetovej stránke NDS, vo fáze procesu dokumentácie pre územné rozhodnutie. Úsek v príprave v porovnaní s prechádzajúcim úsekom len o jeden stupeň ďalej. V minulosti bol v pokročilejšej fáze prípravy, no je potrebné aktualizovať dokumentáciu pre územné rozhodnutie, na ktorú nadväzuje nové územné rozhodnutie.
Štát v minulosti odhadoval jeho cenu na 293 miliónov eur. Súčasťou úseku bude 18 mostov, pravostranné aj ľavostranné odpočívadlo a stredisko správy a údržby. Rovnako ani tento úsek rezort dopravy neplánuje rozostavať do konca volebného obdobia. Nachádza sa v zozname prioritných projektov diaľnic.
V súčasnosti je rozostavaný úsek D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec, ktorý má dokončiť obchvat Čadce. Úsek je stavaný v plnom profile z eurofondov. Výstavbu štvorprúdovky s dĺžkou 5,6 kilometra realizuje konzorcium firiem Strabag, Porr a Hochtief za 199 miliónov eur.
Tri úseky kysuckej diaľnice vznikli v polovičnom profile. Jedným z nich je obchvat Čadce s tunelom Horelica, ktorý je v špičkách pre vysokú intenzitu dopravy a chýbajúcu druhú rúru priebežne uzatváraný. V miestach s chýbajúcim obchvatom cez mesto denne prejde 18 743 automobilov. Polovičný obchvat majú aj najsevernejšie úseky D3 Svrčinovec – Skalité a Skalité – štátna hranica SK/PL. Do Českej republiky má podľa plánov viesť zo Svrčinovca rýchlostná cesta R5 s dĺžkou dva kilometre.
Nespokojní obyvatelia v minulosti niekoľkokrát zablokovali hlavné ťahy na Kysuciach s cieľom upozorniť na zlú dopravnú situáciu v oblasti. Začiatkom tohto roka aktivisti začali zbierať podpisy pod petíciu za urýchlenú dostavbu diaľnice D3.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ
https://spravy.pravda.sk/ekonomika/clan ... hlit-neda/
(SK) Dálnice D3 se prozatím nedá urychlit
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion