(SK) R2: Tunel pod Soroškou a obchvat Košíc se odsouvají

Články z novin a internetu - zahraniční
Zamčeno
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

(SK) R2: Tunel pod Soroškou a obchvat Košíc se odsouvají

Příspěvek od Diaľničiar »

Už sa tam mali preháňať bagre. Realita je napokon značne odlišná.

KOŠICE. Ministerstvo dopravy predpokladalo, že na dvoch úsekoch rýchlocesty R2 v Košickom kraji Šaca – Košické Oľšany a Rožňava – Jablonov nad Turňou, vrátane tunela Soroška, sa už v týchto dňoch budú „preháňať“ bagre.

Realita je napokon značne odlišná.

Ak by všetko išlo podľa pôvodných optimistických plánov, už v roku 2015 by stovky robotníkov a desiatky stavebných mechanizmov začali pracovať na novom úseku R2 Šaca – Košické Oľšany, ktorý verejnosť na východe pozná aj ako tzv. juhovýchodný obchvat Košíc.

Zmyslom jeho výstavby, spolu s ďalším úsekom Budimír – Bidovce, ktorý sa však od novembra 2016 aj naozaj realizuje, bolo najmä to, aby z Košíc odklonil podstatnú časť tranzitnej dopravy z diaľnice D1, od maďarských hraníc po R4-ke a z trasy R2-ky od Zvolena, resp. celý južný ťah z Bratislavy.

Bagre pri Šaci zatiaľ v nedohľadne

Koncom tohto roka by sa v takom prípade tento úsek už slávnostne otváral.

Po dvojročnom zdržaní nám v decembri 2015 štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček (Smer) povedal, že možno už koncom roka 2017 sa víťazná firma z verejného obstarávania bude môcť pustiť do práce.

Keď sme sa ho na to koncom minulého roka opäť spýtali, pripustil, že sa to z rôznych príčin nestihlo.

Pôvodný termín na výstavbu úseku ovplyvnilo podľa neho zdržanie súvisiace s aktualizáciou procesu EIA, ako aj rokovania s U. S. Steelom o optimálnom trasovaní rýchlostnej cesty.

„Kapurková“ z eurofondov pôjde asi ku Košiciam

„Čo sa týka začiatku tendra ešte v roku 2017, ako bolo pôvodne avizované, tak na priebeh prípravy mali do určitej miery negatívny vplyv aj výmeny vrcholového manažmentu NDS,“ uviedol pre Korzár Stromček.

Každý nový riaditeľ podľa jeho slov potreboval určitý čas na zorientovanie vo firme, čo prirodzene spomalilo niektoré procesy.

„Aj keď peniaze na diaľnice sú prakticky minuté, štát má ešte zdroje v eurofondoch na krytie zhruba jedného úseku rýchlostnej cesty, pričom strategické dokumenty Operačného programu Integrovaná infraštruktúra počítajú práve s týmto úsekom. Samozrejme, stále treba zabezpečiť krytie na výkupy pozemkov a spolufinancovanie. Veríme však, že tieto peniaze by sme mohli vyrokovať a súťaž na zhotoviteľa by sa mala začať v druhom polroku 2018.“

Obchvat v najideálnejšom prípade koncom roku 2022

Ak by sme chceli byť po tomto vyjadrení optimisti, tak na tzv. juhovýchodnom obchvate Košíc od Vstupného areálu U. S. Steelu v Šaci okolo Hanisky, Krásnej, Zdoby až ku Košickým Oľšanom by pri splnení všetkých podmienok mohla vstúpiť noha prvého robotníka najskôr v priebehu budúceho roka.

A potom, ak by výstavba išla podľa plánu, tak koncom roka 2022 by ho mohli motoristi aj reálne využívať.

Zdržanie už nastalo aj pri budovaní ďalšieho úseku medzi Rožňavou a Jablonovom, ktorý je dôležitý kvôli výstavbe už dlho spomínaného tunela pod Soroškou.

NDS ešte v máji 2015 predpokladala, že v závere uplynulého roka vydá stavebné povolenie na stavbu rýchlocesty pod Soroškou s tým, že celý úsek R2 by sa mal dostavať o 5 rokov.

Dôležitosť čo najskoršej výstavbu úseku zdôvodnili tým, že existujúca cesta prvej triedy č.50 cez tento horský priechod je jednou zo závažných nehodových lokalít.

Zároveň poukazovali na limitnú intenzitu dopravy (6 453 vozidiel/deň) a technický stav vozovky vyžadujúci obmedzovanie rýchlosti.

Stromček: Soroška iba ak po uvoľnení dlhovej brzdy

Podľa štátneho tajomníka ministerstva dopravy posun výstavby úseku pod Soroškou spôsobilo viacero faktorov, ako napríklad diskusia s analytikmi útvaru Hodnoty za peniaze o trasovaní.

Zároveň minister dopravy Árpád Ersék (Most) vydal ešte v minulom roku rozhodnutie, že sa má tento úsek pripravovať v polovičnom profile.

„Na rozdiel od 'košického' úseku medzi Šacou a Košickými Oľšanmi však na tento úsek už nie sú voľné žiadne európske peniaze a jeho výstavba je podmienená získaním dodatočných zdrojov v rozpočte alebo z dlhovej brzdy. Ak by sa nám podarilo tieto peniaze vyrokovať, tiež vieme súťaž vypísať v druhej polovici roku 2018,“ myslí si.

Pokračovanie D1 na Zemplín brzdí intenzita dopravy

Zaujímalo nás, či sa dočkajú aj motoristi zo Zemplína zlepšenia cestnej infraštruktúry po tom, čo sa na konci roku 2019 dobuduje úsek diaľnice D1 Budimír – Bidovce.

Medzi Bidovcami, Dargovom, Michalovcami, Sobrancami a ukrajinskou hranicou je síce naplánovaných ešte päť úsekov diaľnice D1, no keďže zatiaľ sú len v procese EIA, už teraz je jasné, že najbližšie roky na predpokladaných 73 km žiaden stavebný ruch neuvidíme.

To nám potvrdil aj Viktor Stromček.

„Ohľadom pokračovania D1 je to komplikovanejšie. Tento úsek nie je súčasťou programového vyhlásenia vlády a vzhľadom na predpokladané intenzity zrejme nebude medzi úsekmi, ktoré sa začnú súťažiť počas funkčného pôsobenia tejto vlády,“ dodal.

https://kosice.korzar.sme.sk/c/20730514 ... rcito.html
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Zamčeno

Zpět na „2018 Svět“