NDS môže pokračovať v projektovej príprave úseku D1 Turany – Hubová
Národná diaľničná spoločnosť pri optimálnom scenári predpokladá začiatok výstavby úseku diaľnice D1 Turany – Hubová v roku 2021 a ukončenie v roku 2026.
BRATISLAVA 11. januára (SITA) – Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) môže pokračovať v projektovej príprave úseku diaľnice D1 Turany – Hubová. „Pri optimálnom scenári – NDS predpokladá odvolania počas územného a stavebného konania a za predpokladu zabezpečenia financovania výstavby – je predpokladaný termín začiatku výstavby v roku 2021 a termín ukončenia výstavby v roku 2026,“ informovala vo štvrtok agentúru SITA hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
Ministerstvo životného prostredia SR (MŽP) totiž zamietlo rozklady proti záverečnému stanovisku z posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA), keď v máji minulého roka odsúhlasilo výstavbu diaľnice medzi Martinom a Ružomberkom vo variante s tunelmi Korbeľka a Havran, ktorý nahrádza povrchový variant údolím Váhu.
Odhadované stavebné náklady 880 miliónov eur
Súčasťou plánovaného úseku D1 Turany – Hubová v dĺžke 13,5 kilometra majú byť tunely Korbeľka (5 868 metrov) a Havran (2 820 metrov). Predpokladané náklady na projektovú prípravu diaľničného úseku medzi Turcom a Liptovom podľa NDS predstavujú 14,26 mil. eur, na majetkovo-právne vysporiadanie (výkup pozemkov, nájmy) 3,56 mil. eur a na stavebné práce 879,82 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.
„NDS v príprave úseku D1 Turany – Hubová postupuje tak, aby financovanie výstavby mohlo byť realizované aj formou PPP. Otázka financovania je v kompetencii Ministerstva dopravy a výstavby SR (MDV),“ uviedla Michalová. Stavba diaľnice už nemôže byť spolufinancovaná z prostriedkov Európskej únie v súčasnom programovom období 2014 – 2020.
Pre finančnú náročnosť sa uvažuje o výstavbe cez PPP
O ďalšom postupe podľa ministerstva dopravy a výstavby bude možné rozhodnúť až na základe právoplatného a zverejneného rozhodnutia MŽP, ktoré ešte nebolo doručené všetkým účastníkom konania. „Úsek D1 Turany – Hubová je posledným nerozostavaným úsekom medzi Bratislavou a Košicami a je najvyššou diaľničnou prioritou tejto vlády,“ informovala riaditeľka odboru komunikácie a hovorkyňa rezortu dopravy a výstavby Karolína Ducká.
„Forma výstavby bude závisieť od dostupnosti zdrojov, ale vzhľadom na finančnú náročnosť a obmedzenosť zdrojov sa pri tomto úseku uvažuje o forme výstavby cez PPP hlavne v prípade, ak nepríde k otvoreniu dlhovej brzdy a štát nevyčlení dostatok zdrojov na rozvoj dopravnej infraštruktúry,“ dodala.
Rozhodnutie už rozoslali účastníkom konania
Osobitná komisia envirorezortu v súvislosti s odvolaniami proti záverečnému stanovisku EIA o D1 Turany – Hubová, zasadla koncom minulého roka. „Rozhodnutie odvolacieho orgánu už bolo rozoslané účastníkom konania. Pre korektnosť rozhodnutie nechceme zverejňovať, kým si ho všetci účastníci neprevezmú, alebo, kým nebude zverejnené niektorým z účastníkov,“ uviedol hovorca ministerstva životného prostredia Tomáš Ferenčák.
Tunel je vhodnejšie riešenie ako povrchová cesta
Stavbu diaľnice s tunelom Korbeľka odporučila správa o hodnotení vplyvov na životné prostredie a zdravie obyvateľstva, ktorú vypracovala spoločnosť Dopravoprojekt na žiadosť NDS. Záverečné stanovisko MŽP z mája 2017 bude záväzné pre ministerstvo dopravy a výstavby. Riešenie podľa envirorezotu znamená najmenšie riziko z hľadiska zosuvov, vybudovanie tunela je vhodnejšie ku krajine i samotnej prírode.
„Kratšia jazdná trasa znamená menej paliva a nižšiu emisnú záťaž v obciach. Čo je rovnako podstatné, ide o územie, ktorým migruje medveď hnedý, aj z tohto hľadiska je vybudovanie tunela vhodnejšie riešenie ako povrchová cesta,“ uviedol vlani v máji Ferenčák.
Rozklad podali samosprávy, fyzické osoby, vodári i obchodná komora
Proti záverečnému stanovisku MŽP o D1 Turany – Hubvá podali rozklad mesto Turany, obce Krpeľany, Nolčovo a Ratkovo, dve fyzické osoby z Krpelian, ako aj Turčianska vodárenská spoločnosť, a. s., a Žilinská regionálna komora Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory.
https://nasadoprava.sk/doprava-nds-moze ... ny-hubova/
(SK) D1 v Turci půjde definitivně do tunelu
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion