V nevyhovujúcom stave je pätina mostov na cestách I. triedy v správe Slovenskej správy ciest
20. augusta 2018 18:46 Cestná doprava
Ide o 373 mostov v zlom, veľmi zlom a havarijnom stave z celkového počtu 1 787 mostov na cestách I. triedy v pôsobnosti Slovenskej správy ciest.
Z 1 787 mostov na cestách I. triedy v správe Slovenskej správy ciest (SSC) je v súčasnosti v nevyhovujúcom stavebno-technickom stave 373 mostov, čo je 20,9 percenta. Z toho v zlom stave je 236 mostov (13,2 %), vo veľmi zlom 120 (6,7 %) a v havarijnom sedemnásť mostov (1 %).
Agentúru SITA o tom informovala Slovenská správa ciest s tým, že podľa platných technických predpisov sa za nevyhovujúci stavebno-technický stav považujú mosty zaradené v troch najvyšších stupňoch V – VII (zlý, veľmi zlý a havarijný).
Zoznam mostov na opravu navrhujú ministerstvu
Mosty sú sledované v pravidelných intervaloch a na mostoch v havarijnom stave sa do ich rekonštrukcie prijímajú opatrenia, aby sa tak predišlo samotnej havárii. „Na všetkých mostoch v správe SSC sú vykonávané prehliadky v zmysle platných technických predpisov. Zároveň každoročne zasielame na sekciu cestnej dopravy a pozemných komunikácií Ministerstva dopravy a výstavby SR k 30. novembru príslušného roku zoznam mostov na cestách I. triedy navrhovaných na opravu, rekonštrukciu, prestavbu pre nasledujúci rok,“ uviedla hovorkyňa SSC Lucia Karelová.
Pravidelné opravy a údržba závisia od financií
Z hľadiska životnosti mosta je podľa cestárov potrebné, aby boli vykonávané pravidelné opravy a údržba. To však závisí hlavne od finančných prostriedkov, a to aj z dôvodu, že niektoré časti je potrebné vymeniť počas životnosti mosta aj niekoľkokrát. „Je pravdou, že v súčasnosti je vyšší nárast dopravy. Na mostoch sa však vykonávajú pravidelné prehliadky, ktorými sa monitoruje ich stav, vykonávajú sa prepočty zaťažiteľnosti mosta, kde sú už zohľadnené súčasné zaťaženia dopravy,“ priblížila Karelová.
Nevyhovujúce mosty treba zvlášť posúdiť
V prípade nevyhovujúceho stavu mosta je potrebné každý most individuálne posúdiť z viacerých kritérií, či už odolnosť, priestorové usporiadanie, ekonomické i spoločenské kritérium. A následne sa pristúpi k najlepšiemu riešeniu, kde je možná oprava, rekonštrukcia alebo až samotná prestavba konštrukcie mosta.
Rekonštrukcia mostu sa pripravuje niekoľko rokov
Príprava rekonštrukcie mosta je niekoľkoročný proces. „V prípade, ak sa nestihne zrealizovať stavebný zásah do konštrukcie, pokiaľ je most klasifikovaný najvyšším stavebno-technickým stupňom sedem, každý takýto most je individuálne posúdený a prijímajú sa nevyhnutné opatrenia, ktoré majú za cieľ predísť poslednému možnému stavu konštrukcie – havárii,“ poznamenala Karelová.
Častejší monitoring mostov v havarijnom stave
K takýmto opatreniam môže podľa nej patriť podopretie konštrukcie, dopravné obmedzenia (prejazd ťažkej nákladnej dopravy, úprava maximálne dovolenej rýchlosti), prípadne až samotná uzávera spojená s obchádzkovou trasou – všetko je závislé od poruchy, ktorá na moste vznikla. „Tieto mosty sú v takomto stave podrobené častejšiemu monitoringu na presnejšie zisťovanie rýchlosti degradácie konštrukcie,“ dodala Karelová.
https://nasadoprava.sk/v-nevyhovujucom- ... avy-ciest/
(SK) V nevyhovujícím stavu je 1/5 mostů na silnicích I.třídy
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion