Martin Majerníček, Pravda 14.09.2018 06:00
Tunel Višňové neďaleko Žiliny má po 1 250 dňoch prác prerazené obe rúry. Zhotoviteľ stavby meškal s prerazením stavby podľa diaľničiarov približne deväť mesiacov. Úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala tak bude s najväčšou pravdepodobnosťou odovzdaný s meškaním.
"Tunel bol prerazený v prvý septembrový týždeň približne s 9-mesačným meškaním. Niektoré objekty sú vo vyššom omeškaní,“ povedala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Michaela Michalová. NDS podľa jej slov vyvíja na zhotoviteľa tlak, aby minimalizoval svoje meškanie a úsek bol hotový do konca roka 2020 s ročným meškaním. Zhotoviteľom úseku je konzorcium spoločností Salini Impregilo a Dúha, ktoré v tendri ponúkli cenu výstavby 409,8 milióna eur.
Višňové bude mať dve rúry. Tretia bude slúžiť ako drenážna na jeho odvodnenie. Pri razení tunela boli prvýkrát na Slovensku použité dve metódy. Razilo sa v plnom profile metódou ADECO-RS, pričom sa na razenie používali aj odstrely prostredníctvom metódy NRMT. Pri razení bolo použitých 1 037 ton trhavín.
Priemerná rýchlosť razenia tunela bola na úrovni 12,75 metra denne. Celkovo bolo z masívu vyťažených 1,6 milióna kubických metrov horniny. Razenie prebiehalo v štyroch čelbách. Časť vyťaženého materiálu sa používa na ďalšie objekty úseku.
Južná tunelová rúra tunela Višňové je dlhá 7 465 metrov, severná 7 422 metrov. Najdlhší tunel na Slovensku je súčasťou 13,43 kilometra dlhého diaľničného úseku, ktorý po dostavbe vodičom umožní obísť kritický úsek cesty prvej triedy I/18 vedúcej popod Strečno.
V roku 2015 sa po ceste I/18 vedúcej cez Strečniansku úžinu denne pohybovalo viac ako 32-tisíc vozidiel. Ide o jeden z najkritickejších úsekov danej cesty prvej triedy. V prípade nehôd dochádza často k zablokovaniu dopravy medzi Žilinou a Martinom. Vodiči daný úsek môžu obchádzať len cez Terchovú. Po dostavbe úseku D1 Lietavská Lúčka – Hričovské Podhradie bude v tuneli podľa prognózy v roku 2025 denne jazdiť 37 949 vozidiel. V roku 2035 má intenzita vozidiel stúpnuť o ďalších 10-tisíc.
Diaľničný úsek sa po dostavbe napojí na západnej strane na úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, ktorý je v súčasnosti takisto vo výstavbe. Ten má byť hotový podľa zmluvy vo februári 2019, pričom diaľničiari môžu s jeho spustením čakať, kým bude vybudovaný privádzač na cestu prvej triedy I/64. Diaľničná križovatka je súčasťou úseku s tunelom Višňové, ktorý bude dokončený neskôr.
Z východnej strany sa diaľnica vychádzajúca z Višňového napojí na už existujúci úsek D1 Dubná Skala – Turany, ktorý vytvára obchvat Martina. Po dostavbe úseku s tunelom Višňové vodiči smerujúci od Bratislavy smerom na Košice budú mať možnosť obísť Žilinu z južnej strany. Navyše vznikne súvislá diaľnica medzi Bratislavou a Turanmi, ktoré sa nachádzajú východne od Martina.
Prieskumná štôlňa tunela Višňové sa začala raziť v roku 1998. Prerazená bola v auguste 2002. Zmluva na výstavbu bola podpísaná 11. júna 2014, pričom základný kameň bol poklepaný o šesť dní neskôr. S razením tunela sa začalo až o rok neskôr, 5. júna 2015.
https://spravy.pravda.sk/ekonomika/clan ... n=mostread
(SK) Tunel Višňové byl přeražený v obou rourách
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22550
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion