Šéf stavebnej komory: Stavba tunela Višňové odhalila neriešené problémy
SITA 03.12.2018 11:07
Meškajúca výstavba úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala s tunelom Višňové odhalila ďalšie, roky neriešené problémy v stavebníctve. Ako v pondelok informoval prezident Stavebnej komory Slovenskej republiky (SK) Ivan Pauer, tento dlhotrvajúci stav znovu ukazuje na nemohúcnosť a slabé legislatívne postavenie slovenských stavebných investorov a problematický celý obstarávací a realizačný proces vo výstavbe.
Prípad uvedenej stavby diaľnice s tunelom Višňové podľa šéfa stavebnej komory ukazuje na dlhodobé porušovanie stavebného zákona mnohými projektantmi, stavebnými firmami a úradníkmi v celej škále prípravy a uskutočňovania stavieb.
„Tento stav porušovania zákona spôsobuje aj nekonečnú ústretovosť a ustupovanie investorov dodávateľom stavieb a je pre investorov a spoločnosť už neúnosný a kontraproduktívny. V konečnom dôsledku to dodávateľ stavby takmer vždy považuje za slabosť, ktorú prirodzene môže využiť a zvyčajne aj využije,“ upozornil Pauer. Poškodený podľa neho zostane tak či tak investor a v prípade verejnej zákazky aj daňový poplatník.
„Je nevyhnutné principiálne zmeniť systém verejného obstarávania a uskutočňovania stavebných diel, pretože každá stavba je výnimočným atypickým dielom vykonávaným vždy na inom mieste za iných miestnych podmienok a požiadaviek,“ povedal Pauer.
„Dodávateľ stavby by mal mať pred prihlásením sa do obstarávania aspoň dva roky najmenej 40 – 50 % vlastnej živej a technickej výrobnej kapacity na predmet obstarávania a nielen zvučné mená dočasných špecialistov,“ uviedol s tým, že potrebné sú aj ďalšie významné zmeny v oblasti záruky odbornosti na stavbách, komplexnej zodpovednosti generálneho dodávateľa k jeho poddodávateľom a k investorovi.
Pred samotným zámerom a vyhlásením obstarávania stavby považuje šéf stavebnej komory za potrebné zabudnúť na projekty pre stavebné povolenie, ktoré stavebný zákon vôbec nepozná, ale napriek tomu ho všetky stavebné úrady akceptujú a firmy podľa neho stavajú. „Je nevyhnutné, aby sa investori a projektanti riadili stavebným zákonom a vyhotovovali projekty pre vykonanie stavby a nie iný, technicky nedoriešený a lacnejší, ktorý zákon nepozná,“ tvrdí Pauer. Vo verejnom záujme je podľa neho tiež potrebné zaviesť zákonom ustanovenú kontrolu všetkých projektov stavieb, aj drobných, kde sa budú pohybovať živé bytosti.
Prezident stavebnej komory si myslí, že hoci neexistuje zákonom upravené odstupňovanie projektovej dokumentácie stavieb, projektanti musia pripraviť projekty podľa stále platného stavebného zákona v plnohodnotnom rozsahu umožňujúcom stavebnej firme technicky vykonať kvalitnú a bezpečnú stavbu. Stavebná firma so svojim stavbyvedúcim je počas prípravy prác povinná prekontrolovať projekt a poukázať na prípadné chyby. „Stavebná firma sa nemôže po začatí výstavby sťažovať na chyby alebo nedostatky v projekte, ktoré mohla odhaliť počas svojej prípravy výstavby,“ dodal Pauer.
VIDEO: O problémoch pri výstavbe diaľnic hovoril nedávno pre TV Pravda na nasledujúcom videu minister dopravy Árpád Érsek.
https://spravy.pravda.sk/ekonomika/clan ... p_rightbox
(SK) Stavební komora vysvětluje problémy v dálniční výstavbě
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion