(SK) Višňové: další dálniční selhání?

Články z novin a internetu - zahraniční
Zamčeno
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

(SK) Višňové: další dálniční selhání?

Příspěvek od Diaľničiar »

Višňové: Ďalšie diaľničné zlyhanie?

Martin Majerníček, Pravda 04.12.2018 12:00

Nad dostavbou jedného z najdôležitejších diaľničných úsekov na Slovensku visí otáznik. Tunel Višňové je ďalším z extrémne lacno vysúťažených úsekov, ktorého výstavba nenapreduje takým tempom, k akému sa zhotoviteľ zmluvne zaviazal. Prípadný krach výstavby oddiali dostavbu dlho očakávaného tunela Višňové o niekoľko rokov. Jeho vysúťažená cena pritom nedosahuje ani polovicu odhadovaných nákladov.

Diaľničný úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové má tvoriť obchvat Žiliny. Navyše umožní vyhnúť sa preťaženému a kritickému úseku na ceste prvej triedy I/18 vedúcej Strečnianskou úžinou popod hrad Strečno. Aktuálne sa objavujú informácie, podľa ktorých konzorcium vedené talianskou stavebnou spoločnosťou Salini Impregilo od zmluvy na výstavbu úseku odstúpi.

Túto možnosť naznačil v novembrovom rozhovore pre Pravdu aj minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd). „Pripravujeme alternatívne riešenia. Minulý týždeň som kontaktoval priamo vedenie talianskej spoločnosti, že nie som spokojný s prácami. Každý sa na každého vyhovára a nie je to dobrý stav,“ povedal v polovici novembra šéf rezortu dopravy.

Aktuálne ministerstvo tvrdí, že urobí všetko pre to, aby bol úsek dostavaný čím skôr. „V prípade, ak zhotoviteľ nebude schopný splniť zmluvu alebo pokračovať vo výstavbe vo vytýčenom tempe, ministerstvo dopravy v spolupráci s NDS pristúpi ku všetkým potrebným opatreniam, aby bol tento úsek dokončený čo najskôr,“ informuje hovorkyňa rezortu Karolína Ducká. Podľa jej slov minister tento problém zdedil po svojich predchodcoch a intenzívne sa mu venuje.

„Už na jeseň pri prerazení tunela upozorňoval na fakt, že úsek mešká a na stavbe sú problémy, ktoré zhotoviteľ nedokázal adekvátne vysvetliť. Preto vydal pokyn, aby boli vykonané všetky kroky, ktoré povedú k zintenzívneniu výstavby,“ dodáva Ducká.

V prípade, ak súčasný zhotoviteľ nebude schopný úsek dostavať za dohodnutých podmienok, pričom sa so štátom nedohodne na zvýšení ceny, rezort dopravy bude musieť vypísať novú súťaž. Šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák upozorňuje na to, že takéto riešenie zdrží dostavbu celého úseku minimálne o jeden rok. Podľa pôvodných plánov mala byť diaľnica hotová na konci roka 2019. Pre aktuálne meškanie sa skloňuje termín dostavby v roku 2021. Ak štát vyhlási novú súťaž, termín dostavby bude zrejme až v roku 2022.

„Zhotoviteľ požadoval od NDS doplatenie 50 miliónov eur, neskôr túto požiadavku zvyšoval. NDS uhrádza všetky svoje záväzky riadne a načas, zdôrazňuje však, že môže uhrádzať iba riadne vykonané práce podľa zmluvy a potvrdené nezávislým stavebným dozorom. Zhotoviteľ požiadavky na mimoriadne finančné plnenie nikdy nedoložil akýmikoľvek relevantnými dokladmi, išlo iba o formu deklarácie budúcich nárokov,“ informovala hovorkyňa NDS Michaela Michalová. Podľa jej slov NDS a ministerstvo zriadili pred dvoma rokmi špeciálnu pracovnú skupinu pre túto stavbu. Zhotoviteľ však údajne neplní stanovené termíny a ignoruje dohodnuté termíny.

Koncom tohto roka má prebehnúť tretí významný míľnik, ktorý vyhodnotí nezávislý dozor. V tomto roku došlo k prerazeniu tunela Višňové s meškaním deviatich mesiacov. Vedúca spoločnosť konzorcia Salini Impregilo na otázky denníka Pravda do uzávierky neposkytla odpovede. Predpokladaná hodnota zákazky na výstavbu úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala bola 900 miliónov eur. Štát nakoniec prijal najlacnejšiu ponuku, ktorú predložilo konzorcium firiem Salini Impregilo a Dúha. Tieto firmy sa zaviazali postaviť 13,5 kilometra dlhý diaľničný úsek so 7,5-kilometrovým tunelom Višňové za 409,8 milióna eur. S výstavbou sa začalo v júni 2014. Odborníci sa zhodujú na tom, že ide o mimoriadne nízko vysúťaženú cenu úseku.

V minulosti sa prehnaný tlak na nízku cenu podpísal pod pád mosta pri obci Kurimany na úseku D1 Jánovce – Jablonov. Štát rovnako pristúpil na lacnejšie trasovanie úseku D1 Turany – Hubová údolným variantom. Výstavbu v roku 2013 zastavil zosuv pri Šútove. Následne došlo k zmene trasovania. Úsek povedie tunelom Korbeľka, ktorý sa pripravuje. Nízka vysúťažená cena sa bude zvyšovať aj v prípade úseku D1 Hubová – Ivachnová s tunelom Čebrať. Tunel je potrebné predĺžiť, pretože pri jeho západnom portáli bol lokalizovaný zosuv. Výstavbu realizuje konzorcium firiem Váhostav a OHL za 227,26 milióna eur. Ide o 48,8 percenta odhadovaných nákladov. Štát predpokladal, že daný úsek postaví za 465,71 milióna eur.

Problematickou časťou ostáva aj úsek D1 Turany – Hubová. Viac o ňom hovorí minister dopravy Árpád Érsek vo videu.

https://spravy.pravda.sk/ekonomika/clan ... -zlyhanie/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Zamčeno

Zpět na „2018 Svět“