(SK) Rozhovor s hl. manažérem pro obchvat Bratislavy

Články z novin a internetu - zahraniční
Zamčeno
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

(SK) Rozhovor s hl. manažérem pro obchvat Bratislavy

Příspěvek od Diaľničiar »

Španielsky manažér obchvatu Bratislavy: Rozmýšľame, ako mohol byť v úradne povolenom materiáli azbest

9. septembra 2019 11:17, Daniela Krajanová

Keď najväčší tender druhej vlády Roberta Fica vyhralo konzorcium pod vedením renomovanej španielskej firmy Cintra, vyzeralo to na zvládnutú súťaž a významnú úsporu. Dnes je jasné, že 59-kilometrový obchvat Bratislavy nebude celý hotový na budúci rok, ako sa píše v zmluve.

Po úvodných patáliách s pozemkovými špekulantmi je stavba v polovici, južné úseky chcú odovzdávať možno aj pred voľbami, ale komplikácie sa neskončia. Problémom nie je len azbest v násypoch a policajné návštevy na stavbe, ale aj čakanie, kým štát zorganizuje svoju porciu prác na krížení obchvatu so štátnou D1.

Juan José Bregel, ktorému medzinárodné konzorcium manažérsky zverilo miestnu stavbu, vysvetľuje, kde si myslí, že sa stala chyba, kto za ňu môže, ale aj
*kedy bude diaľnica hotová,
*prečo pripravujú proti štátu arbitráž,
*ako sa problémy začali kopiť hneď od začiatku, pretože štátni manažéri objednali diaľnicu, ale nemali pre ňu pozemky,
*čo hovorí na kritiku od miestnych stavbárov, ktorí so Španielmi nechceli spolupracovať, ale aj
*ako sa pod úsek diaľnice pri Jarovciach mohol dostať azbest.

Odpovede sú mimoriadne dôležité, pretože za pochybenie štátu zaplatia všetci a pochybenie stavbárov by spochybnilo kvalitu diaľnice. V oboch prípadoch si šoféri na diaľnicu počkajú dlhšie.

Zmluvu na obchvat ste podpisovali v máji 2016, ale dva roky sa nestavalo.

To, že sa dva roky nič nerobilo, nie je presné. Pre omeškania niektorých stavebných povolení, sa niektoré stavby nezačali podľa plánu, no práce nepretržite pokračovali a do leta 2018 sme mali skutočne vysokú produkciu.

Mali pravdu miestne firmy, keď s vami nechceli podpisovať kontrakty a označovali vás za neserióznych? Alebo urobil chybu štát?

Viem, že na začiatku sa objavili nejaké nepodložené informácie, faktom ale ostáva, že máme uzavreté zmluvy s desiatkami miestnych firiem tak, aby sme splnili potreby projektu a aby sa stavalo požadovaným tempom. Avšak na to, aby sme mohli začať stavať podľa vysúťaženého projektu, sme nevyhnutne potrebovali stavebné povolenia. A tie meškali.

O tom, ako štát objednal diaľnicu, ale nemal pozemky

Koho vinou meškali stavebné povolenia? Vašou, ministerstva, …?

Ťažko povedať prečo. Z Koncesnej zmluvy je však jasné, že verejný obstarávateľ mal poskytnúť stavebné povolenia v stanovenom časovom rámci, no neučinil tak. Toto by malo vysvetliť ministerstvo dopravy, pretože tam by mohli poznať dôvody. Podľa toho, čo sme videli, sa domnievame, že meškanie stavebných povolení by mohlo súvisieť s problémami pri nadobudnutí pozemkov potrebných počas výstavby projektu.

Štát pri výkupe blokovali špekulanti s pôdou. Vy ste nezačali stavať ani potom, keď štát vydal stavebné povolenia. Ukázalo sa, že v nich ešte nie sú zapracované zmeny v dizajne diaľnice (firmy mohli v súťaži meniť dizajn diaľnice, aby vedeli ponúknuť čo najlepšiu cenu).

Akonáhle sme obdržali od verejného obstarávateľa stavebné povolenia, pokiaľ to bolo možné, začali sme s prácami. Na ostatných stavebných objektoch sme začali so správnym konaním, aby sme objekty prispôsobili zadanému technickému návrhu Slovenskej republiky.

Kým ste čakali na stavebné povolenie, mohli ste si pripravovať dokumentáciu pre zapracovanie zmien do povolení, minimalizovali by ste časovú stratu.

Pripravovali a urýchľovali sme práce v čo najväčšej miere a tiež sme spolupracovali s príslušnými úradmi. Museli sme však mať oficiálne stavebné povolenia, aby sme mohli efektívne napredovať v konaniach, a ako už bolo spomenuté, vyskytli sa aj problémy s nadobudnutím pozemkov. Nie je možné žiadať o nové stavebné povolenie, ak pôvodné stavebné povolenie ešte nie je v platnosti. A na vypracovanie úplného návrhu musíte prejsť procesom s príslušnými úradmi. Uvediem príklad, riešenie návrhu mosta, ktoré zadalo ministerstvo dopravy, sa mierne zmenilo počas technických oficiálnych diskusií s rôznymi úradmi počas procesu získavania nového stavebného povolenia. Predtým sme to nemohli urobiť.

O tom, ako sa rozbieha arbitráž pre nedostavanú diaľnicu

Na konci dňa sa omeškanie prejaví v peniazoch.

Celkovo to bude znamenať, že niektoré časti diaľnice sa oneskoria kvôli meškajúcim povoleniam.

Čím neskôr je diaľnica hotová, tým neskôr vám ju štát začne splácať. Teda za meškanie budete pýtať pokutu. Akú a od koho?

Koncesná zmluva hovorí jasnou rečou. Nie je to ani tak otázka pokút ako splátok za projekt. Tento projekt financuje koncesionár, ktorý si na stavbu požičiava od bánk, napríklad od Európskej investičnej banky. Banky očakávajú, že sa im peniaze začnú vracať v určitom momente. To znamená, že v čase, keď mala byť diaľnica dokončená, koncesionár, teda my, už budeme musieť splácať bankám.

Chápem to správne, že od štátu budete žiadať splátky podľa zmluvných termínov, aj keby diaľnica nebola hotová, ale o pokutách sa neuvažuje?

V prvom rade došlo k počiatočnému omeškaniu so stavebnými povoleniami. Okrem toho je už teraz zrejmé, že práce na križovatke D4-D1, ktorá nie je súčasťou vysúťaženého balíka projektu výstavby diaľnice D4, budú mať ešte dlhšie meškanie. Podľa zmluvy mali byť práce ukončené a nám dodané v januári tohto roka. To sa nestalo a práve z tohto dôvodu nebudeme schopní ukončiť prepojenie diaľnice načas. Nemôžeme však prevziať zodpovednosť za to, čo je mimo našu kontrolu a rozsah. Je potrebné spolu s ministerstvom dopravy, ktoré je za to zodpovedné, nájsť riešenie, aby sa predišlo ďalším omeškaniam.

Aký typ sporu o tieto peniaze sa začal?

Koncesionár už pred časom inicioval formálny arbitrážny proces z dôvodu oneskoreného poskytnutia určitých stavebných povolení verejným obstarávateľom v rámci výstavby projektu D4R7 Obchvat Bratislavy.

Keď manažéri za Cintru podpisovali v máji 2016 kontrakt, nevedeli, že štát ešte nevykúpil pre diaľnicu pozemky?

Zmluva bola podpísaná 20. mája 2016, finančné uzatvorenie, teda zmluvy o financovaní s bankami boli hotové v júni. V zmluve s verejným obstarávateľom sa jasne uvádza, že stavebné povolenia budú poskytnuté v určitom termíne, ktorý nebol splnený niekoľko mesiacov. My sme, samozrejme, očakávali, že toto bude splnené, keďže to bola podmienka v zmluve.

Touto logikou je zodpovedný za meškanie exminister dopravy Roman Brecely (v tom čase nominant Siete), pretože zmluvu podpísal aj keď vedel o probléme s pozemkami.

Nie som v pozícii komentovať tieto záležitosti. Nemyslím si však, že to bolo spôsobené jednou osobou. Do povoľovacích procesov vstupuje niekoľko úradov, oddelení. Neviem, kto je zodpovedný za omeškania. Ako však bolo uvedené, zdá sa, že sa vyskytli problémy s niektorými vlastníkmi pri výkupe pozemkov.

O tom, ako na stavbe nechceli pracovať miestni etablovaní hráči

Mali ste však aj problém zohnať subdodávateľov na stavbu. Miestne etablované firmy s vami odmietali spolupracovať, hovorili o neadekvátnych postupoch, príliš nízkych cenách…

V tejto súvislosti sme počuli veľa nepravdivých správ. Uvediem fakty: Preinvestovali sme už 50 percent z hodnoty stavby, podpísali sme už 85 až 90 percent zmlúv potrebných na dokončenie stavby.

50 percent z čoho?

Z rozpočtu diela. To znamená, že sme vyplatili stovky miliónov eur firmám, ktoré s nami spolupracujú (odhadované stavebné náklady na obchvat sú cca. 860 mil. eur, pozn. red.).

Reči konkurentov o tom, že ste neseriózni, tu boli.

Na začiatku sa objavili správy o tom, že miestne firmy sa odmietajú do projektu zapojiť. Ale pravdou je, že naše procesy sú maximálne transparentné. Keď hľadáme dodávateľov, chceme od nich získať čo najväčšiu hodnotu. Hľadáme vždy odborníkov na danú oblasť. S ľuďmi a firmami, ktoré dokážu splniť naše požiadavky, uzatvoríme zmluvu. A máme stovky subdodávateľov. Ešte raz: Vyčerpali sme polovicu rozpočtu a máme uzavretých 85 až 90 percent všetkých potrebných subdodávateľských zmlúv. Dodržiavame jasné a transparentné procesy rovnako ako na iných projektoch po celom svete, nielen na Slovensku.

Kritika išla z klubu veľkých firiem, do ktorého patria aj firmy ako Váhostav či Doprastav.

Niektorí z nich pre nás pracujú.

Verejne vás kritizoval napríklad šéf firmy SMS, člen medzinárodnej firmy Vinci, Milan Svoboda (dnes už pôsobí inde, pozn. red.). Hovoril, že vaša firma od nich žiadala iba dodať ľudí, ktorí by pracovali na nesúvisiacich čiastkových procesoch z vášho materiálu a potom za to držali záruku. Tvrdil, že na rokovaniach za španielsku stranu sedel každý deň niekto iný a neinformovaný a debata sa otvárala odznovu. Nakoniec vás šéf SMS označil za rizikového partnera. Pracuje táto firma na obchvate?

My sme rizikový partner? V akom smere? Neviem, koľko firiem s takým obratom, ako máme my, poznáte. Pracujeme celosvetovo na mnohých projektoch. Nerozumiem, ako môže niekto povedať niečo takéto. Pravdepodobne pre nedostatok vedomostí alebo informácií. Platíme subdodávateľov na mesačnej báze a nemáme s tým žiadny problém. Do mojej kancelárie sa nedostalo nič výnimočne zásadné, čo by sa týkalo vašej otázky.

Kto je najväčší subdodávateľ projektu?

Pochopte prosím, že tieto informácie nezverejňujeme. Môžeme však povedať, že ide o miestnu firmu.

Bavíme sa o stavebných prácach za takmer 900 miliónov eur, aký veľký je najväčší kontrakt? 20 alebo 30 miliónov eur?

Viac.

V médiách sa objavilo niekoľko reportáži o nevyplatených stavbároch, ktorí pracovali alebo dodávali pre obchvat Bratislavy.

Snažili sme sa zistiť, o čo v konkrétnych prípadoch išlo. Zistili sme, že ani v jednom prípade nenastali problémy z našej strany. Informácie, o ktorých hovoríte, sa týkajú subdodávateľov v treťom či štvrtom rade. Predstavte si napríklad, že si najmete upratovačku, zaplatíte jej, ale ona nezaplatí kaderníčke. Zaplatíte to? Ste za to zodpovedný?

Len by som predpokladala, že tento typ informácií máte. Predstavujem si, že majiteľ nevyplatenej firmy vám napíše sťažnosť na vášho zmluvného dodávateľa.

V týchto prípadoch sa snažíme pomôcť. Nie je to jednoduché, musíte vedieť, kto urobil chybu. A pripomeňme, že máme 1 700 ľudí na stavbe. Máme medzinárodné skúsenosti s takýmito prípadmi a zodpovednosť nesie jasne priamy zhotoviteľ. Ako som však povedal, snažíme sa pomôcť aj v takýchto prípadoch. Predstavte si, že za nami príde niekto a povie: Nezaplatil mi niekto, kto pracuje pre niekoho, kto pracuje pre vaše konzorcium D4R7.

Čiže ak sa vám niekto sťažuje, že niektorý z vašich priamych partnerov ho nevyplatil, čo urobíte? Zrušíte mu kontrakt?

Snažíme sa zistiť, kto hovorí pravdu. Je to ako pri rozvode, obe strany hovoria, že majú pravdu, takže to nie je také jednoduché. Jeden povie, že ho nevyplatili neprávom a ten druhý, že nezaplatil, pretože nie je spokojný s odvedenou prácou. Ak je preukázaná chyba u nášho dodávateľa, prijmeme opatrenia, vrátane ukončenia zmluvy, ak je to potrebné. Takýchto prípadov nebolo veľa. Ale ešte raz, zodpovednosť jasne nesie priamy zhotoviteľ.

Hovoríte, že projekt je taký veľký, že sa nedá takýmto situáciám celkom predísť?

Máme priamy zmluvný vzťah s našimi dodávateľmi a nemôžeme kontrolovať ani preveriť všetko, čo sa deje okolo nich alebo pod nimi. Ako už bolo povedané, pracujú s nami stovky zamestnancov a spoločností. V každom prípade, ak vieme o takýchto situáciách, snažíme sa nájsť riešenie.

V tom kontexte, ako vašu prítomnosť na trhu komentovali miestni etablovaní hráči to nevyznie dobre aj keď zarátame, že veľkosť nevymožených pohľadávok subdodávateľov v treťom alebo štvrtom rade vyzerá byť v porovnaní s veľkosťou projektu zanedbateľná. Ako to komentujete?

Sme skúsení profesionáli, robíme si našu prácu. Naším cieľom je zrealizovať najlepšie riešenia v krajinách, pre ktoré pracujeme. Záleží nám na tom, aby bola verejnosť informovaná o tom, čo je naším cieľom, čo robíme a prečo. Sme presvedčení, že naše úsilie je pre Bratislavu dobré a mnohým ľuďom uľahčí život. Nevyjadrujeme sa však k iným spoločnostiam.

Staviate takmer najväčší dopravný projekt v histórii Slovenska. Viac peňazí bolo v hre už len pri stavbe PR1BINA pri Nitre, takže verejná debata je na mieste.

Našou hlavnou úlohou je navrhovať, prinášať a vytvárať riešenia. To je to, čo robíme. Naším cieľom nie je vstupovať do diskusií, ktoré sú niekedy nepodložené. Naším cieľom je dodať projekt v najlepšej kvalite a čo najskôr, aby ho koncesionár mohol prevádzkovať počas nasledujúcich 30 rokov. Na väčšinu otázok, ktoré sa ľudia pýtajú, môže odpovedať verejný obstarávateľ. My samozrejme chápeme obavy a otázky ľudí a pokiaľ je to možné, snažíme sa im poskytnúť odpovede.

POKRAČOVÁNÍ ROZHOVORU NALEZNETE

TADY

Fakty o obchvate
Stavba vyjde na 860 miliónov eur, celý projekt na 1,7 miliardy eur.
Je to projekt PPP, na ktorý si stavbári požičiavajú od bankárov, štát diaľnicu po dostavbe 30 rokov spláca, stavbári ju ešte 30 rokov prevádzkujú a udržiavajú. Potom prejde do vlastníctva štátu.
Väčšiu investíciu urobil štát iba pri Nitre, keď objednal na splátky takmer 50 km diaľnic za necelé 4 miliardy eur.
Diaľnica je rozdelená na päť úsekov, južné pri Dunajskej strede sa komplikujú menej.
Na celej stavbe aktuálne pracuje 1 700 ľudí.
Projekt získalo v tendri konzorcium: španielska Cintra (majiteľ Ferrovial), rakúsky Porr a investičný fond Macquarie Capital Group. Na účely projektu zriadili firmu D4R7.


Juan José Bregel Serna
Ukončil štúdium na univerzite v Kantábrii s titulom MSc. v oblasti stavebného inžinierstva. Od roku 1999 pracuje pre spoločnosť Ferrovial. Odvtedy participoval na mnohých infraštruktúrnych projektoch nielen doma, ale i v zahraničí. V spoločnosti D4R7 pôsobí od apríla 2016 ako generálny riaditeľ. Je ženatý a má jedno dieťa.

https://e.dennikn.sk/1575499/sef-spanie ... -bude-nas/
Zamčeno

Zpět na „2019 Svět“