(SK) NDS už ví jak vyhodí zhotovitele z Višňového

Články z novin a internetu - zahraniční
Zamčeno
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

(SK) NDS už ví jak vyhodí zhotovitele z Višňového

Příspěvek od Diaľničiar »

Diaľničná spoločnosť už vie, ako vyhodí stavbárov z Višňového

Pred dvomi rokmi TREND upozornil, že výstavba diaľnice D1 pri Žiline smeruje ku katastrofe. Na viacerých stavbách sa vyskytli komplikácie, ktoré ohrozovali ich dokončenie.

09.01.2019, 14:00 | Ján Kováč | © 2019 News and Media Holding

Načrtnutý čierny scenár Národná diaľničná spoločnosť (NDS) neodvrátila a teraz chce celú zodpovednosť prehodiť na dodávateľa a vypoklonkovať ho zo stavby. V decembri vznikol okolo toho mediálny cirkus v hlavnej úlohe s premiérom Petrom Pellegrinim, ktorý na stavenisko zostúpil na vrtuľníku ako boh zo stroja v antickej dráme, aby stavbárom adresoval ultimátum: Ak sa nespamätáte, vyhodíme vás zo stavby. NDS sa o to chce pokúsiť v najbližších mesiacoch.

Dokončenie južného obchvatu Žiliny sa potom pravdepodobne omešká o niekoľko rokov, počas ktorých budú vodiči medzi Martinom a Žilinou naďalej odkázaní na kľukatú cestu okolo Strečna. Nie je pritom isté, či je vykázanie dodávateľa na mieste. Na verejnosť sa dostáva len jedna verzia príbehu, podľa ktorej za všetko môže neschopný dodávateľ. Ten sa nemôže brániť, lebo komunikáciu s médiami mu schvaľuje NDS.

Zo stavby neoficiálne preniká aj druhá verzia príbehu, podľa ktorej spôsobila meškanie aj NDS a jej stavebný dozor svojou pasivitou v rámci projektovej prípravy. Konflikt sa dostal do bodu, z ktorého je ťažké hľadať cestu späť.

Podľa informácií TRENDU už došlo k prerušeniu prác. Viacerí subdodávatelia odišli zo stavby, prípadne žiadajú platby vopred. Hlavný dodávateľ, ktorým je taliansko-slovenské združenie Salini-Dúha za to pripisuje vinu premiérovi a jeho vrtuľníkovej akcii. V zásade ide o to, že dodávatelia materiálov sa zľakli, že nedostanú zaplatené.

Ako vypoklonkovať Talianov

Konzorcium Salini-Dúha ku koncu roka 2018 premeškalo záväzný termín, ktorým bolo dokončenie vozovky v tuneli Višňové a jeho sekundárne ostenie, čo je v podstate vybudovanie klenby. NDS im za to môže udeliť pokutu dva milióny eur. Ak sa združenie stavbárov omešká o ďalší mesiac, pokuta narastie o ďalšie štyri milióny eur.

Potom má podľa investičného riaditeľa NDS Jiřího Hájeka posledný mesiac na nápravu. Ak ani to nezvládne, diaľničná spoločnosť podľa neho môže, ale aj nemusí odstúpiť od zmluvy. „Avizujeme, že vzhľadom na to, že tendencia sa každým dňom zhoršuje, nemáme inú možnosť, než odstúpiť od zmluvy hneď, ako nastane táto okolnosť,“ uvádza v rozhovore pre TREND J. Hájek.

Tento krok však môže byť len začiatkom dlhoročného súdneho sporu. Dodávateľ môže ukončenie zmluvy napadnúť na súde a domáhať sa predbežného opatrenia, ktoré v podstate zabráni NDS v pokračovaní výstavby až do ukončenia sporu. Šance sa nedajú posúdiť, o čom sa už presvedčila aj diaľničná spoločnosť.

V minulosti vypovedala zmluvu so španielskou firmou Corsán-Corviam, ktorá stavala rýchlocestu R2 pri Zvolene. Firma sa najskôr domohla predbežného opatrenia, no odvolací súd ho podľa J. Hájeka zrušil. Preto sa nedá hovoriť o tom, aký výsledok je pravdepodobný, dodáva.

V prípade Višňového bude mať NDS oproti sebe silného hráča. Salini je najväčšia stavebná firma Apeninského polostrova. „Taliani majú viacero sporov vo svete, pre slovenskú stranu je to prvý takýto spor. Je pravdepodobné, že zhotoviteľ je naň lepšie pripravený ako investor,“ domnieva sa analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík.

Nový dodávateľ

NDS chce vybrať iného dodávateľa v novom verejnom obstarávaní. Podľa J. Hájeka pôjde o štandardnú súťaž, nie o expresný postup, akým je napríklad rokovacie konanie bez zverejnenia. NDS musí v súťažných podkladoch spresniť, čo už postavené je a čo treba dokončiť. V odbornom slovníku sa to volá pasportizácia. „Toto už dlhší čas dôsledne pripravujeme,“ informuje J. Hájek. Nebude to jednoduché. Nový dodávateľ bude preberať projektovú dokumentáciu, ktorá ešte pre viaceré objekty nie je dokončená.

NDS plánuje tender vyhlásiť na druhý deň potom, ako konzorcium Salini- -Dúha opustí stavbu

Diaľničná spoločnosť plánuje tender vyhlásiť na druhý deň potom, ako konzorcium Salini-Dúha definitívne opustí stavbu. Kedy sa tak stane, závisí aj od jeho ochoty. J. Hájek hrozí, že ak to budú stavbári príliš naťahovať a NDS z toho vzniknú škody, budú si ich následne vymáhať.

Dodávateľ si zasa pýta od NDS podľa J. Hájeka 160 miliónov eur nad rámec zmluvnej ceny. Predražovanie o dodatky je vo všeobecnosti kontroverzná téma. V niektorých prípadoch môže byť špekulatívne. V iných býva úprava ceny legitímna. Napríklad ak si investor objednal práce nad rámec zmluvy. Pokiaľ ide o tunel Višňové, stavebný dozor tieto nároky podľa J. Hájeka väčšinou zamieta alebo si k nim pýta dodatočné informácie ak sú nekompletné. Uznané nároky sú vo výške tri milióny eur, dodáva investičný riaditeľ.

Prerobiť projekt

Najviac peňazí žiada podľa informácií TRENDU konzorcium za to, že NDS podľa neho zdržala projektovú prípravu. Ide o typ kontraktu, takzvaný žltý Fidic, v rámci ktorého zhotoviteľ aj projektuje.

V spore ide o to, že diaľničná spoločnosť v roku 2014 nariadila zapracovať do projektovej dokumentácie nové normy. Konzorcium muselo preto viaceré kľúčové objekty vrátane križovatky s privádzačom na Žilinu projektovať nanovo. Bolo treba opätovne posúdiť vplyvy na životné prostredie, vykúpiť ďalšie pozemky a vybaviť nové stavebné povolenia. Tento proces trvá už štyri roky.

Dodávateľ si v tejto súvislosti podľa informácií TRENDU nárokuje na doplatok 60 miliónov eur. Majú to byť mimoriadne náklady, s ktorými sa nedalo rátať. J. Hájek na to hovorí, že za dizajn, čiže za projektovanie bol podľa zmluvy zodpovedný dodávateľ. „Od začiatku je spor jediný: NDS mu hovorí: Naprojektuj to, čo si nám dal ako ponuku, my ti to prevezmeme.“ Diaľničiari už dlhšie naznačujú, že dodávateľ predkladá nekvalitnú projektovú dokumentáciu, ktorú dozor nemôže schváliť.

Zo strany stavbárov zase prenikajú informácie, že s NDS a s dozorom sa na Višňovom ťažko spolupracuje. Napríklad preto, že dozor zmietol zo stola projektovú dokumentáciu, ktorú už predtým v NDS schválili. Alebo preto, že naťahujú čas, že rozhodovanie o zmenách v projektovej dokumentácii trvá neprimerane dlho. V odvetví sa už dlhšie hovorí o tom, že manažment zlyháva na oboch stranách. „Od prvého roka realizácie projektu dostávam informácie o zlom riadení projektu nielen na strane zhotoviteľa, ale aj investora,“ potvrdzuje J. Kovalčík.

Tvrdenie proti tvrdeniu

Sporných bodov je v konflikte neúrekom. Jeden z nich sa týka mostov na povrchovej časti diaľnice. Tie sa nachádzajú v zosuvnom území, ktoré si môže vyžiadať dodatočné náklady na jeho stabilizáciu. Pri jednom z mostov podľa J. Hájeka NDS uznala, že ho treba postaviť inak, ale nesúhlasí s riešením, ktoré navrhol dodávateľ. Ďalší most podľa investičného šéfa netreba meniť vôbec, lebo riziko zosuvu sa nepotvrdilo.

Ďalší konflikt sa týka strediska správy a údržby diaľnic. NDS mala podľa informácií TRENDU z prostredia stavbárov nové požiadavky, ktoré zmenili a spomalili projektovú dokumentáciu. Dodávateľovi tým mala spôsobiť dodatočné náklady. To isté sa môže stať s technológiou tunela. Aj na ňu má, ako uvádza zdroj zo stavebného sektora, NDS dodatočné požiadavky. J. Hájek tvrdí opak: Zhotoviteľ nie je schopný predložiť kvalitnú projektovú dokumentáciu v súlade so zmluvou. A tak ďalej.

Žiadajú dodatky

Konzorcium Salini-Dúha podľa informácií TRENDU tvrdí, že do tejto diaľnice už nalialo 80 miliónov eur z vlastných peňazí, ktoré mu nikto nepreplatil. „Rozdiel medzi hodnotou prestavaných prác a ich nákladmi je zrejme príliš vysoký,“ myslí si J. Hájek.

Keď už príde reč na príčiny, názory sa rozchádzajú. NDS sa domnieva, že dodávateľ získal zákazku s príliš nízkou cenou a tá mu teraz nestačí na pokrytie nevyhnutných nákladov. Má to logiku, lebo konzorcium naceňovalo stavbu počas krízy, keď boli nízke ceny. TREND už v roku 2015 upozornil, že taliansko-slovenské duo tento problém nemusí zvládnuť. Dnes firmám chýbajú ľudia a subdodávatelia si môžu vyberať, pre koho pôjdu robiť. A ceny rastú.

Najviac peňazí si zhotoviteľ žiada za to, že NDS zdržala projektovú prípravu

Medzi konkurenčnými stavebnými firmami sa navyše od začiatku udomácnila obava, či to konzorcium v takomto zložení zvládne. Salini je síce veľká spoločnosť, ale na Slovensku je nováčikom. Dúha je zase menšia stavebná firma, no nikdy nemala takú veľkú zodpovednosť na takej ťažkej stavbe, akou je Višňové. Logiku má aj teória, podľa ktorej zdržanie na stavbe spôsobila NDS, konkrétne tak, že brzdila schvaľovanie projektovej dokumentácie.

V diaľničnej spoločnosti sa trikrát menil generálny riaditeľ, po príchode strany Sieť do rezortu dopravy nastali v spoločnosti rozsiahle personálne čistky. Na Višňovom sa vystriedali traja hlavní inžinieri stavby, čo mohlo logicky zbrzdiť projektovanie a vybavovanie stavebných povolení.

Iba NDS hovorí pravdu?

Dnes nie je jasné, koľko masla má na hlave NDS a koľko dodávateľ. Posúdiť tento spor by vedela skupina nezaujatých odborníkov, ktorí by sa na vec pozreli s nadhľadom. Diaľničná spoločnosť a Salini sa dohodli na vytvorení trojčlennej medzinárodnej komisie pre riešenie sporov. Jej úlohou bude rozhodnúť o nárokoch firmy Salini. Podľa J. Hájeka však táto komisia neovplyvní zámer vypovedať zmluvu. „My nemôžeme čakať. Ak na tej stavbe nikto nie je, nemôžeme spraviť nič iné, len odstúpiť od zmluvy,“ uvádza J. Hájek.

Utlmenie prác môže mať vinníka aj na strane štátu. „Posledné vyjadrenia premiéra o vypovedaní zmluvy boli také ostré, že si tým zhotoviteľ pokojne obháji zastavenie prác,“ upozorňuje analytik J. Kovalčík. Tieto vyjadrenia majú podľa neho významný vplyv na subdodávateľov, ktorí buď odídu zo stavby, alebo vyžadujú platby vopred. Možno by odišli aj tak.

Priebežná strata hlavného dodávateľa vo výške 80 miliónov eur a prehlbovanie rozporov s NDS znamená riziko neplatenia.

V podobnej situácii bol v roku 2014 Váhostav na vedľajšej stavbe Dubná Skala – Turany. Aj ten na stavbe vyrábal stratu, lebo stavebný dozor mu odmietal uznať náklady nad rámec jeho cenovej ponuky. Tam však bola jednoznačnou príčinou nereálna cena.

Pri Višňovom to nie je také zjavné. „Na základe mojich skúseností z veľkých stavieb môžem povedať, že takéto sporné situácie nebývajú čierno-biele, zvyčajne sú zodpovedné obe strany,“ vraví šéf Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Pavol Kováčik.

V minulosti viedol spoločnosť Inžinierske stavby, za druhej Ficovej vlády sa stal investičným šéfom NDS. „Zo stavby prenikajú informácie, že medzi investorom a zhotoviteľom už niekoľko mesiacov zlyháva konštruktívna komunikácia, akú si žltý Fidic vyžaduje,“ dopĺňa P. Kováčik.

Skok do prázdna

Preto sa na základe dostupných informácií nedá objektívne zhodnotiť, či je pre skoršie dokončenie stavby lepšie vymeniť dodávateľa, alebo si ponechať toho súčasného. Je pravdepodobné, že pri výstavbe pochybila NDS aj taliansko-slovenské konzorcium. Ale v akej miere, to sa verejnosť dozvie až zo zistení komisie pre riešenie sporov a zo súdnych verdiktov. Potom už môže byť neskoro.

Aj keby združenie Salini-Dúha zložilo zbrane hneď teraz a NDS vyhlásila nový tender, víťaza pravdepodobne vyberie nová vláda. K technickým rizikám teda pribúda aj to politické, ktoré je v súvislosti s NDS značné. Stačí si spomenúť na to, ako posledná výmena vlády paralyzovala činnosť diaľničnej spoločnosti.

A čo ak aj v novom tendri na Višňové predloží najnižšiu cenovú ponuku napríklad dravé kazašsko-talianske združenie na čele s firmou Todini? To ide do viacerých tendrov s nízkymi cenami, no investori sa do podpisu zmlúv s ním nehrnú. Todini nemá na Slovensku takmer žiadne kapacity. Aj pri tejto partii teda štátni investori čelia riziku, že dielo nedodajú načas a za ponúknutú cenu.

Minister dopravy Árpád Érsek ani premiér P. Pellegrini nepoznajú všetky riziká a detaily sporu medzi NDS a zhotoviteľom. Spoliehajú sa na úsudok stavebného dozoru a diaľničnej spoločnosti. Tá už v tomto volebnom období viackrát ukázala, že sa rozhoduje nesprávne. „Eskalácia sporu môže viesť k inému výsledku, ako na základe vyjadrení ministra a premiéra očakáva verejnosť,“ upozorňuje J. Kovalčík. 

Zakliaty tunel

Úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala má 13,4 kilometra. Jeho súčasťou je tunel Višňové, ktorý bude s dĺžkou 7,5 kilometra najdlhším slovenským diaľničným tunelom. Prieskumnú štôlňu tunela začali oficiálne raziť ešte v roku 1998 za vlády Vladimíra Mečiara. Patrí medzi najpotrebnejšie, lebo obíde Žilinu a vodičom nahradí nebezpečnú cestu okolo Strečna. Zároveň prepojí už dokončené diaľničné úseky, takže súvislá diaľnica od Bratislavy bude až po Martin.

Úsek stavia konzorcium globálnej talianskej firmy Salini Impregilo s ročnými tržbami šesť miliárd eur a slovenskej Dúhy podnikateľa Miroslava Remetu. Zákazku získali v absurdnom tendri, ktorý vypísali ešte za vlády Ivety Radičovej a vyhodnotili za druhého kabinetu Roberta Fica.

Remetovo konzorcium súťažilo s cenou 409 miliónov eur. Oproti nemu boli lacnejší dvaja ďalší uchádzači – Doprastav a Skanska. Tí však práve vtedy dostali nečakane zákaz uchádzať sa o verejné zákazky. Vyplývalo to ešte z pokuty, ktorú im v roku 2006 udelil Protimonopolný úrad SR za kartelovú dohodu z čias druhej Dzurindovej vlády. Pôvodne im zakázali súťažiť na päť rokov, ale reálny zákaz trval len pár mesiacov, keďže dištanc im podľa súdneho rozhodnutia plynul už dávnejšie, aj keď to v realite nikto nepocítil. Počas tohto niekoľkomesačného dištancu pre Doprastav a Skansku sa dostali napokon k zákazke Taliani s M. Remetom.

https://www.etrend.sk/trend-archiv/rok- ... oveho.html
Zamčeno

Zpět na „2019 Svět“