Právě je 14.10.2019 22:09:58





Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvek: 1 ] 
 (SK) R3 Zvolen - Šahy má jít v 1/2 profilu 
Autor Zpráva
VIP

Příspěvky: 12914
Bydliště: EU
Příspěvek (SK) R3 Zvolen - Šahy má jít v 1/2 profilu
Rýchlostná cesta R3 Zvolen - Šahy pôjde v polovičnom profile

Projektant vypracoval dva varianty trasy, cenový rozdiel je sto miliónov eur.

Rýchlostná cesta R3 Zvolen – Šahy pôjde z väčšej miery v línii súčasnej štátnej cesty I/66. Obchádzať bude, pochopiteľne, mestá a obce, ktoré dnes cesta pretína.

Kedy sa začne jej výstavba, diaľničná spoločnosť povedať nevie. Prioritou je obchvat Krupiny, ktorý sa má začať stavať v roku 2022 a ukončiť v 2024. Hneď po ňom sa plánuje obchvat Šiah.

Začiatok úseku R3 je západne od Zvolena v existujúcej križovatke Budča na rýchlostnej ceste R1. Odtiaľ povedie cesta južným smerom. Po prekonaní železničnej trate a rieky Hron trasa prekonáva masív vrchu Baba tunelom, dlhý má byť 3854 metrov.

Dopravoprojekt vypracoval dva varianty trasy, každú s jedným mierne odlišným subvariantom.

„Červený variant počíta s približne 3000 metrov dlhým tunelom aj cez masív vrchu Hanišberg, ktorý vyúsťuje severne pred Krupinou. Modrý variant je v tejto lokalite bez tunela,“ objasnil projektant Dopravoprojektu Ján Longa.

„Sme jednoznačne za modrý,“ povedal primátor Krupiny Radoslav Vazan. Odporúča ho aj správa EIA.

„Je najlacnejší a z hľadiska výstavby najrýchlejší. Tunel na Hanišbergu vnímame ako veľký problém, pretože v lokalite je stále aktívny lom,“ doplnil Vazan.

Modrý variant je podľa neho aj najmenej náročný na vyťaženú horninu. „Je tiež najlepšie pripravený z hľadiska predprojektovej prípravy,“ podotkol Vazan.

Tunel by si podľa Longu vyžiadal vyššie prevádzkové aj investičné náklady.

Obidva varianty sú dlhé viac ako 69 kilometrov. Predbežné náklady na modrý variant dosahujú 2 miliardy 388 miliónov eur, na červený 2 miliardy 481 miliónov.

Západne od Krupiny

Krupinu obchádzajú obidva varianty zo západnej strany s dvoma križovatkami; neúplnou severnou len s vjazdmi a výjazdmi pri Novej Hore a s kompletnou južnou pri Červenej Hore.

Vo variantoch pri samotnom obchvate Krupiny nie sú veľké odlišnosti.

„Trasa modrého variantu je už dlhé roky zakomponovaná v územnom pláne mesta aj vyššieho územného celku. Mesto nepovoľovalo výstavbu v tejto časti, preto nebudú hroziť ani konflikty pri výstavbe tohto variantu s prípadnými vlastníkmi nehnuteľností,“ okomentoval Vazan.

Od niektorých obydlí bude cesta vzdialená zhruba 250 – 300 metrov. „Pri niektorých solitérnych stavbách to možno bude aj menej, ale netýka sa to žiadnej komplexnej zástavby. Cesta obchádza mesto v dostatočnej vzdialenosti,“ vysvetlil Vazan.

Obchvat sa bude na cestu napájať v časti Nová Hora, odkiaľ bude pokračovať cez miestne časti Dráhy, Vajsov, západnou časťou do údolia Bebravy a na konci popri toku bude vychádzať znova na pôvodnú cestu I/66 v časti Červená Hora; v blízkosti miesta, kde má Coop Jednota veľkoobchodné sklady.

Posudzujú štyri pruhy

Dopravoprojekt modifikoval pôvodnú trasu pri Brezinách, na podnet domácich ju posunul od obce zhruba o dvesto metrov viac k potoku Neresnica. Tiež pri prírodnej rezervácii Mäsiarsky bok v Krupine, cez ktorú pôjde len v malej časti a na pilieroch.

Ďalšia veľká križovatka má byť pri obci Semerovce, kde sa bude cesta R3 križovať s rýchlostnou cestou R7. „Po obídení mesta Šahy sa napojíme na maďarskú diaľnicu, o spojnici sme už s maďarskou stranou rokovali,“ povedal Peter Muránsky z Národnej diaľničnej spoločnosti.

„Prínosom bude predovšetkým rýchla a plynulejšia doprava a tým aj úspornejšia,“ okomentoval otázku, či vodiči nebudú naďalej jazdiť cez Zvolen a Krupinu. Hoci sa EIA robí na štvorpruhovú rýchlostnú cestu, diaľničná ju plánuje stavať len v polovičnom profile. „Do budúcnosti sa uvažuje so štvorpruhovou cestou, ale súčasnej intenzite dopravy nateraz postačuje polovica,“ doplnil Muránsky. Útvar hodnoty za peniaze na ministerstve financií vypočítal, že polovičný profil unesie okolo 20-tisíc vozidiel za deň, podobne 4-pruhová cesta prvej triedy.

Podľa štatistík dôjde podľa Muránskeho v roku 2030 k odľahčeniu súčasnej cesty I/66 o 20 – 80 percent, pri nákladných autách dosahuje zníženie 95 percent.

https://myzvolen.sme.sk/c/22029725/rych ... z5cwQPjrg6


19.1.2019 23:05:30
Profil Zobrazit autorovy stránky
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvek: 1 ] 




Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Český překlad – phpBB.cz