Najdôležitejší tunel na Slovensku zažíva rýchly pád. Pozrite si video zo Žiliny
Martin Majerníček, Pravda 09.02.2019 07:00
Výstavba diaľničného tunela Višňové pri Žiline sa takmer úplne zastavila. Stav trvá už niekoľko týždňov. Diaľničiari zriadili medzinárodnú komisiu, ktorá má riešiť spory. Úlohou komisie však nie je vyriešiť nevyhovujúci stav rýchlosti výstavby. S riešením má prísť štát do konca februára. Pozrite si vo videu TV Pravda, čo sa dialo pri jeho výstavbe a kedy vodiči konečne obídu Strečniansku úžinu.
VIDEO: Pozrite si video z výstavby tunela, ktorého prieskumná štôlňa sa začala raziť takmer pred 21 rokmi. Vo videu sa dozviete aj to, čo bude s tunelom ďalej.
„Denné nasadenie je medzi 40 až 70 pracovníkmi,“ povedala o tohtotýždňových pracovných kapacitách na stavbe Michaela Michalová, hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). K akcelerácii prác nedošlo. Na stavbe by malo pracovať niekoľko stoviek zamestnancov. Počas celého januára sa denne na stavbe pohybovali pracovníci, ktorých bolo možné počítať v desiatkach.
Zhotoviteľom úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové je talianska spoločnosť Salini Impregilo spolu so slovenskou firmou Dúha. Spory medzi zhotoviteľom a investorom, ktorým je NDS, od 28. januára pomáha riešiť medzinárodná komisia.
Členovia komisie majú byť podľa diaľničiarov odborníci z Nemecka, USA a Veľkej Británie. Jedného člena komisie navrhla NDS, jedného zhotoviteľ a na jednom sa spoločne zhodli. Prvé závery komisie nateraz ešte nie sú známe. „Obe strany odprezentovali komisii spory, ktoré sú pre nich zásadné. Strany k nim následne predložia doklady a komisia ich posúdi,“ informuje Michalová.
Diaľničiari ako zásadnú problematiku vnímajú zodpovednosť zhotoviteľa za projektovú dokumentáciu a jej prípadné zmeny a aktualizácie. Zhotoviteľ ako svoj zásadný spor vníma podľa informácií zverejnených v tlačovej správe NDS geologické podmienky v tuneli Višňové a ich nepredvídateľnosť.
Komisia nemá za úlohu zvýšiť tempo výstavby. Rozhodnutie o ďalšom pokračovaní stavby je stále v rukách štátu, ktorý o ďalšom postupe nerozhodol. Stavbu môže stále dokončiť súčasný zhotoviteľ, ktorý má platnú zmluvu. Termín dostavby v decembri tohto roku už stihnúť nie je možné. Zhotoviteľ by musel výrazne zvýšiť počet zamestnancov pracujúcich na stavbe.
„O problémoch s postupom stavebných prác na tejto stavbe už zo strany NDS počúvame minimálne jeden rok. Nedostatočné riešenie vznikajúcich problémov objednávateľom a, naopak, niektoré nešťastné mediálne vyhlásenia vyústili do súčasného faktického zamrznutia výstavby. V takejto neštandardnej situácii je pochopiteľná aj neistota dodávateľov materiálov a subdodávok, či majú vo výstavbe pokračovať a či dostanú včas a riadne zaplatené,“ povedal Pavol Kováčik, prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska.
Ak sa štát nedohodne so zhotoviteľom na zrýchlení prác, stavbu bude musieť dokončiť iný zhotoviteľ. Proces výberu nového zhotoviteľa si vyžiada ďalšie mesiace, počas ktorých sa na stavbe nebude pracovať. Štát musí celý úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala dokončiť do konca roku 2023. V opačnom prípade príde o možnosť financovať výstavbu z eurofondov, ktoré sú na tento úsek vyčlenené.
Zmluvná cena výstavby úseku je 409 miliónov eur. Štát pôvodne predpokladal cenu výstavby vo výške 897 miliónov eur. Po dostavbe diaľničný úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala dokončí južný obchvat Žiliny. Vodiči tranzitujúci smerom na východ a z východu nebudú musieť jazdiť po ceste prvej triedy I/18 vedúcej popod Strečno. Diaľničný úsek navyše po dostavbe spojí plynulou diaľnicou Martin s Bratislavou, keďže sa napojí na už existujúci úsek D1 Dubná Skala – Turany.
https://spravy.pravda.sk/ekonomika/clan ... tavenisku/
(SK) Výstavba tunelu Višňové na D1 se téměř zastavila
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion