Stránka 1 z 1

(SK) Do voleb se do provozu dostane jen jeden úsek

Napsal: 29.4.2019 15:18:47
od Diaľničiar
Diaľnica pred Žilinou bude opäť meškať. Érsek do volieb otvorí len jeden úsek

BRATISLAVA. Vodiči mali po nej už viac ako rok jazdiť. Ešte na začiatku stavby štát predpokladal, že viac ako 11-kilometrový úsek diaľnice D1 medzi Hričovským Podhradím a Lietavskou Lúčkou otvorí v januári 2018.

Keďže tento termín nedodržal, otvorenie autostrády pred Žilinou naplánoval na jeseň 2018, neskôr termín posunul na február 2019. Nakoniec po celom úseku vodiči nezačnú jazdiť ani tento rok.

Priznáva to Národná diaľničná spoločnosť, ktorá má na Slovensku na starosti výstavbu diaľnic. Hovorí, že autostrádu spolu s neďalekým privádzačom môže uviesť do prevádzky počas prvej polovice roka 2020.

Minister dopravy Árpád Érsek z Mosta-Hídu tak do marcových parlamentných volieb otvorí len jeden úsek diaľnice medzi Budimírom a Bidovcami. Dokončiť by ju mali koncom tohto roka.
Ministerstvo dopravy však v programovom vyhlásení vlády z apríla minulého roka sľubovalo dokončenie najdôležitejšej diaľnice D1 v krajine počas roka 2020. Rovnako ako rozvoj aj ďalších úsekov v rôznych kútov Slovenska.

Úsek pred Žilinou spustil ešte Počiatek

Výstavbu úseku autostrády pred Žilinou spustil ešte bývalý minister dopravy Ján Počiatek zo Smeru. V decembri 2013 podpísal zmluvu s konzorciom, ktorej súčasťou je napríklad Váhostav s Doprastavom.

Ponúkli, že úsek diaľnice postavia za bezmála 428 miliónov eur s tým, že štát ju spustí do piatich rokov. Nakoniec po nej vodiči budú jazdiť až po viac ako šiestich rokoch.

Dôvodom je dobudovanie nielen privádzača, ale aj dodatočnej križovatky pred Žilinou. Ak sa to totiž nestane, spustenie diaľnice nemá žiadny význam, keďže by skončila v poli.

Pôvodne sa totiž rátalo, že tento úsek sa napojí na nadväzujúcu autostrádu, ktorá vedie od Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu. Jej súčasťou je aj najdlhší cestný tunel na Slovensku - Višňové.

"Nie je pre nás prekvapením, že tieto časti meškajú. Vedelo sa o nich už dva roky dozadu. Je však zarážajúce, že majiteľ Národnej diaľničnej spoločnosti o tom nevedel skôr," povedal Rastislav Cenký z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.

Autostráda bude viesť napríklad cez Dolný Hričov a končiť v Lietavskej Lúčke. Starostovia oboch obcí, s ktorými sa denník SME hovoril, s postupmi prác nie sú spokojní.

Napríklad podľa starostu Dolného Hričova Petra Zelníka je nemysliteľné, aby diaľnica, ktorá sa dávno mala dokončiť, stála. "Keby diaľnica spadla, ani slzu za ňu nevyroním. Jej výstavba v obci narobila len problémy," dodal Zelník.

Zelník myslí na domy obyvateľov, ktoré popraskali počas výstavby. Cez dedinu totiž počas nej prechádzali nákladné autá.

Nejde o jediný úsek diaľnice

Minister dopravy Árpád Érsek pritom ešte v programovom vyhlásení vlády z roku 2018 sľuboval, že "cieľom vlády je umožniť motoristickej verejnosti už od roku 2020 využívať všetky diaľničné úseky".

Išlo o kópiu programového vyhlásenia vlády z roku 2016, keď nastupovala tretia vláda Roberta Fica. On v roku 2018 odstúpil po tom, čo zavraždili Jána Kuciaka a jeho snúbenicu Martinu Kušnírovú.

Už od začiatku však bolo jasné, že termín spustenia všetkých diaľničných úsekov na diaľnici D1 je nereálny. Neskôr to priznal aj Érsek, ktorý do funkcie ministra nastúpil v auguste 2016.
"Diaľnica D1 môže byť dokončená do roku 2025 až 2026," vyhlásil minister dopravy v relácii RTVS Sobotné dialógy v máji 2017.

Pri výstavbe diaľnice D1 totiž meškajú s výnimkou dvoch takmer všetky rozostavané úseky. Načas ide len úsek pri Košiciach, ako aj juhozápadný diaľničný obchvat Prešova. Ten však stavbári majú dokončiť až v roku 2021.

"Ak by existovali jasné plány a priebežne sa kontrolovali, k meškaniam by neprichádzalo," dodáva Cenký.

Plánoval pustiť do súťaže 90 kilometrov

Okrem diaľnice D1 sa vláda chcela zamerať aj na výstavbu rýchlostných ciest R2 medzi Zvolenom a Košicami, R3 smerom na Oravu, R4 od Prešova smerom na Poľsko, ako aj rýchlostnej cesty R7 na južnom Slovensku.

Kabinet tiež sľúbil, že bude pokračovať vo výstavbe diaľnice D3 cez Kysuce od Žiliny smerom na Poľsko. Z úsekov tejto diaľnice sa stavia len úsek medzi Čadcou a Svrčinovcom, tender ešte vypísal exminister Počiatek.

Érsek ešte pôvodne chcel, aby sa do marca 2020 začalo súťažiť aspoň 90 kilometrov úsekov diaľnic a rýchlostných ciest. Aktuálne sa z nich súťaží 46, ministerstvo plánuje, že do konca roka začne súťažiť ďalších 32 kilometrov. Najviac je na rýchlostnej ceste R2 od Zvolena východ Slovenska.

Doteraz ani jednu súťaž neuzavreli. "Asi k najbližšie podpisu zmluvy je Kriváň - Mýtna," povedal v rozhovore pre Denník N Jiří Hájek, investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.
Rok 2018 bol rok, keď sa na Slovensku nielenže neodovzdal ani kilometer diaľnic, ale ani žiadny úsek neobjednal. Napríklad tender na úsek rýchlostnej cesty R3 pri Tvrdošíne trvá už skoro dva roky.

https://ekonomika.sme.sk/c/22102655/dia ... z5luDUzh6v