2. 06. 2019 17:21 Cestná doprava od NasaDoprava.skSITA Diskusia
Európska investičná banka pozastavila financovanie na stavbe D4 v rámci PPP projektu
DÔVODOM SÚ ZISTENIA O POUŽITÍ NEVHODNÝCH STAVEBNÝCH MATERIÁLOV NA ZÁKLADE VYKONANÉHO EKOAUDITU.
Európska investičná banka (EIB) dočasne pozastavila financovanie výstavby časti diaľnice D4 pri Bratislave v rámci PPP projektu. Dôvodom sú doterajšie zistenia o použití nevhodných stavebných materiálov na základe vykonaného ekoauditu.
„EIB zastavila financovanie dovtedy, kým sa nevysvetlí, či je tam taký materiál, alebo nie je,“ informoval v piatok médiá minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd).
Začiatkom tohto týždňa rokoval s viceprezidentom EIB Vazilom Hudákom.
Banka podľa ministra dopravy súhlasila s tým, že menšiu časť peňazí na výstavbu diaľnice D4 bude poskytovať tam, kde je potvrdené, že je všetko v poriadku. V prípade problému alebo predpokladu, že na stavbe môže byť niečo nevhodné, platby zastaví, kým sa nevysvetlí situácia, alebo sa neurobí náprava.
„S tým banka súhlasila. Je tam polícia, banky to berú veľmi vážne. Polícia má potvrdiť alebo vyvrátiť kontamináciu, lebo kontaminácia je trestný čin,“ povedal Érsek.
Minister chce, aby práce na stavbe pokračovali a boli dokončené, ale tak, ako to má byť. Dôležitejšia je podľa neho čistá voda ako diaľnica.
Európske pravidlá pripúšťajú na stavbe použitie recyklátu vyrábaného zo stavebného odpadu. Zásypový materiál používaný ako podkladová vrstva pri stavbe ciest však musí otestovaný a zhotoviteľ musí mať povolenie na jeho vyvážanie na stavbu.
„S tým máme problém. Ministerstvo životného prostredia a ministerstvo dopravy a výstavby nasadili všetky možné zložky, aby znovu odobrali vzorky a pozreli sa, či recyklát je dobrý,“ uviedol Érsek.
„Ak je tam niečo, čo je ako sendvič poukladané, sondy upozornia na to a musia zobrať odtiaľ všetko, čo je tam nanosené,“ upozornil minister s tým, že polícia to vyšetruje.
Minister vydal pokyn na vykonávanie náhodných kontrol materiálov na celej trase stavby D4 a priľahlej rýchlostnej ceste R7 medzi Bratislavou a Holicami. Vzorky v Jarovciach odhalili znečistenie, lebo recyklát nebol správny.
„Problém bol v Jarovciach, kde nebol prírodný materiál nablízku,“ poznamenal Érsek. Zhotoviteľ vyvážal podľa ministra na stavbu R7 štrk a polícia zisťuje, či mal na to povolenie.
Riaditeľ odboru manažmentu PPP projektov na ministerstve dopravy Peter Tvrdoň povedal, že nové testy budú na viacerých miestach výstavby D4 a R7. Zabezpečuje to Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS). Tá má akreditované laboratórium na odoberanie vzoriek.
„NDS nám poskytuje technickú pomoc v rámci koncesnej zmluvy. Nevhodný materiál bude musieť ísť preč. Na ten, ktorý by bol vhodný a nie je povolený, budeme žiadať koncesionára o povolenie. V rámci ekoauditu sme získali dôkaz, na základe ktorého sme podali podnet na Špeciálny stavebný dohľad a na Inšpekciu životného prostredia,“ uviedol Tvrdoň.
Odber vzoriek musia koordinovať s políciou, aby nezmarili vyšetrovanie. „Nemôžeme tam len tak nabehnúť,“ upozornil.
Na práce na D4 a R7 by mal podľa ministra dopravy dohliadať nový stavebný dozor. Súčasný už nemá dôveru vzhľadom na zistené nedostatky.
Minister tento týždeň rokoval s koncesionárom projektu Zero Bypass (Obchvat Nula).
„Som presvedčený, že koncesionár niekde zavádzal, lebo tieto veci mal odhaliť a upozorniť na to. Koncesionár mal potvrdiť, či súhlasí s výmenou stavebného dozoru. Na základe dohody s koncesionárom sa vyberie ďalší dozor,“ vysvetlil Érsek.
Každý zo štyroch uchádzačov v tendri na realizáciu projektu D4 a R7 navrhol viaceré firmy na dozor.
„Úspešný uchádzač si musel vybrať z iných ponúk, aby bola zabezpečená nestrannosť a nezaujatosť. Dozor reálne platia banky, tak ako koncesionára a zhotoviteľa, ale cena nezávislého dozoru je zahrnutá v cene diela. Technický poradca bánk kontroluje odvedené práce a či dozor konal alebo nekonal,“ povedal Tvrdoň.
https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/eu ... -projektu/
(SK) EIB pozastavila financování projektu PPP na D4
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion