Problém nového tunela. Väčšie vozidlá neprejdú
Autor: Vladimír Maťo
Zdroj: Hospodárske noviny
Previezť sa autom popod najväčšiu slovenskú rieku by malo byť možné už v roku 2022. Dva z piatich priepustov neďaleko obce Vojka nad Dunajom plánujú vodohospodári prestavať na dopravný tunel. V súčasnosti cez priepusty tečie priesaková voda z jednej strany kanála na druhú. „Máme hotový projekt. Vodohospodárska výstavba má od apríla tohto roku platné územné rozhodnutie na tento projekt a začína s výkupom pozemkov,“ zhrnul v pondelok minister životného prostredia László Solymos.
Súťaž na prestavbu vyhlásia ešte tento týždeň. Cesta popod koryto Dunaja umožní osobným autám, chodcom a cyklistom prekonať vodný tok celoročne, bez ohľadu na poveternostné podmienky. Dnes sa miestni musia spoliehať na kompu, ktorej prevádzka závisí od počasia. Cena projektu by sa mala vyšplhať na 24,7 milióna eur, čo je asi o pätinu viac, ako sa uvádzalo v pôvodných odhadoch.
Kompa má pre ľudí zmysel
Dunajský kanál dnes križuje kompa. Za priaznivých podmienok sa počas bežného pracovného dňa otočí takmer 30-krát. Vďaka nej sa tisícka obyvateľov z troch obcí na južnom brehu bez problémov dostane do neďalekého Šamorína za službami, na úrady či k lekárom. Najmä pre dôchodcov z Vojky je preto dôležitý malý obecný autobus, ktorý na kompe jazdí do mesta päť ráz denne. Miestni majú obavy o dostupnosť služieb. „Niekedy prídu z Bratislavy a z Dunajskej Stredy, no zväčša zo Šamorína sem jazdia aj hasiči a záchranné zložky,“ vysvetľuje starosta obce Donald Álló.
Priepust, v ktorom má vzniknúť cesta, je vysoký len 2,2 metra. Autobus, sanitka ani väčšia hasičská technika ním neprejdú. „Na druhej strane je aj poľnohospodárske družstvo, ktoré tu má polia. Musia nejako prejsť a ísť s traktormi okolo, to je takmer päťdesiat kilometrov,“ dodáva Tamás Világi, starosta obce Bodíky. Kompou si obyvatelia vozia napríklad aj uhlie na zimu. Poloha medzi dvoma korytami Dunaja im totiž neumožňuje zaviesť na kúrenie plyn.
Starostovia obcí na Malom Žitnom ostrove kritizujú ministerstvo a vodohospodárov. „Nič nevieme, nemáme nič na papieri a nemáme žiadnu istotu,“ konštatuje Álló. Világi zas dodáva, že ich nepozvali na pondelkovú tlačovú besedu.
Kompa bude aj nebude
Úplne odstaviť kompu cez dunajský kanál zatiaľ vodohospodári neplánujú. Jej prevádzka sa však po dobudovaní dopravného tunela výrazne obmedzí. „My s kompou rátame len do tej miery, že bude potrebné prepravovať nejaké veci na základe požiadaviek obcí,“ hovorí o budúcnosti plavidla generálny riaditeľ Vodohospodárskej výstavby Daniel Kvocera.
Naznačil však tiež, že udeľovanie výnimiek nebude samozrejmosťou. „Štát a Vodohospodárska výstavba sa v minulosti zaviazali na prepravovanie osôb, takže tie výnimky, ktoré by mali byť na nejaké špeciálne vozidlá, nikdy neboli v žiadnej zmluve definované,“ povedal Kvocera.
Zriadiť novú stanicu záchranárov a hasičov pri budúcom tuneli nie je potrebné. Problém s dojazdom zásahových jednotiek do tunela či obcí za ním však budú riešiť nákupom novej techniky, ktorá vjazd a prejazd tunelom umožní. Záchranári by tak mali byť schopní prísť v prípade potreby na miesto približne do šiestich minút.
Autor: Vladimír Maťo
Tagy: infraštruktúra, rezort dopravy, dopravný tunel
https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/19 ... a-neprejdu
(SK) Propust pod Dunajem se přestaví na silniční tunel
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion