(SK) Tranzit z Prešova stáhne 22 km 4-pruhů na D1 a R4

Články z novin a internetu - zahraniční
Zamčeno
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

(SK) Tranzit z Prešova stáhne 22 km 4-pruhů na D1 a R4

Příspěvek od Diaľničiar »

Kamióny z Prešova má odlákať 22-kilometrov štvorprúdovky

Na jar budúceho roka plánuje štát objednať predĺženie už rozostavanej severnej obchádzky Prešova o ďalších 10 kilometrov. Vláda schválila, že aj pokračovanie bude štvorprúdovka.

Ide o mimoriadnu udalosť nielen preto, že návrh podal minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) nečakane na výjazde vlády v Kokave nad Rimavicou. Aktuálne rozhodnutie predovšetkým uzatvára citlivú debatu o dopravných riešeniach pre tretie najväčšie slovenské mesto.

Spor o obchvaty Prešova sa viedol od roku 2017 pre otázku, či sa dá Prešovu pomôcť aj podobne efektívne ale lacnejšie než sériou troch relatívne veľkých diaľničných projektov.

Dva sa medzičasom rozostavali, tretí odobrila vláda tiež bez zásadných zmien oproti pôvodným plánom.

Tie zahŕňali výstavbu:

[ Aktivujte si Ekonomický denník, ranný newsletter Denníka E. Začíname v septembri, odber si môžete aktivovať už teraz. ]
D1, Prešov, západ – Prešov, juh: 7,87 km (už rozostavaný)
R4, I. etapa severného obchvatu: 4,3 km (už rozostavaný)
R4, II. etapa severného obchvatu: 10,2 km (schválila ho vláda)

Zelenou sú plánované, červenou rozostavané a čiernou hotové úseky diaľnic a rýchlostných ciest. Mapa – NDS
Po dostavbe tak pribudne pri Prešove celkovo 22 kilometrov diaľnic so štyrmi pruhmi.

Ministerstvo dopravy píše, že návrh na štvorprúdové predĺženie severnej obchádzky mesta predložili v okamihu, ako dostali dosť dôkazov o tom, že navrhované riešenie je najlepšie možné.

Existencia takýchto dôkazov je dôležitá minimálne z troch dôvodov:

1. Málo precízny výber pri investícii môže znamenať neskoršie dopravné riešenia inde alebo vo vnútri Prešova.

2. Existovali pochybnosti, či sa nedá Prešovu pomôcť podobne účinne za menej peňazí.

3. Zo živých projektov tri prešovské investície veľkosťou prevyšuje len rozostavaný obchvat Bratislavy aj s jeho napojením na Dunajskú Stredu (59 km so stavebnými nákladmi cca. 860 miliónov eur).

„Po tom, ako boli dokončené viaceré CBA (cost-benefit) analýzy a tak isto dopravný generel mesta Prešov, existuje podľa názoru ministra dostatok relevantných dát, na základe ktorých vláda mohla rozhodnúť,“ píše ministerstvo dopravy.

Diaľnica nečakane zlacnela

Ministerstvo dopravy na otázku, či je materiál schválený vládou aj výsledkom dohody s analytikmi z Útvaru hodnota za peniaze, sucho odpovedalo, že „tento materiál schválila vláda“.

Z ministerstva financií odkázali, že momentálne analýzu prínosov a nákladov pre posledných 10 kilometrov pri Prešove analyzujú.

“Po konzultáciách podrobností analýzy so zhotoviteľom, ÚHP pripraví a zverejní hodnotenie projektu,” odpísali z ministerstva financií.

Analytici predbežne chvália, že ministerstvo dopravy v analýze použilo oproti minulosti kvalitnejšie dopravné dáta, a tie sú základom pre správne rozhodnutia o diaľničných investíciách.

Diaľničiari po novom pridali do plánov na predĺženie severného obchvatu aj možnosť neskôr pristavať privádzač “Grófske”, ktorý má potenciál zväčšiť využitie obchvatu Prešova.

A čo je tiež dôležité, všetky verzie stavby v nových prepočtoch diaľničniarov výrazne zlacneli, vrátane s plným profilom „základný z 314 mil. eur na 264 mil. eur čo jednoznačne zvyšuje ich návratnosť“, píšu analytici z ministerstva financií.

Reč je teda o zlacnení o 50 miliónov eur.

V histórii to nie je prvýkrát, čo cenové očakávania z Národnej diaľničnej tesne pred tendrom prekvapivo klesli. Príkladom je prvá etapa severného obchvatu Prešova, ktorý zlacnel o desiatky miliónov eur ešte pred tendrom. Technické riešenie sa pritom nemenilo, analytici z ministerstva financií to videli na optimalizáciu jednotkových cien, ktoré očakávali diaľničiari.

Je to len časť veľkého príbehu okolo prešovskej dopravy, ktorá začala byť vážna, keď sa na riešenia autami prehusteného Prešova aj pýtal vtedajší prezident Andrej Kiska vtedajšieho ministra financií Petra Kažimíra.

O čom sa debatovalo
Diaľnice pri Prešove boli vtedy prevažne iba na papieri a ich odhadovaná cena sa šplhala k 900 miliónom eur. Podobne veľký živý projekt je ešte pri Bratislave a zahŕňa 59 kilometrov diaľnic so stavebnými nákladmi okolo 860 miliónov eur.

Pri Prešove sa debatovalo o tom, či sa nedajú nájsť aj podobne účinné lacnejšie riešenia, alebo či sa za takúto porciu peňazí nedá získať väčší efekt v doprave. Ukazovalo sa, že prešovský problém nie je až tak o tranzite, ktorý dokáže odlákať obchvat ako skôr o dennej premávke áut, ktoré majú v Prešove svoj cieľ.

„Prešov potrebuje obchvat okolo celého mesta. To je bez debaty. Mne však v tej diskusii chýbajú aj ďalšie argumenty, diskusia o ďalších riešeniach najmä vo vnútri mesta, a nielen o cestných projektoch, ktoré by v konečnom dôsledku mali výraznejšie pomôcť doprave v meste oproti situácii len s obchvatom,“ vysvetľoval v rozhovore Štefan Kišš, šéf analytického útvaru Hodnota za peniaze.

„Ak minieme niekde miliardu eur, získame síce totálnu istotu a budeme mať luxusné riešenie, ale peniaze nám budú chýbať inde. Nebude na iné riešenia, ktoré by napríklad v Prešove doniesli väčší úžitok, čiže väčšie zníženie dopravy v meste,“ hovoril Kišš.

Ako si Kiska písal s Kažimírom o Prešove

Od Kažimíra vtedy Kiskovi odpísali, že sa oplatí dať do pomeru aj iné – potenciálne podobne účinné a lacnejšie riešenia alebo ich efektívnejšiu kombináciu.

V liste spomína Kažimírov analytický tím ako jednu z možností na zváženie stavbu obchvatu Prešova na východe (280 miliónov eur) a k tomu doplniť novú štvorprúdovú cestu prvej triedy priamo v meste (najviac 150 miliónov eur).

V kombinácii možných riešení sa ako jedna z možností objavilo postupne aj zužovanie autostrády a použitie ušetreného na iné dopravné riešenia.

Debata bola v tom čase o možnej úspore 300 miliónov eur z pôvodne odhadovaných takmer 900-miliónových nákladov na pomoc regiónu.

Kažimír sa dohodol s Érsekom, že sever prekreslia
O pár dní na to sa Kažimír dohodol s ministrom Érsekom, že juho-západná časť riešenia sa už meniť nebude. Stavebná súťaž bola hotová, zvíťazilo konzorcium okolo Eurovie.

Nezabrali ani argumenty o vysokej cene ukazujúce na podozrenie z kartelu, ani to, že času na zopakovanie súťaže bolo dosť, pretože stavbe chýbali dokumenty, ktoré pýtal Brusel.

Politická dohoda medzi Kažimírom a Érsekom debatu o prvej fáze výstavby pri Prešove stopla. Otvorila sa debata o úpravách projektov na severe mesta.

„Máme dohodu na tom, že rezort dopravy bude redizajnovať takzvaný severný obchvat a môžeme tam rátať so znížením profilov a tým aj s následnou úsporou,“ rečnil v roku 2017 po vládnom rokovaní minister financií Peter Kažimír.

Celá diaľnica štvorprúdová

Reč bola zrejme o pokračovaní severnej diaľnice, keďže jej prvú etapu (4 km) začala tento rok v júli stavať partia firiem Váhostav-TuCon bez zmeny v technickom riešení. Súťaž priniesla ďalšie zlacnenie o takmer 30 miliónov eur.

Čakalo sa ešte, či sa zmeny dotknú zvyšku severnej autostrády. Debata bola hlavne o dôsledkoch dohody medzi Érsekom a Kažimírom – či nie je lepšie postaviť ho celý alebo miestami v zúženom profile a či z neho nevyradiť plánovaný tunel.

Materiál schválený vo vláde ráta s tým, že súťaž o pokračovanie R4 vyhlásia v marci budúceho roka a na jej riešení sa nič zásadné nezmení (okrem potenciálu dostavať v budúcnosti aj privádzač Grófske).

„Úsek rýchlostnej cesty R4 Prešov severný obchvat druhá etapa bude mať po svojom dokončení 10,2 kilometra a jeho súčasťou bude aj 1,8 kilometra dlhý tunel Okruhliak. Celkový náklad na jeho výstavbu pred spustením súťaže sa odhaduje na úrovni 263 miliónov eur a ak pôjde všetko podľa plánov, tak rýchlostná cesta by mala byť dokončená v roku 2024,“ píše ministerstvo dopravy.

Z analýzy, ktorej výsledky ministerstvo predložilo vláde, vyplýva aj to, že budovanie východného obchvatu vychádza síce najlepšie, ale zbrzdilo by pomoc Prešovu pre slabú prípravu projektov.

Výsledok je, že kilometre na severe Prešova sa postavia podľa pôvodných plánov bez zásadných zmien. Oproti odhadom z roku 2017, kedy už skončil tender na prvú stavbu na juho-západe mesta sa náklady na severnú časť stavby znížili o viac než 100 miliónov eur. Sčasti súťažou, zmenou riešení ale aj bez zjavných dôvodov.

D1, Prešov, západ – Prešov, juh
dĺžka: 7,87 km
víťaz: Eurovia, Doprastav, Metrostav získal zmluvu za 356 345 380 eur bez DPH v apríli 2017.
Tender sprevádzali podozrenia z kartelu, víťazná ponuka vychádzala na 45 mil. eur za kilometer, čo je najviac v histórii D1. Prispelo k tomu aj jej projektovanie s betónovým povrchom, ktorý je drahší než asfaltový.
Ponúkala sa príležitosť zopakovať súťaž, pretože aj po tendri chýbali na ostrú stavbu dokumenty, ktoré si pýtal Brusel.

R4, I. etapa severného obchvatu
dĺžka: 4,3 km,
víťaz Váhostav-Tucon: 142 876 816,00 EUR bez DPH,
pred súťažou hodnotili projekt v Útvare hodnota za peniaze. Diaľničiari vtedy našli úsporu 33 miliónov eur. Súťažou cesta zlacnela o ďalších takmer 30 miliónov eur.

R4, II. etapa severného obchvatu
dĺžka: 10,2 km,
predpokladaná hodnota podľa materiálu schváleného vládou: 263 mil. eur,
predpokladaná hodnota základnej verzie s plným profilom predtým: 314 mil. eur.
Zdroj: MF SR, rokovanie.sk, ndsas
DNES NA DENNIKE.SK

https://e.dennikn.sk/1566493/kamiony-z- ... rprudovky/
Zamčeno

Zpět na „2019 Svět“