Ako ďalej s rýchlostnou cestou R2, ktorá má byť obchvatom Zvolena, dnes jednoznačne nepovie nikto. Diaľničiari aspoň čiastočne vyhoveli argumentom Sliača a posunom trasy bližšie ku Kováčovej uvoľnili kúpeľnému mestu územie na ďalší rozvoj.
Viera Sobolová z Národnej diaľničnej spoločnosti hovorí, že čakajú na vyjadrenie ministerstva životného prostredia. Od neho budú závisieť ďalšie kroky.
„Potrebujeme vedieť, či je povrchové riešenie, ktoré nahradilo pôvodne plánovaný tunel, v súlade so záverečným stanoviskom, ktoré bolo vydané v roku 2009. Dostali sme odporučenie, že máme podať oznámenie o zmene navrhovanej činnosti.
Práce na R2 sa tak čiastočne pozastavili. Oznámenie sme spracovali a v týchto dňoch ho predložíme ministerstvu,“ ozrejmila Sobolová s tým, že bude zverejnené na stránke enviroportálu, kde sa budú môcť vyjadriť všetky dotknuté strany.
„Ak dostaneme stanovisko, že nemusíme znova posudzovať vplyvy na životné prostredie, budeme okamžite pokračovať v príprave dokumentácie pre územné rozhodnutie. Druhá možnosť je, že budeme musieť znova zopakovať proces EIA,“ vysvetlila.
Zvolen ako lievik
Primátorka Zvolena Lenka Balkovičová pripomenula, že situácia v meste je veľmi vážna. „Zvolen sa stáva lievikom, preto Zvolenčania nedočkavo čakajú na obchvat. Tešíme sa, že ako najvýhodnejší bol zvolený severný variant, ktorý výrazne odbremení dopravu v meste a pričlení najvzdialenejšie sídlisko Sekier k mestu,“ povedala.
Súvisiaci článok Obchvat Zvolena na R2 sa dostal do patovej situácie Čítajte
„Nálada ľudí je tam už pod bodom mrazu, majú pocit, že sa o nich mesto nestará. Práve z dôvodu, že to majú do mesta ďaleko, ťažko sa dostávajú na vyťaženú hlavnú Lučeneckú cestu a my ako mesto nevieme urobiť žiadny krok k zlepšeniu ich dopravnej situácie.“
Podotkla tiež, že nechce, aby sa situácia okolo obchvatu Zvolena dostala do polohy výhovoriek. „Konflikt dvoch miest nemôže byť dôvodom na zastavenie projektovej prípravy aj samotnej realizácie. Ak by sa tak stalo, tak len z dôvodu, že vláda nechce dať viac peňazí na stredné Slovensko na budovanie rýchlostných ciest,“ okomentovala.
Obavy pretrvávajú
Primátorka Sliača Ľubica Balgová pripomenula, že na R2 sa musí pozerať z dvoch pohľadov. „Jedným je pohľad obyvateľov Sliača, druhým všeobecne pohľad Slováka, ktorý sa prepravuje z jednej časti Slovenska do inej. Severný obchvat,
ktorý je plánovaný popri Sliači, rieši možno problém Zvolena, ale nám zahustená križovatka pri mestskom úrade zostane stále. Jediné, čo sa zmení, je prístup; ten je teraz od Zvolena, potom bude od Sielnice,“ podotkla.
Argumentovala tiež, že z jednej strany má Sliač R1, z druhej letisko, z tretej kúpele a zo štvrtej strany má prísť R2.
„Nám to brzdí rozvoj. Pre nás je to aj otázka napríklad podielových daní potenciálnych nových obyvateľov,“ poznamenala s dôvetkom, že zlý vrt môže spôsobiť, že voda sa stratí nielen v sliačskych kúpeľoch, ale zmiznúť môže aj na Borovej hore.
„Áno, cesty potrebujeme, ale skúsme nájsť také riešenie, ktoré nebude o tom, že jednému pomôžeme a druhému uškodíme. Kým nedostaneme argumenty, ktoré by hovorili, že je to jediné možné riešenie a naše obavy nie sú opodstatnené, asi sa so Zvolenom nezhodneme.“
Navrhujú referendum
„Odporúčala by som, aby sa v Sliači konalo referendum k tejto otázke, pretože sa rozprávam s množstvom Sliačanov, ktorí dochádzajú do Zvolena, napríklad aj za prácou, a nemajú všetci takýto názor,“ povedala Balkovičová. Podľa nej by referendum dopadlo úplne inak ako oficiálne stanovisko mesta.
„Ja ho navrhujem urobiť vo Zvolene, pretože za mnou chodia obyvatelia Zvolena, ktorí hovoria: veď potiahnime R2 cez Lučeneckú cestu, stavebná uzávera je tam už tak či tak desaťročia, a keby to išlo popod Lučeneckú, tak sa nič nestane,“ kontrovala Balgová.
„Z toho vidieť, že nie všetci sú zástancovia jedného alebo druhého riešenia, ale môžeme urobiť referendum naraz v obidvoch mestách a uvidíme, aké bude vyjadrenie občanov,“ doplnila.
Sobolová ako najoptimistickejší termín začatia výstavby obchvatu vidí rok 2024, aj to za predpokladu, ak ministerstvo životného prostredia vydá rozhodnutie, že nie je potrebné zopakovať proces EIA.
Nikto však ešte nepovedal, aký dosah na ďalšiu realizáciu bude mať odmietavé stanovisko obce Kováčová, ktorá s takou rozsiahlou mimoúrovňovou križovatkou vo svojej bezprostrednej blízkosti nesúhlasí.
https://myzvolen.sme.sk/c/22249298/obch ... z642c6LPL1
(SK) Obchvat Zvolena (R2) stojí, čeká se na MŽP
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22562
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion