Právě je 20.9.2020 20:53:36




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 40 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2
 Austrálie - všeobecně 
Autor Zpráva
VIP

Příspěvky: 14036
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Austrálie - všeobecně
Katastrofální dopady z vývoje počasí:

V posledních dnech padají teplotní rekordy. 01/2019 byl nejteplejší měsíc v rámci celé historie Austrálie. Do minulosti jsou rekordy na letech 2005, 2013 a i prosinec 2018. To vše padá s lednem.

Adelaide 24.1. ... 46,6 st.C
Port Augusta (15 tisíc obyvatel, sten samý stát jako Adelaide) ... 49,5 st.C

Většina území je sužovaná dlouhou vlnou vedra, ze kterého plyne sucho a požáry. Tasmánie se starými lesními porosty (1000 let) dochází o tisíce km2 plochy. Samozřejmě jsou všude rozsáhlé uzavírky silnic a materiální škody jdou do obrovských výšek.

Pouze stát Queensland, který donedávna rovněž zápasil s vedrem zasáhl monzun, který tady způsobil 118-roční záplavy.

Pro výše vypsané fakta zemřelo v Austrálii několik tisíc velbloudů, mnoho ks dobytka ve vnitrozemí, celé kolonie netopýrů atd. Samozřejmě tyto extrémy mají dopady i na běžný život a realizaci mnoha projektů.

Je poškozeno i několik hlavních mostů/silnic, po kterých jinak jezdí silniční vlaky:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2019
čtěte+hlasujte


6.2.2019 19:43:18
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14036
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Austrálie - všeobecně
Strengthening Australia’s cities and regions
The Australian Government’s
10 Year Investment in Infrastructure


https://investment.infrastructure.gov.a ... egions.pdf

In the 2018–19 Budget, the Government has committed over $75 billion towards new and upgraded
transport infrastructure.
- rozpočet naleznete o 2 příspěvky dozadu :idea: Nesmíme ale zapomínat na vyšší ceny než jinde, ale i tak je to největší částka do dopravní infrastruktury. Australská populace žije ve velkých městech a právě do nich se poslední roky pumpují horibilní částky a další roky se pumpovat budou.

Ten dokument stojí za to si projít, pro lepší přehlednost co se kde realizuje nebo se bude, protože se to připravuje.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2019
čtěte+hlasujte


9.2.2019 20:23:00
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14036
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Austrálie - všeobecně
Upgrade Austrálie. V tomto roce jsem zrealizoval díky technické podpoře fóra a stránky vlastní fórum pro samotnou Austrálii. Kdysi dávno to navrhl Marooned17, ale tehdy jsem o tom neuvažoval. Důvod, proč se to změnilo jsou investice do silniční infrastruktury z posledních let, aby pro lepší přehlednost bylo k nalezení kde se co staví a děje. Na jeho počest jsem z jeho původního návrhu vytvořil konkrétní téma k hlavnímu městu. Celkově jsem přetvořil vícero příspěvků ze všeobecního vlákna, abych mohl dle vzoru z USA/Kanady provést i toto vlastní fórum a aby to datumově sedělo dle dalšího pořadí. Všechny takto vytvořené příspěvky ale původně již nesplňovali obsah: neaktuální odkazy nebo informace, které se dali přičlenit k jiným příspěvkům. Tedy nedošlo k žádným ztrátám na informační hodnotě.

Tímto krokem byl splněný slib daný ve vyhodnocení mezinárodní sekce za rok 2018 s výhledem do dalšího období: viewtopic.php?f=58&t=424&p=178515#p178515 . Zároveň jsem aktualizoval odkazy na přímé odkazy z rozcestníků a doplnil i několik příspěvků k dalším projektům nebo rozpočtům atd.

Členění je na státy a teritoria, ale 1 tady z praktických důvodů chybí a to Jervis Bay Territory. Tomu se budu věnovat v tomto všeobecním vlákně pokud bude k čemu.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2019
čtěte+hlasujte


9.2.2019 20:40:20
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14036
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Austrálie - všeobecně
Financování silniční sítě /navazuje na to i další příspěvek/

Základy

Společenství Austrálie se skládá ze 6 států a vícero teritorií. Austrálská ústava definuje federální systém vlády. Federální financování zahrnuje v sobě fyzické i korporátní daňové příjmy, poplatky za suroviny a další daně. Státní a teritoriální příjmy jsou tvořené z dalších daní, třeba za pozemky, vozidla a další. Místní rady mají podíl na daních z firem. Dále funguje distribuce zdrojů z federálního systému do nižších stupňů řízení.

Dle austrálské ústavy jsou silnice v rukou států a místních vlád. Ale federální vláda financuje výstavbu a údržbu mnoha typů silniční infrastraktury právě jako podíl na redistribuci zdrojů. Umožněné jsou i privátní investice. Federální vláda nad systémem vytváří národní strategie rozvoje, do kterých vkládá příspěvky a spolufinancování pak očekává v těchto programech i od států. Z hlediska federálních strategií jsou v pořadí silnice dle: propojenost jednotlivých států mezi sebou, propojenost velikých sídel v rámci států a teritorií. Z hlediska států leží priorita na propojenosti regionů v rámci států a investice dle počtu obyvatel v rámci sídel a navazujícího rozvoje. Národní infrastrukturu tak financují i státy a lokální vlády.

Daně a poplatky za palivo a vozidla

Daň z tovarů a služeb (Goods and Services Tax)

Od 07/2000 platí GST ve výši 10% včetně dopravního paliva a silničních vozidel. GST od firem směruje do federálních zdrojů a je redistribuována do států dle Commonwealth Grants Commission

Palivová daň

Začátkem 1900s zavedlo společenství celní a spotřební zatížení do této oblasti na úrovni 0,38143 AUD na 1 litr. Při zavedení GST v roce 2000 nastal pokles o 6,7c na 1 litr a další malé snížení nastalo v roce 2001.

Daň z luxusních vozidel

Austrálie rozčlenila vozidla dle cen a na jednotlivé kategorie uvalila GST ve vyšší hodnotě 33%. Pohybuje se to kolem 75.000 AUD pro jeden typ a 60.000 AUD pro druhý typ dle paliva.

Poplatek dle váhy vozidel

Vlastníci těžkých nákladních vozidel platí registrační poplatek za používání silnic, aby se zajistil tzv. spravedlivý podíl na opotřebování silnic. Jistá forma úlevy se pak dá získat při ceně za palivo. Tato regulace je platná na celém území, ale poplatky se mohou lišit dle jednotlivých států. Upraveno je to dle zákonu k těžkým vozidlám z r. 2007. Regulaci pak vykonává National Transport Commission. Začátkem 07/2013 došlo k navýšení všech poplatků o +2,5%, je to regulace mezi cenami PHM a poplatkami za užívání vozidel poměrně složitým propočtem dle dvou zákonů. V roce 2014 se objevil návrh pro instalaci GPS, aby se za každé vozidlo zaplatilo tolik kolik km za rok najezdilo.

Další poplatky

Sem spadají například poplatky, které vyžadují jednotlivé státy za celkovou registraci vozidel určených pro podnikové aktivity za užívání silnic.

Mýto

Některé státy umožňují rozvíjet silniční infrastrukturu formou zpoplatněných silnic, často ve formě PPP. Mýto je tak primárně situované v metropolitních územích ve východní části společenství: New South Wales, Victoria a Queensland.

Financování národní silniční infrastruktury

Historie

V roce 1959 ukončila federální vláda tzv. vázanost zdrojů na silniční investice. Pokračovalo to až do roku 1982, kdy se tedy silnice financují ze všeobecních zdrojů. V tomto roce se přijal Australian Bicentennial Road Development Trust Fund Act, který umožnil dofinancovat silniční infrastrukturu ve výši 0,01 AUD na 1 litr PHM. Tento akt nahradil Australian Land Transport Development Act 1988, který zrušil přirážku a umožnil vládě stanovit libovolnou výši tohoto poplatku z PHM. Tento zákon je stále v platnosti, i když se od 1992 neuplatňuje do praxe.

Stávající situace

Stávající model financování silniční sítě se skládá z příjmů z paliva a ostatních daní a silničních poplatků, které jsou hlavním příjmem Consolidated Revenue Fund a jsou dál přidělené na jednotlivé infrastrukturní projekty. Federální výdaje se řídí dle ročních rozpočtů. Na financování infrastrukturních rozpočtů státní sítě se pak podílejí i jednotlivé státy a teritoria, přičemž se řídí dle Nation Building Program, který je součástí National Partnership Payments to the States, který zajišťuje distribuční systém přerozdělování peněz mezi federální vládou a vládami států. Celý mechanismus je pak zajištěný přes Nation-building Funds Act 2008. Alokace prostředků na infrastrukturní projekty se řídí dle priorit rozvoje infrastruktury sestaveným dle Infrastructure Australia.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2019
čtěte+hlasujte


17.2.2019 13:57:19
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14036
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Austrálie - všeobecně
příspěvek navazuje na ten výše, pro rozsah je to rozdělené

Následují některé hlavní programy financování silniční infrastruktury, které řídí administrativně Department of Infrastructure and Regional Development jako součást zmíněného programu Infrastructure Investment.

Národní projekty

Tento program obnáší cílové projekty v rámci Národní sítě, které přinášejí nejvyšší benefity pro společenství. Především na ně směruje distribuce příjmů pro individuální státy. Zahrnuje hlavní stavební práce na silniční síti a má zajistit zvýšení bezpečnosti na síti národních silnic.

Projekty mimo sítě

Pod tímto programem se financují státní, teritoriální a lokální vlády z hlediska jejich silničních projektů mimo národní sílniční sítě.

Silnice do programu obnovy

Tento program zahrnuje alokaci poplatků do financování lokálních vlád v každém státě nebo teritoriu jakožto podporu údržby s cílem udržení národního majetku lokální silniční infrastraktury. Každá rada má garantovaný podíl na financování a jsou nominované projekty pro jejich financování. Model funguje přes počet obyvatel a rozsah silniční sítě z hlediska jejich délky. Platí to pro všechny státy a Severní teritorium.

Financování lokálních silnic

Je doplněním toho předchozího, ale s tím rozdílem, že poskytuje další granty na opravy silnic dle dalších ukazatelů: inflace, růst obyvatelstva, mimořádné situace. Tyto zdroje nejsou vázané a nárokovatelné. Program zajišťuje vyšší spravedlnost.

Black Spot Program

Tento program se zaměřuje na úseky silnic kdekoliv ve společenství, které vykazují zvýšenou míru dopravní nehodovosti. Aby se pak do nich investovalo, tak se musí nejen prokázat dopravní nehodovost, ale náklady na investici mají být v poměru 2:1 k dosažení benefitů z investice.

Budoucnost

Po roce 2010 se zavedl dodatkový program rozvoje národní silniční infrastruktury. Nová vláda, která vzešla v roce 2013 zavedla "significant infrastructure agenda", kde vyčlenila extra peníze ve výši 5 mld. AUD na financování hlavních silničních projektů. Dále se v tom samém roce přistoupilo k zadání nových úloh: lépe posoudit procesy nákladů na investice do silnic, jejich možná redukce a zapojení států a samospráv, posoudit objektivitu alternativního financování, dokumentaci k emisím. V roce 2014 se vláda zaměřila na maximalizaci zapojení privátního sektoru do realizace klíčových infrastrukturních projektů, včetně silnic a zavedla se komise Productivity Commission, která se začala věnovat celkové výši zpoplatnění za používání silnic pro všechny její účastníky. Navázalo to tak na roky 2008 a 2011, kdy se zkoumala možnost financování silničních projektů přes PPP, ale mnoho projektů se nakonec ukázalo neufinancovatelných a zároveň se ale zahájila dodateční politika federálního financování velikých silničních projektů v metropolitních územích a i v rámci hlavních tahů mezi jednotlivými státy, které tak mj. se přestavují na 4-pruhy co snižuje dopravní nehodovost vzhledem k jejich přetíženosti.

Federální vláda a státy pak po roce 2013 vzhledem k novým okolnostem začínají uvažovat i o privatizaci/koncesích stávajících silničních úseků s cílem jejich dalšího rozvoje tak, aby to vlády nic nestálo nebo dokonce by to přineslo vládám další zdroje na případné nové investice nebo snížení dluhu.

zdroje pro další čtení:

ústava: http://www.comlaw.gov.au/Details/C2013Q00005
Infrastructure Australia: https://infrastructureaustralia.gov.au/about/ , https://www.legislation.gov.au/Details/C2013C00551
GST: https://www.legislation.gov.au/Details/C2014C00008
Fuel Prices: http://www.accc.gov.au/consumers/petrol ... uel-prices
Commonwealth Grants Commission: https://www.cgc.gov.au/
Australian Land Transport Development Act 1988: https://www.legislation.gov.au/Details/C2008C00377
Funding for land transport-related projects is distributed under the Nation Building Program (National Land Transport) Act 2009: http://www.comlaw.gov.au/Details/C2009C00304
Black Spot Program: https://investment.infrastructure.gov.a ... lack_spot/

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2019
čtěte+hlasujte


17.2.2019 14:24:40
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14036
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Austrálie - všeobecně
Úřad BITRE (na začátku vlákna je odkaz) vydal publikaci 2018, kde jsou dostupné údaje, které mapují infrastrukturu jako celek z pohledu INFRASTRUKTURA & EKONOMIKA, vybírám z toho následující údaje ...
Příloha:
b1.JPG
b1.JPG [ 54.03 KiB | Zobrazeno 9232 krát ]

Příloha:
B2.JPG
B2.JPG [ 53.32 KiB | Zobrazeno 9232 krát ]

Příloha:
b3.JPG
b3.JPG [ 67.12 KiB | Zobrazeno 9232 krát ]

Příloha:
b4.JPG
b4.JPG [ 55.8 KiB | Zobrazeno 9232 krát ]

Příloha:
b5.JPG
b5.JPG [ 42.73 KiB | Zobrazeno 9232 krát ]

... ale k dispozici je toho mnohem více tady na odkazu: https://bitre.gov.au/publications/2018/ ... ooklet.pdf

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2019
čtěte+hlasujte


18.2.2019 19:16:25
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14036
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Austrálie - všeobecně
Výdaje na infrastrukturu, které jsou opravdu vysoké tuto dekádu mají dosáhnout letos svého vrcholu. Stavební činnost má dosáhnout svého vrcholu. Na pokraji kapacit jsou již i stavební firmy, stavebnictví by již nepůsobilo prorůstově pro ekonomiku z dlouhodobého hlediska a nastal by v krátkém čase větší propad.

V tomto roce se utratí na infrastrukturní projekty rekordních 40 mld. dolarů. Tahouny jsou pak veliké projekty především v Novém Jižním Walesu a na to si stačí pročíst to vlákno. V tomto všeobecním jsem vícekrát psal a uváděl i studie, proč jsou projekty v Austrálii drahší, mnohem drahší než ve zbytku vyspělého světa, ale i tak co veliké město v Austrálii - to veliké investice do rozvoje dopravní infrastruktury. Staví se ale i na stávajících silnicích mezi státy a na pobřeží na JV kontinentu, když se dualizují silnice. Mohutně se investuje i do veřejné dopravy jak metra tak železnic nebo bus pruhů. Vytváří se tak podmínky pro další růst obyvatelstva v metropolitních oblastech, protože k tomu budou dobré dopravní podmínky. Austrálie řadu let nezná co je to recese a na dobré úrovni má i dluhy. A to jak federální tak na nižších úrovni samospráv. Velká část projektů je v takové fázi rozestavěnosti, že rokem 2020 se bude na ně utrácet stále méně peněz a nové projekty je již nestačí nahrazovat.

Na druhou stranu se uvolní kapacity a přesunou se pravděpodobně více do soukromé sféry. Stavebnictví tak veliké rány neutrpí, respektivě dokonce z krátkodobého hlediska sice dojde k poklesu výkonů, ale investičně firmy dojdou o menší peníze, než když se muselo investovat do jejich rozvoje, aby se dala pozvednout stavební výkonnost a často se za to muselo pak ještě splácet bankám. Investice se provádět museli, jinak by firmy ztráceli konkurenceschopnost.

Tolik závěry ze 4-ročního monitoringu stavebního sektoru v prostoru infrastruktury od společnosti Deloitte Access Economics v Austrálii.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2019
čtěte+hlasujte


10.3.2019 18:45:34
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14036
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Austrálie - všeobecně
Austrálská vláda sestavila začátkem měsíce rozpočet na další rok. Bude vyrovnaný a výdaje na infrastrukturu navýší ze 75 mld. dolarů na 100 mld. dolarů na následující dekádu. Hlavním cílem je napumpovat peníze do odstranění kongescí velikých měst, kde žije většina populace. Pro metropolitní silniční tahy vzroste rozpočet z 1 mld. dolarů na 4 mld. dolarů. Tady je několik projektů, které mají i federální financování:

• M12 Motorway, planning and construction, ahead of opening the new Western Sydney Airport (Nancy Bird Walton) in 2026
• $1 billion for Princes Hwy, Sydney-Melbourne-Adelaide
• M1 Pacific Motorway extension to Raymond Terrace, north of Newcastle
• $300 million sealing roads in Dandenong Ranges and surrounds, east of Melbourne
• $110 million Wellington Rd duplication, east of Melbourne
• $287 million Cairns Ring Road, Queensland
• $140 million Albany Ring Road, WA

Rozpočet 2019/2020: https://www.budget.gov.au/index.htm


_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2019
čtěte+hlasujte


5.4.2019 11:27:36
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14036
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Austrálie - všeobecně
Informace a stav ze stavebnictví, dopravní infrastruktury:

Stavební průmysl v Austrálii byl až doposud jedním z nejrychleji rostoucích sektorů, s růstem jen v rezidenční výstavbě během roku 2018 ve výši 9,3 %. Dle prognóz má nicméně dojít k poklesu rezidenční výstavby až o 25 % do roku 2025. Pro australskou vládu zůstávají investice do infrastruktury jednou z jejích priorit. V roce 2018 byly vládou navrženy a schváleny nové infrastrukturní projekty: vybudování dráhy Sunshine Route na letiště v Melbourne (5 mld. AUD), North West Link, Melbourne – propojení Eastern Freeway a M80 Ring Road(1,75 mld. AUD), zavedení železničního spojení na Monash University (475 mil. AUD), zdvojení vlakové dráhy Port Botany (400 mil. AUD) a výstavba mostu Shoalhave v Nowra (155 mil. AUD), Pacific Highway – obchvat Coffs Harbour (971 mil. AUD). Australský letecký průmysl generuje roční obrat 4 mld. AUD. Za posledních 20 let se objem letecké nákladní dopravy zdvojnásobil a do roku 2030 by měl vzrůst o dalších 120%. Zdvojnásobit do roku 2030 se má i počet cestujících v letecké dopravě. Austrálie má dobrou výchozí pozici pro vývoz do asijsko-pacifického prostoru, kde má být ve střednědobém horizontu vyšší poptávka po leteckých produktech a službách. Do roku 2030 by se měla o 50 % zvýšit velkoobjemová nákladní námořní doprava a stoupá také počet cestujících v námořní dopravě. V celosvětovém měřítku je Austrálie lídrem v nákladní železniční přepravě, má sedmou nejdelší železniční trať na světě (40 000 km). Většina železniční infrastruktury je ve vlastnictví australské vlády, jednotlivými dopravci jsou ale soukromé společnosti. Nové technologie jako vlaky bez strojvedoucích, nové druhy oceli pro železnici, vyšší nápravová nosnost nebo zvýšená bezpečnost jsou vítané. V dlouhodobém horizontu se očekává nárůst objemu nákladní železniční dopravy na dvojnásobek do roku 2030 a trojnásobek do roku 2050. Australská města jsou v různých stádiích plánování a realizace tramvajových linek - (Sydney, Canberra, Perth, Hobart). Vybudování dosud chybějící vysokorychlostní železniční trati, která by měla spojovat Brisbaine, Sydney, Canberru a Melbourne je zatím plánováno až na rok 2035. Uvažuje se také o vybudování spojení mezi Brisbaine a Melbourne bez průjezdu Sydney, které by urychlilo dopravu o 7 hodin a zkrátilo cestu o 170 km.

Jedním z nejdůležitějších, bohatství generujících a exportně nejvýkonnějších odvětví v Austrálii je průmysl těžební, v němž je zaměstnáno téměř 220 000 pracovníků. Austrálie je významným světovým exportérem celé řady nerostných surovin (bauxitu, železná ruda, hliník, zlato, stříbro, uhlí, nikl, zemní plyn, surová ropa). Základnou těžebního průmyslu je Západní Austrálie (45 % celkového objemu), významná je však též těžba v Queenslandu (23 %) a Novém Jižním Walesu (16 %). V současné době vzhledem k nižším cenám komodit na světových trzích je již těžební průmysl za fází boomu, nicméně dle odhadů by měl do roku 2020 i nadále stoupat, a to o 6 % ročně. V roce 2020 by měla být Austrálie největším vývozcem zkapalněného zemního plynu.

Zdroj: www.businessinfo.cz

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2019
čtěte+hlasujte


14.6.2019 18:03:10
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14036
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Austrálie - všeobecně
záběry z vesmíru na požáry v Austrálii

https://www.space.com/australia-wildfir ... -2020.html

zvyknu se tak velkým požárům věnovat i po stránce možných evakuací s využitím dálnic, ale tady to stále nedosáhlo až takových rozměrů (100.000 celkem evakuovaných v širokém prostoru včetně turistů je sice hodně, ale nejdou to celé bloky velkých měst), aby to ohrožovalo velká města přímo; nepřímo neustále prostřednictvím zadymení

Obrázek

nechci to samozřejmě nijak zlehčovat, škody jdou do miliard dolarů, požáry zabíjí desítky a likvidují majetky tisícům obyvatel a to bez lepších vyhlídek do dalších týdnů z hlediska jejich uhašení

Obrázek

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2019
čtěte+hlasujte


7.1.2020 19:02:43
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14036
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Austrálie - všeobecně
Australské požáry jsou nejhoršími v jejich historii: již zhořelo více než v Amazonii, USA a Kanadě dohromady za celý rok 2019

Zakřikl jsem to v předešlém příspěvku, ale v posledních 3 dnech došlo k evakuaci 1/4 mil. lidí. Na silnicích nastal chaos a čekalo se na odjezd z nejmenších oblastí v napojení na páteřní sítě i 3h. Asi nemusím psát ty fakta, že uhynulo na 1,25 miliardy ( :!: ) zvířat, škody jdou do mnoha miliard dolarů, že uvolnění CO2 představuje asi 70% toho co Austrálie vyprodukovala za celý rok 2018, že již padlo za oběť 105.000 km2 zelených ploch, že milionová města mají kvalitu ovzduší jako když člověk vykouří 37 cigaret atd. Mnoho států sem neustále posílá hasiče, i techniku. Mnoho zoo světa sem zasílá peníze na záchranu zvířat. Austrálii drtí vedro (40 st.), extrémní sucho (dle oblastí 3-7 let) a celkově dokonce nedostatek vody. Četl jsem, že v roce 2023 vyschnou tímto tempem i největší přehrady. Mnoho oblastí i s městami je dávno v úsporním režimu spotřeby vody a dokladuje to i fakt, že vodohospodářský program, který byl doposud v rozpočtu 7 mil. dolarů stoupl pro letošní rok na 1,5 mld. dolarů a přidat se mají jednotlivé státy a města. Musí se odsolovat víc vody, již nyní jsou Australané závislý z 30% na slané vodě. (třeba Izrael na mnohem větším %).

Hoří více než 100 požárů (denně do 200), z nich 60 (až 80) je mimo kontroly. Největších 6 je na rozloze více než 7000 km2. Satelity a NASA zpracovává model, jak je dým již v Latinské Americe a postoupí i na severní polokouli, jestli takto vydatně bude hořet i nadále. A to zřejmě bude.

Za dekádu jsem pozorně sledoval vývoj mnoha požárů, které se dostávají zcela mimo kontroly ve vícero částech planety, co se dá ostatně dohledat. Z roka na rok je to intenzivnější a rozšiřuje se to i do lokalit, kde to běžné nebylo. Opravdu tyto požáry tohoto typu jsou takové, že člověk často nestačí uniknout ani tím vozidlem a je často čas jen pár hodin na zbalení všeho. Z hlediska rozlohy zničených lesů je to katastrofální, z hlediska pak zasažených obydlí je poměr 5:1 zachráněných staveb. Hasiči v Austrálii v 5 ze 6 území dělají maximum. Armáda rovněž, protože se podílí na evakuacích jak leteckými tak námořními kapacitami. Na 74.000 dobrovolníků pomáhá: starším lidem, zvířatům, ale i s hašením. Do Austrálie proudí ohromující finanční pomoc; vícero požadavků bylo 4x překročeno. Ale kapacity pro reální uhašení nejsou v dosahu a bohužel, ale více než polovina států na planetě nedisponuje hasičemi na hašení lesních požárů ani nemají pro tento účel leteckou sílu ani standardní profesionální sbory.

Na 100 silnic je uzavřeno v NSW. Nejvíce jsou zasažené státy NSW a Viktorie. Masivní evakuace z velkých měst se ale naštěstí stále realizovat nemusejí, i když se o tom v rámci NSW mluví; v blízkém ohrožení je až 0,5 mil. obyvatel.

Jakékoliv další informace je možno dohledat na internetu. Pokud by něco další souviselo se zaměřením tohoto fóra, tak se tomu budu znovu věnovat, protože i takové jsou funkce silniční infrastruktury.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2019
čtěte+hlasujte


11.1.2020 23:23:44
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14036
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Austrálie - všeobecně
Rozsah zhořených zelených ploch se zvýšil na 186.000 km2. Z hlediska lesů a pralesů jde o nejhorší požáry v historii Austrálie. Jde o komplexní katastrofu pro obyvatelstvo, zvířata s dopadem i pro planetu vzhledem k znečištění ovzduší, co dle modelů NASA oběhne celou planetou. Z hlediska plochy pro medvídky koala padlo až 30% jejich obyvatelného území.

Před pár dny tady pro změnu velmi intenzivně pršelo. Queensland a Nový Jižní Wales: 3x větší srážky během 12h než je měsíční úhrn. Tohle mělo za následek bleskové povodně a smytí popele do řek, takže došlo i k úhynu ryb v nich a další ekologické katastrofe. Na druhou stranu to pomohlo snížit rozsah požárů.


_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2019
čtěte+hlasujte


18.1.2020 20:21:23
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14036
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Austrálie - všeobecně
opravdu kvalitní meteo analýza v souvislosti se změnou klimy a požáry v Austrálii: http://www.shmu.sk/sk/?page=2049&id=1040

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2019
čtěte+hlasujte


1.2.2020 16:08:27
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14036
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Austrálie - všeobecně
Austrálii stojí požáry doposud nepředstavitelných 110 mld. dolarů. Je to prozatimní součet k 20.1. a je v tom zahrnuto: škody za tisíce zničených domů, přímé náklady na hašení požárů (2 mld. dolarů), náklady spojené se zrušením letů, náklady spojené s obcházkami při uzavřených silnicích, škody za vozidla a další škody, náklady spojené s použitím zpomalovačů hoření ve smyslu jejich následné likvidace (červená látka jde dole jen se spec. přípravky), škody spojené s likvidací uhynulých zvířat (0,5 mld. savců), škody za srážky, které smývají popel a zahlcují ve vodohospodářském systému filtrovací zařízení, náklady spojené s evakuací obvatelstva ve vícero vlnách, náklady armády na vyžádané přelety a asistenci k hašení i evakuacím, náklady spojené s hrazením ubytování a dalších služeb pro tisícovky hasičů a techniky ze zahraničí, náklady na hrazení extra zdravotní péče pro obyvatelstvo, které má problémy s dýchací soustavou atd. Další škody se jen odhadují na ŽP a na odstavených provozovnách včetně zařízení pro energetiku a průmysl.

Vláda i místní vlády jsou připravené vše co je v souvislosti uhradit. Zatížené tak budou zcela jistě i pojišťovny respektivě zajišťovny.

Ekologické škody jsou prozatím nevyčíslitelné; některé NP jsou poškozené až na 80% jejich rozlohy. Zhorčená kvalita ovzduší je přitom na polovině planety. Popelček a další látky mají spad až v Latinské Americe. S tím souvisejí další nepřímé náklady na čištění a výdaje na zdravotnictví tam.

Hašení si doposud vyžádalo životy bezmála 40 osob, zničeno je na 6000+ budov, tisíce silnic jsou za kvartál uzavírány. K zemi šlo i několik ks letectva. Atd.

Vlády mezičasem vyčleňují cca. 10 mld. dolarů dohromady na průběžné platby za faktury. Různé ekologické organizace, dobrovolnické organizace se snaží pomoct poškozeným, ale i dobrovolníkům ve všech směrech. Je vyhlášeno vícero mezinárodních sbírek od záchrany medvídků koala po sbírky pro postižené ve všech směrech. Na programech pro ekologické aktivity participuje mnoho světových zoo, které přeposílají konkrétní % ze vstupného do Austrálie. Nejvíce hasičů tady mají USA, Kanada, Nový Zéland, ale i další asijské a evropské státy. USA a Kanada vysílají i vícero letadel.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2019
čtěte+hlasujte


2.2.2020 19:25:55
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14036
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Austrálie - všeobecně
Federální vláda sestavila silniční stimulační balíček pro podporu ekonomiky v rámci koronakrize. Celkem našla finance v propočtu ve výši 1,77 mld. USD. Peníze se mají použít ihned, což značí na projekty, které jsou v záveřečném stadiu přípravy a jediné co chybí k zahájení výstavby jsou peníze.

Do NJW dá vláda 705,3 mil. USD. Celkem to činí 57% peněz na financování 11 silnic kolem města Sydney ke zlepšení toku dopravy. NJW dodá 43% dalších peněz, tedy ta částka bude nakonec samozřejmě větší.

Další 1,06 mld. USD rozdělí mezi Queensland, Jižní Austrálii, Severní Teritorium, hlavní město a Tasmánii. Tak třeba Queensland dostane 292,7 mil. USD na vícero projektů. Nebudu to všechno rozepisovat.

Rok 2019 byl vrcholem silničních investicí napříč Austrálii. Rok 2020 je pokračováním, ale více méně již začatých projektů. Mega projektů v rámci největších měst v jednotlivých státech. Setrvačnost bude pokračovat do první poloviny této dekády. Na celou tuhle dekádu Austrálie zvedla investice o 1/3 ze 75 na 100 mld. dolarů. Ale o tom jsem psal. Dá se říct, že tempo a rozsah stavebních prací se již nezvedne, ale udrží se i nadále masivní investice do infrastruktury. A ty stávající peníze ve výši 1,77 mld. USD jsou ještě navíc. Nakonec to bude kolem 2,5-3 mld. USD díky spolufinancování místních států. Austrálie takhle překonala i poslední krizi.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2019
čtěte+hlasujte


31.8.2020 17:31:04
Profil Zobrazit autorovy stránky
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 40 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2




Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Český překlad – phpBB.cz