New South Wales - Nový Jižní Wales

Fórum věnované Australskému společenství (Commonwealth of Australia)
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: New South Wales - Nový Jižní Wales

Příspěvek od Diaľničiar »

Hlavní silniční síť v NSW je v rozsahu cca. 18.000 km, z toho je 4.300 km federálních silnic a 160 km dálnic v rámci metropole Sydney. Na celé této silniční síti se nachází více než 5.000 mostů a 22 tunelů. Na údržbu těchto 18.000 km silnic směruje ročně asi 1 mld. AUD. Tato hlavní silniční síť tvoří asi 10% z celé silniční sítě (včetně ulic) v rámci NSW, která má rozsah bezmála 185.000 km. Pod pojmem údržba se myslí pak oprava výtluků a celých povrchů. Na rutinní údržbu pak směrují další zdroje, tzv. provozní zdroje. Značení, úprava zeleně atd.



Silniční projekty :arrow:

https://www.rms.nsw.gov.au/projects/index.html

Státní priority:

*snížit počet smrtelných DN o 30% do roku 2021 oproti roku 2011
*zvýšit skutečnou cestovní rychlost na 90% hlavních silničních úsecích

Rozpočet 2018/2019:

*celá doprava má rozpočet 25,8 mld. AUD
*na kapitálové výdaje směruje částka 12,4 mld. AUD (48% rozpočtu)
- z toho 1/3 do silnic a dálnic

Letošní rozpočet je vysoký a expanzivní a pokračuje v zadané linii. Realizují se tak největší investice v historii státu a tyto pokračují i nadále do nejbližších let. To se pak netýká jen silnic, ale i investicí do veřejné dopravy a železnic.

Stát má mít v roce 2036 až 9,9 mil. obyvatel, tedy se stav populace zvýší o +20%. Těžisko pak bude ležet i nadále v Sydney a okolí. Stávající mega-infrastrukturní projekty mají nejen zlepšit stávající dopravní tok a situaci, ale se počítá i s udržením dobrého výhledu pro další rozvoj metropole. V té žije již 5 mil. obyvatel a za 7 let má v ní žít o dalších 0,7 mil. obyvatel navíc. Dosavadní predikce v plánování u Sydney neplatí ani do historie: vždy je skutečnost ještě vyšší. V roce 2031 se pak očekává 6,25 mil. obyvatel. Tomu odpovídá i zástavba domů a výstavba v stále širším okruhu z vícero stran včetně navazující technické infrastruktury.

Čisté zadlužení NSW bylo v roce 2018 na úrovni něco přes 11 mld. AUD. Historicky nejnižší. V nejbližších letech je projektován přebytek hospodaření ve výši +1,2 mld. AUD. Nezaměstnanost je na úrovni 4-5%.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 9.12.2022 15:25:24, celkem upraveno 2 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: New South Wales - Nový Jižní Wales

Příspěvek od Diaľničiar »

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: New South Wales - Nový Jižní Wales

Příspěvek od Diaľničiar »

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: New South Wales - Nový Jižní Wales

Příspěvek od Diaľničiar »

Austrálie je po volbách a federální vláda překvapila, když schválila financování se 400 mil. dolarovým příspěvkem pro Milton-Ulladulla Bypass na jižním pobřeží. Jde o součást 1 mld. dolarové alokace pro Princes Highway. Ulladulla je asi 220 km na jih od Sydney. Investice pak zahrnuje asi 20 km dualizaci silnice od Jervis Bay Road po Sussex Inlet.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 7.11.2020 19:33:03, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: New South Wales - Nový Jižní Wales

Příspěvek od Diaľničiar »

záběry z výstavby Pacific Highway Upgrade: Woolgoolga - Ballina:

https://www.skyscrapercity.com/showpost ... count=1359

https://www.pacifichighway.nsw.gov.au/
W2B-Bridge over Richmond River at Broadwater-aerial.jpg
W2B-Bridge over Richmond River at Broadwater-aerial.jpg (234.66 KiB) Zobrazeno 20287 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: New South Wales - Nový Jižní Wales

Příspěvek od Diaľničiar »

Financování ve výši 705 mil. USD směruje na 40 samostatních silničních projektů v tomto státě v období 2019/2020. Jeden z klíčových projektů bude realizace M4 Smart Motorway, spojující Parramatta a Penrith. Tyto práce si vyžádají 75,8 mil. USD.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: New South Wales - Nový Jižní Wales

Příspěvek od Diaľničiar »

(sledovaná stavba v tématu)

Tunel M4 East v Sydney mezi Haberfield a Homebush je od 13.7. v provozu :arrow:

*jde o I. etapu komplexu dopravních staveb WestConnex
*přesněji jde o 5,5 km dlouhý tunel, který je součástí 16,8 mld. dolarového projektu WestConnex; v každém směru jízdy jsou 3 jízdní pruhy
*WestConnex spojí dálnice M4 a M5, letiště formou 33 km tunelů a dálnic; obejde se tak 52 semaforů na trase
*II. etapa se již staví: 9 km tubusy na dálnici M5 (má se dokončit v 2020)
*pak je projekt přímé spojnice M4-M5 a to se má dokončit v 2023, čímž se celý projekt WestConnex dokončí

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: New South Wales - Nový Jižní Wales

Příspěvek od Diaľničiar »

Sydney připravuje jeden z největších dálničních projektů. Staví se doposud ledacos, ale další veliký dálniční projekt se připravuje. Jde o spojnici Western Harbour Tunnel a Beaches Link project. Místní stát již požádal finanční instituce ať se účastní příprav. Projektované náklady na výstavbu se odhadují na v propočtu 9,9 mld. USD.

Dále se zahájilo tendrování projektu Sydney Airport road link. Jde o nové silniční spojení s Sydney International Airport. Projekt nese i název Sydney Gateway Project. Náklady se v propočtu odhadují na 1,55 mld. USD. Zlepší se spojení mezi Paramatta na západě města a letištěm na východní straně. V dopravních špičkách tak klesne doba čekání v kolonách. S výstavbou se má začít v roce 2023.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 7.11.2020 19:34:52, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: New South Wales - Nový Jižní Wales

Příspěvek od Diaľničiar »

Coffs Harbour Bypass

základní popis ve fóru: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 70#p171470

k dispozici je vizualizace tohoto 14 km dlouhého projektu obchvatu:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: New South Wales - Nový Jižní Wales

Příspěvek od Diaľničiar »

M12 Western Sydney Airport Motorway (vícekrát zmíněná plánovaná stavba) má již zpracované dopady na ŽP: https://www.rms.nsw.gov.au/projects/01d ... t-2019.pdf .

tady je mj. navrhovaná MÚK s M7:

Obrázek

Má mít 4 pruhy s rezervou na 6 do budoucnosti. Bez zatížení mýtem. Výstavba se má zahájit v roce 2022 a otevřít společně s letištěm Western Sydney Airport (12/2026).
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: New South Wales - Nový Jižní Wales

Příspěvek od Diaľničiar »

Opening the new motorway between Tyndale and Maclean

In March, a 12 kilometre section of new motorway between Tyndale and Maclean will open to traffic. As part of this traffic change motorists will experience smoother, safer and more reliable journeys with better flood immunity and more readily available alternative routes.

The existing Pacific Highway between Glenugie and Maclean will be renamed Big River Way. Big River Way will continue to connect communities across the region as sections of the upgraded highway are opened to traffic and the existing highway is bypassed.

At Tyndale there will be a split interchange. Tyndale north interchange will open in its permanent arrangement as part of this first traffic change. Tyndale south interchange will open as part of the upgrade between Tyndale and Glenugie.

The interchange at Maclean will open in two stages.​

https://www.pacifichighway.nsw.gov.au/s ... 202020.pdf
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: New South Wales - Nový Jižní Wales

Příspěvek od Diaľničiar »

V Sydney se odevzdal do provozu další tunelový úsek (9 km) v rámci dálnice M8. Masivní nárůst motorizace ve spjatosti s urbanizací posledních let se řeší především novou výstavbou páteřních tahů. 9 km 2- rourový tunel spojuje území na jižní straně města se západním předměstím Liverpool.

Tunelová sekce je 2. fází masivního projektu WestConnex project, v nákladech 16,8 mld. AUD. Ta 1. etapa byla tunely v rámci M4. Další etapy budou třeba spojení M8 s M4 a další nové trasy.



https://www.dailytelegraph.com.au/subsc ... de=premium
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: New South Wales - Nový Jižní Wales

Příspěvek od Diaľničiar »

Ještě dne 19.5. se do provozu odevzdal 36 km úsek Pacific Highway v dálničních parametrech. Jde o obchvat Grafton. Pacific Highway se přestavuje již 20 let, v původních nákladech 15 mld. dolarů.

Zdroj: https://www.rms.nsw.gov.au/about/news-e ... -line.html
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: New South Wales - Nový Jižní Wales

Příspěvek od Diaľničiar »

Sydney se dočká dalšího vylepšení silniční sítě. Tendruje se úsek na tahu M6, kde bude i tunelová sekce a odhadované náklady mají být ve výši v propočtu 1,83 mld. USD. Zájem má vícero firem od Malajsie přes Austrálii po Španělsko s Jižní Korejou. Po dokončení se budou moct řidiči vyhnout dnes přetížené a světelnou signalizací protkané Princess Highway.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: New South Wales - Nový Jižní Wales

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 10.9. se do provozu dostal 34 km upgrade Pacific Highway ve 4- pruhu mezi Ballina a Woodburn. Dokončeno je tak již 133 ze 155 km. :P

https://minister.infrastructure.gov.au/ ... completion
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: New South Wales - Nový Jižní Wales

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 31.10. se do provozu odevzdal 9 km dlouhý NorthConnex Tunnel ve městě Sydney. Dálniční podzemní stavba spojila Pacific Motorway s Hills Motorway. Jde o chybějící poslední úsek v rámci regional motorway system města. Tato soustava nahrazuje 22 světelných křižovatek na Pennant Hills Road. Investice do tunelu vyšla na 3 mld. AUD a jízda v něm bude zpoplatněna.

https://www.smh.com.au/national/nsw/rib ... 56a2g.html
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: New South Wales - Nový Jižní Wales

Příspěvek od Diaľničiar »

Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje a všechny odkazy jsou plně funkční. Ještě nyní doplním pár informací.

Nový Jižní Wales dostane z nejnovějšího balíčku od společenství (ten je ve výši 7,5 mld. AUD) 2,7 mld. AUD, z čeho nejvíc jde na 4 akce:

$560 million for the Singleton Bypass on the New England Highway
$360 million for the Newcastle Inner City Bypass between Rankin Park and Jesmond
$120 million for the Prospect Highway Upgrade
$491 million for the Coffs Harbour Bypass (Bringing the total Federal contribution to $1.5 billion)

Vytvoří se tak 8000 pracovních míst.


Rozpočet tohoto státu pro segment infrastruktura byl v roce 2019/2020 (se zahrnutím na periodu 4 let) v (další) rekordní úrovni a sice:
číslo se každým rokem upravuje dle aktuálního státního rozpočtu, tudíž brzo bude upraveno na 2020/2021<br />z toho jde většina peněz do dopravní infrastruktury na více než 3500 projektů
číslo se každým rokem upravuje dle aktuálního státního rozpočtu, tudíž brzo bude upraveno na 2020/2021
z toho jde většina peněz do dopravní infrastruktury na více než 3500 projektů
97.JPG (26.7 KiB) Zobrazeno 11031 x


Detaily všech investicí i do minulosti, ale i pro období 2019/2020 naleznete zde: https://www.budget.nsw.gov.au/sites/def ... 201920.pdf .

Projekty jako takové si lze prohlédnout/vyhledat zde:

https://www.transport.nsw.gov.au/projects
tady extra dálnice: https://v2.communityanalytics.com.au/rms/motorways
tady pak zase ke koridorům: https://www.transport.nsw.gov.au/corridors

Jednoduše se všechno formuje tak, že to co se teprva nastartovalo uplynulou dekádu, tak to se zásadně promění do reality v této dekádě a již určuje politiku urbanizace a zástavby na dalších 30 let. :idea:

Né nadarmo v tomto státě žije 1/3 obyvatelstva státu, ale taky se zde generuje 1/3 australského HDP. Doprava zjednodušeně projde proměnou v dalších 10 letech:



Jednoduše se změní struktura přepravy nákladu, ale i lidí z a do práce atd. "Za chodu".

Tu budoucnost pak lépe popisuje web https://future.transport.nsw.gov.au/ , ten jsem již jednou přidával, ale ta budoucnost se opravdu takhle vizionářsky formuje a spisuje a pak taky ale realizuje.

Stávající dopravní projekty lze pak najít i zde: https://www.rms.nsw.gov.au/projects/index.html

Rozpočet státu 2020/2021 se formuje a zásadně reaguje na pandemii COVID-19. Rozpočet taky reaguje na požární katastrofu. Tahle kombinace zásadně ovlivňuje možnosti podnikání a má to dopad na daňové příjmy. Rozpočet se těžiskově věnuje i segmentu infrastruktury, kdy stávající vysoké investice trvající pár let jsou označovány za normální, protože právěže ty před rokem 2010 jsou označovány za extrémně nízké. Tohle zcela změní náhled na budoucí investice. Porozumět tomu co se jak bude stavět další roky pak lze z výcucu následujícího:
01.JPG
01.JPG (106.35 KiB) Zobrazeno 11031 x
02.JPG
02.JPG (119.08 KiB) Zobrazeno 11031 x
A stát zadefinoval i další infrastrukturní projekty, které hodlá zahrnout do brzké realizace a sice: Parramatta Light Rail Stage 2, Newcastle Airport Runway and Terminal Upgrade, Williamtown Special Activation Precinct (SAP), Wollongong Entertainment Precinct, Sydney Showground Upgrade.

Ty výdaje do infrastruktury se během 1 dekády prakticky 1,5x až 2x když zahrneme všechny zdroje (od federálních přes samosprávní po soukromé):
03.JPG
03.JPG (51.02 KiB) Zobrazeno 11031 x
K dalším informacím ke konkrétním silničním stavbám se dostanu až v dalším příspěvku, protože již by tady toho bylo moc.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: New South Wales - Nový Jižní Wales

Příspěvek od Diaľničiar »

extra příspěvek věnován silniční výstavbě; ve výše uvedeném shrnutí by toho již bylo moc

155 km Woolgoolga - Ballina v rámci Pacific Highway je z 90% v provozu. Zde stav z 08/2020:



Austrálie a stát investují do přestavby na 4-pruh do tohoto tahu 4,9 mld. AUD.

Více zde: https://www.pacifichighway.nsw.gov.au/p ... to-ballina

Pacific Highway Upgrade spojuje Sydney a Brisbane (stát Queensland).

Tady jsou informace k plánované výstavbě dalšího úseku v rámci tohoto státu a sice Coffs Harbour Bypass: https://www.planning.nsw.gov.au/Assess- ... our-Bypass . Australská vláda přispěje na tuto stavbu 80% nákladů, které se zvedají z původních 1,5 na 1,8 mld. AUD. Zbytek dodá stát. Těleso silnice má odolat i 100 roční povodni.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: New South Wales - Nový Jižní Wales

Příspěvek od Diaľničiar »

Dále, ta stejná společnost Seymour Whyte vyhrála zakázku na práce za v propočtu 900 mil. € v Sydney v rámci projektu Sydney Gateway (kdysi to neslo název Sydney Airport link, jenomže jak šel čas, tak Airport link dostala železniční investice):
06.JPG
06.JPG (97.09 KiB) Zobrazeno 11023 x
Zmínka ve fóru je vícekrát, třeba zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 32#p193032

Státní informace: https://v2.communityanalytics.com.au/rms/sydney-gateway

https://www.rms.nsw.gov.au/documents/pr ... 201811.pdf
https://www.rms.nsw.gov.au/documents/pr ... erview.pdf

Tady sa bavíme o spojení pro 100 tisíc vozidel za 24h a tento projekt sníží cestovní časy o 30 až 40 minut pro lidi cestující ze západu Sydney. S výstavbou se začne v roce 2021 a ukončit se má se v roce 2023/2024.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: New South Wales - Nový Jižní Wales

Příspěvek od Diaľničiar »

silniční reportáž v originálu 1/2

What lies beneath Down Under

The third and final construction stage on Sydney’s WestConnex project has begun, including the underground Rozelle Interchange – with a lot of help from Komatsu
The $4.3 billion M8 tunnels between Beverly Hills and St Peters opened in July this year (image courtesy WestConnex | Transurban)
The $4.3 billion M8 tunnels between Beverly Hills and St Peters opened in July this year (image courtesy WestConnex | Transurban)
1.JPG (119.6 KiB) Zobrazeno 10350 x
WestConnex is an ambitious 33km mostly underground motorway scheme, partially completed and partially under construction, in Sydney, New South Wales, Australia. The project, costing nearly A$17 billion, is being built in three main stages. It includes construction of around 26km of tunnels between the suburbs of Homebush and Kingsgrove, passing underneath Inner West suburbs including Haberfield and St Peters.

The Rozelle Interchange is part of - and at the heart of - stage three work that will link western and inner southern suburbs with the heart of the city. The $3.9 billion interchange is being built by the John Holland and CPB Contractors Joint Venture and managed by Transport for New South Wales, an agency of the New South Wales Department of Transport.
By September 2019, around 650 workers had pushed the M4-M5 Link Tunnels ahead more than 1km
By September 2019, around 650 workers had pushed the M4-M5 Link Tunnels ahead more than 1km
2.JPG (105.16 KiB) Zobrazeno 10350 x
Work at Rozelle includes constructing around 22km of tunnels, including roadways, ventilation, access tunnels and cross passages – all constructed through Sydney sandstone. The project is within a 1km x 2km surface area from Blackwattle Bay to the Iron Cove Bridge. Roadways make up around 15km of the tunnels and underground works. The remainder consists of service tunnels, cross passages, emergency access tunnels, underground substations and HVAC systems - heating, ventilation and air conditioning.

Komatsu equipment is being used extensively to help construct the complex Rozelle interchange. Nearly 60 pieces of Komatsu equipment – including dump trucks, excavators and wheeled loaders – are working as deep as 65m beneath the inner Sydney suburbs of Rozelle and Lilyfield.

The overall project
Construction for the WestConnex project began in July 2016 and the first of the overall project’s tunnels, the M4 East, opened to traffic in July 2019. The second of the tunnels, the M8 Motorway – formerly called the M5 - opened this past July. The rest of the tunnels now being constructed in stage three, in what is called the most difficult of the project’s three phases, are expected to open to traffic in 2023.

Most of the project’s sections are open. The King Georges Road Interchange Upgrade opened in December 2016. King Georges Road is a major 12km arterial road running through the local government areas of Georges River Council and City of Canterbury-Bankstown.

In July 2017, the widened M4 motorway opened for traffic. The 50km partially tolled M4 runs parallel - and at times below ground - to the Great Western Highway and Parramatta Road.
Having the interchange mostly underground, up to 10 hectares of open space will be created
Having the interchange mostly underground, up to 10 hectares of open space will be created
3.JPG (76.94 KiB) Zobrazeno 10350 x
Then in July 2019, a tolled 5.5km eastern tunnel extension of the M4 from the suburb of Homebush to that of Haberfield was completed. Known as the M4 East or New M4 Tunnels section, it included around 7.5km of surface roads and was the second stage of the WestConnex project.

In July this year, the tolled M8 Motorway in a twin almost-9km tunnel under Sydney was opened. It links the M5 Motorway at Kingsgrove to St Peters Interchange. It consists predominantly of tunnels, including tunnel connections to the future M4–M5 Link and the future M6 Motorway. There is the capacity to add a third lane if required.

The M8 doubles capacity of the M5 East Tunnels and will save motorists around 30 minutes travel from south-west Sydney to the southern central business district. It will eventually connect to the M4-M5 Link (stage 3A), Sydney Gateway to the airport and the M6 to southern Sydney. A distance-based toll applies to the M8 and the M5 East.

M4-M5 Link

What lies ahead is the last stage, stage 3 – Rozelle interchange and the twin 7.5km M4-M5 Link tunnels, the most difficult and critical work of the entire WestConnex project. Up to nearly 60 Komatsu machines have been working underground. Some preliminary construction started in 2018 but work started in earnest late this year and will continue to 2023. It involves what are called the M4–M5 Link Main Tunnels, Rozelle Interchange and the Iron Cove Link. In effect, this stage is a project within a project.

The M4-M5 Link Tunnels will run between the New M4 at Haberfield and the M8 at St Peters, and incorporate stub tunnels to the Rozelle Interchange. The contractor on this stage, being managed by WestConnex /Transurban, is the Acciona Samsung Bouygues Joint Venture (ASBJV).

The Rozelle Interchange and Iron Cove Link will provide an underground motorway interchange to City West Link. It will also provide an underground bypass of Victoria Road between the Iron Cove Bridge and the ANZAC Bridge, with links to a proposed Western Harbour Tunnel. The contractor on this stage is John Holland and CPB Contractors Joint Venture. This stage is being managed by Transport for NSW.

The interchange is located at the site of the old Rozelle Rail Yards. By building the interchange mostly underground, the project will deliver new active transport options in Rozelle and up to 10 hectares of new open space. The New South Wales state agency Transport for New South Wales is setting up the Rozelle Parklands Working Group to help determine the future use of the 10 hectare parklands and open space created by the project.

The Rozelle Interchange project has prepared an Urban Design and Landscape Plan in consultation with Inner West Council, the community and affected landowners and businesses. The plan will determine items such as landscaping, tunnel portals, tunnels, service buildings, bridges, retaining walls, pedestrian and cyclist access, lighting and wayfinding, heritage, monitoring and maintenance.

The future Rozelle Parklands will have a wetlands with a boardwalk, picnic and barbecue areas, play equipment, pedestrian and cyclist paths and green fields for leisure activities. There will also be two sports fields and four multipurpose courts within the Rozelle Parklands precinct.

Some of the ventilation buildings that originally were intended to be built on the surface have been moved underground. This means there will be extra ventilation tunnels in the Iron Cove area.

Ventilation is paramount

The M4 East – part of stage 1 - extends the existing M4 from Homebush to Haberfield via underground twin 5.5km tunnels with three lanes in each direction.

The tunnels are among the widest in the southern hemisphere and are flatter and higher than other tunnels in Sydney, meaning a smoother journey with less stop-start driving, relieving surface congestion and fewer vehicle emissions.
The shape for the shafts at Parramatta Road Ventilation Facility includes three intersecting circular shafts each around 30m in diameter (image courtesy WestConnex | Transurban / Arcadis)
The shape for the shafts at Parramatta Road Ventilation Facility includes three intersecting circular shafts each around 30m in diameter (image courtesy WestConnex | Transurban / Arcadis)
4.JPG (111.41 KiB) Zobrazeno 10350 x
Ventilation for the tunnels in stage one is a longitudinal system with air drawn in the entry portals by moving traffic. Ventilation outlets at the western and eastern ends of the tunnel draw fresh air from outside the portal. This fresh air is combined with tunnel air before being emitted via the outlet where it is further diluted and dispersed. Monitoring stations, modelling and compliance testing make sure air quality is maintained. Monitoring results are publicly available and independently audited.

Meanwhile, air quality monitoring stations are installed all along the WestConnex Project corridor to collect data in local surface areas. These stations help WestConnex keep track of what the air quality was prior to project approval, prior to project operation and after opening to ensure there has been no measurable impact on local air quality and to assess any changes.

A key enabler for good air quality for the overall project is the Parramatta Road Ventilation Facility. The PRVF provides tunnel ventilation for the M4 project (stage one) and will for the future M4-M5 link (stage three now under construction). Arcadis was appointed to provide civil design services for the WestConnex M4 project in a joint venture with AECOM.

Due to the location of the PRVF within a densely-populated community, solutions were needed to reduce construction noise. To achieve this, the shape for the shaft includes three intersecting circular shafts each around 30m in diameter so they could fit on the constrained site at the intersection of Parramatta Road and Wattle Street. Also, most of the PRVF building was constructed below ground to minimise operational noise.

The PRVF was excavated to approximately 45m below existing ground level. The building itself was constructed from the base of the excavation with the top of the PRVF building approximately 27m above ground level.

To enable excavation of the PRVF shaft, Arcadis and AECOM designed the excavation retention system at the top of the shaft. This required 122 piles around the perimeter of the shaft.

To assist construction and enable the footprint of the shaft to remain as open as possible during excavation, the pile capping beams were propped by three temporary steel props spanning more than 28m. These props were replaced by permanent reinforcement concrete props once the PRVF building structure was built back to ground level.
At the Parramatta Road Ventilation Facility, the pile capping beams were propped by three temporary steel props spanning more than 28m (image courtesy WestConnex | Transurban / Arcadis)
At the Parramatta Road Ventilation Facility, the pile capping beams were propped by three temporary steel props spanning more than 28m (image courtesy WestConnex | Transurban / Arcadis)
5.JPG (106.67 KiB) Zobrazeno 10350 x
ety.

As well as the design of the excavation retention system for the PRVF, Arcadis and AECOM delivered geometric and road engineering designs, pavement design, flood assessment and drainage design, traffic engineering services, lighting design, utilities coordination and structural design of the bridges, retaining walls, cut and cover tunnels and buildings.

Zdroj: portál WH
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: New South Wales - Nový Jižní Wales

Příspěvek od Diaľničiar »

silniční reportáž v originálu 2/2

What lies beneath Down Under

The third and final construction stage on Sydney’s WestConnex project has begun, including the underground Rozelle Interchange – with a lot of help from Komatsu

M8 air quality monitoring

The M8 motorway, part of stage 2 of the three-stage project, opened in June this year. The 9km twin-tube underground tunnel runs from the end of the M5 Motorway at Kingsgrove to St Peters Interchange in Sydney’s south region. A network of ACOEM air quality monitoring systems is providing environmental management.

Under stringent government regulations, all underground motorway tunnels require the inclusion, operation and maintenance of three specific air quality monitoring functions: sensors inside the tunnel, ventilation outlets and ambient locations around the tunnel.

The WestConnex M8 is the first tunnel project in Australia that incorporates ACOEM air quality monitoring hardware for all three regulatory components. In-tunnel air quality sensors are supplied by Tunnel Sensors. Ecotech has supplied ambient and ventilation outlet monitoring stations. Both companies are members of the AECOM group.

In addition, Ecotech has also been contracted to provide ongoing maintenance and data validation for air quality monitoring on behalf of WestConnex | Transurban which is responsible for owning and operating the asset during its concession.
Motorists can breathe easy as they glide through the twin tunnels of the recently opened M8 (image WestConnex | Transurban)
Motorists can breathe easy as they glide through the twin tunnels of the recently opened M8 (image WestConnex | Transurban)
6.JPG (86.27 KiB) Zobrazeno 10351 x
ACOEM has supported the tunnel delivery contractor, CPB Contractors Dragados Samsung Joint Venture since the project’s inception in 2014. Michael Preston, strategic business development manager with ACOEM, has noted that by using equipment from AECOM companies, there has been a “seamless solution for all aspects of air quality monitoring from initial planning, through construction phase and testing all the way to operations and maintenance contracts”.

Tunnel sensors, formed in 2005 as a subsidiary of Dynoptic Systems, is based in the UK. It designs and manufactures a range of air pollution monitoring equipment specifically for tunnels in the areas of visibility and dust, toxic gas emissions, air speed and direction as well as tunnel luminance and illuminance. Tunnel Sensors became part of ACOEM in 2019.

Ecotech, based in Melbourne, was set up 40 years ago to provide environmental monitoring for air, water, gas, noise, vibration, blast, meteorology, fine particulate and dust. It operates in more than 80 countries and became part of the AECOM group in 2017.

Last year Ecotech was commissioned to undertake continuous emissions monitoring and data reporting for the M4 East tunnel ventilation facilities, part of the stage 1 construction that was completed in July 2019. The M4 East tunnel ventilation facilities consist of two stacks, the Underwood Road Ventilation Facility (URVF1 and URVF2) and the Parramatta Road Ventilation Facility.

Komatsu goes underground

Komatsu has supplied 58 machines to the joint venture between September last year and August this year for stage 3 work, including the underground M4-M5 Link and the Rozelle Interchange. They are now removing a total of 2.65 million m3 of material from the site over the three-year construction period, ending in 2023.

The M4-M5 Link Tunnels run between the M4 at Haberfield and the M8 at St Peters and work includes stub tunnels to the Rozelle Interchange. The contractor for this work is an Acciona Samsung Bouygues Joint Venture (ASBJV) along with management by WestConnex | Transurban.

The contractor on the Rozelle Interchange and Iron Cove Link is John Holland and CPB Contractors Joint Venture, with management by Transport for NSW.

As well as the Komatsu equipment on the Rozelle site, the project has shotcrete rigs, rock bolters and face drills. Up to 22 roadheaders are carrying out the primary tunnel excavation. These machines - also called boom-type roadheaders or simply header machines - consist of a boom-mounted cutting head, a loading device usually involving a conveyor and a crawler travelling track to move the entire machine forward into the rock face to allow for continual cutting.

Komatsu’s site support includes what is called a pop-up workshop and parts store where three qualified Komatsu diesel technicians are on call 24 hours a day. Also, there is always one HM300-2 articulated dump truck on standby.

John Bostock, project plant manager for the Rozelle Interchange Project, says there were a number of reasons why Komatsu was chosen as the primary earthmoving equipment supplier for the project. “To start with, their service, support and equipment package was pretty good.”

But there was also Komatsu’s knowledge gained from working on other Sydney tunnelling projects, he notes. Komatsu equipment has been extensively used on the WestConnex 1b project (Homebush to Haberfield), WestConnex 3a (Haberfield to St Peters) and NorthConnex (Wahroonga to West Pennant Hills).

“The performance of the equipment since we started here in September last year has proven to be pretty good; there were a couple of issues with accumulators, which they replaced, but overall reliability and availability have been very good, in line with what we expected.”

Bostock and his plant management team recognise that skilled and careful operators are critical to successful equipment operations. To facilitate this the team has put additional effort into ensuring that operators look after their equipment and – importantly - are recognised for doing so.

“Tunnelling is a very harsh environment and we’re running a 24-hour-per-day operation,” he explains. “If you add up the number of plant items onsite, it’s around 130 to 140, plus forklifts, underground vehicles and so on. We need to be able to crew up to 22 roadheaders working three shifts. It’s also a challenge to get really good operators and it’s important to find people who want to look after the gear.”

To achieve this, Bostock’s team is running a Take Pride in your Plant campaign. Posters are up throughout the site reminding operators of the importance of caring for their equipment and working safely.
7.JPG
7.JPG (139.74 KiB) Zobrazeno 10351 x

“We want the cabins to be pleasant places in which to work, not filled up with dried mud and dust. So we ask the operators to clean their cabins at the end of their shift. And with COVID-19, in the pre-starts we communicate to operators the importance of wiping down their cabins, steering wheels and controls as an additional measure to sanitise the machines,” he says.

If a machine is scratched, even incidentally or there is very minor damage, Bostock says he wants to know about it, no matter how minor the incident. If it gets reported, then actions can be taken to mitigate a similar incident in future.

To encourage operators to report such incidents, Bostock’s team has implemented a plant award following a random inspection of four pieces of equipment per team. “We mark against various criteria, including safety, cleanliness, if the machines are in good order and so on.”

It is recognition for the extra effort the operators and teams put into their work. “The reward is a monthly barbecue for the winning site team and a trophy to keep at reception until the next inspection. For us, the benefits are safety, cost control, fleet efficiency and taking pride in their work and their fleet. And we are seeing some great results,” he says.

KOMTRAX, Komatsu’s remote machine monitoring technology, has proven to be an essential part of managing the Komatsu fleet at Rozelle. An in-tunnel WIFI system connects each machine to a surface transmitter and from there to the company’s remote monitoring satellites.

Bostock has also been applying feedback from KOMTRAX to ensure optimum operation of machines. “It allows us to intervene to eliminate poor operating habits. By having all of this information available to us quickly, we can talk to operators about any incorrect operating procedures,” he says.

“This added technology from Komatsu is a good tool in helping us reach our goals of the safe and correct operation of equipment at all times and ensuring maintenance is kept up to date.”

The WIFI also includes a tracking system giving the location of each piece of equipment, vehicle and person. The project team always knows the location of each machine and person in relation to each other.

Bostock is also using this tracking system to optimise the use of equipment onsite – particularly the movement of trucks which is a complex process across the three tunnelling sites.

“We have quite an advantage here in that all three tunnel access points are located on the one site, which allows us to maximise the use of our fleet across the tunnels,” he says.

“The rule of thumb is that you need two trucks per roadheader. So if you have 22 roadheaders in operation at any one time, you’d need 44 trucks. But we know our utilisation factor is about 60%, which means we need only 28 trucks onsite full time. So we’re running it here like an Uber operation. The trucks are all on call and using our tracking technology we put them where they’re needed, when they’re needed.”

The bulk of the Komatsu equipment onsite – all but 11 machines – are fitted with ultra-low emission Komatsu Tier 4 Final engines which contribute to significantly cleaner air quality underground.

Emissions testing is carried out on all the underground equipment every month to check for compliance and safety. In the past, with Tier 1, 2 and 3 engines, catalytic converters have had to be added to meet requirements for underground use. “But what we are finding with these Tier 4 engines, the emissions are much lower, conditions are much cleaner,” says Bostock. “In fact, the emissions levels are significantly better than putting a catalytic converter on a Tier 3 machine.”

AECOM, KOMATSU

Zdroj: portál WH
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: New South Wales - Nový Jižní Wales

Příspěvek od Diaľničiar »

Sydney plánuje v roce 2022 zahájit práce na tzv. Western Harbour Tunnel, což bude nové 6,5 km dlouhé spojení, které se napojí na Warringah Freeway, což je tah, který se má taky upgradovat jakožto součást širšího plánu, jak řešit kongesce v a kolem města. Celkové náklady na tunel i dálnici jsou v propočtu 10,8 mld. USD (14 mld. AUD).
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: New South Wales - Nový Jižní Wales

Příspěvek od Diaľničiar »

Jeden z alternativních variantů pro dualizační projekt Great Western Highway duplication project v sobě zahrnuje i výstavbu tunelové části. Tunel by byl pouze pro jeden směr a dosavadní silnice bez dualizace by prošla modernizací, aby taky umožnila provoz jedním směrem. Tah by byl v rámci tohoto projektu vylepšen a tedy zajistil lepší cestování mezi Sydney a západní části státu NSW. Tunelová sekce by procházela totižto pohořím Blue Mountains. Velká část projektu je již hotová, chybí právě nejnákladnější část trasy. Za tuto stavbu se odhadují náklady ve výši v propočtu 1,93 mld. USD. Bez ohledu na varianty, tak se zde počítá s tunelovou sekcí a taky s tunelem/mostem, který má nahradit dnešní most na trase.

web k projektu: https://roads-waterways.transport.nsw.g ... n-highway/

jen pro představu mapa:
A1.JPG
A1.JPG (63.51 KiB) Zobrazeno 9055 x
tady je 30 min cestování po této silnici z relativně nedávné doby:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: New South Wales - Nový Jižní Wales

Příspěvek od Diaľničiar »

V novém rozpočtu se z federálních prostředků vloží do infrastruktury v tomto regionu finance na podporu ekonomiky na následující projekty:

Kód: Vybrat vše

*$2.03 billion for the Great Western Highway Upgrade – Katoomba to Lithgow – Construction of East and West Sections
*$400 million for the Princes Highway Corridor - Jervis Bay Road to Sussex Inlet Road – Stage 1 (south of Nowra)
*$100 million for the Princes Highway Corridor – Jervis Bay Road Intersection
*$240 million for the Mount Ousley Interchange (Wollongong)
*$87.5 million for M5 Motorway – Moorebank Avenue-Hume Highway Intersection Upgrade (Sydney south west)
*$52.8 million for Manns Road – Intersection Upgrades at Narara Creek Road and Stockyard Place; (NSW Central Coast)
*$48 million for Pacific Highway – Harrington Road Intersection Upgrade, Coopernook (NE of Taree)

Additionally:
*$25m Stacey Street, Bankstown
*Extra $18m Appin Rd (Wollongong to Campbelltown)
*$36m Iron Bridge (Forbes, central NSW)
*$32m Newell / Oxley Hwys intersection (just outside Coonabarabran)
*$35 Moree Intermodal overpass (Moree, northern NSW)
*$20m Newell / Mitchell Hwy intersection (Dubbo, central NSW)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: New South Wales - Nový Jižní Wales

Příspěvek od Diaľničiar »

další megaprojekt blíže k realizaci; 2,5 mld. dolarů

Construction to begin next year on new Sydney motorway tunnel
https://www.smh.com.au/national/nsw/con ... 57up0.html

The new M6 Motorway will slash travel times to Sydney’s south & the Illawarra, bypassing 23 sets of traffic signalization, saving motorists 15min between Kogarah and the Anzac Bridge.

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Austrálie“