(SK) Politici milují dálnice. Od dob Mečiara

Články z novin a internetu - zahraniční
Zamčeno
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

(SK) Politici milují dálnice. Od dob Mečiara

Příspěvek od Diaľničiar »

Takmer všetky politické strany v predvolebnej kampani sľubujú urýchlené dokončenie diaľnic. Spojenie Bratislavy a Košíc sa stalo priam bájnym cieľom všetkých politických garnitúr naprieč desaťročiami, hoci experti poukazujú, že Slovensko má v oblasti dopravy oveľa vážnejšie priority. Je to najmä údržba a oprava ciest prvej triedy, z ktorých je takmer polovica v zlom stave, a rekonštrukcia 400 chátrajúcich mostov.

Ján Kovalčík z inštitútu INEKO v rozhovore pre TREND výstižne pomenoval toto poblúznenie diaľnicami ako Mečiarovo dedičstvo: „Domnievam sa, že ide o dôsledok očakávaní, ktoré v deväťdesiatych rokoch vytvoril Vladimír Mečiar. Presvedčil verejnosť, že keď postavíme diaľnice, budeme hneď druhým Švajčiarskom.“ Prečo to dodnes zaberá?

Lep na voličov
Urýchlená dostavba diaľnic je ideálny predvolebný sľub. Verejnosť totiž Mečiarovej legende o skratke k prosperite uverila. Napokon, diaľnica je v svojej podstate jednoduchá vec. Každý chápe, ako funguje, aký je jej význam. Nie je to nič abstraktné ako znalostná ekonomika či výskum a vývoj v uzavretých laboratóriách. Nie je to nič kontroverzné ako americké stíhačky a vojenské transportéry. Cestovať po diaľnici a využívať jej výhody môže každý občan. Ešte aj distribúcia benefitov je rozdelená rovnomerne naprieč celým územím, keďže každý občas potrebuje presunúť sa na druhý koniec republiky. To všetko robí z diaľnic ideálny lep na voličov, preto reči o ich urýchlenej výstavbe sú na poprednom mieste priorít strán s populistickým razením.

Diaľničné prepojenie nepochybne má význam pre rozvoj zaostávajúcich regiónov. Nie však v takej rozhodujúcej miere, ako sa o tom politici snažia presvedčiť tamojších obyvateľov a zamaskovať svoju neschopnosť pomôcť týmto oblastiam dosiahnuť vyššiu ekonomickú úroveň cez koncepčné a dlhodobé riešenia. Dostupnosť kvalifikovanej pracovnej sily, vzdialenosť od historických centier rozvoja, celková atraktivita prostredia a mentálne nastavenie miestnych obyvateľov sú pre rozvoj daného regiónu dôležitejšie ako diaľnica.

Miliardy v betóne
Najviac benefitov však diaľnice v relatívnom ponímaní poskytujú zadávateľom a zhotoviteľom. Dokument Útvaru hodnoty za peniaze uvádza, že na Slovensku sa priemerne ročne investuje do výstavby diaľnic a ciest 0,8 percenta hrubého domáceho produktu (HDP). To je obrovský priestor na štedré verejné zákazky, ktoré cez netransparentné tendre a zákulisné dohody môžu vyhrávať spriaznené firmy. V rokoch 2011 až 2019 dosahovali investície Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) a Slovenskej správy ciest priemerne viac ako 600 miliónov eur ročne. A možností ísť ešte ďalej je neúrekom. Na dobudovanie kompletnej plánovanej siete rýchlostných ciest a diaľnic by sa malo vynaložiť ešte 17 miliárd eur. „Uplynulé skúsenosti dokazujú, že v rezorte dopravy vyrástlo najviac novodobých oligarchov, ktorí nezbohatli v privátnej sfére, ale na štátnych zákazkách. Preto je to také lákadlo pre politické strany,“ hovorí J. Kovalčík.

Čaro výstavby diaľnic pre zhotoviteľov spočíva aj v mimoriadne vysokých a plastických cenách. Verejné zákazky často pôsobia dojmom, že sú šité na mieru konkrétnym uchádzačom, a výsledné sumy patria k najvyšším v EÚ. Inštitút INEKO upozornil napríklad na žilinský obchvat Strážov – Brodno, kde sa štyri kilometre diaľnice postavili priemerne za 60 miliónov eur. To je najvyššia suma v strednej Európe. Aktuálna štátna expertíza na mimoriadne komplikovaný úsek D1 Turany – Hubová počíta s ešte vyššou sumou – až 90 miliónov eur za kilometer.

Mečiar presvedčil verejnosť, že keď dokončíme diaľnice, budeme hneď druhým Švajčiarskom

Vo všeobecnosti platí, že náklady sa v priebehu výstavby môžu podľa potreby zvyšovať, pretože vždy sa nájde nečakaný geologický problém alebo dodatočná požiadavka miestnej samosprávy. Pod odôvodnené zvýšenie ceny sa ľahko schová aj svojvoľné predraženie stavby.

Ľubovôľa priorít
Politicky atraktívnou súčasťou stavby diaľnic je aj pomerne veľká voľnosť v stanovovaní priorít. „O pripravovaných projektoch dnes často nemožno povedať, na základe akých kritérií boli zvolené na prípravu a realizáciu,“ uvádza Útvar hodnoty za peniaze. Politickí nominanti vo vedení NDS môžu s pomerne veľkou mierou ľubovôle rozbiehať nové projekty bez toho, aby to museli racionálne zdôvodňovať. Príkladom je tender na výstavbu úseku R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou za viac ako štvrť miliardy eur bez DPH, ktorý NDS vyhlásila koncom minulého roka. Útvar hodnoty za peniaze prišiel s kritikou, že nemali možnosť vopred posúdiť projekt, ktorý je spoločensky nenávratný. Obsahuje vraj množstvo rizík a znakov zlého projektu.

Danko túži po diaľniciach
Po ovládnutí ministerstva dopravy najviac dychtia strany s najväčším príklonom k populizmu. Najmä líder SNS Andrej Danko sa doslova prekonáva vo veľkolepých dopravných víziách a už avizoval záujem obsadiť kreslo ministra dopravy. Na straníckom sneme v Nitre vyhlásil, že diaľničná sieť sa dá dobudovať do dvoch-troch rokov. Stačí si len požičať sedem miliárd eur a zmeniť podmienky stavebného zákona a verejného obstarávania. Proces by rád uchopil „pevnou rukou“ a zatočil by najmä s majetkovými právami na parcelách, kade by mala viesť nová diaľnica. Vyhlásil, že „bude potrebné absolútne tvrdé vyvlastňovanie pozemkov“.

Ján Kovalčík tieto plány hodnotí slovami, že Andrej Danko zjavne netuší, kde je problém. „To je niečo, pri čom človeka až nadvihne. Nedovolím si hodnotiť, či to myslia vážne, že chcú až takto primitívne obmedziť vlastnícke práva alebo je to nešikovný spôsob, ako chceli povedať, že treba obmedziť obštrukcie rôznych subjektov v stavebnom konaní.“ Najväčšie problémy v rámci územných rozhodnutí a stavebných konaní totiž nespôsobujú vlastníci pozemkov. Podľa J. Kovalčíka sú to rôzne subjekty, ktoré zahŕňajú developerov absurdnými a často vykonštruovanými požiadavkami, ktoré spôsobujú značné zdržanie a predraženie stavieb. Známym príkladom je Združenie domových samospráv občana Slávika.

Kollárov experiment
Obsadiť post ministra dopravy a naliať miliardy do budovania diaľničnej siete by chcelo aj hnutie Sme rodina. Jeho predstava je však o niečo sofistikovanejšia ako v prípade Dankovej SNS. Boris Kollár nehovorí o priamom zadlžovaní štátu, ale rád by na Slovensko preniesol model rakúskej diaľničnej spoločnosti ASFINAG. Princíp je v tom, že spoločnosť je vyňatá z okruhu verejných financií a môže si dovoliť bez väčších obmedzení brať veľké úvery. Tak by podľa hnutia Sme rodina mala fungovať aj NDS a ďalšie kľúčové dopravné podniky. Lenže rakúsky model je v Európe výnimkou a na Slovensku by skôr hrozilo, že by sa takýmto spôsobom ukrýval verejný dlh a pri nezodpovednom manažmente by sa situácia ľahko mohla skončiť krachom.

Základný problém všetkých riešení založených na masívnom príleve miliárd eur do výstavby diaľnic je však skutočnosť, že by ich skrátka nebolo kde použiť. Na Slovensku chýba dostatočný zásobník pripravených projektov na výstavbu nových diaľničných úsekov, ktoré sú naozaj prioritné. Hurá systém v tomto prípade nefunguje, keďže kompletná príprava jedného úseku môže trvať aj desať a viac rokov.

Za zmienku stojí aj fakt, že ani jedna z politických strán pri výstavbe diaľnic nespomína eurofondy. Pravda je, že v budúcom programovom období Slovensko dostane z eurofondov celkovo menej peňazí a aj tie budú prioritne určené na digitálne a environmentálne riešenia, menej na dopravu. Nesporný fakt je však aj to, že využitie eurofondov sa spája s prísnejšou kontrolou celého procesu a v prípade nedostatkov a korupčných podozrení Brusel náklady nepreplatí, čo vždy pritiahne značnú mediálnu pozornosť.

Slovenskí politici neprestávajú označovať dobudovanie diaľničnej siete za svoju prioritu už takmer tridsať rokov, a predsa Slovensko stále nemá dokončené ani len spojenie dvoch najväčších metropol – Bratislavy a Košíc. Ako vysvetliť tento paradox? „Hlavným cieľom strán, ktoré ovládali rezort dopravy, v skutočnosti nebolo čím skôr vyriešiť dopravné problémy Slovenska. Ich hlavnou motiváciou často bolo hľadanie ciest, ako parazitovať na verejných zdrojoch,“ uzatvára analytik Ján Kovalčík.  

Časti programov pre dopravu
SNS: Presadzuje urýchlené dokončenie diaľnic ako top prioritu. Navrhuje vznik Národnej rozvojovej (developerskej) stavebnej spoločnosti, ktorá by bola generálnym dodávateľom stavieb národnej infraštruktúry. Presadzuje tiež prijatie nového stavebného zákona a nových pravidiel verejného obstarávania. Andrej Danko chce, aby si štát na výstavbu diaľnic požičal sedem miliárd eur

Sme rodina: Za základnú prioritu považuje urýchlenú dostavbu diaľničnej siete a siete rýchlostných komunikácií. NDS by sa mala vyňať z okruhu verejných financií, aby sa mohla výrazne zadlžiť. Racionálne však zdôrazňuje, že diaľnice netreba stavať všade a viac peňazí treba vyčleniť na opravu ciest I. triedy.

PS/Spolu: Najvyššiu prioritu priznáva rozvoju verejnej dopravy, investíciám do železníc a do ciest I. triedy. Chce sa sústrediť aj na pokračujúce budovanie diaľničného prepojenia východu a západu.

KDH: Hovorí o urýchlenom budovaní diaľnic. Avizuje nutnosť zjednodušiť proces verejného obstarávania pri maximálnom zachovaní transparentnosti pri nakladaní s verejnými financiami a zabrániť tak špekulatívnemu ovplyvňovaniu tendrov.

Za ľudí: Chce prijať dlhodobý záväzný program budovania diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy najmenej na 20 rokov. Zdôrazňuje podporu verejnej dopravy.

SaS: Medzi ostatnými stranami pôsobí ako výnimka. Triezvo vyhlasuje, že „sľubovať termín dokončenia diaľnice D1 je nezodpovedné, lebo ide o objem prác na viacero volebných období“. Prednostné zdroje chce použiť na zanedbanú údržbu ciest a mostov v havarijnom stave.

Smer-SD, OĽANO, ĽSNS: Dopravu ani diaľnice nezmieňujú.

https://www.etrend.sk/trend-archiv/rok- ... cstvo.html
Zamčeno

Zpět na „2020 Svět“