Autodopravcovia vstúpili do šiesteho dňa štrajku, v nedeľu v noci hrozia zablokovaním celého Slovenska
SITA, TASR 12.01.2020 10:18, aktualizované: 13:53
protest autodopravcov
Únia autodopravcov Slovenska, ktorá od 7. januára organizuje celoštátny štrajk proti podmienkam podnikania v cestnej doprave, trvá na svojich dvoch požiadavkách.
Autodopravcovia vstúpili do šiesteho dňa štrajku za splnenie svojich dvoch požiadaviek. V nedeľu v noci od 22:00 hrozia zablokovaním celého Slovenska na všetkých hraničných priechodoch. Únia autodopravcov Slovenska (UNAS), ktorá od 7. januára organizuje celoštátny štrajk proti podmienkam podnikania v cestnej doprave, trvá na svojich dvoch požiadavkách – na znížení dane z motorových vozidiel o 50 % a pozastavení výberu mýta do vyriešenia záverov správy Najvyššieho kontrolného úradu SR o prevádzke elektronického mýtneho systému. V proteste je odhodlaná pokračovať, kým nebudú obe požiadavky splnené. „Hraničné priechody budú blokované dovtedy, pokiaľ premiér nesplní naše požiadavky. Máme dve požiadavky, stále na nich trváme,“ povedal podpredseda UNAS Stanislav Skala. „Blokujeme cesty od 22. hodiny do odvolania, pokiaľ premiér necúvne,“ upozornil.
Pre nákladnú dopravu bude v nedeľu od 22:00 až do odvolania zablokovaný aj slovensko-maďarský diaľničný hraničný priechod na D2 Rusovce – Rajka v smere na Slovensko. Pre osobnú dopravu bude prejazdný jeden jazdný pruh. Informovala o tom bratislavská krajská polícia na sociálnej sieti s tým, že od uvedeného termínu bude tiež zablokovaný hraničný priechod medzi Slovenskom a Českom Brodské – Kúty na diaľnici D2 v smere na Slovensko. „Pravý jazdný pruh bude prejazdný pre osobné vozidlá. V nedeľu bude v Bratislave úsek cestnej komunikácie na Rožňavskej ulici v smere do mesta naďalej prejazdný len v jednom jazdnom pruhu,“ upozornila polícia.
Polícia vyzvala autodopravcov, aby počas protestov dodržiavali dopravné predpisy. „Polícia je tu na to, aby ochraňovala životy, zdravie a majetok občanov. Nemôžeme dovoliť, aby sa napríklad rodiaca žena nemala ako dostať do nemocnice, keď ju manžel vezie, pretože sú zablokované cesty,“ povedal prezident Policajného zboru Milan Lučanský. „Postupujeme vždy v zmysle zákonov, najskôr priestupcov vyzveme, aby upustili od protiprávneho konania a ak sa tak nestane, prejdeme na sankcie,“ upozornil.
ČESMAD Slovakia je v štrajkovej pohotovosti
Združenie ČESMAD Slovakia, ktoré združuje cestných dopravcov, je v štrajkovej pohotovosti. Rozhodlo o tom na celoslovenskom stretnutí v sobotu (11. 1.) v Banskej Bystrici, na ktorom sa zúčastnili i zástupcovia Únie autodopravcov Slovenska ako aj ostatní dopravcovia. Cieľom bolo zjednotenie a presné formulovanie stanoviska k legislatívnym návrhom a ich dopadom na sektor cestnej dopravy, ktoré im počas tohto týždňa ponúklo ministerstvo financií. TASR o tom v nedeľu informovala Martina Baumann, hovorkyňa ČESMAD Slovakia.
„Združenie podporuje kolegov, ktorí sú v štrajku v chladnom počasí vonku, zároveň však trvá na svojich požiadavkách a tými sú už spomínané zrušenie zdaňovania vreckového pri pracovných cestách a požaduje, aby sa zľavy zo sadzieb mýta rátali od prvého prejazdeného kilometra spätne. Zároveň podporuje Úniu autodopravcov Slovenska s ich požiadavkou o zníženie dane z motorových vozidiel o 50 percent,“ zdôraznila Baumann.
Pellegrini zvoláva stretnutie s ministrami
Premiér Peter Pellegrini (Smer) zvoláva pre štrajk stretnutie ministrov dopravy, vnútra, financií a hospodárstva. Stretne sa tiež s policajným prezidentom. Vyzýva štrajkujúcich, aby opustili cesty a vrátili sa k rokovaciemu stolu. Ohrozujú podľa neho bezpečnosť cestnej premávky, dodávky veľkých firiem a berú si občanov za rukojemníkov. Uviedol to v nedeľnej diskusnej relácii TA3 V politike.
Štrajk necelých 50 dní pred voľbami považuje za „divný“ a „podozrivý“. Cestná daň sa podľa neho nemenila za posledné tri roky. Otázku mýta podľa neho musí vyriešiť minister dopravy, nie dopravcovia. „Nemôžu dnes očakávať, že vláda za päť dní vyrieši niečo, čo funguje niekoľko rokov,“ hovorí.
Premiér Peter Pellegrini (Smer) požiadal protestujúcich autodopravcov, aby nechali kamióny na parkoviskách a sadli si za rokovací stôl. „Nech rokujú týždeň, dva, tri aj mesiac do úmoru, kým dohodnú nejaký kompromis, ale nech prestanú blokovať cesty, ohrozovať životy občanov a ekonomiku. Nech sa naozaj vrátia k forme štrajku, ktorý je prijateľný a garantovaný v ústave,“ povedal predseda vlády v rozhlasovej diskusnej relácii RTVS Sobotné dialógy. Autodopravcov upozornil, aby nepokračovali v týchto aktivitách, pretože budú musieť niesť aj zodpovednosť za následky v prípade, že spôsobia nejaké škody. Rokovať so zástupcami UNAS nateraz premiér osobne nechce. „Majú k dispozícii ministra dopravy, ministra financií. To sú kompetentné osoby, ktoré s nimi môžu rokovať. Momentálne nevidím dôvod na to, aby som sa s nimi stretol, pretože v tomto prípade im nemám ako pomôcť. Musia mi najprv oznámiť cez ministra financií, ako sa nakoniec dohodnú,“ uviedol Pellegrini. Ministri financií a tiež dopravy a výstavby už skôr označili požiadavky UNAS za nereálne.
Slová premiéra o zodpovednosti autodopravcov rozhorčili. Nepáči sa im, že za škody a rozkrádanie mýtneho systémov v dôsledku podmienok jeho nastavenia dodnes nikto nenesie zodpovednosť. „Za to nie je nikto zodpovedný? On nás bude riešiť? Poctivo pracujeme, platíme dane,“ reagoval nahnevane Skala s tým, nech premiér príde medzi nich. „Nech vysvetlí týmto ľuďom, čo to je za mýto, čo to je za podvod,“ povedal podráždene. Pripomenul, že mýtny systém po sprevádzkovaní v roku 2010 bol pre problémy zastavený na dva mesiace a vodiči platili fyzicky. „Vyzývam ho k rokovaniu aj za okrúhly stôl, nech povie národu, čo to spôsobilo. Za Ficovej vlády sa to stalo. Kde je Vážny, prečo naňho už nie je podané trestné oznámenie? Kam sme sa to dostali, prečo už nesedí v base,“ pokračoval Skala. Ak podľa neho obyčajný človek spácha trestný čin, za týždeň je v base. Ľubomír Vážny bol ministrom dopravy v prvej vláde Roberta Fica v rokoch 2006 až 2010. Ľudia by sa mali podľa Skalu už konečne zobudiť, veď nemožno donekonečna rozkrádať celý štát. „Myslíte, že mladí ľudia tu zostanú, keď vidia, čo sa tu deje. Odídu do iných krajín, kde sa dá zarobiť,“ dodal Skala.
https://spravy.pravda.sk/domace/clanok/ ... slovenska/
(SK) Autodopravci přitvrdí v blokaci silnic i hranic
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion