Slovensko je v zajatí zničených mostov. Ťah na Poľsko zastavili
Robo Hakl, Pravda 14.01.2020 14:00
Na Slovensku chýbajú peniaze na obnovu mostov, aj keď mnohé z nich kolabujú. V krajine je podľa údajov Slovenskej správy ciest (SSC) z roku 2018 vyše 8-tisíc mostov a v zlom stave je takmer tisíc.
VIDEO: Pozrite sa na žalostný stav mosta v Kežmarku vo videu TV Pravda.
Vrásky na čele spôsobil samospráve, obyvateľom, firmám a vodičom kamiónov najnovšie poškodený most v Kežmarku, pod ktorým tečie rieka Poprad.
Pre veľmi zlý technický stav správca SSC určil, že cez most môžu prechádzať vozidlá do hmotnosti päť ton. Krízový stav najprv vyhlásilo mesto Kežmarok a deň pred koncom roka 2019 prednosta Okresného úradu v Prešove vyhlásil mimoriadnu situáciu pre územie Prešovského kraja. Polícia doteraz len upozorňovala na porušenie predpisov, v týchto dňoch začne aj so sankciami. Od piatka 10. januára sú k dispozícii dve obchádzkové trasy, pričom v jednom prípade sa to dotkne aj Vysokých Tatier.
Prešli ním tisíce kamiónov
Primátor Kežmarku Ján Ferenčák konštatuje, že most bol postavený v roku 1947 a zabezpečuje prepojenie severovýchodu s Poľskom. Denne cezeň prejde 20-tisíc vozidiel, pričom 2 500 až 3 000 tvoria ťažké kamióny.
„Neviem si predstaviť, ak by niečo horelo na druhom brehu. Hasičské auto môže mať váhu 30 až 40 ton, tak tade nemôže ísť. Preto som vyhlásil mimoriadnu situáciu. Problém treba čo najrýchlejšie riešiť, pretože to zasahuje aj okolité okresy. Most je nutné opraviť alebo celý zbúrať a postaviť nanovo. Samozrejme, ešte prijateľnejší by bol obchvat mesta, o ktorý žiadame niekoľko desaťročí,“ konštatoval Ferenčák.
Pripomína, že takéto obmedzenie na moste zasiahne nielen ľudí, ale aj firmy, ku ktorým sa nedostanú potrebné suroviny. Rieka Poprad rozdeľuje Kežmarok na dve časti. V jednej tretine, ktorá je na jednom z brehov, sú viaceré podniky a vstup do priemyselného parku. Vzniknúť tam má inžinierske centrum či centrum na náhradné diely a pôsobí tam aj Tatranská mliekareň.
„Aby sme mohli existovať, budeme musieť robiť navyše viac ako 200 kilometrov. To sú obrovské náklady a obrovské časové straty,“ vyjadril sa generálny riaditeľ mliekarní Ľubomír Valčuha. Aby sa dostali kamióny do týchto podnikov napríklad z Popradu, nemôžu ísť priamo do Kežmarku, ale obchádzkovými trasami, ktoré boli schválené. Jedna je v smere do Prešova, cez Sabinov a Starú Ľubovňu, čo predstavuje zhruba 116 kilometrov, kratšia je smerovaná cez Tatranskú Lomnicu a Tatranskú Kotlinu, v tomto prípade je to 43 kilometrov.
Vysoké Tatry sa boja nákladiakov
Vstup nákladných áut do Tatranského národného parku (TANAP) odmieta primátor mesta Vysoké Tatry Ján Mokoš. „Medzinárodná kamiónová doprava je cez národný park vylúčená. Sme stredisko cestovného ruchu a už teraz je náročné regulovať automobily. Mohlo by dôjsť ku kolapsu dopravy, nehovoriac o vplyve na životné prostredie,“ konštatoval Mokoš. Nesúhlas vyjadrujú aj obyvatelia mesta Vysoké Tatry, ktorí začali so zberom podpisov proti kamiónom v TANAP-e. Hneď v prvý deň petíciu podpísalo viac ako 200 ľudí a člen petičného výboru Michal Hanč nevylúčil prípadné protesty či blokovanie ciest.
Vodiči, ktorí prechádzali kritickým úsekom cez most a nerešpektovali dopravné značenie, boli doposiaľ políciou len upozorňovaní na porušenie predpisov. Keďže to ignorovali, polícia pristúpila k sankciám. Ak nebudú rešpektovať dopravné značenie, hrozí im v blokovom konaní pokuta do výšky 50 eur a v správnom konaní do výšky 100 eur.
Obnova mosta sa podľa SSC začne najskôr v druhej polovici budúceho roka. Podľa hovorkyne spoločnosti Lucie Karelovej už začali obstarávanie dokumentácie na stavebné povolenie pre prestavbu mostného objektu a zároveň pripravujú projekt dočasného premostenia. Provizórne premostenie, ktoré by do rekonštrukcie nahradilo existujúci most a vylúčilo z neho premávku, by podľa SSC malo byť dokončené do konca marca 2020.
https://spravy.pravda.sk/ekonomika/clan ... zastavili/
(SK) Slovensko je v zajetí zničených mostů
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion