(SK) Na D4 se črtá 12 km tunel za 1 miliardu (07/2020)

Články z novin a internetu - zahraniční
Zamčeno
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

(SK) Na D4 se črtá 12 km tunel za 1 miliardu (07/2020)

Příspěvek od Diaľničiar »

12-kilometrový tunel má stáť takmer 1,1 miliardy eur.
K obci Marianka je o niečo šetrnejší.
Marianka sa aj tak diaľnice bojí a žiada posúdiť iné trasy.
V čase dokončovania prvých úsekov bratislavského obchvatu vznikol návrh, ako ho potiahnuť cez tunel Karpaty na Záhorie.

Národná diaľničná spoločnosť zverejnila správu o posudzovaní vplyvov na životné prostredie (proces EIA), čo je jeden z prvých stupňov projektovej prípravy. Závisí od neho, či sa vôbec cesta bude stavať a kadiaľ pôjde. Správa odporúča variant s najdlhším 12-kilometrovým tunelom, ktorý by podľa odhadov stál 1,07 miliardy eur.

Teraz sa čaká na súhlasné alebo zamietavé stanovisko ministerstva životného prostredia.

Hlavný konflikt sa týka trasovania v tesnej blízkosti obce Marianka. Aj preto táto stavba predtým cez proces EIA neprešla. Prispeli k tomu aj náročné podmienky tunelového prechodu cez masív Malých Karpát a neznalosť územia.
Ministerstvo životného prostredia preto vtedy požiadalo NDS, aby projekt ešte raz podrobnejšie preštudovala a posúdila. Súhlasné stanovisko udelilo iba na výstavbu východnej časti obchvatu, ktorá sa aj začala stavať, a prvé úseky budú o pár dní hotové.
Riešením má byť dlhší tunel
Po rokoch štúdií vznikol nový návrh technického riešenia. NDS a jej projektanti posudzovali sedem alternatív, z ktorých do užšieho kola vybrali štyri.
Všetky počítajú s tým, že nový úsek nadviaže na D4 pri Rači a prepojí ho s existujúcou križovatkou Stupava na diaľnici D2.
Zdroj: NDS
Vybrané varianty sa líšia najmä technickým riešením v okolí Marianky. Najlepšie hodnotenie získal variant V3a, ktorý počíta s predĺžením tunela až na 11,8 kilometra.
Vďaka tomu by okolo Marianky diaľnica išla viac pod zemou, takže by bola voči obyvateľom šetrnejšia. Varianty V1 a V2 počítali s o niečo kratším tunelom.
Hodnotil sa ešte aj variant V3, ktorý ráta s tým, že nová D4 pri Marianke podlezie cestu prvej triedy. Víťazný variant V3a ráta s tým, že diaľnica pôjde ponad ňu.
Tu sú základné parametre variantov v tabuľke:

Mestský obchvat s kratším tunelom
NDS a jej projektanti čelia kritike, že dôkladnejšie nepreverili aj ďalšie varianty. Napríklad variant vnútromestského okruhu, ktorý by viedol z D-jednotky pri bratislavskom letisku cez Galvaniho ulicu ku Karpatom a ďalej tunelom k Lamaču, kde sa napojí na D-dvojku.
Jeho výhodou je, že tunel by nemal 12 ale iba 7 kilometrov, čo by zrejme znížilo enormné náklady.
Vnútorný okruh by prechádzal mestom, križoval by viaceré dopravné tepny, napríklad Ivanskú, Rožňavskú a Vajnorskú cestu. Aby to malo zmysel, na križovatkách by namiesto semaforov vznikli nadjazdy alebo podjazdy, ako sú napríklad na neďalekej Bajkalskej ulici.
Výhodou vnútorného okruhu by bolo aj to, že by veľmi odľahčil mestské cesty. Keďže je bližšie k centru, využívalo by ho viac Bratislavčanov.
Výstavba mosta cez Dunaj na diaľničnom obchvate D4. Foto N – Tomáš Benedikovič Priveľa áut
Celkovo by po vnútornom okruhu jazdilo viac áut. Podľa správy NDS by ich bolo v roku 2035 až 32-tisíc denne, čo je zhruba toľko, ako na úseku D1 medzi Sencom a začiatkom Bratislavy.
Preferovaný variant s ústím tunela v Marianke by až taký vyťažený nebol. V roku 2035 by po ňom denne prešlo 23-tisíc áut, keďže je ďalej od centra mesta.
Vysoké intenzity sú však podľa správy EIA nielen výhodou, ale aj nevýhodou vnútorného okruhu. „Regionálna a nadregionálna vonkajšia zdrojová, cieľová a tranzitná doprava bude takto z veľkej časti cez diaľnicu D1 vtiahnutá do mesta a zaťaží vnútromestskú komunikačnú sieť, ale aj diaľničný polokruh D4,“ hodnotí firma EP Projekt v dopravno-inžinierskom posúdení.
Nápor áut z tunela podľa nej preťaží aj križovatku Lamač na diaľnici D2, aj samotnú D-dvojku. V smere von z mesta by na úseku Lamač – Stupava pribudlo až 20-tisíc áut.

Severná diaľnica do Viedne
Projektanti NDS mestský okruh nechcú aj preto, že by neprepájal ďalšie rozostavané a plánované diaľnice. Čiže rozostavanú D4 medzi Jarovcami a Račou s plánovanými diaľnicami v Rakúsku. Tam sa má stavať rýchlostná cesta S8, ktorá výhľadovo prepojí obchvaty Bratislavy a Viedne.
Približne takto:

Zdroj: Asfinag, NDS
Presnejšia schéma rakúskej rýchlocesty je tu:

Viacerí obyvatelia Marianky a Bratislavy vo svojich pripomienkach vyjadrili pochybnosti, či naozaj Rakúšania diaľnicu na Slovensko postavia. Žiadali stanovisko rakúskej vlády, ktoré by to potvrdilo. „V minulosti sa rakúske orgány opakovane vyjadrovali, že príprava a výstavba predmetnej časti S8 v blízkom časovom horizonte neprebehne,“ uviedol jeden z nich.
NDS na to reaguje, že rakúska diaľničná firma Asfinag predvlani potvrdila, že prvý úsek medzi obchvatom Viedne a Gänsendorfom plánuje stavať v rokoch 2019 – 2022. V tom čase už aj na rakúskej strane podľa NDS bežal proces EIA.
Podľa aktuálnych informácií na stránke Asfinagu sa však plánovaná výstavba odkladá najskôr na roky 2021 – 2024.
Na ďalšie úseky od Gänsendorfu smerom na Slovensko sa bude čakať ešte dlhšie, čo je však normálne, lebo to isté sa dá povedať o slovenskej časti s tunelom Karpaty. Ten sa má podľa orientačného odhadu NDS stavať najskôr v roku 2023.

Čo bude ďalej

Obyvatelia Marianky aj vedenie obce majú voči zámeru NDS aj ďalšie výhrady. Prekáža im, že nová diaľnica v blízkosti domov zhorší kvalitu života.
Žiadajú opätovne podrobne preskúmať možnosť vybudovania vnútorného okruhu z Lamača do Rače, resp. cez Galvaniho ulici na D1. Všetky doteraz posudzované varianty podľa nich riešia iba jednu trasu, čo je chyba. Vynechanie ostatných vníma Marianka ako porušenie základného princípu posudzovania vplyvov na životné prostredie. „Spracovateľ tak znemožnil bez adekvátnych dôvodov rovnocenne posúdiť vplyvy všetkých navrhnutých trás na okolité zložky životného prostredia a dotknutého obyvateľstva,“ píše obec vo svojom stanovisku pre ministerstvo životného prostredia.
Žiadajú ďalšie geologické a dopravné prieskumy a štúdie, ktoré by potvrdili opodstatnenosť vybranej trasy.
NDS na to reaguje, že dopravné a ďalšie prieskumy sa už robili a ďalšie sa spravia v ďalších etapách projektovej prípravy.
Všetky tieto a ďalšie konfliktné body musí ministerstvo životného prostredia vziať do úvahy a vydať rozhodnutie. Potom budú mať účastníci konania 15 dní na podanie odvolania. Ak tak urobia, o tuneli Karpaty bude rozhodovať rozkladová komisia, ktorej verdikt podpíše priamo minister Ján Budaj (OĽaNO). Jej rozhodnutie už bude definitívne, ak ho niekto nenapadne na súde.

https://e.dennikn.sk/1971042/stat-chyst ... h/?ref=top
Zamčeno

Zpět na „2020 Svět“