(SK) Obchvat Košíc R2 vázne (08/2020)

Články z novin a internetu - zahraniční
Zamčeno
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22548
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

(SK) Obchvat Košíc R2 vázne (08/2020)

Příspěvek od Diaľničiar »

Dokončenie diaľničného obchvatu metropoly východného Slovenska sa ďalej komplikuje. Po novom je problém so stavebným povolením.

Skompletizovanie nového obchvatu Košíc dostalo ďalšiu prekážku. Ide o rýchlostnú cestu R2 z Košických Oľšian do Šace. Prvá z dvoch etáp tejto budúcej tepny by mohla z mesta odviesť až 15-tisíc vozidiel a spojiť novú cestu s diaľnicou D1 do Prešova aj s južnou R4 do Maďarska.

Úsek mal už v minulosti problémy so súťažou, ktorú spomaľovali námietky. Po novom však má podobnú trhlinu aj stavebné povolenie, ktoré bolo vydané 26. júna. „Rozhodnutie zatiaľ nie je právoplatné, keďže bol proti nemu doručený rozklad od účastníka konania,“ povedala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková.

Problémy so súťažou
Tento fakt by síce na lehoty obstarávania vplyv mať nemal, v budúcnosti však môže vyvolať problémy pri výstavbe. „Optimálny postup je, že sa počká na znenie stavebného povolenia a to sa zohľadní pri obstarávaní. Čas ukáže, aké významné zmeny to prinesie pri realizácii stavby,“ povedal analytik z inštitúcie INEKO Ján Kovalčík. Zároveň zatiaľ nie sú jasné dôvody, ktoré môžu za meškanie samotnej súťaže. Na tej sa zúčastnilo spolu sedem združení s celkovým počtom 14 firiem.

Podľa hovorkyne Eurovie Simony Tančákovej sú za oneskorením námietky. „Spoločnosť sa k prebiehajúcim súťažiam nevyjadruje,“ povedala Tančáková. Ide o firmu, ktorá v súťaži ponúkla druhú najnižšiu cenu 133 miliónov eur. Člen združenia, ktoré ponúklo najnižšiu cenu (123 miliónov eur), Cesty SK, tiež situáciu nekomentoval. V minulosti sa už v súťaži námietky riešili, tie však boli zo strany účastníkov vzaté späť.

Podľa Úradu pre verejné obstarávanie námietky vo veci nie sú a tender stojí u obstarávateľa, čiže Národnej diaľničnej spoločnosti. Tá sa však k dôvodom do uzávierky nevyjadrila.

Postavenie úseku by malo trvať podľa pôvodného harmonogramu tri roky. Podľa vyjadrenia ministerstva dopravy by mala rýchlostná cesta spadať ešte pod súčasný balík eurofondov. Tie sa môžu čerpať do roku 2023, „Ministerstvo robí všetko pre to, aby sa realizácia úseku zrýchlila, mä preto, že má byť financovaný z eurofondov, ktoré je potrebné vyčerpať do konca roku 2023,“ zdôraznil hovorca rezortu Ivan Rudolf. V prípade ak sa do tejto zimy nezačne stavať, rezort peniaze na projekt rozdelí aj do ďalšieho obdobia.​

Priemyselný význam
Severojužný ťah bude po dobudovaní súčasťou cesty Via Carpathia. Ide o najkratšiu historickú cestu zo severu na juh, ktorá spája Baltské more s Egejským. „Jej rýchle dobudovanie by vo veľkej miere pozitívne ovplyvnilo ekonomický rast nášho kraja vrátane rozvoja malého a stredného podnikania, vedy a výskumu, technológií a priemyselných parkov,“ povedal košický župan Rastislav Trnka.

Tu bude dôležitý aj ďalší sedemkilometrový úsek R2, ktorý bude Košice obchádzať z juhozápadu a zabezpečí napojenie na oceliarne. Ten je však technicky aj finančne zložitejší. Jeho odhadované náklady sa podľa údajov inštitúcie INEKO pohybujú vo výške 180 miliónov eur. Vysokú cenu malo spôsobiť zložité prostredie, ktorým diaľnica v tomto úseku prechádza. Pôjde totiž nad koľajiskom a inžinierskymi sieťami U. S. Steel. „Aktuálne tu vyhodnocujeme a optimalizujeme projektovú dokumentáciu s cieľom zníženia nákladov na tento úsek rýchlostnej cesty,“ povedala Žgravčáková. Podobné problémy mali aj iné úseky R2, ktoré v pomere ceny a využitia nepreukazovali ideálne parametre na to, aby mohli byť financované z eurofondov. Jedným z nich je cesta pri Rožňave s tunelom Soroška, ktorej výstavbu rezort nedávno zrušil.

https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/21 ... o-a-presov
Zamčeno

Zpět na „2020 Svět“