(SK) NDS chce na R2 u Košíc ušetřit více peněz (08/2020)

Články z novin a internetu - zahraniční
Zamčeno
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22561
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

(SK) NDS chce na R2 u Košíc ušetřit více peněz (08/2020)

Příspěvek od Diaľničiar »

Neprimerané riešenia pri plánovaní dopravnej infraštruktúry predražujú slovenské diaľnice. Narážame potom na problémy pri čerpaní eurofondov.

Pôvodne malo ísť o dvadsať kilometrov dlhý celok. Neskôr sa výstavba rýchlostnej cesty R2 okolo Košíc musela rozdeliť na dve porcie, a to kvôli U. S. Steel. Tá prvá a dlhšia je už vo finálnej fáze súťaže, ktorej vyhodnotenie očakávajú diaľničiari do konca septembra. Týchto 14 kilometrov má stáť 130 miliónov. Druhý, dĺžkovo polovičný úsek mal podľa pôvodných odhadov vyjsť na približne rovnaký balík.

Za jeho komplikovanosťou sú totiž inžinierske siete a infraštruktúra, keďže bude viesť v blízkosti oceliarní. No súčasnému vedeniu Národnej diaľničnej spoločnosti sa zdá suma aj tak privysoká, chystá preto optimalizáciu.

Vypustením vetiev komplikovanej križovatky Ludvíkov dvor, ktorá zabezpečuje spojenie budúceho obchvatu s už existujúcou štvorprúdovkou z Košíc do Šace, chce získať 20 miliónov eur.

Pomôže najmä oceliarom
Vypustenie vetiev si diaľničiari môžu dovoliť, lebo sa opierajú o dopravný model. A ten podľa nich ukazuje v týchto miestach nízku intenzitu dopravy. „Po dôkladnej analýze navrhujeme úpravu tvaru mimoúrovňovej križovatky,“ povedala hovorkyňa spoločnosti Eva Žgravčáková.

Kým samotnému severojužnému obchádzaniu Košíc pomôže už prvá, dlhšia etapa obchvatu, absencia tohto juhozápadného „chvostíka“ ovplyvňuje najmä najväčšieho zamestnávateľa v regióne U. S. Steel. Ten sa podľa hovorcu oceliarov Jána Baču mal začať stavať už pred tromi rokmi. „Už včera bolo neskoro. Kedysi prevládala u nás železničná doprava, ale otočilo sa to, keď takmer každý zákazník začal vyžadovať doručenie just in time,“ povedal. Podľa neho kým pri dodávke hotového tovaru tvoril rozvoz po cestách pred 15 rokmi 16 percent, dnes je to už viac ako polovica.

Drahý úsek
Keď takmer sedemkilometrový úsek rozmeníme na drobné, každých tisíc metrov malo podľa pôvodného projektu vyjsť na 19 miliónov eur. To je aj podľa bývalého investičného riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti Juraja Čermáka priveľa. „Je to veľmi vysoká suma, keď tam nie je žiadny tunel,“ povedal Čermák, podľa ktorého nie je vylúčené, že by takáto vysoká cena spôsobila problémy aj s čerpaním eurofondov.

V prípade R2, ktorej bude košický obchvat súčasťou, by pritom nešlo o prvý takýto problém. Eurofondy nedostal ani neďaleký úsek pri Rožňave s tunelom Soroška. Bruselu sa nepozdával nepomer intenzity dopravy a ceny. Ďalšie úseky R2, kde napriek plánom neprišla finančná injekcia z Bruselu, sú úseky, ktoré už dnes stavajú, ale za štátne peniaze: Kriváň – Mýtna a Mýtna – Lovinobaňa. „Nevychádzala tam intenzita dopravy na to, aby to bolo preplatiteľné cez ekonomické modely, ktoré má komisia. Mohlo to byť, ale s výrazným znížením príspevkov,“ povedal šéf Zväzu stavebných podnikateľov Pavol Kováčik

Podľa analytika INEKO Jána Kovalčíka sú projekty na Slovensku veľmi často neprimerané a predražené. „Na väčšine diaľnic a rýchlostných ciest, na ktoré sa na Slovensku pozriem, nachádzam predraženia. Rôzne subjekty môžu dať požiadavky, ktoré dvihnú ceny úplne neúmerne tomu, aké sú spoločenské výnosy,“ povedal Kovalčík, podľa ktorého môžu takéto zvýšenia cien ovplyvniť aj rozhodnutie Európskej únie, či na projekt dať alebo nedať peniaze.

Jedna z najväčších faciek bola v tejto súvislosti modernizácia železničných tratí od Liptovského Mikuláša po Košice, kde komisia zmietla zo stola projekty na väčšinu úsekov pre vysoké náklady oproti celkovému prínosu. „Tu prepadli desiatky miliónov eur len na projektoch, ktoré sa nikdy nerealizovali,“ povedal Kovalčík.

https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/22 ... u-lacnejsi
Zamčeno

Zpět na „2020 Svět“