Dobudovaním uceleného ťahu diaľnice dôjde k odľahčeniu cesty od tranzitnej dopravy.
3. sep 2020 o 8:19 IVETA HAŽÍKOVÁ
Súčasťou stavby diaľnice D3 bude aj druhá tunelová rúra v Čadci - Horelici. Diaľničiari predpokladajú, že stavba potrvá tri roky. Tunel sa rozšíri o dva pruhy. V súčasnosti môžu využívať vodiči len ľavú časť.
Práce na horelickom tuneli budú súčasťou rozšírenia diaľničného úseku D3 z Oščadnice po Čadcu – Bukov. Dĺžka druhej rúry bude 558 metrov. „Príprava výstavby úseku D3 Oščadnica – Čadca, Bukov, 2. profil sa aktuálne nachádza v procese vypracovania dokumentácie pre stavebné povolenie,“ informovala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Eva Žgravčáková.
Odľahčí sa doprava
Podľa jej slov príprava stavby je časovo náročný proces, ktorý obsahuje okrem zabezpečenia projektovej dokumentácie aj majetkovoprávne vysporiadanie, inžiniersku činnosť vrátane všetkých povoľovacích procesov, zabezpečenie financovania stavby a v neposlednom rade výber zhotoviteľa. „Vzhľadom na uvedený stav prípravy, v ktorom sa aktuálne nachádzame, uvádzať v tejto chvíli termíny začatia výstavby či odovzdania stavby do užívania, by z našej strany nebolo korektné. Vieme však, že zrealizovaním úseku diaľnice D3 Oščadnica – Čadca, Bukov, 2. profil vznikne ucelený ťah diaľnice D3 v plnom profile od križovatky Svrčinovec po Oščadnicu, čím dôjde k odľahčeniu miest od tranzitnej dopravy,“ vysvetlila Žgravčáková.
Zrekonštruujú aj existujúcu tunelovú rúru
Ako ďalej informovala dokumentáciu pre stavebné povolenie počas jej vypracovávania priebežne prezentovali a pripomienkovali na pracovných rokovaniach na Mestskom úrade v Čadci.
„Plán organizácie výstavby sa počas spracovania dokumentácie menil podľa požiadaviek dotknutých miest a obcí tak, aby sa minimalizovali obmedzenia a dopad výstavby novej a rekonštrukcie existujúcej tunelovej rúry na dotknuté obce. Predpokladáme, že výstavba novej potrvá približne tri roky, dobu rekonštrukcie existujúcej odhadujeme na jeden rok,“ povedala. Uzatváranie tunela počas výstavby plánujú opakovane vždy v trvaní niekoľkých dní. Obchádzka povedie po existujúcej ceste I/11.
V prevádzke je vyše pätnásť rokov
Horelický tunel funguje od októbra 2004. Celý projekt si vyžiadal náklady 3,7 miliardy korún, pričom samotný tunel pohltil 1,2 miliardy Sk. Výstavba sa začala budovaním príjazdových ciest ešte v roku 1995.
Tunel je približne 600 metrov dlhý a 12 metrov široký. Z dôvodu bezpečného úniku osôb v prípade havárie tunelári vybudovali 405 metrov dlhú a 3,3 m širokú únikovú chodbu pre príjazd záchranného automobilu. Aj na Horelici má svoje čestné miesto svätá Barbora, ktorú dali v Banskej Štiavnici zhotoviť raziči. Počas prác v auguste 2001 vznikol vnútri zával. Približne v strede podzemná statická voda uvoľnila nadložie, ktoré spadlo. Našťastie, nikomu sa nič nestalo. Havária však zapríčinila spomalenie prác. Tie boli náročné, keďže terén bol veľmi zložitý, išlo o ílovce s geologickými poruchami.
Súčasťou sú SOS kabíny s telefónmi
Stavebné práce zabezpečovalo v tuneli približne 60 ľudí vrátane technikov, geodetov a zabezpečovacieho kádra. Na celom diele sa podieľalo 200 až 250 pracovníkov. Čo sa týka technológie, tá sa skladá z dopravných a signalizačných premenlivých značiek, ventilátorov v hlavnom tuneli a únikovej chodbe, elektropožiarnej signalizácie, SOS kabín s telefónmi, z hlavného a požiarneho osvetlenia, bezdrôtového spojenia, kamerového systému, informačného systému diaľnic a požiarneho vodovodu. Všetky technologické zariadenia napojili na elektrickú energiu so záložnými zdrojmi a dieselagregátom pre prípad výpadku elektrickej energie.
Tunel čaká údržba
Diaľničiari aj tento rok naplánovali pravidelnú jesennú údržbu tunela Horelica. Začne 9. októbra (piatok) od 22. hodiny, potrvá do 11. októbra (nedeľa) 22. hodiny. „Počas uzávery zrealizujeme pravidelnú nestavebnú údržbu stavebnej časti a servisnú činnosť technologického vybavenia tunela. Obchádzka povedie od križovatky „Čadca – malý obchvat“ po ceste I/11 (pre smer Žilina), respektíve od križovatky Oščadnica po miestnej komunikácii a ceste I/11 (v smere do Čadce),“ povedala Žgravčáková.
ČO STE MOŽNO NEVEDELI
Ide o najširší tunel na Slovensku
Tunel Horelica je jednorúrový s dvomi jazdnými pruhmi pre obojsmernú dopravu a zvýšeným peším chodníkom po oboch stranách. Výnimočnosťou v rámci Slovenska je šírka vozovky medzi okrajmi chodníkov 9 metrov. Stal sa tak najširším na Slovensku.
V rámci vybavenia pre šírenie núdzových a bezpečnostných informácií je v ňom rozhlas, 10 SOS kabín a 8 protipožiarnych výklenkov s hydrantmi. O vetranie sa v prípade zadymenia starajú dve dvojice axiálnych prúdových ventilátorov. Je vybavený štandardným technologickým vybavením.
Vošli doň aj podgurážení chodci
Mnoho dopravných kolízií v ňom vzniklo z dôvodu, že motoristi nedodržiavali bezpečný odstup, predbiehali ostatné vozidlá alebo nerešpektovali červenú na semafore pred tunelom. Tunel poslúžil napríklad aj pri prevážaní nadrozmerného nákladu ako električiek či lodí. Zablúdili tam však aj podgurážení chodci.
https://mykysuce.sme.sk/c/22480315/dial ... tunel.html
(SK) NDS chce rozšířit tunel Horelica na D3 (09/2020)
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22550
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion