Výstavba prepojenia diaľnice D1 a cesty R4 sa začne najskôr začiatkom budúceho roka.
Severojužný ťah cez Košice zaťaží denne aj 50-tisíc vozidiel. Časť náporu by mal odkloniť východný obchvat mesta, ktorý je však zatiaľ nekompletný. Vlani v decembri sa po dvoch rokoch bez nových diaľnic otvorila jeho severná časť D1 Budimír – Bidovce. Kľúčovou pre napojenie diaľnice na rýchlostnú cestu pokračujúcu do Maďarska však má byť 14 kilometrov dlhé prepojenie cez R2.
To sa mala začať stavať tento rok, no podľa aktuálneho stavu sa tak pravdepodobne nestane. Súťaž totiž komplikujú ďalšie námietky, ktoré mali byť podané v minulom mesiaci. Úrad pre verejné obstarávanie zatiaľ vo veci nekoná.
Platné povolenie
„K dnešnému dňu toto oznámenie nebolo doručené všetkým účastníkom konania. Len čo bude konanie o námietkach začaté, úrad začne vykonávať ďalšie procesné úkony v zmysle zákona,“ povedala hovorkyňa úradu Jana Zvončeková. Minister dopravy Andrej Doležal ešte v septembri v rámci hodiny otázok v parlamente avizoval, že ďalšie namietanie posunie termíny o tri mesiace. Len nedávno, 14. októbra, pritom šéf rezortu zmietol zo stola rozklad voči stavebnému povoleniu, ktoré bolo vydané v lete. Znamená to, že stavba má právoplatné stavebné povolenie a čaká sa už len na schválenie víťaza.
Ponuky predložilo vlani v auguste sedem združení. Najnižšiu sumu navrhla skupina talianskych a slovenských firiem INC, Cesty SK a Cedis, a to 123,6 milióna eur. To je zhruba o 15 miliónov menej, ako bola predpokladaná hodnota zákazky. Košiciam prinesie obchvat zvýšenie plynulosti a odľahčenie dopravy najmä na Prešovskej a Sečovskej ulici či Južnom nábreží. „Zároveň z hľadiska tranzitnej dopravy dobudovanie tohto úseku zlepší aj dopravné napojenie na letisko, respektíve priemyselný a logistický park v jeho blízkosti a U. S. Steel,“ povedal primátor Jaroslav Polaček.
Obchvat Košíc nie je jediný
Zdĺhavé procesy obstarávania pritom v slovenských pomeroch nie sú raritou. Jedným z výrazných prípadov je napríklad štvorkilometrový obchvat Tvrdošína, ktorý dali diaľničiari súťažiť ešte v roku 2017. Na ten dalo ponuku pôvodne osem združení. V súťaži opletenej námietkami vybrali diaľničiari víťaza už niekoľkokrát. Vlani v apríli to bolo združenie s treťou najnižšiu ponukou, následne v novembri ďalšie s najnižšiu ponukou 59 miliónov eur. V júli tohto roka vydalo nové vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti ďalší verdikt v prospech dodávateľov Hochtief, Porr a Hydroekol, ktorí ponúkli druhú najnižšiu cenu 62 miliónov. V zozname uchádzačov vystupujú bez konkurencie. Diaľničiari sa k súťaži odmietli vyjadriť, keďže je stále živá. Ságu v obstarávaní zažíva aj Šaľa, ktorý má svoj obchvat tiež v nedohľadne. I keď cestári vybrali víťazné združenie ešte vo februári, víťaz súťaže stále nie je známy.
V súčasnosti sa pre zefektívnenie verejného obstarávania pripravuje novela, a to z pera podpredsedu vlády pre legislatívu Štefana Holého, ktorý bol aj horúcim kandidátom na ministra dopravy. Podľa neho by sa novela mohla dostať na rokovanie vlády ešte tento rok a do praxe by mala byť pretavená v auguste budúceho roka. Holý tiež chce stlačiť dĺžku trvania verejného obstarávania s hodnotou nad 20 miliónov eur. Po starom bola 695 dní, po novom by to malo byť 275 dní. Hlavnou zmenou by však mala byť výrazne zvýšená spodná hranica pre zákazky, ktoré si v podstate nebudú vyžadovať obstarávanie, a to zo súčasných 70- a 180-tisíc na päť miliónov. „Na jednej strane to urýchli obstarávanie. Vo veľkom percente zákaziek máme však pochybnosti o tom či je na to spoločnosť mentálne pripravená, aby nedošlo k zásadnému rozmáhaniu klientelizmu a sivých praktík,“ povedal šéf Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Pavol Kováčik.
https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/22 ... at-odklada
(SK) Výstavba propojení D1 a R4 v Košicích se letos nezačne
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22562
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion