Cena za diaľničný obchvat na Liptove ďalej rastie. Zase úradovali problémy so zosuvom.
Obchvat Ružomberka vyjde draho, vyčerpal už aj rezervu
Zdroj: HN - Peter Mayer
„Je to poriadna rana,“ opisuje starosta Hubovej Stanislav Nechaj zvuk klaksónu, ktorý dotvára každodenné kulisy obce. Neďaleko totiž vedie železničná trať, ktorá koliduje s výstavbou diaľnice D1.
Práve premostenie nad ňou spôsobuje pre stavebníka úseku Hubová – Ivachnová bolehlav. Nečakaný zosuv spôsobil na úseku komplikácie, ktoré ďalej zvyšujú cenu problematickej diaľnice.
Vo vestníkoch pribudol dokument, podľa ktorého sa má kvôli premosteniu nad traťou suma za úsek zvýšiť o ďalších šesť miliónov eur.
Okrem toho pribudlo ešte desať položiek, ktoré by mali spolu náklady na stavbu za 288 miliónov zvýšiť o 12 miliónov eur. Diaľničný úsek s tunelom Čebrať bude mať po dokončení 15 kilometrov a motoristom ušetrí 12 až 15 minút času.
Sporný argument
Dôvodom výrazného zvýšenia v prípade mosta má byť zmena technológie výstavby, ako aj fixovanie zosuvu. Takéto riešenie je podľa bývalého investičného riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti Juraja Čermáka sporné.
Zvýšenie sumy odôvodnené zosuvom podľa neho rieši aj časť stavby, ktorej sa zosuv priamo nedotýka. „Keď založím piliere a zastabilizujem svah, tak tam zmena technológie výstavby mostovky letmou betonážou alebo pevnou skružou nemá čo robiť,“ povedal Čermák a dodal, že dôvod tu môže byť iný: „Nie každý most vie stavať každá firma. Prípadne ho vie postaviť, ale nie v danej cene.“
Prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Pavol Kováčik si myslí, že premostenie nad živou traťou musí byť v prvom rade bezpečné. „Je úlohou odborného investora, aby vyhodnotil, či sú ponúkané riešenia vzhľadom na účel adekvátne a či tam nie je nejaké ekonomickejšie riešenie.
Diaľničná spoločnosť si v posledných rokoch svoju odbornú funkciu významne neplní,“ povedal Kováčik. Ďalšou miliónovou investíciou má byť aj pokyn na zmenu číslo 82. Položku v hodnote štyroch miliónov eur zatiaľ diaľničiari nezverejnili.
Čakanie na povolenie
O zdrojoch financovania nad rámec stanoveného rozpočtu diaľničiari zatiaľ neinformovali. Zákon o verejnom obstarávaní umožňuje zvýšenie ceny v takomto prípade o 50 percent. Problémom však je, že stavba je spolufinancovaná z Bruselu. „Z hľadiska financovania eurofondov bol limit plus desať percent, následne 20, ktorý bude celkom isto prekročený,“ povedal Kováčik. Podľa odborníka sa finálne riešenie nemôže prerokovať s Európskou komisiou, pokiaľ chýba stavebné povolenie. „Tým je to akýsi bianko šek,“ dodal.
„Náklady, ktoré nebudú oprávnené podľa zmluvy o nenávratnom finančnom príspevku, nebudú z eurofondov preplatené,“ reaguje hovorca ministerstva dopravy Ivan Rudolf s tým, že momentálne platí všetky faktúry združeniu OHL ŽS a Váhostavu diaľničná spoločnosť. Tá v súčasnosti čaká na povolenia.
„Ak nebudú podané žiadne odvolania, získanie právoplatného stavebného povolenia predpokladáme do konca decembra 2020,“ povedala hovorkyňa diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková. Podľa poradcu ružomberského primátora Tomáša Mišoviča je to však optimistický scenár. „Povolenie budú mať vo februári. Teraz finalizujú návrhové časti. My sme dostali prvú sériu na okomentovanie. Výhrady máme voči jednému objektu, ale nie je to nič zásadné, čo by sa nedalo vyriešiť,“ povedal Mišovič.
Problémy s tunelom Čebrať
Pôvodná zmluvná hodnota bola ešte pred šiestimi rokmi 227 miliónov eur. Parametre stavby, a tým aj jej cenu, však zmenil zosuv ešte na začiatku výstavby. Tunel Čebrať, ktorý je súčasťou úseku, tak museli predĺžiť o viac ako kilometer na súčasných 3,6 kilometra a zmenili sa aj projekty na nadzemné časti, ktoré nadväzujú na nové vyústenie.
V roku 2017 sa siedmym dodatkom zvýšila akceptovaná hodnota o 61 miliónov eur. V súčasnosti prebiehajú prace na úsekoch, ktorých sa zmeny netýkajú. Tunel sa razí bez sekundárneho ostenia ako banícke dielo, na ktoré sa nevzťahuje stavebný zákon. Územné rozhodnutie na nové riešenia je platné, na stavebné povolenie sa však stále čaká. S dokončením stavby počíta rezort v roku 2024.
https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/22 ... aj-rezervu
(SK) Výstavba D1 u Ružomberka vyčerpala i rezervu (11/2020)
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion